Advies import/aankoop Caterham

Voor alle Lotus Sevens & Seven Replica's
oa. Caterham, Westfield, Donkervoort, Dax, MK...
Gebruikersavatar
PaulF
Berichten: 198
Lid geworden op: 03 apr 2009, 20:47
Naam: Paul
Auto: Elise S
Locatie: Stekene

Re: Advies import/aankoop Caterham

Bericht door PaulF »

Probeer eens een u2u aan fideel 109,ook een lid hier,die zal je wel de juiste uitleg
kunnen geven.
Grtz Paul
Gebruikersavatar
ovi
Berichten: 3904
Lid geworden op: 14 okt 2008, 13:07
Naam: Ivo
Auto: Tiger CAT,2xElan,A310V6
Locatie: Keerbergen

Re: Advies import/aankoop Caterham

Bericht door ovi »

Ik heb ongeveer 5 jaar gezocht naar een LEGALE Seven die zonder het nodige gefoefel ingeschreven was en verdomd moeilijk en dat is het nog steeds!
In Nederland heb ik er regelmatig gevonden die op het eerste zicht met alles inorde waren tot je u hier in België even ging informeren en het toch weer niet ging lukken in dit kl... landje! :evil:
Zelf een Punto Cabrio die ik enkele jaren geleden wou invoeren vanuit Nederland was hier onmogelijk omdat je niet meer aan een gelijkvormigheidsattest voor dit type kan geraken in België? :roll:
De Super Seven replica's die niet legaal ingeschreven geraakt zijn kunnen trouwens ook niet meer doorverkocht worden omdat de regels zoveel strenger geworden zijn en er bv. de juiste motor moet insteken! Zo ken ik er verschillende die als oldtimer zijn ingeschreven maar ook deze geraken bij de volgende eigenaar niet ingeschreven omdat er bv. een Suzuki moto motor insteekt i.p.v. de Ford die er volgens de papieren zou moeten inzitten.
Let dus heel goed op voor je tot een koop overgaat want bij de DIV zitten niet echt de meest intilligentste , vriendelijke en behulpvaardige mensen heb ik met het dossier van die Punto Cabrio nog maar eens ondervonden!!! :mrgreen:
Zowie
Berichten: 14
Lid geworden op: 26 okt 2014, 18:13
Naam: Zowie
Auto: Geen

Re: Advies import/aankoop Caterham

Bericht door Zowie »

PaulF schreef:Probeer eens een u2u aan fideel 109,ook een lid hier,die zal je wel de juiste uitleg
kunnen geven.
Grtz Paul
Bedankt Paul voor de tip! Zal eens een bericht sturen voor wat info.
Zowie
Berichten: 14
Lid geworden op: 26 okt 2014, 18:13
Naam: Zowie
Auto: Geen

Re: Advies import/aankoop Caterham

Bericht door Zowie »

ovi schreef:Ik heb ongeveer 5 jaar gezocht naar een LEGALE Seven die zonder het nodige gefoefel ingeschreven was en verdomd moeilijk en dat is het nog steeds!
In Nederland heb ik er regelmatig gevonden die op het eerste zicht met alles inorde waren tot je u hier in België even ging informeren en het toch weer niet ging lukken in dit kl... landje! :evil:
Zelf een Punto Cabrio die ik enkele jaren geleden wou invoeren vanuit Nederland was hier onmogelijk omdat je niet meer aan een gelijkvormigheidsattest voor dit type kan geraken in België? :roll:
De Super Seven replica's die niet legaal ingeschreven geraakt zijn kunnen trouwens ook niet meer doorverkocht worden omdat de regels zoveel strenger geworden zijn en er bv. de juiste motor moet insteken! Zo ken ik er verschillende die als oldtimer zijn ingeschreven maar ook deze geraken bij de volgende eigenaar niet ingeschreven omdat er bv. een Suzuki moto motor insteekt i.p.v. de Ford die er volgens de papieren zou moeten inzitten.
Let dus heel goed op voor je tot een koop overgaat want bij de DIV zitten niet echt de meest intilligentste , vriendelijke en behulpvaardige mensen heb ik met het dossier van die Punto Cabrio nog maar eens ondervonden!!! :mrgreen:
Inderdaad, als ik ga zoeken naar Europese Caterhams (niet in de UK), zijn ze ofwel louche, te duur of te oud. Daarom zou ik liefst eentje willen halen bij Caterham in UK zelf of één of andere betrouwbare dealer, die kan je via Pistonheads nog wel vinden. Alleen het proces daarna van homologatie kan nog een probleem geven. Maar problemen met de motor zou het niet mogen geven als je een originele koopt zonder vervangingen of modificaties.

Ik heb al een heleboel mails gestuurd naar allerlei instanties hoe het nu zit met de import maar nooit echt een duidelijk antwoord. Transitplaten in de UK kan je niet meer bekomen maar je moet met de originele platen naar huis rijden en als je wordt tegengehouden moet je de agent overtuigen dat je op dat moment enkel met de auto rijdt om hem naar huis of naar de keuring te rijden :? (was het antwoord van de European Customer Centre). De homologatiedienst had ik ook even gemaild maar die konden me niet veel meer zeggen buiten:
Indien de wagen niet langer dan 2 maand geleden in een Europese lidstaat een technische controle ondergaan heeft dient geen nieuwe technische keuring uitgevoerd te worden. Met andere woorden, indien de keuring nog slechts 2 maand geldig is dient een nieuwe technische keuring uitgevoerd te worden.
Een ingevoerd voertuig dient steeds te voldoen aan de reglementering geldig in het land van invoer. Indien het voertuig niet over een COC beschikt dient dit nagegaan te worden door middel van de procedure individuele goedkeuring. Dit kan via een keuringsinstelling erkend als technsiche dienst.

De voor België van toepassing zijnde reglementering kan u terugvinden in het K.B. van 15-03-1968 en is afhankelijk van de 1° indienststelling van het voertuig.


Ovi, ik zag in je profiel dat je van Keerbergen komt. Ben zelf van Boortmeerbeek maar heb nog nooit één van je auto's zien rijden alhoewel ik vaak in Keerbergen kom, jammer! Ze komen toch vaak buiten mag ik hopen ;)
Gebruikersavatar
Coen
Berichten: 1907
Lid geworden op: 19 apr 2011, 10:23
Naam: Coen
Auto: Elise S2 111S
Locatie: Amsterdam

Re: Advies import/aankoop Caterham

Bericht door Coen »

Wellicht dat Will Blackham je ook iets verder kan helpen in je zoektocht? Hij doet voornamelijk in Lotus maar tegenwoordig ook andere merken. Erg behulpzame vent als ik dat zo om mij heen lees.

http://www.pistonheads.com/classifieds/dealer/675380

https://www.facebook.com/WillBlackhamLotus
Lotus Elise S2 111S & Porsche 997.2
Gebruikersavatar
ovi
Berichten: 3904
Lid geworden op: 14 okt 2008, 13:07
Naam: Ivo
Auto: Tiger CAT,2xElan,A310V6
Locatie: Keerbergen

Re: Advies import/aankoop Caterham

Bericht door ovi »

Zowie schreef:
ovi schreef: Ovi, ik zag in je profiel dat je van Keerbergen komt. Ben zelf van Boortmeerbeek maar heb nog nooit één van je auto's zien rijden alhoewel ik vaak in Keerbergen kom, jammer! Ze komen toch vaak buiten mag ik hopen ;)
:lol: Ik rij er niet mee rond de blok hé dus de kans dat je mij hier in onze streek ziet rondrijden is wel degelijk klein!
Met de Elan heb ik nu een klein probleempje met de TPS dus die heeft wel degelijk niet veel gereden dit jaar maar wel al heel veel km's met mijn moto gereden. :D
Spring eens binnen want ik heb hier nog iets leuks staan voor u. ;)
Zowie
Berichten: 14
Lid geworden op: 26 okt 2014, 18:13
Naam: Zowie
Auto: Geen

Re: Advies import/aankoop Caterham

Bericht door Zowie »

ovi schreef:
Zowie schreef:
ovi schreef: Ovi, ik zag in je profiel dat je van Keerbergen komt. Ben zelf van Boortmeerbeek maar heb nog nooit één van je auto's zien rijden alhoewel ik vaak in Keerbergen kom, jammer! Ze komen toch vaak buiten mag ik hopen ;)
:lol: Ik rij er niet mee rond de blok hé dus de kans dat je mij hier in onze streek ziet rondrijden is wel degelijk klein!
Met de Elan heb ik nu een klein probleempje met de TPS dus die heeft wel degelijk niet veel gereden dit jaar maar wel al heel veel km's met mijn moto gereden. :D
Spring eens binnen want ik heb hier nog iets leuks staan voor u. ;)
Haha, ja dat snap ik dat je er hier niet echt mee rijdt. Oei, gelukkig heb je er nog een aantal andere ter beschikking of je moto :D
Graag! Bedoel je je Super Seven?
Timpreza
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 apr 2014, 16:48
Naam: Tim
Auto: Caterham 7 1.6 K-Series

Re: Advies import/aankoop Caterham

Bericht door Timpreza »

Ik rij sinds september een Belgische LHD Caterham S3 rond van 2001, en ik en ben een 1m73. Ik zit als gegoten, maar ik zie u eigenlijk nog niet meteen comfortabel in een S3 zitten. Meer dan 1m90 zou ik zeker een SV aanraden. Ik heb al grote mensen meegedaan, en dat lukt, maar met grote voeten gaan ze miserie hebben om hun voeten comfortabel op de pedalen te passen. De stoel moet bij mij al bijna helemaal achteruit, terwijl ik met een SV nog een rugzakje kwijt kan bvb achter de stoel.

Het was ook al een jaar of 15 mijn ultieme droomwagen, maar ik zou hem nooit willen gebruiken als daily, da's niet te doen. Het klinkt allemaal avontuurlijk en hardcore fun, maar de fun gaat er wel rap af zijn als je de dagelijks met de ongemakken te maken krijgt.
Het moet nog iets speciaal blijven voor het weekend. Als je een auto als daily moet gebruiken ga je de plezante kanten snel vergeten, en gaan die irritante kantjes doorwegen. Heb ik met mijn vorige sportwagens voorgehad. Dat waren mijn daily's en die wenden te snel.

Die brit met zijn daily 7 die je daar noemt ken ik toevallig, die heeft me destijds de microbe helpen geven. Hij gebruikt hem al lang niet meer als daily, maar dat was destijds zijn enige wagen. Die auto ziet er trouwens maar erg belabberd uit door het zout die aan het blote alu heeft gevreten. Eén van de meest afgeleefde 7's waar ik weet van heb. Die zijn daar echt niet voor gemaakt...

Het instappen is het minste van de onhandigheden.
Stel, het regent en je moet je winkelkar in de koffer krijgen: (Het dak zit er op met drukknoppen, en daarna binnen aangespannen door de 2 riemen in de dakhemel hard aan te trekken. Je moet een beetje een slangenmens zijn om dat vlot aan te trekken achter de rollbar. Je bent rap een vijftal minuten bezig, en t'is sleuren.)
Als je daar dan staat met je winkelkar kan je niet zomaar in de koffer, want dat dak spant er over. Dak moet dus eerst gelost worden van binnen, drukknopkes lossen, en dan pas kan je aan de koffer. Ondertussen is u winkelwaar al om uit te wringen. In de koffer passen nipt 2 helmen en een rugzak. De rollbar zit in de weg. Zo van die plooiboxen om te winkelen, die kunnen er niet in. Een bak bier heel nipt. Bij de SV is alles wel wat groter.

RHD en betaalparkings/peage/drive-in enz. Altijd lachen. Uitstappen, naar de andere kant lopen, ticketje pakken, terug naar rechts lopen, instappen en wegwezen.

Bij vochtig weer dampt de boel altijd aan binnen, dus hou een doekje binnen handbereik. De ruitenwissers zijn 11cm kort en niet echt krachtig. Claustrofobische boel met het dak er op.

Ooit met een quad gereden in de regen? Een 7 zit precies tussen een quad en een auto wat grip in de regen betreft. Het gaat alle kanten op omdat je zo licht bent en overal lijkt te aquaplanen. Is meer scary dan het plezant is. Ik mijd de lange stukken autostrades meestal in droog weer (saai, en lawaai) maar in de regen lijkt me dat een slecht idee.

Wat importeren betreft, ik zat ook met hetzelfde plan als u. Ik ging een engelse importeren. De markt is daar groot, en t'is zot wat voor prachtige goed uitgeruste 7's je daar kunt vinden voor betaalbare prijzen. RHD had me niet echt gestoord. Maar je hoort horrorverhalen over UK cars die niet voldoen aan de EU normen, en die niet eens ingeschreven geraken.
De belgische markt is 2x niks, en als er al propere staan zijn het oldtimers en overpriced.
In NL en DE vind je er wel meer, maar t'is er opletten voor gecrashte met opgelaste chassis, of vervalste chassisnummers. Het is nogal een gedoe met het invoeren van kitcars die niet fabriek af gebouwd zijn. Na maanden scheel kijken op wetteksten en websites heeft het import idee me afgeschrikt, en heb ik me een verwaarloosd Belgisch exemplaar laten restaureren door GPS. (bijna alles is vernieuwd op het chassis en mechaniek na.) Het was verre van de goedkoopste oplossing, maar ik heb geen problemen gehad met de inschrijving en keuring.

Ik wil het niet negatiever laten klinken dan het is, maar als daily moet je gewoon goe zot zijn... Het is machtig speeltuig, maar het is speeltuig.
Gebruikersavatar
ovi
Berichten: 3904
Lid geworden op: 14 okt 2008, 13:07
Naam: Ivo
Auto: Tiger CAT,2xElan,A310V6
Locatie: Keerbergen

Re: Advies import/aankoop Caterham

Bericht door ovi »

Toch nog even laten weten dat ik hier een Tiger Cat staan heb die in 2006 ingeschreven is zonder gefoefel dus volledig legale auto waar ik de laatste keer gewoon mee naar de keuring gereden ben.
Volledig gebouwd met de beste onderdelen en er zit een gereviseerde Toyota 4 AEG 20 V in met variabele kleptiming goed voor 165 pk!
Aangezien mijn vrouwke daar niet mee wil rijden en mijn dochter of zoon er niet mee MOGEN rijden mag die weg. ;)
Gebruikersavatar
Coen
Berichten: 1907
Lid geworden op: 19 apr 2011, 10:23
Naam: Coen
Auto: Elise S2 111S
Locatie: Amsterdam

Re: Advies import/aankoop Caterham

Bericht door Coen »

ovi schreef: Aangezien mijn vrouwke daar niet mee wil rijden en mijn dochter of zoon er niet mee MOGEN rijden mag die weg heb ik deze auto mooi voor mijzelf. ;)
Even je berichtje aangepast...
Lotus Elise S2 111S & Porsche 997.2
Plaats reactie