Voor alle andere modellen die hierboven geen sub-forum hebben.
oa. Lotus Eclat, Elite, Excel, Carlton & nieuwe ontwikkelingen/prototypes alsook modellen uit een samenwerkingen met andere automerk.
 #87283  door Red Baron
 11 jan 2014, 00:46
Nog een nieuwtje dat ons vanop Autosport International bereikte: ex-Caterham-hoofdman Ansar Ali pakte gisteren in Birmingham uit met zijn nieuwste creatie: de Zenos E10. En net als bij Caterham moet ook hier een laag gewicht, gekoppeld aan een blok van de Blauwe Ovaal, zorgen voor een impressionante rijbeleving.
image.jpg
Ansar Ali is de voormalige Lotus-manager die zich in 2005 bij Caterham inkocht. Toen huidig Caterham-baas Tony Fernandes in 2011 het zaakje overnam, besloot Ali om Zenos Cars op te richten samen met Mark Edwards, die hij bij Lotus en Caterham meenam. Na twee jaar brainstormen is het eerste wapenfeit van beide heren nu klaar: de Zenos E10.

De E10 is een circuitklare maar straatlegale open tweezitter, en past dus perfect in het rijtje van de Lotus 2-Eleven, Ariel Atom, KTM X-Bow, of zelfs de Vuhl 05 en Caterham AeroSeven. Het usp is volgens Ali en Edwards het platform, dat stoelt op een ruggengraat uit aluminium, waarover een kuip en koetswerk uit gerecycleerd koolstofvezel worden gedrapeerd. ‘Gerecycleerd’ is daarbij het kernwoord, wegens slechts een tiende van de prijs van nieuw carbon. En dat betekent dat de Zenos E10 een vanafprijs krijgt van 24.995 pond (omgerekend 30.127 euro), wat over het Kanaal aanzienlijk goedkoper is dan een Caterham met een gelijkaardige pk/ton-verhouding, laat staan een KTM X-Bow.
image.jpg
Wat je voor dat geld in ruil krijgt? Een 650 kg lichte Zenos E10, die een centraal geplaatst en 200 pk sterk atmosferisch tweeliterblok van Ford-makelij herbergt, dat “een generatie verder staat dan de huidige Ford-blokken bij Caterham”, aldus Ansar Ali. De stoeterij wordt via een manuele vijfbak op de achterwielen overgebracht. 300 pk per ton staat uiteraard garant voor stevige prestaties: 0-100 wordt geklokt in 4,5 seconden, afklokken doet de Zenos E10 bij 217 km/u.
image.jpg
Wie er snel bij is, kan een van de 75 Launch Editions strikken. Die krijgen voor 4.000 pond extra standaard een zesbak, differentieel en quick release-stuurwiel mee, zaken die op de basisversie ook als optie te verkrijgen zijn. Voor een Caterham met dezelfde pk/ton-verhouding en dezelfde opties, betaal je in Groot-Brittannië 31.440 pond, aldus PistonHeads. Hun voormalige broodheren bewust in het vizier nemen? Gewaagde zet, maar allicht nodig om te kunnen overleven.

Bron: DRIVR.be - http://drivr.be/2014/01/10/onthuld-zenos-e10/
 #87284  door Red Baron
 11 jan 2014, 00:47
Lijkt me een serieuse concurrent voor de Seven modellen en de langverwachte Caterham ! :shock:
 #87286  door Frederik
 11 jan 2014, 12:41
Ik vond het concept (de tekening) er beter en evenwichtiger uitzien.
In het productiemodel zijn blijkbaar vele mooie details verloren gegaan.

Ben benieuwd wanneer we die gaan zien op de openbare weg.
 #87288  door XLR8R
 11 jan 2014, 15:24
Mooie ontwikkeling. Er beweegt toch één en ander in de weglegale track toys blijkbaar...
 #87307  door co-driver
 12 jan 2014, 08:56
Voor mij een 'instapper' met de 'world engine of the year' , Ford eco-boost 1.0 turbo voor 25000 €.....
 #87440  door Coen
 16 jan 2014, 13:03
Geen geld voor een auto met zulke prestaties. Helemaal niet als je vergelijkt wat de concurrentie kost.
 #100793  door FKM
 22 jan 2017, 22:48
Zenos sports car firm goes into administration

by Mark Trishaw - 18 January 2017

The Norfolk-based company found considerable acclaim with its lightweight E10 line-up, yet Zenos has now had to close its doors

Zenos Cars, the Norfolk-based sports car maker, has entered administration, the company has confirmed.

The company blamed a recent downturn in trade as the primary reason, adding that a spate of cancelled export orders late last year caused a funding shortfall, which ultimately led to the company's demise. Irvin Cohen and Gary Shankland of Begbies Traynor have been appointed as administrators.

Read our review of the Zenos E10 R here

Zenos boss Mark Edwards said: "It is with great disappointment that the board has had to take this step. We still believe that our products offer unrivalled affordable fun and we have already made very good progress in developing the next product in our strategy."

Zenos was set-up in 2012 by ex-Caterham and Lotus employees Ansar Ali and Mark Edwards. Ali departed the firm in 2015 but remains a shareholder, since joining McLaren, and Edwards has led the company since.

The firm was set-up to offer an alternative to the likes of the Lotus Elise and Caterham Seven, and it based itself close to Lotus’s headquarters and had staff with experience from Lotus, Caterham and Zenos.

The first car was the E10, a no-roof sports car that came in at £25,000 and was created to try and offer serious performance machinery at an accessible price. More potent E10 S and E10 R models have followed since.

Back in September, Zenos claimed it had its production slots for the rest of 2016 filled, and that it had orders going into 2017. It made the announcement as it delivered its 100th car.

This year it planned to follow-up the E10 with the E11, a version with a removable soft-top roof, and the E12, a fixed-roof coupe. The pair were conceived to be more accessible, and bring Zenos to a wider market.

Bron : http://www.autocar.co.uk/car-news/indus ... nistration
 #100795  door WimC
 23 jan 2017, 11:43
niemand was bereid om 2 Mio € op tafel te leggen. Want dat was er blijkbaar nodig.
Zonde eerlijk gezegd, dit was een goeie Elise tot 2-11 concurrent (3-11 is veel duurder).