Voor alle andere modellen die hierboven geen sub-forum hebben.
oa. Lotus Eclat, Elite, Excel, Carlton & nieuwe ontwikkelingen/prototypes alsook modellen uit een samenwerkingen met andere automerk.
 #6594  door FastEleven
 05 feb 2009, 10:39
Tot mijn groot plezier deed de foto van mijn Westfield Eleven ook bij andere forum lezers het bloed sneller stromen. Omwille van het groot aantal vragen besloot ik een nieuw topic te openen over deze bijzondere auto :

De Lotus Eleven was de meest populaire en succesvolle Sportracer van de jaren vijftig, en won over de hele wereld een massa wedstrijden, waaronder de 750 cc klasse, de 1100 cc klasse en de 1e en 2e plaats in de overall Index of performace in de 24 uren van Le Mans in 1957.

De auto werd ontworpen door Colin Chapman en Mike Costin en 3 modellen waren beschikbaar : the Lotus Eleven Le Mans voor competitief gebruik, het Club Model voor de amateur racer en de Sports voor gebruik op de openbare weg. In totaal werden er 270 Lotus Elevens gebouwd tussen 1956 en 1958, met nog eens 3 motor varianten : de Ford 100 E 1172 cc, de Coventry Climax FWA 1098 cc en de FWB 1460 cc. Versnelingbakken waren afkomstig van Ford (3 versnellingen), Austin A30 (4 versnellingen) of MGA.

Tussen 1982 en 1988 startte 'Westfield Cards Ltd' een beperkte productie van 'updated' Elevens, gebaseerd op de Le Mans winnaar van 1957. Ongeveer 138 Westfield Elevens werden gebouwd, waarvan de meeste werden geëxporteerd naar Japan en de V.S. Van deze auto's zijn nog ongeveer 40 exemplaren in Europa. Eind jaren tachtig schakelde Westfield over op het bouwen van het Seven model. Om te voldoen aan de vraag van haar clienteel, stelde Westfield in 2006 nog een 50-tal extra kits van de Eleven beschikbaar.

Net als bij de Lotus Eleven is het chassis van een Westfield Eleven een buizenframe. Omwille van de sterkte bestaat dit chassis uit vierkante ipv ronde buizen en is de constructie rond de transmissie tunnel versterkt. De bodemplaat en de zijpanelen zijn - net als bij de Lotus - in aluminium, maar de neus, raampartij en achterkant zijn in polyester. Veel Lotus Eleven Sportracers rijden op het circuit ook met kunststof neus en achterkant : de dure aluminiumstukken blijven netjes thuis in de garage, terwijl met de kunststof stukken wordt geraced. En een enkele Westfield Eleven werd ook aangekleed met een volledig aluminium carrosserie.

De meeste Westfield Elevens rijden met een BMC-motor (British Motor Corporation) Seria A van 1275 cc, dezelfde motor die we terugvinden in de Austin Healey Sprite of de MG Midget, terwijl sommige exemplaren worden aangedreven met een Lotus of een Alfa Twin Cam. Een enkele zonderling plaatste een Coventry Climax in z'n Westfield Eleven.
60422.ING.01a-sized.jpg
1962 Westfield Eleven
51009.ZOLDER CCR.02a.JPG
1962 Westfield Eleven - Classic Club Race Zolder 2005
Laatst gewijzigd door FastEleven op 08 feb 2009, 18:26, 4 keer totaal gewijzigd.
 #6597  door FastEleven
 05 feb 2009, 11:17
Voor de dromers op dit forum : een Westfield Eleven is - mits bepaalde voorwaarden - beslist inschrijfbaar in België. Maar hou bij je (lange) zoektocht absoluut rekening met de onderstaande voorwaarden. De auto moet voldoen aan BEIDE voorwaarden !!

1/. VOORWAARDE 1 : Zoek een auto die als merk Westfield (of eventueel Lotus) vermeldt.
- Elke Westfield Eleven kon/kan in Engeland ingeschreven worden onder de merknaam 'Westfield' en typeaanduiding 'Eleven'.
- In sommige landen (waaronder ook Engeland) kan de titel ipv 'Westfield' het merk van het donor voertuig vermelden, zoals 'MG 'of 'Ford'. Hoewel helemaal legaal in andere landen is voor de belgische markt afblijven de boodschap.
- In andere landen (zoals sommige staten van Amerika) vermeldt de titel het merk waarop de auto lijkt, maw er staat dus 'Lotus' op de papieren. Dit vormt in België geen probleem, zolang er geen typeaanduiding staat vermeldt. Auto's met merk 'Lotus' en vermelding van een andere type dan Eleven (bv Elilte / Europe / Europa) of het chassisnummer van een andere type : afblijven !

2/. VOORWAARDE 2 : Zoek een auto met eerste inschrijving voor 1968.
- Voor een auto van voor 1968 heb je geen gelijkvormigheidsattest nodig en kun je auto altijd inschrijven met een oldtimer nummerplaat. Inschrijving met een normale nummerplaat is mogelijk, maar dan zul je een éénmalige homologatie moeten laten uitvoeren omdat het voertuig door zijn uniek karakter niet gekend is door de computer van de DIV.
- Een Westfield Eleven van na 1968 én ouder dan 25 jaar kun je inschrijven met oldtimer nummerplaat. Voor een normale nummerplaat is een homologatie document strikt noodzakelijk. Je moet dus een éénmalige homologatie op het voertuig laten uitvoeren. In het verleden bekwam minstens één Westfield Eleven met bouwjaar 1989 een éénmalige homologatie. Deze auto is intussen geëxporteerd.
- Latere voertuigen en zeker voertuigen van de laatste productie van na 2005 met recente datum van eerste inschrijving zijn niet inschrijfbaar. Theoretisch moet België deze voertuigen inschrijven, maar omdat deze auto's met een oude motor zijn uitgerust (BMC A 1275 cc) halen ze de emissienormen niet. Ook éénmalige homologatie is noodzakelijk, want bouwjaar jonger dan 1968. Afblijven dus !!

En tot slot : Als je een bedrag van 100.000 - 120.000 € kunt spenderen, koop dan een origele Lotus Eleven. Deze zijn in België altijd inschrijfbaar, mits ze worden aangeboden met de originele inschrijvingspapieren uit het buitenland. Ook dit wordt beslist een lange zoektocht, maar heel af en toe komt er een auto te koop.

Veel zoekplezier !!
Laatst gewijzigd door FastEleven op 18 jun 2009, 17:23, 4 keer totaal gewijzigd.
 #6829  door FastEleven
 08 feb 2009, 19:24
Via onderstaande link vind je een prachtig verhaal met schitterende foto's over de 4 jaar durende restauratie van een orginele 1957 Lotus Eleven. Neem beslist even de tijd om het hele verhaal te lezen op de website van 'Westfield Sports Car Club':

http://boardroom.wscc.co.uk/cgi-bin/iko ... 59115&st=0&&
Bijlagen
316_leftfrontview.jpg
1957 Lotus Eleven restoration by Simon B
 #7325  door vasseur
 17 feb 2009, 14:46
Die prijzen zijn toch niet normaal hé voor een echt hebbeding. :cry: zal nog wat moeten sparen. :mrgreen:
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 47