Frederiks '94 Lotus Elan S2 #131

Gallerij van Ledenauto's en andere mooie Lotussen.
Wil je uw wagen voorstellen? Doe het dan hier!
HJ2
Berichten: 2153
Lid geworden op: 09 sep 2008, 12:50
Naam: Henk-Jan
Auto: Elan M100 S2 Turbo '95
Locatie: Delluf

Re: Frederiks '94 Lotus Elan S2 #131

Bericht door HJ2 »

Je oplossing zit welhaast zeker in het uitlaattraject Frederik.
Let wel: als het allemaal wat beter gaat ademen, dan loop je het risico op boostcreep en zul je ook je wastegate moeten (laten) porten 8-)

Succes!
If you always do what you always did, you always get what you always got.
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: Frederiks '94 Lotus Elan S2 #131

Bericht door Frederik »

HJ2 schreef:Je oplossing zit welhaast zeker in het uitlaattraject Frederik.
Let wel: als het allemaal wat beter gaat ademen, dan loop je het risico op boostcreep en zul je ook je wastegate moeten (laten) porten 8-)

Succes!
Ik denk het ook, ben het bijna 99% zeker.

De uitlaatlijn van FVH Motors was perfect, die gaf origineel al een klein beetje meer turbodruk.

Is nu beslissen wat ik ga doen, de lijnen ook wisselen, een nieuwe lijn kopen ...
Misschien eerst eens proberen met de catalisator er vantussen te halen en te zien wat het geeft.

Een katalysator blijft "een prop" (lees belemmering) in het uitlaatsysteem. Maar op de S2 is die denk ik verplicht voor de keuring. Alhoewel ik recent las op LEC dat je zelfs zonder de cat ook de emissinorm haalt.
Gebruikersavatar
Blue Darkness
Berichten: 3056
Lid geworden op: 12 aug 2008, 16:12
Naam: Gunther
Auto: Esprit GT3
Locatie: Linter (Belgium)
Contacteer:

Re: Frederiks '94 Lotus Elan S2 #131

Bericht door Blue Darkness »

volgens mij kan je zonder katalysator naar de keuring
Gebruikersavatar
Peter D
Berichten: 1290
Lid geworden op: 03 aug 2009, 16:02
Naam: Peter
Auto: Elan M100
Locatie: Landen

Re: Frederiks '94 Lotus Elan S2 #131

Bericht door Peter D »

De cat is pas verplicht vanaf 1e inschrijving ergens eind 1995 (dacht 10.1995), en de mijne valt nog net ervoor. (# 608). In principe kan #131 dus ook perfect zonder cat gekeurd worden.
Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary… that’s what gets you.
Gebruikersavatar
Coen
Berichten: 1907
Lid geworden op: 19 apr 2011, 10:23
Naam: Coen
Auto: Elise S2 111S
Locatie: Amsterdam

Re: Frederiks '94 Lotus Elan S2 #131

Bericht door Coen »

Blue Darkness schreef:Ik blijf de gele zoveel mooier vinden dan een rode... :oops:
Maar rood is sneller! :lol:
Lotus Elise S2 111S & Porsche 997.2
HJ2
Berichten: 2153
Lid geworden op: 09 sep 2008, 12:50
Naam: Henk-Jan
Auto: Elan M100 S2 Turbo '95
Locatie: Delluf

Re: Frederiks '94 Lotus Elan S2 #131

Bericht door HJ2 »

soms... :?
If you always do what you always did, you always get what you always got.
Gebruikersavatar
Coen
Berichten: 1907
Lid geworden op: 19 apr 2011, 10:23
Naam: Coen
Auto: Elise S2 111S
Locatie: Amsterdam

Re: Frederiks '94 Lotus Elan S2 #131

Bericht door Coen »

HJ2 schreef:soms... :?
Jij hebt niets te klagen met mijn opmerking :mrgreen:
Lotus Elise S2 111S & Porsche 997.2
Gebruikersavatar
Peter D
Berichten: 1290
Lid geworden op: 03 aug 2009, 16:02
Naam: Peter
Auto: Elan M100
Locatie: Landen

Re: Frederiks '94 Lotus Elan S2 #131

Bericht door Peter D »

Peter D schreef:De cat is pas verplicht vanaf 1e inschrijving ergens eind 1995 (dacht 10.1995), en de mijne valt nog net ervoor. (# 608). In principe kan #131 dus ook perfect zonder cat gekeurd worden.
Opgelet, de wagens met Cat hebben ook een pre-cat.
Enkel de cat weghalen gaat niet volstaan, je zet ook best gelijk een nieuwe downpipe zonder cat.
En diegene die in de handel te krijgen zijn, moet je icm Everest en zeker Elysium (V4 en V5 versies) helaas ook nog wat aanpassen.
Zoals Henk-Jan al aangaf, is er risico tot boost-creep bij gebruik van een sport-uitlaat (zonder precat) icm met chipset.
HJ2 heeft ondertussen al wat ervaringen opgedaan, en gedeeld op LEC.
Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary… that’s what gets you.
Gebruikersavatar
Blue Darkness
Berichten: 3056
Lid geworden op: 12 aug 2008, 16:12
Naam: Gunther
Auto: Esprit GT3
Locatie: Linter (Belgium)
Contacteer:

Re: Frederiks '94 Lotus Elan S2 #131

Bericht door Blue Darkness »

Ik heb geleerd om aan een Lotus niks te veranderen zolang het correct functioneert... ;)
Gebruikersavatar
Peter D
Berichten: 1290
Lid geworden op: 03 aug 2009, 16:02
Naam: Peter
Auto: Elan M100
Locatie: Landen

Re: Frederiks '94 Lotus Elan S2 #131

Bericht door Peter D »

Blue Darkness schreef:Ik heb geleerd om aan een Lotus niks te veranderen zolang het correct functioneert... ;)
Uwe Elan had ook een chipset, en de Esprit is ook niet meer zoals hij de fabriek verliet... :mrgreen:
Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary… that’s what gets you.
Plaats reactie