De Giugiaro, Stevens & Thomson versies.
 #101997  door Jimbo
 20 sep 2017, 14:35
Regelbare ophanging is ideaal maar dan moet je weer alles laten controleren en nameten en krijg je een tuningattest. En op de jaarlijkse keuring doen ze er moeilijk over (toch bij ons). En blijkbaar ook heel moeilijk om deftig af te stellen. Uiteindelijk heb ik enkel de veren van de sport300 genomen en deze geplaatst. En ineens een hoop andere onderdelen moeten vervangen want na 19 jaar blijkt er veel uitgesleten te zijn. Het is misschien goedkoper om een volledige set aan te kopen incl. alle draagarmen en wat er rond hangt. Nu de wagen is daardoor vooraan ongeveer 1,5 en achteraan bijna 1 cm lager komen te liggen. Goed genoeg? Eigenlijk niet maar ik kan er al mee leven. Mijn vorige SE had een regelbare ophanging en die hing perfect. Maar was als oldtimer ingeschreven en dan controleren ze op de keuring niets meer van dat. Qua comfort is er niets gewijzigd. Het blijft en is even hard als een steen :roll:

Grond raken doet ze niet. Zelfs niet bij normaal rijgedrag over vluchtheuvels. Het enige wat ik nog moet laten doen is eens een volledige en deftige uitlijning. Samen met de C-service en vervangen van de distributieriem. En misschien klaag ik te snel maar ik wacht al even op een richtprijs. Ondertussen rij ik er af en toe wel mee maar eigenlijk ben ik verwend door de modernere wagens. De daily rijdt als een luxe limousine. Luchtophanging, hybride, geen gekraak of bijgeluiden binnen, gaat ook als een sneltrein vooruit en dit vanaf lage toeren, alle mogelijke luxe en comfort ... Maar voor mij telt het hebben en er in de garage naar kunnen kijken :)
 #101999  door Milton1
 20 sep 2017, 14:41
Jimbo schreef:Qua comfort is er niets gewijzigd. Het blijft en is even hard als een steen :roll:
Allee, goed weer én ik ben beschikbaar voor een testrit... Kom maar af :D
 #102000  door Blue Darkness
 20 sep 2017, 17:31
Qua keuring gaat dat op zo'n wagen wel meevallen denk ik.
Ik ga al een paar jaar met spoorverbreders naar de keuring en hier hebben ze nog niks van gezegd.
Idem voor de zelf gemaakte uitlaat zonder goedkeuring.

Wat ik niet begrijp is dat je blijft zeggen dat die wagen hard ligt? :roll:
Ik ervaar de Esprit net als een zeer comfortabele GT en zou best durven overschakelen naar een iets hardere ophanging...
 #102006  door Jimbo
 20 sep 2017, 23:33
We zullen eens moeten vergelijken want ik vind het echt beenhard. Maar het zal de ouderdom zijn die mij parten begint te spelen :(
 #102097  door gvy
 05 okt 2017, 23:33
Waarop heb je de bandenspanning ingesteld?
Bij de oudere giugiaro esprits is die echt wel zeer bepalend voor zowel stuurgedrag als comfort.
Waarschijnlijk is dat bij een stevens ook het geval.
De bandenspanningen zijn relatief laag. Te hoog en de wagen wordt veel nerveuzer. Soms wel leuk, maar absoluut niet nodig. Ook verandert hij van comfortabel naar eerder hard.
http://www.lotusespritworld.com/EGuides ... ssure.html

geert
 #102112  door Jimbo
 09 okt 2017, 13:39
Goede tip! Gisteren besloten om nog maar eens een 80 km bij de teller te doen en de bandenspanningen correct gezet. Vooraan zat ik op 2,7 bar en achteraan zelfs op bijna 3.0 bar. Dus alles op 2.0 gezet en gaan rijden. De eerste kilometers was het een daverend stuur en "inhouden "van de wagen. Waarschijnlijk door het stil staan. Maar eens alles warm gereden kon ik weer gas geven. De betere wegen van Heist o/d Berg en omstreken gezocht -moeilijk te vinden- en was het nu beter of zat het in het hoofd? Het gebonk op de weg was precies pakken beter. In ieder geval het gerammel was minder.

Misschien een vraag aan andere rijders : hebben jullie ook die benzinegeur? Vooral bij volgas en in hoge toeren te gaan. Met het dak gekanteld valt mij dit toch echt op. Of zou het eerder een slechte ontsteking zijn? Het zijn echt de uitlaatgassen die deze geur geven.
 #102437  door Jimbo
 27 nov 2017, 16:07
De jaarlijkse keuring weer doorstaan met uitzondering van de afstelling van de lichten. Muggenzifterij want amper een kwartsdraai gecorrigeerd en OK. Scheelde dus weinig tot niets. En daar een "garagist van de oude garde" gezien en die merkte op dat de wagen achteraan net iets te hoog hing voor mooi te zijn. En inderdaad dat klopt. Blijkbaar kende hij wel wat van Lotussen en hij zei dat je de een esprit snel en goedkoop een dikke centimeter kan verlagen. Door de rubberen stoppen bovenaan de scholdempers te verwijderen. Dus aan het googelen gegaan en het zou gaan over de insulators die sommigen er tussen uit zouden laten. Nogal vreemd om dit er tussen uit te halen?

Maar opmerkingen of suggesties zijn welkom. Misschien haal ik ze er wel eens tussenuit om het verschil te zien. En vooral naar rijgedrag toe?

PS : de wagen staat nog steeds wel te koop. Enkele mensen over de vloer gehad maar meer rondkijkers en tegen-de-verveling die kwamen zien. Een iemand was duidelijk geïnteresseerd maar hij moest nog even "sparen". Zijn bod was dan ook net iets te laag (sarcastisch bedoelt). Voor 42000 euro bodemprijs mag ze weg, aders blijft ze mooi opgeblonken en warm in haar garage staan.