De werken aan m'n Esprit S2.2

De Giugiaro, Stevens & Thomson versies.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
gvy
Berichten: 484
Lid geworden op: 15 nov 2010, 00:58
Naam: Geert
Auto: '80 Esprit S2.2

De werken aan m'n Esprit S2.2

Bericht door gvy »

Ik ga hier ook maar een topic starten waar ik de werken aan m'n recent gekochte esprit S2.2 ga bijhouden.

Dit weekend heb ik een plaats vrijgemaakt in de garage naast m'n andere oldtimer en boven de put, zodat ik gemakkelijk dingen kan bekijken aan de onderkant.
Onder de wagen is eigenlijk m'n werkplaats en werktafel.
gt+esprit.jpg
Ik ben begonnen met het strippen van het interieur.
De zetels en het achterpaneel en een deel van de middenconsole zijn verwijderd.
HPIM4113.JPG
Ik heb de twee lederen stoelen eerst heel grondig gereinigd met brandspiritus.
Vervolgens zijn een paar scheurtjes in de naad weer toegenaaid.
Ik heb een pakketje HG lederverf gekocht en ben aan de slag gegaan.
Eerst is er een primer aangebracht
Vervolgens een 3 a 4 tal lagen gebroken witte lederverf.
Het verschil tussen oud en nieuw is redelijk duidelijk. :D

HPIM4114.JPG
Intussen is stoel twee ook reeds aangepakt...
Ik heb overigens ook de glijrails er onder uit gemonteerd en weer netjes gangbaar gemaakt. Glijden weer als nieuw straks, hoewel de zetel voor mijzelf gewoon gans naar achter geschoven zal blijven.


Voila, het begin is gemaakt

groetjes
[b]Look what Q's brought for us, isn't it nice[/b]
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: De Werken aan m'n Esprit S2.2

Bericht door Frederik »

fraai werk ... weer een thread om te volgen van een prachtige restauratie. En meteen één van mijn meest geliefde Lotus modellen. mjam!

Wat is het target? (om de Esprit weer op de baan te hebben)

prachtig!
Red Baron
Berichten: 1910
Lid geworden op: 09 dec 2009, 14:38
Naam: Stijn
Auto: Dax Rush, Elise S1
Locatie: Sijsele (Belgium)

Re: De werken aan m'n Esprit S2.2

Bericht door Red Baron »

Knappe garage !

Zo'n restauratie of bouw topics zijn altijd een plezier om te volgen !

Het resultaat van de stoelen is inderdaad al prachtig.
Deze zal ik zeker blijven opvolgen.
De kortste verbinding tussen 2 punten is een rechte lijn.
De mooiste verbinding tussen 2 punten is een bocht.
De snelste en mooiste verbinding tussen 2 punten is een rechte lijn door een bocht !
Gebruikersavatar
ovi
Berichten: 3904
Lid geworden op: 14 okt 2008, 13:07
Naam: Ivo
Auto: Tiger CAT,2xElan,A310V6
Locatie: Keerbergen

Re: De werken aan m'n Esprit S2.2

Bericht door ovi »

Goe bezig! ;)
Gebruikersavatar
Blue Darkness
Berichten: 3056
Lid geworden op: 12 aug 2008, 16:12
Naam: Gunther
Auto: Esprit GT3
Locatie: Linter (Belgium)
Contacteer:

Re: De werken aan m'n Esprit S2.2

Bericht door Blue Darkness »

wat een verschil!

en ja, ik ga dat hier ook met heel veel interesse volgen...

;)
Gebruikersavatar
X-ian
Berichten: 1179
Lid geworden op: 19 mei 2010, 11:27
Naam: Christian
Auto: Ik had Elise Type 25
Locatie: Bornem

Re: De werken aan m'n Esprit S2.2

Bericht door X-ian »

Héél knap en leuk om te volgen (met de nodige gezonde jaloezie ;) ). :D
Gebruikersavatar
ovi
Berichten: 3904
Lid geworden op: 14 okt 2008, 13:07
Naam: Ivo
Auto: Tiger CAT,2xElan,A310V6
Locatie: Keerbergen

Re: De werken aan m'n Esprit S2.2

Bericht door ovi »

Donderdag begin ik eindelijk aan de A310 dus we kunnen misschien samen een streefdatum zetten voor onze oldies! ;)
Gebruikersavatar
gvy
Berichten: 484
Lid geworden op: 15 nov 2010, 00:58
Naam: Geert
Auto: '80 Esprit S2.2

Re: De werken aan m'n Esprit S2.2

Bericht door gvy »

Wow, veel enthousiasme hier, dat is leuk. Ik blijf alleszins posten.

Ik heb mezelf niet echt een timing opgelegd, omdat ik momenteel nog niet weet hoever de restauratie mij gaat voeren.

Ik ben met het interieur gestart omdat dit in ieder geval niet echt fris meer was.
Eens het dashboard er af, ga ik ook de toestand van de elektrische bekabeling bekijken.
Eerst was ik van plan alle bekabeling te herdoen, maar misschien is dit een beetje gek, want alles doet het gewoon goed. (hoorn,lichten,klaplampen,dashboardlampjes, ramen etc.) Ik ga in ieder geval alle massadraden die onder de voorklep samenkomen, voorzien van nieuwe ringtons en goede soldeerverbinding, dat kan soms al een hoop miserie voorkomen. Verder moet ik de bedrading uitzoeken voor de radio.(Die zit er niet in , maar er zijn wel luidsprekers, antenne en bedrading).
Ik heb vooraan ook een alarmhoorn zien zitten. Dat ga ik ook nog even bekijken.
Wat het waarschijnlijk niet doet is de verwarming. Als ik de wagen stationair op temperatuur laat komen, blijft het koude lucht blazen. (er zit overigens geen airco op).

Ik wil de wagen op termijn ook herspuiten. de lak is op een aantal plaatsen niet mooi meer. De wagen is in het verleden overigens herspoten in zijn huidige petrol(donker) groene metaalkleur.
Oorspronkelijk was dit een goudkleurige esprit identiek zoals op onderstaand plaatje, met "the boss himself"
Maar ik weet nog niet of ik dit wel zo mooi vind... :roll:
Colin_Chapman_Lotus_Esprit_S2.jpg
Als ie herspoten wordt doe ik het vermoedelijk, net zoals ik met de Opel GT gedaan heb weer zelf nadat ik de garage opnieuw omgebouwd heb tot spuitcabine :)
spuitcabine 02.jpg
spuitcabine 02.jpg (40.17 KiB) 22182 keer bekeken
Zelfs "speciallekes" zijn mogelijk met de airbrush 8-) hoewel ik denk dat ik de esprit sober ga houden.
lak 003.jpg
Mechanisch moet er in ieder geval eerst een nieuwe distributieriem en spanrol op. En wat er daarna moet gebeuren zal afhangen van hoe ie rijdt. (dat kan ik nu nog niet testen)
Waarschijnlijk gaan de carbs er af en ga ik die volledig uiteenhalen, reinigen en met een revisiesetje weer in elkaar monteren, ofwel..... overweeg ik een injectieombouw met throttlebodies etc.... Mijn Opel GT heb ik ook naar injectie omgebouwd en dat geeft toch wel wat voordelen. Niet qua vermogen, wel qua koudestart, soepeler draaien, bedrijfszekerheid en handelbaarder etc...
Ik heb gezien dat materiaal voor zoiets voor de esprit wel rond de 2000 Bpd komt. Dus dat zien we nog wel.

Genoeg te doen nog.

Geert
Laatst gewijzigd door gvy op 21 dec 2010, 18:54, 1 keer totaal gewijzigd.
[b]Look what Q's brought for us, isn't it nice[/b]
Gebruikersavatar
FastEleven
Berichten: 1925
Lid geworden op: 29 jan 2009, 11:38
Naam: Erik
Auto: 2-11 + Cup 250
Locatie: België-Brasschaat

Re: De werken aan m'n Esprit S2.2

Bericht door FastEleven »

En van het één gaat het ander komen, dat gaat zo bij restauraties :)

FastEleven gaat dit draadje met veel interesse volgen. Posten maar !!
My ex 1962 Westfield 'Lotus' Eleven on track
Afbeelding
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: De werken aan m'n Esprit S2.2

Bericht door Frederik »

gvy schreef:Wow, veel enthousiasme hier, dat is leuk. Ik blijf alleszins posten.
Iemand wat zoiets aandurft, verdient iedereens respect! én hetmijne als eerste. ;)
gvy schreef:Ik wil de wagen op termijn ook herspuiten. de lak is op een aantal plaatsen niet mooi meer. De wagen is in het verleden overigens herspoten in zijn huidige petrol(donker) groene metaalkleur.
Oorspronkelijk was dit een goudkleurige esprit identiek zoals op onderstaand plaatje, met "the boss himself"
Maar ik weet nog niet of ik dit wel zo mooi vind... :roll:
Ik kan dat kleurt alvast wel appreciëren op de Esprit... al is zwart ook wel niet fout. Straks is het uw wagen op die foto, stel je voor. 8-)
Plaats reactie