De werken aan m'n Esprit S2.2

De Giugiaro, Stevens & Thomson versies.
Gebruikersavatar
gvy
Berichten: 484
Lid geworden op: 15 nov 2010, 00:58
Naam: Geert
Auto: '80 Esprit S2.2

Re: De werken aan m'n Esprit S2.2

Bericht door gvy »

Montage van de distributieriem.
Deze moet exact gemonteerd zijn, zodat in en uitlaatcams + krukas + ontsteking juist staan en bovendien moet de spanning geregeld worden.

Afbeelding

Verder heb ik nieuwe rubbers gemonteerd ter vervanging van de oude motorsteunen.

Afbeelding

En terwijl motor en versnellingsbak op de werkbank lagen heb ik nog een lek opgelost aan de schakelstang van de versnellingsbak. Hier was een verkeerde O ring gemonteerd waardoor er een weinig versnellingsbakolie lekte telkens als de auto gereden had. Klein plasje....

Dekseltje er af, nieuwe dikkere O ring, sealant en weer toe.
Dat zijn zo van die zaken waar je nauwelijks bijkan als het blok in de auto ligt.

Afbeelding
[b]Look what Q's brought for us, isn't it nice[/b]
Gebruikersavatar
gvy
Berichten: 484
Lid geworden op: 15 nov 2010, 00:58
Naam: Geert
Auto: '80 Esprit S2.2

Re: De werken aan m'n Esprit S2.2

Bericht door gvy »

Tenslotte nog wat foto's van de nieuwe uitkleding van de koffer/motorruimte

Met de oude stukken als model , heb ik 7 nieuwe plaatdelen gezaagd en bekleed met tapijt.
De HPL is zwaarder dan de multiplex en zeer hard om te zagen en boren, maar het is perfect waterbestendig en kwasi onverslijtbaar.

Afbeelding

En alle beklede stukken worden terug gemonteerd.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
[b]Look what Q's brought for us, isn't it nice[/b]
Gebruikersavatar
gvy
Berichten: 484
Lid geworden op: 15 nov 2010, 00:58
Naam: Geert
Auto: '80 Esprit S2.2

Re: De werken aan m'n Esprit S2.2

Bericht door gvy »

En een week geleden heb ik nog een aanpassing gedaan aan het circuit voor de elektrische ramen.
Mijn linker raam ging moeilijk omhoog alsde motor niet draait en de spanning dus lager is
Alle mechanische komponenten zijn proper en ingevet; Maar het probleem zijn eigenlijk de verschrikkelijke Lucas schakelaars die de ramen bedienen en hun taak niet aankunnen om zoveel stroom dorr hun contacten te krijgen
Het originele circuit is : batterij-sleutelkontakt-raamschakelaars-raammotor-massa

Dus moet de volledige stroom door het sleutelkontakt en de raamschakelaars

Ik heb voor elk raam 2 stuks 30A 12V relais in de deur gemonteerd en verder een permanente 12V draad vanaf de fusebox naar linker en rechter deur

Afbeelding

De enige stroom die nu nog door de schakelaars gaat is de kleine spoelstroom van de relais. De stroom voor de raammotor komt rechtstreeks van de fusebox.

En de ramen gaan nu veel sneller. Ze vliegen op en neer met veel meer kracht.

Afbeelding

Afbeelding
[b]Look what Q's brought for us, isn't it nice[/b]
Gebruikersavatar
gvy
Berichten: 484
Lid geworden op: 15 nov 2010, 00:58
Naam: Geert
Auto: '80 Esprit S2.2

Re: De werken aan m'n Esprit S2.2

Bericht door gvy »

De uitlaat :

Ik rij nu al een tijdje rond met mijn nieuw uitlaatsysteem, maar het stoorde me dat het toch wel een beetje te luid, te veel van het goeie was en bovendien zat er soms een ratel in de uitlaatpot.
Dat het luider is lijkt me logisch , want de tussenpot,resonator is ertussenuit.

Dus ik heb gisteren de pot eronderuit gehaald en opengesneden.
Binnenin kon ik zien dat de muffler een 3 kamersysteem is.

Afbeelding

Ik was wel blij te zien dat er een zeer goede doorstroom is voor de gassen, door de twee geperforeerde buizen binnenin met diameter van 54mm. Deze pot geeft zeer weinig tegendruk.
Ik denk dat het een "double S" muffler is die origineel op de S2.2 zat

Verder zag ik ook de oorzaak van het lawaai en de rammel.
De eerste plaat van de tussenkamer was in twee gebroken en lag vrij in de pot, waardoor ook de ceramische wol er voledig uitgeblazen was.
Dus ik heb dit gerepareerd.
Eerst alles proper gemaakt met pickling acid voor inox. Vervolgens heb ik de middenkamer weer opgevuld met dempingsmateriaal en dan de tussen plaat volledig teruggelast. In plaats van de twee tackwelds , heb ik rondom de perimeter afgelast. en ook de twee geperforeerde buizen rondom aan de plaat gelast.

Afbeelding

Afbeelding

Vervolgens moest de pot weer toe.
Hiervoor heb ik eerst een RVS binnenring gemaakt, zodat ik als het ware een deksel had, waardoor ik de 1.5mm dunne inoxwand van de buis met mijn elektrodelasapparaat kon rondlassen zonder gaten te branden.
Tenslotte heb ik de pot nog opgekuist

Afbeelding

Afbeelding

Weer als nieuw en het klinkt een stuk gedempter nu.
[b]Look what Q's brought for us, isn't it nice[/b]
Gebruikersavatar
vasseur
Berichten: 707
Lid geworden op: 03 sep 2008, 18:00
Auto: Elise s1 - Elan+2

Re: De werken aan m'n Esprit S2.2

Bericht door vasseur »

Ja wadde Geert,
gij hebt inderdaad niet stil gezeten,
proficiat met je prachtig werk daar doe ik mijn beenhouwers hoedje voor af.
IN LOVE WITH MY GIRLS ON WHEELS

Afbeelding Ypres Lotus Day - dé officiële forumrit [schrijf nu in!]
Gebruikersavatar
JeanVM
Berichten: 193
Lid geworden op: 30 sep 2008, 21:58
Auto: Lotus Esprit S1

Re: De werken aan m'n Esprit S2.2

Bericht door JeanVM »

Goed werk, elke Esprit verdient zo'n toegewijde mechanieker.

En nu met deze docu kunnen vele volgen als ze willen.

Een paar opmerkingen:

- distributiespanner best vervangen naar een manuele versie want de automatische is niet het meest betrouwbare.
- met deze snelle elektriche vensters best niet je vingers er tussen zetten.
Mijn dagelijkse schot Lotus: Excel BRG
Gebruikersavatar
Cor van Nistelrooij
Berichten: 79
Lid geworden op: 19 feb 2010, 00:00
Naam: Cor
Auto: Elise Europa Esprit ele
Locatie: Maaskantje nl

Re: De werken aan m'n Esprit S2.2

Bericht door Cor van Nistelrooij »

Complimenten!
Gebruikersavatar
gvy
Berichten: 484
Lid geworden op: 15 nov 2010, 00:58
Naam: Geert
Auto: '80 Esprit S2.2

Re: De werken aan m'n Esprit S2.2

Bericht door gvy »

Bedankt,

Hout vasthouden, want hij gaat echt goed.
Starten, Vlotjes en snel door de toerenband, zonder de soms voorkomende aarzeling halfweg het toerengebied ( overgang idle sproeiers naar main sproeiers) , Ook hoog in toeren als het gevraagd wordt. Mooi stabiel qua temperatuur. En hij reageert flux op het gaspedaal, zelfs in de lagere regionen. Compressiemeting na de koprevisie gaf 180 psi op alle 4 cilinders mooi gelijk. carburatoren zijn perfect te syncroniseren.

De reden van al mijn werk was tweeledig. Ik had half augustus vorig jaar een incidentje gehad, waardoor de motor plots water in de olie kreeg. ( witte drap dus EN slecht nieuws). Vermits ik toch al van plan was om in de winter een groot onderhoud te doen met engine out, heb ik dit vervroegd en ineens engine out + engine open/revisie toegepast.

Jean , je hebt wel gelijk wat betreft die distributiespanner. Hij had me kort na de revisie bijna zuur opgebroken, gelukkig had ik het tijdig door. De riem staat nu op de goede spanning. Momenteel laat ik het dus zo, want het is prutsen aan de distributieriem met de motor in de auto. Ik vind dat bij voorkeur een engine out werk.

Geert
[b]Look what Q's brought for us, isn't it nice[/b]
Gebruikersavatar
gvy
Berichten: 484
Lid geworden op: 15 nov 2010, 00:58
Naam: Geert
Auto: '80 Esprit S2.2

Re: De werken aan m'n Esprit S2.2

Bericht door gvy »

Het is lang geleden dat ik hier nog eens gepost heb.
Na wat strubbelingen met de pertronix ontsteking, waardoor ik na een ritje spa francorchamps gestrand was in erpe mere, gaat ie weer goed.
5057_ebr-9113kopie.jpg
5057_ebr-9113kopie.jpg (101.4 KiB) 15501 keer bekeken
Hoewel mijn speedline velgen er nog best wel goed uitzien, loop ik al een tijdje rond met het idee om ze op te waarderen.
Volledig hoogglanspolijsten vind ik bij speedlines te bling.
Ik heb dus besloten om enkel de velgranden hoogglans te polijsten en de velgharten in een alu kleur glanzend te spuiten.

Na het grondig reinigen en ontvetten van de velg ben ik begonnen met het verwijderen van de poederlak en het opschuren van de velgranden met boormachine en flappen 120 - 240, vervolgens manueel 400 en 800 en 1200 en vervolgens hoogglanspolijsten met boormachine en katoenschijven met polijstblok in twee gradaties.
Daarna heb ik de velgranden afgetaped en is het hart ( na schuren) gespoten in een tweetal lagen aluminium verf en vervolgens afgelakt met drie lagen 3 componenten hoogglansklaarvernis.
De aluminiumglans van het hart is dermate hoog dat je twee keer moet kijken om de overgang van de gepolijste velgrand naar het gespoten velghart te zien.
2 wielen gedaan , nog twee te gaan.
6 uur werk per velg......
IMG_20151010_234837.jpg
IMG_20151010_234837.jpg (515.22 KiB) 15501 keer bekeken

Geert
[b]Look what Q's brought for us, isn't it nice[/b]
Gebruikersavatar
mindp0wer
Berichten: 2226
Lid geworden op: 05 aug 2009, 23:01
Naam: Koen
Auto: Elise Sport160 - 2006 S
Locatie: Kermt

Re: De werken aan m'n Esprit S2.2

Bericht door mindp0wer »

Heel mooi gedaan!
AfbeeldingLotus Tour Limburg 2011-2012-2013-2014-2015

I have no idols. I admire work, dedication and competence.
Ayrton Senna
Plaats reactie