Zit ook wat in dubio. Enerzijds is het inderdaad een knappe verschijning en kunnen we zo'n 'old school' nieuwkomer op benzine en met handbak (mogelijk op de V6) alleen maar toejuichen als liefhebber. Anderzijds is er het gewicht en de prijs. Lotus was toch altijd de wat meer bereikbare sportwagen (startend met de Seven die je zelfs als bouwpakket kon kopen) en met 75k voor de minst krachtige variant vind ik dat toch wat veel. Zeker als een A110 een kleine 20k goedkoper is...
Tja ik heb ook een dubbel gevoel op dit moment. De sprong in gewicht vind ik persoonlijk te groot. Moest het nu 1200 kg geweest zijn, dat zou nog aanvaardbaar geweest zijn aangezien er nu een “volledig” interieur inzit en toch wat dingen die een roadtrip bv wat aangenamer kunnen maken zoals audio, USB, mooiere afwerking, Apple CarPlay(?)….
Ik bekijk de verhoging van het gewicht dan vooral tov een Exige, vermits de Emira toch de vervanger is van Exige en Evora. 1400 kg tov 1100 kg is aanzienlijk en dan zeker in combinatie met nog eens 30 pk minder dan een Exige 430 bv.
400 PK valt dan naar mijn gevoel ook wat tegen (in combinatie met het gewicht) en het lijkt een stap terug tov een Exige 410/430. Maar als het nog steeds zou rijden en aanvoelen als een Lotus, zou ik me daar nog over kunnen zetten. Dat is dus voor mij het grootste vraagteken of dit nog gaat aanvoelen als een echte Lotus om mee te rijden. Om mee te “leven” zal de Emira wel leuker zijn dan een Elise of Exige, maar hoe zit het met het rijden, de besturing, de beleving, het pure,….
Hopelijk is de betrouwbaarheid in orde, want dit model heeft natuurlijk weer een aantal volledig nieuwe dingen: infotainment, nieuw digitaal dashboard, Apple Carplay enz.
Ik vind het model wel iets hebben, de velgen op de launch auto zijn dan weer minder mijn ding. Maar voor de rest ziet alles er toch mooier afgewerkt uit met enkele toffe details zoals de open module van de versnellingspook, de uitlaten, ….
Ivm de concurrentie zoals een Cayman en Alpine. Persoonlijk zou ik de Emira verkiezen boven een Cayman of Alpine. Of ik mijn GT3 ervoor zou weg doen, dat is iets anders, dat kan ik zo niet zeggen. Maar dat is dan ook weer een ander budget. Daarvoor zou een deftige testrit zeker nodig zijn.