Frederiks '14 Lotus Evora S SR

Gallerij van Ledenauto's en andere mooie Lotussen.
Wil je uw wagen voorstellen? Doe het dan hier!
Gebruikersavatar
Erwin
Berichten: 1812
Lid geworden op: 08 okt 2008, 19:26
Naam: Euh ... Erwin
Auto: Elise S CR, Donk D8
Locatie: Haasrode

Re: Frederiks '14 Lotus Evora S SR

Bericht door Erwin »

Heel knappe auto!
Niet echt fan van het kleurtje, maar dat is ongeneeselijk.
Wel fan van de Sports Racer uitvoering!
Nu nog 400 bumpertjes :twisted:
I don't have a carbon footprint - I drive everywhere.
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: Frederiks '14 Lotus Evora S SR

Bericht door Frederik »

DE ZOEKTOCHT

Het was dus beslist, het zal een Lotus Evora worden ...

En indien mogelijk een 2+2 én IPS (automaat) én <50.000km én voorkeurskleur "geel" ... (moet bij 100TUS passen hé) ;-)

Eerlijkheidshalve moet ik bekennen we ook naar andere merken en types hebben gekeken, maar dit was al snel een doodlopende straat. Wagens die ook 'in eerste instantie' in aanmerking kwamen waren bijvoorbeeld Porsche 911, Porsche Cayman, Porsche Boxster, Jaguar F-type, Mercedes-Benz SL/SLK AMG variant, Aston Martin Vantage V8 ... maar overal was er wel iets of wat niet binnen ons verwachtingspatroon viel.

De Porsche 911 : was pak duurder of hadden kilometerstand van +150.000km, Cayman/Boxster : geen achterbank, Mercedes-Benz : AMG 55/63 niet te betalen aan jaarlijkse taksen, F-type geen achterbank, Vantage : (toch een beetje natte droom) geen achterbank ... de ultieme droom is een McLaren MP4-12C of 540/570 maar die past (nog) binnen mijn budget... :lol: en ik maak me sterk met de gedachte dat McLaren's geen achterbank hebben. ;) Uiteindelijk kwamen we dus altijd weer uit bij de Lotus Evora, eigenlijk iets wat ik al langer wist... gezien mijn voorliefde voor Lotus.

Dus de zoektocht kon beginnen ...
Ik heb de Lotus dealers hun websites nagekeken en ze aangesproken, ook de dealers uit de omringende landen. En uiteraard ook de online zoektochten via ebay, pistonheads, leparking, leboncoin, mobile, autoscout24, ... om dan uiteindelijk dik maand geleden met een shortlist over te blijven van een 3-tal wagens.
Om me niet financieel dood te knijpen had ik mijn visier eigenlijk gericht op "early Evora's", dus 2009-2011. We willen graag nog een schelleke kaas én hesp op onzen boterham elke dag. ;-)

Begin juli was dit dus de shortlist:
1. Evora S met Komo-tec EV430-kit grijs met ~70.000km (particulier)
2. Evora NA geel met ~70.000km (FVH Motors & ex wagen van Joahim Dfr)
3. Evora NA IPS rood met ~14.000km (Duitsland - particulier)

grijze-s.jpg
grijze-s.jpg (125.67 KiB) 58533 keer bekeken
gele-na.jpg
gele-na.jpg (162.54 KiB) 58533 keer bekeken
duitse-na.jpg
duitse-na.jpg (120.37 KiB) 58533 keer bekeken

Uiteindelijk was de EV430 zeer snel verkocht, maar er was wat opfriswerk aan die wagen. Al was mijn interesse wel geprikkeld door de EV430-kit, de wagen was echt gebruikt (ook veel circuit) en had voor mijn normen wat liefde nodig. De gele van bij FVH Motors viel als donderslag bij heldere hemel van de lijst, het is geen 2+2, iets wat ik door het kleur een beetje uit het oog verloren was ... en het MOEST ZEKER een 2+2 zijn.

Dus zijn we kort na Ypres Lotus Day richting Cologne (D) gereden om de canyon red NA naderbij te gaan bekijken.

Aan de rode (canyon red) hangt een speciaal verhaal, iets wat mij wel aantrok ... ook het bouwjaar 2011 (Elise's geboortejaar) leek ons een leuke link. De wagen heeft bouwjaar 2011, maar ... heeft zijn eerste inschrijving pas in december 2013 (UK) en het is daar waar het speciale verhaal start. De Evora stamt uit het Bahar-ERA en was gebouwd én bedoeld voor de Chinese markt. De Evora is verscheept (samen met een groot aantal andere Lotussen) naar dealers in China, maar rond die periode voerde China een extra taks in van 25% op ingevoerde wagens. Resultaat was dat Lotussen 25% duurder werden en de markt stortte in. (er staat momenteel nog 1 Evora bij die dealer en de Evora S moet nu €211.000 kosten -slik-) In 2013 keerde een bijna even groot aantal wagens terug naar Lotus Cars in Hethel, waarbij de wagen in april 2014 een nieuwe inspectie kreeg en zijn ze aangeboden aan de Lotus dealers. Lotus Roma heeft een 25-tal wagens gekocht van dat teruggekeerde lot en daar was deze wagen ook bij.

De Duitse (eerste) eigenaar heeft daar de Evora gekocht eind 2014 met 7km op te teller.

Sidestory van het verhaal is dat de huidige eigenaar verhuisd is naar ... China. 8-)
Op het eerste zicht een typisch scam-verhaaltje, maar ik ben toen aan mijn huiswerk begonnen. (wist toen nog niet van de China-en-terug-reis van de Evora). Na een half uurtje Googlen en Facebook rondneuzen werd het verhaal reeds bevestigd, eveneens door een gemeenschappelijke Facebook/YLD-vriend dat kon bevestigen hij getrouwd is met een Chinese dame en ze effectief naar daar verhuisd zijn.

Over de wagen nu ... die was echt in nieuwstaat, kan ook niet anders met amper 13.000km op de klok. Het kleur was niet mijn meest favoriete kleur, maar het groeide, zeker als hij in het zonlicht stond. Daarbij was ik ook getriggerd door de zeer lage kilometerstand.

Op de terugweg van Duitsland hadden we voldoende tijd om alles nog eens op een rijtje te zetten en een beslissing te nemen. Deze kopen of verder doorzoeken want de gele was afgevallen wegens geen 2+2, en de grijze was een week na zijn bezoek bij ons thuis (merci Steve!) alreeds verkocht.

Op controle op de achtergrond keuze nr2 :)
Op controle op de achtergrond keuze nr2 :)
steves-at-fvh.jpg (95.12 KiB) 58447 keer bekeken

Tijdens onze terugrit beslisten we om te gaan voor deze wagen, het verhaal, de lage km-stand... al zat ikzelf wel met in de knoop met de gedachte ik voor dezelfde prijs een Evora S met 430pk kon hebben gehad, en dan begin je weer na te denken oa. "zal ik wel tevreden zijn met de 280pk?". ;) Maar gezien al de rest allemaal klopte, 2+2 (Elise kan mee) IPS (Lindsay kan/wil er mee rijden) was dit de wagen we moesten kopen, je kan niet altijd alles naar je zin hebben nietwaar. :grin:

duitse-na-visit.jpg
duitse-na-visit.jpg (126.79 KiB) 58533 keer bekeken

De dagen was ik in contact met de verkoper en zijn we beginnen praten over leveringstermijn (hij zou moeten afkomen van China) en de prijs. Na een bod van onze kant, een goed tegenbod van hem zat ik bij Lindsay in de zetel en zei ik "ik ga mailen dat hij de verkoopovereenkomst mag opmaken en zijn vlucht mag boeken" MAAR "ik ga wel eerst nog es snel online kijken of er geen andere interessante advertenties zijn bijgekomen" ...

... en BAM! je houd het niet voor mogelijk, the unicorn popped up.

Vervolg van het verhaal komt binnenkort ... THE UNICORN.


Shortcuts:
Deel 1 : WIE/WAT/WAAROM
Deel 2 : DE ZOEKTOCHT
Deel 3 : THE UNICORN (dit deel)
Deel 4 : OPHALEN/LEVERING
Deel 5 : LEVEN MET EEN EVORA
Gebruikersavatar
Yves
Berichten: 671
Lid geworden op: 12 aug 2008, 14:50
Naam: Yves
Auto: Elise Sprint 220 2019
Locatie: Roeselare
Contacteer:

Re: Frederiks '14 Lotus Evora S SR

Bericht door Yves »

Altijd leuk om lezen zo'n verhalen...
wimke1971
Berichten: 197
Lid geworden op: 26 mei 2014, 13:10
Naam: wim
Auto: Lotus Elise lhd 2002
Locatie: Liefdekerke

Re: Frederiks '14 Lotus Evora S SR

Bericht door wimke1971 »

Super knappe wagen! dikke proficiat in elk geval!
Zit ook zo met het gevoel van "ik wil terug een Lotus", maar die 2-zit houdt me ook wat tegen met vrouw en dochter...

Heb net eens op autoscout gekeken, en er staan er wel 7 op, maar als ik zie dat de BIV bijna 1500 euro is en de jaarlijkse taks 1950 euro bedraagt, zinkt de moed me in de schoenen...

Spijtig dat Lotus hier niets aan doet (kleinere motor?) Voor mij moet dat geen +250 pk hebben, maar niets aan te doen he...
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: Frederiks '14 Lotus Evora S SR

Bericht door Frederik »

wimke1971 schreef: 09 aug 2019, 22:39 Super knappe wagen! dikke proficiat in elk geval!
Zit ook zo met het gevoel van "ik wil terug een Lotus", maar die 2-zit houdt me ook wat tegen met vrouw en dochter...

Heb net eens op autoscout gekeken, en er staan er wel 7 op, maar als ik zie dat de BIV bijna 1500 euro is en de jaarlijkse taks 1950 euro bedraagt, zinkt de moed me in de schoenen...

Spijtig dat Lotus hier niets aan doet (kleinere motor?) Voor mij moet dat geen +250 pk hebben, maar niets aan te doen he...

thx!

Tjah eerste jaar is het €5.000, moet je gewoon in je aankoop mee incalculeren.
Rekeningrijden zou leuker zijn voor dergelijke wagens, maarja.

Een Evora met minder dan 250pk lijkt me echt geen goed idee, 280pk is al op het randje, het chassis kan én wil meer. Blij dat ik uiteindelijk toch een S met 350pk heb.
Gebruikersavatar
Milton1
Berichten: 163
Lid geworden op: 03 nov 2013, 18:39
Auto: Exige V6

Re: Frederiks '14 Lotus Evora S SR

Bericht door Milton1 »

Mooi Frederik! Persoonlijk zou ik de strepen verwijderen ;-)
Gebruikersavatar
KevinH
Berichten: 259
Lid geworden op: 02 apr 2010, 13:58
Naam: Kevin
Auto: '10 Elise SC
Locatie: Waregem

Re: Frederiks '14 Lotus Evora S SR

Bericht door KevinH »

Proficiat!!! Knap ding... veel veilige km’s!
En met strepen is hij rapper é :P
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: Frederiks '14 Lotus Evora S SR

Bericht door Frederik »

THE UNICORN

Dan sta je op punt de aankoop te sluiten, kijk je toch nog even snel of er geen nieuwe wagens aangeboden worden, en dan zie je "gewoon uit het niets" uw dream-spec online staan! :o

Via mobile.de deed ik dus een allerlaatste zoekopdracht voordat ik de verkoper in Duitsland zou mailen dat we de Canyon Red Evora NA wilden kopen van hem, maar die laatste zoekopdracht deed alles teniet. Later bleek dat de wagen amper een paar uur eerder te koop werd aangeboden. Hoeveel "sjans" kan je hebben??!?

Ik kon het amper geloven en kneep keihard in mijn arm. Een Evora LHD, solar yellow, 2+2 met automaat te koop bij één van de meest gerespecteerde Lotusdealers in het Verenigd Koninkrijk. Daarbij met zijn 40.000km ruim onder mijn limiet en als bonus ... een Evora S én sports racer met rode remmen ...

Ja, de zwarte remmen van de Duitse NA waren één van de weinige minpuntjes, ik was me al aan het informeren of ik ze op een degelijke manier kon laten veranderen naar rood. Maar het was geen reden om niet te kopen, maar dat was toch een van de zaken die hoog op het 'te aanpassen'-lijstje stond. Bijvoorbeeld samen met het dak en de taille (zijschorten) zwart te laten wrappen. Een van de designkenmerken van de Evora die ik enorm kan appreciëren, het lijnenspel dat onder de deuren naar binnen gaat en bij een sports racer nog meer geaccentueerd wordt doordat ze zwart gemaakt zijn. Die kleine aanpassing accentueert de smalle taille van de Evora enorm, een zalige designtwist van Lotus ... wat Ferrari onlangs ook ontdekt heeft, check de zijkant van de 488 maar. ;)

Toen de eerste euforie voorbij was, nam ik onmiddellijk contact op met Bell & Colvill. Omdat de wagen aan de overkant van de plas staat en je dus niet gemakkelijk even op en af kan rijden om een kijkje te nemen, heb ik via email een reeks vragen gesteld en daarbij foto's gevraagd. Het contact met Jamie liep enorm vlot en snel, de vele vragen werden vlot en accuraat beantwoord van zijn kant. Geen vraag of detail was teveel. Na wat heen en weer communicatie was het snel beklonken. Ons jaarlijks verlof in het buitenland was in aantocht, en deze Evora S SR was de perfect match.

Een 2 owner car, 2 keer verkocht bij hun, full documented car (alle facturen erbij), ongevalvrij. De wagen is altijd op één keertje na onderhouden bij hun... een enkele keer is de Evora bij Lotus Roma onderhouden geweest omdat de eigenaar dat moment in Italië verbleef. De eerste eigenaar (Lotus liefhebber (zal later nog blijken)) bestelde de wagen nieuw bij B&C als LHD omdat hij meer in Europa (België-Frankrijk-Italië) verbleef dan in het Verenigd Koninkrijk. Goed voor mij dus.

Enkel van het (gewaagde en ongebruikelijke) rode interieur waren we niet 100% zeker, maar ik ben wel iemand dat graag afwijkt van black on black of black on silver. Omdat we de wagen niet wilden verkocht zien voor onze neus, heb ik op 17/7/2019 een voorschot betaald ...

... en de koop was beklonken!

Vervolg van het verhaal volgt binnenkort ... OPHALEN/LEVERING

Shortcuts:
Deel 1 : WIE/WAT/WAAROM
Deel 2 : DE ZOEKTOCHT
Deel 3 : THE UNICORN (dit deel)
Deel 4 : OPHALEN/LEVERING
Deel 5 : LEVEN MET EEN EVORA

LT63PCO-13.png
LT63PCO-13.png (1.42 MiB) 57976 keer bekeken
LT63PCO-5.png
LT63PCO-5.png (1.46 MiB) 57976 keer bekeken
LT63PCO-21.png
LT63PCO-21.png (1.48 MiB) 57976 keer bekeken
Jimbo
Berichten: 50
Lid geworden op: 06 mar 2016, 22:16
Auto: Lotus Esprit Turbo SE

Re: Frederiks '14 Lotus Evora S SR

Bericht door Jimbo »

Prachtige wagen!!!!!!!!!
Gebruikersavatar
LievensPeter
Berichten: 54
Lid geworden op: 30 nov 2013, 12:51
Naam: Peter
Auto: Evora S/EspritGT/ElanS2
Locatie: Moorsel(Aalst)

Re: Frederiks '14 Lotus Evora S SR

Bericht door LievensPeter »

Zeer mooie wagen "! proficiat !" en heel veel rijplezier!!!!!
Plaats reactie