Alles over Lotus in de motorsport
 #103991  door PascalM
 22 mei 2019, 20:02
1973
Nadat Lotus in 1972 met Fittipaldi zowel de wereldkampioen als de constructeurstitel binnenhaalden, was duidelijk dat ze niet meer met Fittipaldi verder wilden. Voor Colin Chapman was de scherpte er van af en zou Fittipaldi enkel nog op veilig spelen. Ronnie Peterson was de piloot waarin Lotus geloofde om mee verder te gaan. Vraag was dan wel wie hem zou vervoegen.

Zoals beloofd kondigde eind oktober Peter Warr dan ook aan wie naast Peterson zou verschijnen. Colin Chapman had bij Jody Scheckter geprobeerd, maar die had reeds bij Tyrell getekend. Jackie Stewart was ook geen optie, aangezien hij had aangegeven er mee te stoppen. De flamboyante James Hunt had nog een optie geweest, maar zeker was dat Colin Chapman hem niet zag zitten.

Jacky Ickx - Colin Chapman - Ronnie Peterson.jpg
Jacky Ickx - Ronnie Peterson - Colin Chapman
Jacky Ickx - Colin Chapman - Ronnie Peterson.jpg (41.8 KiB) 493 keer bekeken


Uiteindelijk bleek Colin Chapman voor Jacky Ickx te kiezen. Reden voor de keuze was simpel: hij was een goede rijder met klasse en potentieel. Ook voor Jacky Ickx bleek dit de juiste keuze te zijn. Ferrari had in 1973, in tegenstelling tot Lotus, heel wat problemen. 1974 ging voor Ferrari hierin geen verandering brengen. Een contract met Lotus voor 2 jaar was ideaal.

1974
In 1974 geven nieuwe FIA regels aan dat de achtervleugels niet verder dan 1m van de achteras mochten worden geplaatst. Dit was een rechtstreeks gevolg van het feit dat Lotus gedurende het 1973 seizoen de achtervleugel op de 72 alsmaar verder naar achter was gaan plaatsen.

Met de snelle start van het nieuwe seizoen, had Jacky Ickx niet veel tijd om de Lotus wagen te testen en eigen te worden. Na enkele rondjes op het Paul Ricard Circuit was het onmiddellijk richting Argentinië voor de eerste wedstrijd.

Jacky Ickx Lotus 72E GP Brazil 1974.jpg
72E Brazilian GP
Jacky Ickx Lotus 72E GP Brazil 1974.jpg (133.04 KiB) 493 keer bekeken


De 1e wedstrijd was geen succes. Het was duidelijk dat de nieuwe regels de Lotus 72 parten speelden. Sowieso draaide de type 72 nu al wel een heel tijdje mee en was het duidelijk dat de opvolger, Type 76 (ontwerp van Ralph Bellamy), dringend op het strijdtoneel moest verschijnen.

Lotus 76 Double Wing.jpg
Lotus 76 Double Wing
Lotus 76 Double Wing.jpg (459.14 KiB) 493 keer bekeken


Begin februari was het zover. Type 76 (ook wel JPS 1 genoemd) werd voorgesteld en bouwde verder op het design van de 72, zij het (uiteraard) wat lichter.

Karakteristiek was het hoekig design van de 76. Een gevolg van de toenmallige studies met Giugiaro (cfr. ook Esprit…). Het bleek een complexe wagen te zijn met 4 pedalen (gas, ontkoppelingspedaal om vanuit stilstand te kunnen vertrekken en 2 rempedalen) en een (voor die tijd sterk vooruitstrevend) hydraulisch aangestuurde koppeling via een knop op de versnellingspook. De ophanging was vergelijkbaar aan de 72.

Ook vermeldenswaardig was de dubbele achtervleugel. Die dubbele achtervleugel was een manier om de nieuwe regel te omzeilen. Immers, met de eerste vleugel vast volgens de regel, kon een tweede vleugel zo ver mogelijk naar achter worden gehangen. Gedacht werd dat dit dezelfde voordelen ging opleveren. Helaas, niets was minder waar en die constructie werd snel afgevoerd.

76 Double Wing (2).jpg
76 Double Wing
76 Double Wing (2).jpg (937.31 KiB) 488 keer bekeken


Terwijl Ronnie Peterson en Jacky Ickx aannamen dat met het nieuwe type 76 een zelfde vaart ging gaan als met de 72, bleek de realiteit anders. De 76 bleek heel wat problemen te hebben en drukten op de resultaten. Jacky Ickx had zijn seizoen bij Lotus zeker anders verwacht.

Jacky Ickx Lotus 76 GP Spain 1974.jpg
76 Spain GP
Jacky Ickx Lotus 76 GP Spain 1974.jpg (155.47 KiB) 493 keer bekeken

Jacky Ickx Lotus 76 GP Spain 1974 (2).jpg
76 Spain GP
Jacky Ickx Lotus 76 GP Spain 1974 (2).jpg (90.47 KiB) 493 keer bekeken

Jacky Ickx Lotus 76 GP South Africa 1974.jpg
76 South Africa GP
Jacky Ickx Lotus 76 GP South Africa 1974.jpg (116.49 KiB) 493 keer bekeken

Jacky Ickx Lotus 76 GP Belgium 1974.jpg
76 Belgium GP
Jacky Ickx Lotus 76 GP Belgium 1974.jpg (111.79 KiB) 493 keer bekeken


De problemen met de 76 waren zo erg, dat tegen de Monaco GP Lotus Team besliste om de 72 terug op het strijdtoneel te brengen. Een van de 72 werd zelfs uit het persoonlijk museum van Colin Chapman gehaald om opnieuw te gaan racen. Dit was een van de meest pijnlijke beslissingen door Team Lotus ooit.

Jacky Ickx Lotus 72E GP Great Britain 1974.jpg
72E Great Britain GP
Jacky Ickx Lotus 72E GP Great Britain 1974.jpg (75.13 KiB) 493 keer bekeken

Jacky Ickx Lotus 72E GP Great Britain 1974 (2).jpg
72 E Great Britain GP
Jacky Ickx Lotus 72E GP Great Britain 1974 (2).jpg (84.86 KiB) 493 keer bekeken


De terugkeer van de oudere 72 was voor Jacky Ickx helemaal geen onverdeeld succes. Terwijl Ronnie Peterson de Monaco, Zweedse en Duitse GP op zijn naam kon zetten, verdween Jacky naar de onderste regionen van de tabel. Met slechts 4 volledige wedstrijden behaalde Jacky zo 12 punten in totaal: 3e plaats in Brazilië, 5e plaats in Frankrijk, 3e Plaats in Groot-Brittanië en 5e plaats in Duitsland). Een jaar om snel te vergeten.

Enig lichtpunt was de Race of Champions. Een wedstrijd die niet mee telde voor het kampioenschap, maar waar Jacky Ickx zijn talenten kon tonen. Hij werd er eerste in een Lotus 72 voor Niki Lauda in Ferrari en Emerson Fittipaldi in McLaren.

Jacky Ickx Lotus 72E Race of Champions 1974.jpg
72E Race of Champions 1974
Jacky Ickx Lotus 72E Race of Champions 1974.jpg (187.28 KiB) 493 keer bekeken

Jacky Ickx Lotus 72E Race of Champions 1974 (2).jpg
72E Race of Champions 1974
Jacky Ickx Lotus 72E Race of Champions 1974 (2).jpg (306.2 KiB) 493 keer bekeken

Jacky Ickx Wins Race of CHampions 1974.jpg
Jacky Ickx 1st place Race of Champions
Jacky Ickx Wins Race of CHampions 1974.jpg (11.73 KiB) 493 keer bekeken


1975
Ook in 1975 werd verder met de 72 gereden. Door een gebrek aan focus en ook wel geld in 1974, kon de 76 niet goed verder worden ontwikkeld.

Het geldgebrek als gevolg dat John Player het budget met zo’n 40% verminderde. Het had nog erger kunnen zijn en Lotus Team helemaal vast kunnen zetten. Immers, 6 weken voor de start van 1975 seizoen kondigde John Player aan helemaal niet meer te willen sponsoren. Colin Chapman en Peter Warr slaagden er evenwel in om ze terug aan boord te hijsen. Zij het wel met een sterk verminderd budget.

Het gebrek aan focus was vooral het gevolg van Colin Chapman die druk bezig was met Lotus Cars. Meer specifiek met de ontwikkeling van de Esprit en de lancering van de Eilte.

Jacky Ickx Lotus 72E GP Spain 1975.jpg
72E Spain GP
Jacky Ickx Lotus 72E GP Spain 1975.jpg (315.1 KiB) 493 keer bekeken


Een totaal verouderde 72 met hier en daar wat bijsturingen, gaf Team Lotus geen enkele kans. Met Jacky Ickx ging het dan ook van kwaad naar erger. Geplaagd door heel wat defecten, kon Jacky Ickx weinig GP’s uitrijden. Enkel een 2e plaats in een dramatische Spaanse GP gaf blijk van Jacky Ickx’s talenten.

Halverwege het seizoen (na de Franse GP) gaf Jacky Ickx er de brui aan en ging hij met Peter Warr gaan spreken. Een kort persbericht van Team Lotus maakte duidelijk dat Jacky Ickx voor de rest van het seizoen (en dus zijn 2-jarig contract) vrij was en mocht kiezen voor welk F1 renstal hij het verdere seizoen ging rijden. Die vrijheid totdat Type 77 klaar was om het kampioenschap aan te vatten.

(Grote verbazing wanneer John Player met de Britse GP (19 juli) aankondigde opnieuw Team Lotus volledig te willen sponsoren en dit voor 3 jaar. Dit zou Colin Chapman opnieuw voldoende ruimte geven om te gaan ontwikkelen. Te laat voor Jacky Ickx…)

Zo eindigde een niet zo succesvolle relatie tussen Jacky Ickx en Team Lotus.
Elise liked this
 #103996  door PascalM
 27 mei 2019, 17:29
Voor de volledigheid, hierbij het overzicht van behaalde resultaten door Jacky Ickx bij Lotus

Seizoen 1974
1974 13 Jan, Argentine GP, Buenos Aires Autodrome - Type 72E - DnF
1974 27 Jan, Brazilian GP, Interlagos - Type 72E - 3rd
1974 17 Mar, Race of Champions, Brands Hatch - Type 72E - 1st
1974 30 Mar, South African GP Kyalami - Type 76 - DnF
1974 28 Apr, Spanish GP Jarama - Type 76 - DnF
1974 12 Mei, Belgian GP Nivelles - Type 76 - DnF
1974 26 Mei, Monaco GP, Monte Carlo - Type 72E - DnF
1974 9 Jun, Swedish GP, Anderstorp - Type 72E - DnF
1974 23 Jun, Dutch GP, Zandvoort - Type 72E - 9th
1974 7 Jul, French GP, Dijon - Type 72E - 5th
1974 20 Jul, British GP, Brands Hatch - Type 72E - 3rd
1974 4 Aug, German GP, Nurburgring - Type 72E - 5th
1974 18 aug, Austrian GP Osterreichring - Type 76 - DnF
1974 8 Sep, Italian GP Monza - Type 76 - DnF
1974 22 Sept, Canadian GP, Mosport Park - Type 72E - 13th
1974 6 Okt, US GP, Watkins Glen - Type 72E - DnF

Seizoen 1975
1975 12 Jan, Argentine GP, Buenos Aires Autodrome - Type 72E - 8th
1975 26 Jan, Brazilian GP, Interlagos - Type 72E - 9th
1975 1 Mar, South African GP, Kyalami - Type 72E - 12th
1975 16 Mar, Race of Champions, Brands Hatch - Type 72E - 4th
1975 27 Apr, Spanish GP, Montjuich Park - Type 72E - 2nd
1975 11 Mei, Monaco GP, Monte Carlo - Type 72E - 8th
1975 25 Mei, Belgian GP, Zolder - Type 72E - DnF
1975 8 Jun, Swedish GP, Anderstorp - Type 72E - 15th
1975 22 Jun, Dutch GP, Zandvoort - Type 72E - DnF
1975 6 July, French GP Paul Ricard - Type 72F - DnF

(DnF: did not finish)
Elise liked this