Pagina 3 van 8
Re: malo's 2004 Elise 111r
Geplaatst: 14 dec 2017, 22:43
door malo
In de winter van 2014 op 2015 heb ik het hele chassis rondom opgeknapt, nu is alles rondom de motor aan de beurt, vandaar - opnieuw - de motor er uit.
Re: malo's 2004 Elise 111r
Geplaatst: 07 jan 2018, 19:27
door malo
Veel verder kan 'ie niet uit elkaar:
- IMG_7921.JPG (985.2 KiB) 11582 keer bekeken
O ja, de bak kan nog open..
(negeer de hamer..)
deelprojectjes:
[ ] MWR underdrive pully waterpomp (+1,5 pk)
[ ] MWR underdrive pully dynamo (+1,5 pk)
[ ] refurb waterpomp
[ ] lowered temp thermostaat
[x] billet oliepomp (+peace of mind..)
[ ] 6-rib 1520 mm aux belt
[ ] nieuwe idler pulley
[x] spitfire toe-link kits
[x] full 2bular 4-2-1 + sportcat + repackable exhaust (+één miljard pk)
[ ] refurb subframe
[ ] refurb cam cover
[ ] refurb timing cover
[ ] refurb dynamo
[ ] nut + bolt refresh
[ ] gearbox inspectie/rebuild
[ ] driveshaft boot
Re: malo's 2004 Elise 111r
Geplaatst: 08 jan 2018, 18:23
door HiRez
Indrukwekkend.....
Knap dat je dit zelf doet!
Re: malo's 2004 Elise 111r
Geplaatst: 08 jan 2018, 18:42
door Black111R
X2! Knap staaltje werk (er vanuit gaande dat het straks allemaal weer in elkaar komt en heel blijft
)!
Re: malo's 2004 Elise 111r
Geplaatst: 09 jan 2018, 21:11
door malo
Black111R schreef: ↑08 jan 2018, 18:42
X2! Knap staaltje werk (er vanuit gaande dat het straks allemaal weer in elkaar komt en heel blijft
)!
Dat benauwt me regelmatig maar de vorige keer is 'tie er ook beter uitgekomen. Heb de auto deze keer wel geschorst om de apk plicht naar de zomer door te schuiven
Re: malo's 2004 Elise 111r
Geplaatst: 18 jan 2018, 18:16
door malo
Windkracht 10 vandaag, een mooie dag om wat onderdelen te stralen op de parkeerplaats. Met soda wel te verstaan. Als het gaat ijzelen zal mijn parking niet meer bevriezen als soda het zelfde doet als strooizout
De versnellingbak schoonmaken voordat deze geopend gaat worden.
- IMG_7983.JPG (907.8 KiB) 11444 keer bekeken
Eerste ronde aanstralen dynamo:
- IMG_7986.JPG (577.94 KiB) 11444 keer bekeken
De handstraler werkt op 6bar aan de koppeling, kopje soda erin en blazen maar. Het voordeel is dat het oplost in zowel water als olie, milieuveilig en ongevaarlijk in toepassing. Wat basisbescherming is voldoende. Roadgrime, olie en grove oxidatie op het aluminium worden eenvoudig verwijderd. Glasparelen zou natuurlijk nog mooier gaan maar dat blijft abrasief achter in de onderdelen - en kan je natuurlijk niet buiten een cabine of cabinet doen.
- 8226e2f052553e706870d3b28e65ba704b08bf4c.jpg (179.38 KiB) 11444 keer bekeken
Intussen komen de eerste onderdelen binnen vanuit VS en UK:
Olie gear:
- IMG_7988.JPG (552.99 KiB) 11444 keer bekeken
Carbon lined synchro's - naast tandwiel tolerantie, slider en lagers één van mijn suspects voor het toenemende transmissie lawaai.
- IMG_7990.JPG (519.89 KiB) 11444 keer bekeken
- IMG_7989.JPG (674.2 KiB) 11444 keer bekeken
Vanavond de motor verder openen (krukas pully moet nog even meewerken) en het subframe gereed maken voor transport naar de (ont)zinkerij.
Re: malo's 2004 Elise 111r
Geplaatst: 18 jan 2018, 21:33
door HiRez
Hbe je ook het klepdesksel gedaan met de soda-blaster? Zo ja ben ik wel benieuwd hoe die eruit is gekomen...
Re: malo's 2004 Elise 111r
Geplaatst: 19 jan 2018, 08:55
door malo
Nog niet geprobeerd Derrick, maar ik verwacht dat niet alle zwarte oxide verdwijnt (met soda is gewone roest ook niet te verwijderen van ferro metalen overigens). De bak is ook zeker niet in nieuwstaat maar veeeeel beter dan voorheen.
De klep- en timingdeksels wil ik daarom laten glasparelen en poedercoaten. Maar ik ga het natuurlijk wel even proberen. Het half gelakte reserve deksel krijg ik er wel mooi blank mee - maar daar was de anodisering al verwijderd.
- IMG_7995.JPG (560.17 KiB) 11412 keer bekeken
Met hulp van wat multiplex en de voorgaande brace-bar kon ik de krukas pulley eraf McGyver-en (wie kent dat nog). De brace-bar is toevallig voorzien van boutgaten op dezelfde steek als de 'vasthoud' gaten op de pulley.
- IMG_7993.JPG (580.56 KiB) 11412 keer bekeken
- IMG_7992.JPG (277.2 KiB) 11412 keer bekeken
Toyota heeft 2 special tools hiervoor, één vasthouder en één pulley trekker (op basis van M7 fijn draad of iets dergelijks). Een trekker is uiteindelijk niet nodig gebleken. Gewoon voorzichtig rondom tikken en wat trekken.
deelprojectjes:
[x] MWR underdrive pully waterpomp (+1,5 pk)
[x] MWR underdrive pully dynamo (+1,5 pk)
[x] refurb waterpomp
[x] lowered temp thermostaat
[x] billet oliepomp (+peace of mind..)
[ ] 6-rib 1520 mm aux belt
[x] nieuwe idler pulley
[x] spitfire toe-link kits
[x] full 2bular 4-2-1 + sportcat + repackable exhaust (+één miljard pk)
[ ] refurb subframe
[ ] refurb cam cover
[ ] refurb timing cover
[x] refurb dynamo
[ ] nut + bolt refresh
[x] gearbox inspectie/rebuild
[x] driveshaft boot
Re: malo's 2004 Elise 111r
Geplaatst: 25 jan 2018, 10:07
door RubenD
malo schreef: ↑01 feb 2017, 18:03
In de opbouw:
Stoelframes weer netjes:
IMG_5595.JPG
Raamrubbers vernieuwd, prima wiki hierover op:
http://wiki.seloc.org/a/Replacing_the_Window_Seals
Alleen de schroevendraaier vervangen door een kunstof squeegee (of ruitenkrabber of creditcard)
IMG_5610.JPG
Eindelijk van de gebobbelde seal af. Het uiteinde onder de spiegel moet ik nog zwart afkitten om opnieuw bobbelen te voorkomen (credits arno@seloc).
IMG_5615.JPG
Ruw uitlijnen voordat de frontclam er weer op gaat:
IMG_5575.JPG
Goed bezig eh met uw machientje!
Dat ruw uitlijnen wil ik ook wel eens proberen.
Re: malo's 2004 Elise 111r
Geplaatst: 25 jan 2018, 21:39
door malo
De inlaat cam blijkt onderhevig te zijn aan slijtage, iets wat bij 2zz motoren uit die tijd nogal eens voorkomt. De kluslijst wordt dus nog wat langer, maar misschien weer wat paarden teruggevonden dus
- IMG_8049.JPG (309.24 KiB) 11302 keer bekeken
Een echte reden is er nooit gevonden voor het probleem, maar het meest genoemd is de materiaalkeuze en harding van de OEM cams. Aftermarket cams schijnen het nooit te hebben. Ik vind het wel opvallend dat het met name de lobe is welke het verst van de olie sproeier toevoer zit, de flowverdeling ook nog even onderzoeken dus.
Zaterdag gaat het subframe naar de verzinkerij, het wordt ontzinkt, gestraald en opnieuw verzinkt - net zoals bij RubenD alhier. Ik ben benieuwd, maar jammer dat ik de glimmende verse zinklaag niet zal kunnen bewonderen omdat het subframe direct daarna gepoedercoat zal worden. Ik moet nog een ral kleurtje uitkiezen maar het zal wel zwart worden.