Plaats hier berichten die met Lotus te maken hebben, maar niet specifiek bedoeld is op een bepaald type/model.
 #102476  door Frederik
 04 dec 2017, 18:38
Lotus owner Geely plans SUV and cars to rival Ferrari
Two months after completing its purchase of the Norfolk car maker, Geely is aiming for the top of the performance car segment
lotus_suv_0.jpg
lotus_suv_0.jpg (74.81 KiB) 569 keer bekeken
30 November 2017

Lotus’s owner Geely is already working on ambitious plans for its new British subsidiary, having completed its purchase of a majority stake in the Norfolk-based maker only two months ago.

This includes a decision on whether to produce a Lotus SUV that will be made very soon. Geely executives are already considering which platform it would be built on, the most obvious candidate being the Compact Modular Architecture that underpins both the Volvo XC40 and Lynk&Co 01. The flexibility of this platform means that it has been designed to accommodate high-performance applications including cars featuring a powered rear axle.

Lotus CEO: sports car production stays in Norfolk; SUV could go elsewhere

Beyond SUV plans, Geely is determined to keep Lotus making sports cars, and also sees strong growth potential in the brand. At the launch of the Lynk&Co 01 in China last week, Geely boss An Cong Hui said he was keen to emphasise how important his new subsidiary is. “We are making plans; we want to bring back the heritage of Lotus to be one of the top performers in the luxury sports car segment,” he said. “Lotus used to be ranked alongside Ferrari and Porsche, so we need to come back in that rank again.”

The acquisition of Lotus was part of a bigger deal that saw Geely take a 49% stake in Lotus’s former owner, Proton, and which was done to give Geely right-hand-drive production capability. But company insiders say the chance to take control and unlock the potential of Lotus was a huge part of the appeal, especially to Cong Hui.

Lotus has been struggling for investment cash for years, ever since former boss Dany Bahar’s grandiose plans to launch five all-new models was scrapped back in 2012. Although Lotus has returned to modest profitability – and, as we reported early this year, had started working on plans for an SUV – model development for the past five years has been restricted to tweaking and tucking the existing line-up.

Bron: https://www.autocar.co.uk/car-news/new- ... al-ferrari
 #102477  door Frederik
 04 dec 2017, 18:44
Voor de mensen die het Engels niet zo machtig zijn ... :)

Eindelijk gaan Ferrari en Porsche aangepakt worden
03-12-2017 via autoblog.nl

En de klappen komen uit de goede hoek.
Uiteraard denken we bij Lotus aan kleine, lichtgewicht sportwagens. De Seven, Elan en Elise zijn schoolvoorbeelden van hoe een sportwagen hoort te zijn. Compact, lichtvoetig en wendbaar. Daar kun je de grootst mogelijke lol mee hebben. Bekijk deze video met @CasperH in een Exige, zelden was onze collega in een dergelijke extase. Laten we niet vergeten dat Lotus jarenlang een andere auto in productie heeft gehad, de Esprit. Ondanks dat de auto voor zijn soort niet veel woog, was het niet een minimalistisch sportwagentje. Toen de Esprit in de jaren ’90 geleverd werd met een heuse achtcilinder, was de Esprit een volwaardige Ferrari-concurrent. Heel lang heeft het niet mogen duren, want in 2004 viel het doek voor de iconische sportwagen.
lotus-esprit-v8-2004-yellow-rear-side-750.jpg
lotus-esprit-v8-2004-yellow-rear-side-750.jpg (179.78 KiB) 567 keer bekeken
Als praktische sportwagen is er natuurlijk de Lotus Evora (rijtest), maar dat is toch meer een concurrent voor een Porsche Cayman of lichter gemotoriseerde 911. Zo’n 7 jaar geleden was wereldkampioen luchtfietsen Danny Bahar bezig met een complete hergeboorte van het merk Lotus, maar dat bleek helaas niet meer dan een wassen neus. De plannen voor nieuwe modellen waren geweldig, maar bleken niet levensvatbaar. Joh. Lotus belandde (wederom) in een diep dal en heeft het ternauwernood weten te overleven. Sterker nog, er wordt zelfs winst gemaakt, een heel klein beetje, maar toch. De Elise, Exige en Evora worden telkens voorzien van updates en verkopen nog redelijk goed.

Dat betekent niet dat er achter de schermen niets gebeurd. Integendeel! Het moederbedrijf van Lotus, Proton, is overgenomen door Geely, dat ook eigenaar is van Volvo. Een serieuze speler dus. Wat ze met Volvo hebben gedaan is overigens wel lovenswaardig: Volvo kreeg de vrijheid om de auto’s te ontwikkelen die ze wilden, procesmatig kijkt Geely toe dat dit ook op een winstgevende manier gebeurd. Hetzelfde scenario lijkt zich te voltrekken voor Lotus.

Ze gaan heel pragmatisch te werk, allereerst moet er namelijk een SUV-achtige Lotus komen. Zoals mijn docent Elektrotechniek zou zeggen: ‘Muiterij!!!’. Maar het is op zich logisch, voor een fabrikant is het gewoon noodzaak dat je dit soort cashcows in de showroom hebt staan. Dankzij de Porsche Cayenne en Macan is er financiele ruimte voor de Cayman GT4 en 911 GT3. De SUV wordt gebouwd op het platform van de nieuwe Volvo XC40. Naar het schijnt wordt het wel SUV met een typische Lotus benadering.
lotus-esprit-concept-2010-white-front-side-750.jpg
lotus-esprit-concept-2010-white-front-side-750.jpg (217.97 KiB) 567 keer bekeken
In een interview met Autocar heeft An Cong Hui, de opperbaas van Geely, laten weten dat Lotus zijn pijlen gaat richten op Porsche en Ferrari. Dus ook met een nieuwe supercar, Ferrari bouwt immers bijna niet anders. Ok, dat heeft Bahar ook geprobeerd natuurlijk. Het verschil zit hem erin dat Geely daadwerkelijk het geld heeft om dergelijke ontwikkelingen te kunnen bekostigen. Er is nu veel meer mogelijk. Is het dan allemaal hosanna? Helaas niet. De Esprit (de naam is allerminst zeker, maar ligt voor de hand) zal waarschijnlijk hybride of elektrisch zijn.

Bron: https://www.autoblog.nl/nieuws/eindelij ... den-104624
Bijlagen
lotus-evora-400-grey-elise-240-green-exige-s-grey-front-side-750.jpg
lotus-evora-400-grey-elise-240-green-exige-s-grey-front-side-750.jpg (227.98 KiB) 567 keer bekeken
Elise liked this
 #102482  door Jimbo
 05 dec 2017, 11:54
De nieuwe Esprit wil ik nog steeds zien komen. Lotus zal wel serieus moeten bijbenen willen ze gelijkwaardig komen te staan met de andere sportwagens. Gisteren naar de beurs in Essen geweest. Van Mercedes, BMW, Porsche, Ferrari tot Lambo's, in alle kleuren en uitvoeringen. Honderden modellen, van bijna gewoon tot exclusief. Zelfs Pagani en Bugatti waren er met hun nieuwste en onbetaalbare creaties. En 1 Lotus heb ik gezien. Een rode Esprit in Amerikaanse uitvoering en belachelijk hoog geprijsd (35000 euro voor een '87 die ik gerust onder de categorie wrak durf plaatsen).

Nu het plan van Geely om eerst een SUV op de markt te brengen kan wel een meesterlijke zet zijn. Zo kunnen ze hopelijk snel geld cashen en hebben ze reserves om zich uit te leven op de echte sportwagens. Want momenteel is zelfs hun Evora of Exige met 430PK geen concurrentie voor de andere merken. Lotus wordt nu veel te veel onder de categorie "toys" geplaatst en moet zich gaan bewijzen dat ze een evenwaardige concurrent zijn voor de merken als Porsche en Ferrari. Lamborghini blijft buiten categorie staan want daar kan in mijn ogen zelfs de nieuwste Ferrari niet tegen op (zet een F12 naast eeen Huracan, zoals gisteren in Essen was gedaan, en de F12 lijkt op een PVC matchbox). En de hebbedingen zoals Bugatti, Pagani ... zijn er enkel voor diegenen die niet op enkele miljoenen euro's na weten hoeveel ze eigenlijk bezitten. Echt onbetaalbaar speelgoed voor enkele superrijken.