malo's 2004 Elise 111r

Gallerij van Ledenauto's en andere mooie Lotussen.
Wil je uw wagen voorstellen? Doe het dan hier!
Black111R
Berichten: 226
Lid geworden op: 14 sep 2013, 13:46
Auto: Elise 111R
Locatie: Friesland

Re: malo's 2004 Elise 111r

Bericht door Black111R »

Betreft dat alleen de cams uit 2004 of ook die van latere jaren? En zijn er ter vervanging ook wildere cams te monteren voor meer powerrrr? Als je toch bezig bent...
- het is alleen onmogelijk totdat iemand het gedaan heeft -
Gebruikersavatar
malo
Berichten: 185
Lid geworden op: 14 okt 2015, 14:24
Naam: Martijn
Auto: 111r & cup 220
Locatie: ZH-NL
Contacteer:

Re: malo's 2004 Elise 111r

Bericht door malo »

ik heb al heel wat op het topic gegoogled deze week, maar het lijkt wel bij alle 2zz-ge motoren op de hoge inlaatcams te kunnen voorkomen, vooral in lotus toepassing, maar ook in celica toepassing. De lotus heeft een hogere begrenzing dan de celica wat kan bijdragen, dus veel op het circuit bij voltoeren gaat vast niet helpen :) Misschien is één trackday met verkeerde olie of olietemperatuur al voldoende - of is het bij de vorige eigenaar al ontstaan. De oliepomp ga ik nog preventief vervangen, misschien tref ik daar al een nieuw exemplaar aan? Ik heb wel al elk jaar de olie en het filter netjes vervangen, dus deeltjes van de cam worden snel afgevangen. Tot op heden ook niets gemerkt van de slijtage, het is dat ik het deksel heb gelicht voor een nieuw kleurtje.

Cams met een ander profiel zijn zeker te krijgen, maar die vragen ook gelijk andere veren enzo, of zelfs andere fuelmap. Wordt ongetwijfeld ook weer vervolgd.
Gebruikersavatar
malo
Berichten: 185
Lid geworden op: 14 okt 2015, 14:24
Naam: Martijn
Auto: 111r & cup 220
Locatie: ZH-NL
Contacteer:

Re: malo's 2004 Elise 111r

Bericht door malo »

Het is vrij rustig op het forum, dus ik kan wel een seloc repost spammen hier denk ik, vandaag verder gegaan met de voorbereiding van alle bouten en moeren die ik tegen ben gekomen in de motorruimte, en op de motor zelf. Eerst met citric acid ontzinken en ontroesten, vervolgens met een messing wire wheel opschonen en tot slot glasparelen. Het moet ergens komende week opnieuw verzinkt worden, en geel gepassiveerd.
nutboltrefresh.jpg
nutboltrefresh.jpg (920.37 KiB) 13282 keer bekeken
Het subframe is afgeleverd op een verzinkerij waar het momenteel tussen de hekwerken, staldeuren en lantarenpalen wordt gestraald en verzinkt. Hopelijk in een weekje klaar.
IMG_8146.JPG
IMG_8146.JPG (477.45 KiB) 13282 keer bekeken
Uiteindelijk heb ik niet gekozen voor poedercoat omdat ik vrees dat deze op de scherpe randen van de demperbrackets zal splijten, en bovendien de passing van de mounts zal bemoeilijken.
Gebruikersavatar
Cor van Nistelrooij
Berichten: 79
Lid geworden op: 19 feb 2010, 00:00
Naam: Cor
Auto: Elise Europa Esprit ele
Locatie: Maaskantje nl

Re: malo's 2004 Elise 111r

Bericht door Cor van Nistelrooij »

prachtig martijn,

is het noodzaak je bouten en moeren geheel schoon te hebben om ze te laten passiveren?
Gebruikersavatar
malo
Berichten: 185
Lid geworden op: 14 okt 2015, 14:24
Naam: Martijn
Auto: 111r & cup 220
Locatie: ZH-NL
Contacteer:

Re: malo's 2004 Elise 111r

Bericht door malo »

cor, ze worden in 'pickle' / zuur gereinigd, ontroest en aange-etst bij de verzinkerij. Alleen verfresten e.d. (lotus markeert alle boutjes op torque netjes met blauwe verf...) gaan daar niet mee af. Ook hardnekkige roestpitten kwamen bij mijn wishbones niet altijd los, vandaar dat het geadviseerd wordt ze eventjes te glasparelen. Zojuist heb ik de hele bak stuk voor stuk door de straalcabine gehaald, het valt niet mee om met de maanmannetjes handschoenen in de straalcabine een m6 moertje beet te pakken....

IMG_8164.JPG
IMG_8164.JPG (290.4 KiB) 13238 keer bekeken

Als tijd je veel geld waard is, kun je natuurlijk ook gewoon kijken hoe ze er onbehandeld uit komen, en eventueel tegenvallende exemplaren alsnog stralen en opnieuw laten behandelen. Heel duur is het proces niet. Overigens geen veiligheids-kritische 8.8 bouten (of sterker) laten verzinken ivm waterstofbrosheid. Dus bijv. wishbone bolts, uprights en remklauwen: gewoon vernieuwen.

Komende week naar de verzinkerij, daarna weer een avondje puzzelen welke bij welk onderdeel hoort...
Gebruikersavatar
malo
Berichten: 185
Lid geworden op: 14 okt 2015, 14:24
Naam: Martijn
Auto: 111r & cup 220
Locatie: ZH-NL
Contacteer:

Re: malo's 2004 Elise 111r

Bericht door malo »

Het subframe is weer terug 8-) ..//sunglasses up//..

De keuze om bouten in de bovenste getapte M12 montagepunten (subframe to chassis) te laten zitten is maar net een juiste geweest, ze zaten wel flink vastgesoldeerd. Kleinere bouten breken uit bij het verwijderen, maar de meeste tapgaten had ik leeg gelaten en kunnen vrijgemaakt worden. Geen maatafwijkingen door thermische spanning bij het dippen!
IMG_8180.JPG
IMG_8180.JPG (226.37 KiB) 13157 keer bekeken
HiRez
Berichten: 148
Lid geworden op: 24 mei 2015, 20:46
Naam: Derrick
Auto: Elise 111R met SC
Locatie: Zuidelijk Nederland

Re: malo's 2004 Elise 111r

Bericht door HiRez »

Prachtig! Iets voor over een paar jaar :-)
Kan je nu weer beginnen met assemblage of ???
2006 Elise Magnetic Blue | BOE REV300tvs SC kit met 85mm pulley, ITG airbox, Exedy Sport Clutch, 2bular 8x22 Oval Tip uitlaat, Zwarte Exige Diffuser, Zwarte Forged 7 spaaks lichtgewicht wielen, BOE Uprated Rear Engine Mount, Exige V6 spiegel mounts en Exige Alcantara sportstoelen met meer upgrades in de toekomst.
Gebruikersavatar
Cor van Nistelrooij
Berichten: 79
Lid geworden op: 19 feb 2010, 00:00
Naam: Cor
Auto: Elise Europa Esprit ele
Locatie: Maaskantje nl

Re: malo's 2004 Elise 111r

Bericht door Cor van Nistelrooij »

prachtig martijn!
blamke lak eroverheen dan blijft het blinken??
Gebruikersavatar
RubenD
Berichten: 152
Lid geworden op: 24 mei 2016, 18:49
Auto: Lotus Elise S1 1999
Locatie: Torhout

Re: malo's 2004 Elise 111r

Bericht door RubenD »

Goed bezig man! Leuk tezien dat ik niet de enige ben die boutjes mooi maakt. :-D
Gebruikersavatar
malo
Berichten: 185
Lid geworden op: 14 okt 2015, 14:24
Naam: Martijn
Auto: 111r & cup 220
Locatie: ZH-NL
Contacteer:

Re: malo's 2004 Elise 111r

Bericht door malo »

Mijn boutjes zijn in behandeling en worden verzinkt en geel gepassiveerd. Rondje theorie, althans wat zaken waar ik me recent op heb ingelezen:

"Passiveren is een procedé waarbij elektrolytisch verzinkt staal voorzien wordt van een specifieke beschermlaag (blank/blauw, geel of zwart passiveren)" De zinklaag an sich is gewoon zilver (zie mijn subframe), en wordt in koud water via een electrisch wissel proces opgebracht van een ander stuk zink als bron.

De glimmende bouwmarkt bouten zijn doorgaans blank/blauw gepassiveerd - en binnen een jaar grijs. Zwart is vaak een decoratieve keuze en ook niet erg duurzaam. Geel of goud is de beste optie voor de bescherming van de altijd blanke zinklaag. Automotive fasteners zien er vaak mooi matgrijs uit, ik ga er van uit dat dat geen electrolytisch (koud) verzinkte bouten zijn, maar in gesmolten zink gedipte onderdelen, maar daarna schoongeslingerd zijn om overtollig zinc te verwijderen voordat het stolt (centrifuge verzinken). De zinklaag is aanzienlijk dikker dan electrolytisch verzinken.

Wat kom je nu zoal tegen in een (toyota) Elise? Volgens mij vooral JIS flange bolts met metrisch draad ofwel fijn metrisch draad voor alles wat aan het motorblok vast zit (ivm draad in gietdelen). JIS boutkoppen gebruiken kleinere sleutels, wel in millimeters, en zijn doorgaans slechts deels bedraad (borstbout dus). Alles in M10, M8 en M6 Verder nog een aantal normale metrische 8.8 bouten in dezelfde maat. Alleen het subframe naar het chassis is M12.

download (2).jpg
download (2).jpg (5.19 KiB) 13054 keer bekeken

https://www.boefab.com/products/chassis-hardware-kit

https://www.google.nl/search?q=flange+b ... 95&bih=725

Als iemand een ijzerhandel (liefst online) kent waar JIS flange bolts in kleine aantallen verkocht worden - ook eenmalig - hoor ik het graag. Fabory en Wurth is veelal met inkoopaccount in grote hoeveelheden. Maar voolopig hoop ik dat heel de emmer met bouten gewoon weer compleet terugkomt :)
Plaats reactie