vacuumslangen verwarming

De Giugiaro, Stevens & Thomson versies.
Plaats reactie
Wing
Berichten: 13
Lid geworden op: 24 dec 2017, 15:27
Naam: Wing Tang
Auto: Esprit Turbo S3 1985

vacuumslangen verwarming

Bericht door Wing »

de verwarming van mijn Esprit Turbo (S3) doet het niet. Nu ben ik achter gekomen dat de vacuumslangen niet allemaal zijn aangesloten. Is hier iemand die ervaring mee heeft?

Kan iemand mij instructies geven hoe ik er het beste erbij kan komen? Ik vermoed dat ik het middenconsole moet verwijderen? Tips zijn welkom om de dingen in een keer proberen goed te doen.

Hoe kom ik er het beste bij en wie weet hoe deze slangen precies aangesloten moeten worden?
Wing
Berichten: 13
Lid geworden op: 24 dec 2017, 15:27
Naam: Wing Tang
Auto: Esprit Turbo S3 1985

Re: vacuumslangen verwarming

Bericht door Wing »

even een update. Vandaag heb ik een redelijk stuk gereden. Het blijkt dat de verwarming wel iets doet. Op de voorruit voel ik wel warme lucht. Soms ook bij mijn voeten. Maar ik heb niet de indruk dat het helemaal goed werkt. Dus ergens zit er nog iets niet goed met die vacuumslangen. Als iemand mij tips kan geven waar ik naar moet kijken ben ik deze persoon dankbaar voor.
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: vacuumslangen verwarming

Bericht door Frederik »

Is het de regeling die het niet meer doet?
Wing
Berichten: 13
Lid geworden op: 24 dec 2017, 15:27
Naam: Wing Tang
Auto: Esprit Turbo S3 1985

Re: vacuumslangen verwarming

Bericht door Wing »

Wat bedoel je precies met de regeling die het niet meer doet? Ik heb de indruk dat de temperatuurafstelling het niet doet. Maar ook de regelaar om de lucht naar boven of naar de voeten werkt volgens mij ook nog niet helemaal naar behoren.

De grote vraag is eerst, maakt het uit hoe de drie vacuumslangen aangesloten zijn die ik via de berijderskant kan bereiken?
En, hoe moeten de vacuumslangen aangesloten moeten zijn die ik via de passagierszijde zou kunnen bereiken? En is het de bedoeling om het middenconsole eerst los te halen om beter bij de diverse punten te kunnen komen? Zo ja, wat is de handigste manier om deze te demonteren?
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: vacuumslangen verwarming

Bericht door Frederik »

Ben zelf niet technisch op de hoogte, maar mijn regeling (in de Elan doet het ook niet) ik hoor de gebruikelijke psssts niet als ik verander van setting. Binnenkort es binnendoen ...

Ik denk wel dat @Jimbo of @gvy je hier wel meer kan helpen, ik heb ze even getagd.
HJ2
Berichten: 2153
Lid geworden op: 09 sep 2008, 12:50
Naam: Henk-Jan
Auto: Elan M100 S2 Turbo '95
Locatie: Delluf

Re: vacuumslangen verwarming

Bericht door HJ2 »

Als het een vacuum regeling is kan het een losse slang zijn (Frederik, ik heb de helft al vervngen vervangen bij mij, maar nog niet achter de draaiknop van de heater, want dat is veeeeel werk :-)
Of: de z.g. heater valve is kapot. Ik zou beginnen met alle vacuüm aansluitingen controleren en er eventueel een vacuümmeter op zetten om te zien of er een lek zit.
Als dat zo is voldoet in de helft van de gevallen om de laatste 5 mm van de slang er af te knippen en hem er weer op te drukken zodat je weer een goede seal hebt. Beter is vervangen van de slang natuurlijk.
Dan kun je kijken of de heater valve reageert op de controls.
Bij de Elan corroderen ze allemaal en gaan ze naar verloop van tijd vast zitten, of erger: lekken.

Succes!
If you always do what you always did, you always get what you always got.
Wing
Berichten: 13
Lid geworden op: 24 dec 2017, 15:27
Naam: Wing Tang
Auto: Esprit Turbo S3 1985

Re: vacuumslangen verwarming

Bericht door Wing »

helaas beschik ik niet over een vacuummeter... En Geert had ik al een mail gestuurd. Maar helaas nog geen antwoord van gehad. Ik ben eerst nu op zoek naar de correcte aansluiting van de slangen. Aangezien ik rechts dus nog vermoedelijk twee slangen mis wil ik eerst proberen te achterhalen hoe ook deze slangen aangesloten moeten worden. Maar nog belangrijker, wat is de handige manier om erbij te komen?
Wing
Berichten: 13
Lid geworden op: 24 dec 2017, 15:27
Naam: Wing Tang
Auto: Esprit Turbo S3 1985

Re: vacuumslangen verwarming

Bericht door Wing »

Het ziet ernaar uit dat er weinig hulp geboden wordt vanaf deze plek. Erg jammer. Ik ga wel kijken hoe we het varkentje gaan wassen op een andere manier.
Plaats reactie