Is Lotus nog wel Lotus?

Plaats hier berichten die met Lotus te maken hebben, maar niet specifiek bedoeld is op een bepaald type/model.
goodvibecar
Berichten: 18
Lid geworden op: 25 jan 2011, 20:42
Naam: Sébastien
Auto: 2x Elise S1

Is Lotus nog wel Lotus?

Bericht door goodvibecar »

Hi!
Ik verkondig niet graag slecht nieuws en geef niet graag slechte kritiek.
Maar de nieuwe 'lotuscorporation' heeft toch veel van zijn charme verloren.
De nieuwe modellen lijken triest allemaal op elkaar (en zijn in mijn mening niet bijzonder mooi, want dat had een troost kunnen zijn). Doet u dat niet denken aan duitse auto's (euh, lijken de berlines bmw's, audi's en merc's niet allemaal op elkaar?) of zelfs mitsu die na een zeer sexy evo lancer X afkwam met dezelfde face op een... colt (! daar gaat dat sexy imago...)?
Is het niet leuk meer een merk te hebben met mooie EN 'lelijke' wagens, wagens die zich van elkaar onderscheiden? Denken de designers (of marketeers) echt dat dat ene typische uiterlijk iedereen zal bevallen? Houdt iedereen misschien van dezelfde kunst?

De nieuwe elise. Ik bemin de S1 (96-00) en de elises van 00 tot 10 zijn ook niet mis. De elise (en ook wel andere lotussen) is DAGELIJKS bruikbaar omdat ze POLYVALENT gebouwd is. Dus niet op 5cm van de grond (de nieuwe zit er wel laag uit). Ik heb mij in het verleden gek gemaakt op licht verlaagde bmw's waarmee je dus geen enkele drempel kon nemen zonder over de grond te schuren. Terwijl de standaard elise zonder voetstaps te rijden elke drempel heeft kunnen nemen die ik tot nu toe ben tegengekomen. Ze lager zetten heeft enkel zin om een paar tienden van een seconde te winnen op circuit. Op de openbare weg is deze wagen met de oorspronkelijke setup superieur in handling dan 99,9% van de andere weggebruikers.
Wat is de volgende stap? runflat, tyre pressure monitors, servostuur (pas), airco (oops), parkeersensors, rembekrachting, feesboeklink enz?

Dan hoop ik maar dat er een purist genre caterham de bouwplannen van de standaardelise mag overkopen. En ze terloops uitrusten met meer pk's want dat is het enige dat we haar kunnen verwijten.
De ultieme (heb het hier enkel qua looks) lotus bestaat reeds, maar wordt helaas niet door lotus zelf gemaakt: de hennesey venom gt.
Net zoals de beste porsche niet door porsche wordt gemaakt (de ruf ctr3).
Als ze een mooie dierlijke wagen willen maken raad ik ze aan naar het verleden te kijken ipv naar de broodroosters van audi (of wordt dit misschien hun toekomstige moederfabriek?).

Ik maak er mij met momenten nerveus op dat niet iedere wagen als een lotus ontworpen is (ik haat 'moderne' wagens en al hun nutteloze marketing gadgets) en wens lotus heel veel succes tegemoet, maar bij het zien van hun toekomstige gamma begin ik daar soms wel aan te twijfelen :(

Net als sommige lotus dealers...

Volgende topic:
Je weet dat je met een lotus rijdt als...
-je je een held voelt
-kinderen roepen als ze je wagen zien
-je niet meer omkijkt naar je gapende medemens
-je vaak glimlacht zonder reden
-je een soepele rug onderhoudt
-je iedere dag in jezelf denkt 'with great cars comes great responsability'
-je naar de garage loopt voor je ochtendplasje
-je naar de garage gaat voor het slapengaan
-je iedere passagier uitlegt hoe hij moet in- en uitstappen
-je op een parking denkt 'wow, deze wagen moet ik eens van dichter gaan bekijken' terwijl het je eigen wagen is
-vul zelf in :mrgreen:
KoenC
Berichten: 621
Lid geworden op: 27 sep 2010, 21:28
Auto: 997 GT3
Locatie: Hamme

Re: is lotus nog wel lotus?

Bericht door KoenC »

Leuke bedenking!
[color=#FF4000]Growing up is inevitable, Growing old is optional![/color]
[color=#00BFFF]Racing is life. Anything before or after is just waiting.[/color]
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: is lotus nog wel lotus?

Bericht door Frederik »

Ik blijft fan en toegewijd ... niemand verplicht ons een 'nieuwe' Lotus te kopen :-)
KITT
Berichten: 201
Lid geworden op: 15 nov 2010, 20:30
Auto: Exige MKII

Re: Is Lotus nog wel Lotus?

Bericht door KITT »

volledig met goodvibe eens!

Ze mogen hun elektrische scheerapparaten houden


ps: ik krijg al een smile op mn gezicht als ik een advertentie in de krant lees over een aziatisch lotus restaurant, als ik op televisie een lotus toiletpapier reclame zie of als ik in de winkel aan de lotus koekjes kom

Let wel, Lotus word enkel gebruikt bij Kwaliteitsproducten.. :)
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: Is Lotus nog wel Lotus?

Bericht door Frederik »

KITT schreef:Let wel, Lotus word enkel gebruikt bij Kwaliteitsproducten.. :)
Inderdaad ...

De beste speculoos koekjes... 8-)
Het beste toilet papier... :o
én ... de beste auto's! :mrgreen:
Gebruikersavatar
FastEleven
Berichten: 1925
Lid geworden op: 29 jan 2009, 11:38
Naam: Erik
Auto: 2-11 + Cup 250
Locatie: België-Brasschaat

Re: Is Lotus nog wel Lotus?

Bericht door FastEleven »

De bomen spraken nog, Studio Brussel bestond nog niet, en van een lotusforum.be was nog geen sprake :

- Maar wat zouden de trotse bezitters van die mooie Lotus sportracers uit de jaren 50-60 gedacht hebben toen Lotus met de Elan straatauto op de markt kwam ?

- En wat zouden de trotse bezitters van zo'n sportieve Lotus Elan gedacht hebben toen Lotus een Elan +2 met achterbank en zelfs een gezinsauto genaamd Cortina introduceerde ?

- En zouden bovenstaande Lotus bezitters geen moord en brand hebben geschreeuwd toen halverwege de jaren '70 de Eclat op de markt kwam ?

- En misschien vonden de Esprit Turbo eigenaars het wel niks dat er zo'n kleine Lotus Elise werd voorgesteld, met een vermogen niet veel groter dan van een fiets ...

Ik merk nogal wat (overigens terechte) nostalgie mbt onze eigen auto's. Zoals mijn forumnaam aangeeft (voor zij die het nog niet moesten weten hé :oops:), ben ik nogal een fan van de sportracers van de jaren '50-'60. Maar ik ben ook bijzonder blij met m'n veel moderne Lotus Exige S240. Ik begrijp de passie voor de oude, oudere en huidige modellen meer dan wie ook, maar nostalgie wordt hier nogal vaak verward met gebrek aan vooruitgang.

Of die nieuwe modellen een juiste richting zijn voor Lotus, daarover kan momenteel alleen iemand met een glazen bol oordelen, maar de herintroductie van oude modellen lijkt me nu niet direct de juiste richting voor een autoconstructeur ...

FastEleven zegt : 'stilstaan is achteruitgaan' !
Laatst gewijzigd door FastEleven op 03 mar 2011, 18:09, 1 keer totaal gewijzigd.
My ex 1962 Westfield 'Lotus' Eleven on track
Afbeelding
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: Is Lotus nog wel Lotus?

Bericht door Frederik »

De mens heeft een aangeboren afwijking om vooral problemen te hebben met (plotse) veranderingen of als men (plots) moet afwijken van zijn normale doen en laten... Echter heeft de mens een extra gave om zich erg snel aan te passen aan nieuwe situaties...

Als er nieuwe wetten of regels komen of als er grote veranderingen op til zijn dan heeft de grote merendeel de neiging om het daarmee moeilijk te hebben, maar eens alles loopt zoals het hoort te lopen, blijkt dat de meeste heisa allemaal voor niets was geweest.

Je kan het een beetje vergelijken met de introductie van de nieuwe regels hier op het forum enkele maanden geleden... is er nu zoveel veranderd? Neen, toch :)

Los van de nieuwe richting van Lotus, vind ik het erg jammer dat er in de nieuwe modellen helemaal niets meer uit het verleden terug te vinden is. Terwijl Lotus elke keer in hun marketing WEL teruggrijpt naar het verleden, kan je in de wagens geen enkele knipoog terugvinden. Maar, misschien zullen ze alle 5 (als ze er effectief komen) rijden als 'echte' Lotussen ... uitzonderlijk goed dus.

Blijft afwachten ...

Frederik zegt: FastEleven heeft toch een zeer heldere én eerlijke kijk op dergelijke zaken. :)
(om het es op zijn eigen manier te zeggen)
Gebruikersavatar
Blue Darkness
Berichten: 3056
Lid geworden op: 12 aug 2008, 16:12
Naam: Gunther
Auto: Esprit GT3
Locatie: Linter (Belgium)
Contacteer:

Re: Is Lotus nog wel Lotus?

Bericht door Blue Darkness »

Verkeersdrempels moet ik met de Lotus ook stapvoets nemen hoor!
Heb al meerdere spoilerlipjes in frut gereden... :?

PS: en ja, ik vind de nieuwe modellen knap! ;)
Bart P
Berichten: 1021
Lid geworden op: 21 okt 2008, 20:54
Naam: Bart
Auto: Elise S2
Locatie: Maasmechelen

Re: Is Lotus nog wel Lotus?

Bericht door Bart P »

Ik volg jullie mening ( Fred en Erik ) volledig. Maar ik werk in een afdeling waar vooruitgang de laatste paar jaren enkel achteruitgang heeft betekent. Het is voor mij eerder een kwestie van "kon Lotus blijven bestaan in de traditionele versie en kan Lotus blijven bestaan in de huidige versie"? De toekomst zal het uitwijzen ...... Kopje eraf of kopje eronder, tussenoplossing bestaat niet !!!
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: Is Lotus nog wel Lotus?

Bericht door Frederik »

Bart P schreef:Ik volg jullie mening ( Fred en Erik ) volledig.
We zijn dan ook zeer complementair hé ... Erik is mijn alter ego *ahum* :)
Fred en Erik, FredenErik FredErik ... Frederik ... snappie? ;)
Plaats reactie