Lotus Eleven - Westfield Eleven

Voor alle andere modellen die hierboven geen sub-forum hebben.
oa. Lotus Eclat, Elite, Excel, Carlton & nieuwe ontwikkelingen/prototypes alsook modellen uit een samenwerkingen met andere automerk.
molleke

Re: Lotus Eleven - Westfield Eleven

Bericht door molleke »

vasseur schreef:Die prijzen zijn toch niet normaal hé voor een echt hebbeding. :cry: zal nog wat moeten sparen. :mrgreen:
wa gaat die van prijs :?: heb nog een parkingske vrij :P
Gebruikersavatar
FastEleven
Berichten: 1925
Lid geworden op: 29 jan 2009, 11:38
Naam: Erik
Auto: 2-11 + Cup 250
Locatie: België-Brasschaat

Re: Lotus Eleven - Westfield Eleven

Bericht door FastEleven »

Gezien de huidige koers van de Pond vs Euro is het nu wel het moment om aan te kopen hé, tenminste voor de Engelse auto's. 70-80 k£ is plotseling geen 120 k€ meer, maar 'slechts' 80-90 k€. Of het met één of andere crisis te maken heeft weet ik niet, maar er staan bovendien ook verschillende auto's tegelijkertijd te koop (zie hierboven) en ook dat is uitzonderlijk. Ik begrijp echt niet waar jullie nog op wachten ;)
My ex 1962 Westfield 'Lotus' Eleven on track
Afbeelding
Gebruikersavatar
FastEleven
Berichten: 1925
Lid geworden op: 29 jan 2009, 11:38
Naam: Erik
Auto: 2-11 + Cup 250
Locatie: België-Brasschaat

Re: Lotus Eleven - Westfield Eleven

Bericht door FastEleven »

Enkele weken geleden kreeg ik via een vriend van de eigenaar een Westfield Eleven aangeboden. Deze auto is in uitzonderlijke staat, maar staat helaas op (overigens correcte) Westfield Eleven papieren met bouwjaar 2008, en is dus niet in te schrijven in België ...

Voor de liefhebbers, hierbij de link die wellicht meer Elevens heeft verkocht dan gelijk welke andere marketing tool :
http://members.toast.net/joerger/north.html
My ex 1962 Westfield 'Lotus' Eleven on track
Afbeelding
Red Baron
Berichten: 1910
Lid geworden op: 09 dec 2009, 14:38
Naam: Stijn
Auto: Dax Rush, Elise S1
Locatie: Sijsele (Belgium)

Re: Lotus Eleven - Westfield Eleven

Bericht door Red Baron »

Voor de liefhebbers van oude lotusmodellen: Tiger heeft ook een kitcar die een combinatie is van een Lotus 23 en Lotus 30.
http://www.tigerracing.com/era-30.php

Ook een kitcar van de legendarische Lola T70 is mogelijk bij Gardner Douglas.
http://www.gdcars.com/html/t70/t70.html
http://www.speedon.nl/speedon-ede/GD/gdt70.php

Vooral de GDT70 ziet er waanzinnig lekker uit :shock:
De kortste verbinding tussen 2 punten is een rechte lijn.
De mooiste verbinding tussen 2 punten is een bocht.
De snelste en mooiste verbinding tussen 2 punten is een rechte lijn door een bocht !
Gebruikersavatar
electroshock
Berichten: 2983
Lid geworden op: 18 jan 2009, 22:01
Auto: nee, youngtimer Ridley

Re: Lotus Eleven - Westfield Eleven

Bericht door electroshock »

Single seater lijkt me wel wat ...
... onpraktisch.
Niet dat je maar alleen kan zitten en alles moet achterlaten.
Niet dat je niet op de openbare weg kan.
Maar met wie ga je op circuit ? En in welke series ? Met welke papieren ?

Maar lijkt me ook wel ...
... heel leuk.
Besser laufen, als faulen.
Better to run than to rot.

- J.W. von Goethe, Reineke Fuchs
Gebruikersavatar
FastEleven
Berichten: 1925
Lid geworden op: 29 jan 2009, 11:38
Naam: Erik
Auto: 2-11 + Cup 250
Locatie: België-Brasschaat

Re: Lotus Eleven - Westfield Eleven

Bericht door FastEleven »

Voor inschrijvingen van replicas / kit cars / continuation cars, verwijs ik graag terug naar hierboven voor mijn uitleg van : 05 feb 2009 10:17

Ik kreeg eerder deze week een Lotus 23 replica (éénmalig project door een restaurateur van oude Lotussen) aangeboden. Prachtige auto, net gebouwd en inclusief een potente Lotus Twin Cam. Maar helaas heeft deze auto geen papieren en kan dus enkel op circuit. Eerst inschrijven via de UK is een optie, maar ook daar is de wetgeving gewijzigd en bekomt zo'n wagen papieren van 2009/2010. Door de oude motor opnieuw geen optie in België wegens te hoge CO2 uitstoot.

De Era 30 is - met een beetje geluk - in België wel te homologeren, nadat de auto eerst in de Uk is ingeschreven geweest. Maar deze auto doet de originele Lotus 23 of Lotus 30 nu niet echt een eerbetoon aan ...
My ex 1962 Westfield 'Lotus' Eleven on track
Afbeelding
Gebruikersavatar
wimvanbeeck
Berichten: 1615
Lid geworden op: 01 sep 2008, 14:14
Naam: Wim
Auto: Elise S 220
Locatie: Lommel

Re: Lotus Eleven - Westfield Eleven

Bericht door wimvanbeeck »

Mooie Westfied te koop in de GB

perfecte staat, met BMC motor, nieuw gebouwd

19.500 Pond

www.paulmattysportscars.co.uk
Bijlagen
1366281-1.jpg
Gebruikersavatar
FastEleven
Berichten: 1925
Lid geworden op: 29 jan 2009, 11:38
Naam: Erik
Auto: 2-11 + Cup 250
Locatie: België-Brasschaat

Re: Lotus Eleven - Westfield Eleven

Bericht door FastEleven »

De auto is één van de 25 jubileum versies gebouwd door Westfield zelf en is inderdaad in perfecte staat. De 25 jubileum versies zijn normaal gesproken voorzien van de 4 versnellingsbak van de MG midget en dus niet de upgrade met de Type 9 5 versnellingsboite van Ford. Deze Ford 5 bak past enkel in het chassis van de laatste batch (vanaf 2005) en niet in het oude chassis uit de jaren '80 (zoals mijn voormalige Eleven). Zo'n boite is goedkoop te vinden, maar voor de adapterkit tussen MG motor en Ford boite betaal je algauw 2000 € ...

Ik heb enkele maanden geleden reeds contact genomen met Paul Matty toen de wagen pas te koop stond. Deze wagen is voorzien van conforme papieren volgens de Engelse wetgeving, met name :
Merk : Westfield
Type : Eleven
Bouwjaar : 2008

Merk en Type zijn uitstekend voor de Belgische wetgeving, maar het jaar van eerste inschrijving is dus 2008. Door de te hoge CO2 uitstoot van de BMC A 1275 ccc motor krijg je deze auto in België niet op legale manier gehomologeerd.
My ex 1962 Westfield 'Lotus' Eleven on track
Afbeelding
Gebruikersavatar
Bzguy
Berichten: 1883
Lid geworden op: 25 aug 2008, 11:22
Naam: Hans
Auto: Noble M12
Locatie: Baal

Re: Lotus Eleven - Westfield Eleven

Bericht door Bzguy »

schitterende wagen !

Tja, vadertje staat is geen autoliefhebber he :(
"Nothing in all the world is more dangerous than sincere ignorance and conscientious stupidity."

Martin Luther King, Jr.
1963
Gebruikersavatar
FastEleven
Berichten: 1925
Lid geworden op: 29 jan 2009, 11:38
Naam: Erik
Auto: 2-11 + Cup 250
Locatie: België-Brasschaat

Re: Lotus Eleven - Westfield Eleven

Bericht door FastEleven »

Enkele jaren geleden (22-23/04/06) nam ik met m'n 1962 Westfield Eleven deel aan de historic rally ING Ardenne Bleue. Bij het opkuisen van m'n C-schijf kwam ik volgend artikel terug tegen dat ik schreef voor het clubblad van CRRT (Classic Race & Rally Team). Bij het herlezen stond opnieuw een grote smile op m'n gezicht, terugdenkend aan dit sublieme weekend :

Enkele maanden geleden verscheen in ditzelfde blad een artikel uit Road&Track over de Westfield Eleven. Doelstelling van het artikel was te antwoorden op de vraag hoe een open sports racer uit de jaren 50 het zou doen als een cross-country touring car. ‘The taste of the pudding is in the eating’ en daarom besloten André en ikzelf om ons in te schrijven voor de ING Ardenne Bleue, en wel met de Eleven …

De ING Ardenne Bleue werd in de eerste plaats uitgekozen omdat – omwille van de exclusieve deelnemende wagens - de organisatie uitsluitend kiest voor goed berijdbare en verharde wegen. Wegens de beperkte veerweg en een carter op slechts 6 cm boven de grond was dit een absolute vereiste. Bovendien werd onze inschrijving vorig jaar - met de MG B LeMans - geweigerd en waren we toch wel benieuwd in welke mate de organisatie trouw blijft aan haar standpunt om vooral speciale en exclusieve wagens toe te laten.

En ja hoor, onmiddellijk na het versturen van onze inschrijving en betaling van het voorschot ontvingen we bericht van de organisatie : “Wij kennen uw wagen (??!!) en rekenen U graag tot één van de deelnemers”. Wellicht een standaard mailtje maar ik bemerkte bij mezelf toch enige fierheid omdat m’n Lotus Eleven (want zo werd de Westfield door de organisatie op de deelnemerslijst gezet) werd aanvaard tussen dit exclusieve geweld.

Tijdens de 2 jarige zoektocht naar een goede Eleven was er weinig sprake van nuchtere invallen over de (on)praktische bruikbaarheid van het ding. Deelnemen aan een 2-daagse regularity met een open sports racer vereist echter toch enkele momenten van diepgaand praktisch inzicht: De Eleven heeft geen koffer, dus wat doe je met de 2 pilotenvesten wanneer het te warm wordt ? Hoe zorg je ervoor dat je stofbril niet onder het gaspedaal terecht komt wanneer deze plaats moet maken voor een zonnebril ? Hoeveel kilometer kun je rijden met een benzinetank van 22 liters ? En hoe krijgen we de rest van onze bagage in Spa ?

Allereerst werd besloten de Eleven op de aanhangwagen naar Spa te brengen. Ondanks het vroege uur van vertrek (4.00 u ‘s nachts) zouden we toch enigszins ontspannen aan de start verschijnen. Bovendien gaf de remorque en de ruimte voor jerrycans, krik en reservekleding toch een gerust geweten. Het bagageprobleem in de Eleven zelf werd opgelost door een hangnetje te spannen aan het chassis onder de achterkant, precies boven de achteras tussen de wielen. Hierin past een sporttas van 40 op 30 cm. Weliswaar zou bij regenweer dit tasje inclusief inhoud helemaal nat worden, maar de belangrijkste kleine spullen konden op z’n minst worden opgeborgen. Het reservewiel werd rechtopstaand onder de rolbeugel geplaatst in de headfearing achter de piloot.

Voor de grotere stukken zoals pilotenvest en truien zouden we het weerbericht afwachten. De praktijk wees echter uit dat de meeste andere deelnemers wel met een rally-geschikte wagens aantreden en in ruil voor het bezorgen van een reservehendel voor de afgebroken stroomonderbreker konden we dankbaar gebruik maken van de koffer van de Austin Healey van Alain voor het stockeren van jas en trui later op de dag.

Goedkeurend nagekeken door een horde toeschouwers kregen we van de organisatie een droom van een roadbook voorgeschoteld : op zaterdag een kleine 400 km verharde Ardense wegen en op zondag werd daar nog eens 200 km aan toegevoegd. Geen pleintjes, geen letters, geen valstrikken, geen wandelaars en geen fietsers, maar wel lekker scheuren tussen de Ardense bossen. Hier zoeken we al jaren naar …

Zoals Colin Chapman het bedoeld heeft kon de de kleine 1275 cc – dankzij het pluimgewicht van de auto - toch meespelen met de grote jongens. Om de navigator bezig te houden werd de bol-pijl met afstanden aangevuld met een 15 tal RT’s : de kortste 5 km, de langste 18 km., alles aan 49,9 km/u. De ervaren lezer kan uit mijn commentaar afleiden dat de kleinste onoplettendheid of vertraging tot strafpunten leidde. Het slechte resultaat (74e op 114 deelnemers) kon de pret niet bederven en met ontzettend veel plezier denk ik terug aan de twee volle dagen van voluit freeriden met m’n racemachientje. Met scha en schande moet ik bekennen dat de beperkingen van de piloot op de meeste wegen groter waren dan die van de auto …

Toch ontdekten we een ook de beperkingen van de Eleven : de minieme veerweg maakte het onmogelijk de hoge snelheden aan te houden op de minder vlakke wegen. Putten en boomwortels deden de auto angstwekkend hoog opspringen en van baanligging was op die momenten geen sprake. Op de minder goede wegen werd het dan ook meer dan duidelijk dat de wagen ontworpen is voor het circuit. De rijhoogte op zich vormde geen echt probleem, maar de beperkte veerweg was moordend voor auto en bemanning.
De voorwielen van de Eleven zitten volledig ingesloten in de carrosserie, waardoor een links- of rechtsachter in een keer of 6 genomen diende te worden. De opbouw van de motor (scherpe nokkenas met webers) maakt dat de energie pas vrijkomt vanaf 3300 toeren. Ook hier geen echt probleem maar omdat de eerste niet gesynchroniseerd is, is terugschakelen naar eerste uit den boze. Aan m’n techniek met tussengas moet duidelijk nog worden bijgeschaafd !

Dat de auto heeft afgezien hoeft geen betoog en om alle stof weg te halen zal de auto helemaal terug uiteen moeten. Maar ook onze atletische lichamen hebben gedeeld in de klappen : bij de aankomst van dag 1 ontving André behoorlijk wat cynische commentaar over de manier waarop hij uit de auto kroop. Voor de lezers die de auto niet kennen : de zitting van de stoelen hebben een dikte van ongeveer 5 cm en om meer ruimte voor de benen van de bijrijder te creëren had ik de rugleuning weggelaten en vervangen door een op maat gesneden slaapmatje. De voorruit is ongeveer 30 cm hoog en stuwt de rijwind ter hoogte van je voorhoofd. Stof, steentjes en insekten weigeren de luchtstroom te volgen en zetten zich definitief vast op je tanden.

Over dit alles geen geklaag want het moet gezegd : we hadden een schitterend weekend en zijn meer dan ooit overtuigd dat de ING Ardenne Bleue elke euro waard is. Door deel te nemen met een sportracer was het voor ons bovendien Sport met een hoofdletter. De auto heeft nooit ontgoocheld en blijkbaar werd ons experiment ook geapprecieerd door andere deelnemers en publiek. En om samen te vatten hoe de Westfield ‘Lotus’ Eleven het deed als een cross-country touringcar : ‘een schitterende auto, … , zolang de wegen vlak zijn …”
Bijlagen
60422.ING.03.resize.jpg
My ex 1962 Westfield 'Lotus' Eleven on track
Afbeelding
Plaats reactie