Wie zet zijn LOTUS op stal tijdens de winter ?

Gallerij van Ledenauto's en andere mooie Lotussen.
Wil je uw wagen voorstellen? Doe het dan hier!
Gebruikersavatar
bartvdb
Berichten: 881
Lid geworden op: 15 sep 2008, 13:38
Naam: Bart
Auto: Elise S 2008
Locatie: Adinkerke

Re: Wie zet zijn LOTUS op stal tijdens de winter ?

Bericht door bartvdb »

daily driver . daily pleasure . groeten van bart .
Gebruikersavatar
Blue Darkness
Berichten: 3056
Lid geworden op: 12 aug 2008, 16:12
Naam: Gunther
Auto: Esprit GT3
Locatie: Linter (Belgium)
Contacteer:

Re: Wie zet zijn LOTUS op stal tijdens de winter ?

Bericht door Blue Darkness »

Ik wissel gewoon regelmatig eens af zoals het uitkomt.
De Lotus staat zeker geen lange tijd stil in de winter.
Dat ding dient om mee te rijden! :lol:
pkt
Berichten: 73
Lid geworden op: 21 aug 2008, 09:21
Auto: Exige(s) S1 + S2
Locatie: Denderwindeke

Re: Wie zet zijn LOTUS op stal tijdens de winter ?

Bericht door pkt »

Hallo,

Bij gebrek aan een "technisch luik" op dit forum post ik mijn vragen even bij dit topic.

1) kent er iemand iets van vochtigheidsgraden (VG)? Wat is een normale VG? Wat is een ideale VG? Wat zijn de "alarmdrempels" in MIN en MAX?
In de eerste plaats te beantwoorden in het voordeel van onze Lotus graag.
Mag nadien ook voor andere wagens met andere types koetswerk (plaatstaal, alu etc)

2) wanneer men zijn Lotus voor langere tijd "aan kant zet" bvb. tussen de 3 en 6 maanden, doet men dit dan beter met een volle tank of met een zo goed als lege en waarom ?

Dank voor jullie reacties

Patrick
Gebruikersavatar
bartvdb
Berichten: 881
Lid geworden op: 15 sep 2008, 13:38
Naam: Bart
Auto: Elise S 2008
Locatie: Adinkerke

Re: Wie zet zijn LOTUS op stal tijdens de winter ?

Bericht door bartvdb »

vroeger op mijn ducati moest de tank vol zijn .reden: bij lege (of half) tank ontstaan er dampen die de tank doen roesten . nu heeft mijn moto een kunststof tank en speelt dat geen rol meer . ik denk dat dat met auto's 't zelfde zal zijn . groeten van bart
Herman
Berichten: 4066
Lid geworden op: 22 aug 2008, 11:32
Auto: Europa S +Morgan 4/4
Locatie: Kortrijk / Altea.
Contacteer:

Re: Wie zet zijn LOTUS op stal tijdens de winter ?

Bericht door Herman »

bartvdb schreef:vroeger op mijn ducati moest de tank vol zijn .reden: bij lege (of half) tank ontstaan er dampen die de tank doen roesten . nu heeft mijn moto een kunststof tank en speelt dat geen rol meer . ik denk dat dat met auto's 't zelfde zal zijn . groeten van bart
bij een vliegtuig moet de tank best gevuld zijn om redenen van condensatie, die dan waterdruppels in de brandstof kan geven, die dan op hun beurt kunnen bevriezen in de leidingen en brandstoftoevoer,naargelang injectie of carbu...

het is ongelooflijk als ge een week of twee niet gevlogen hebt hoeveel condens water ge kunt "drainen" vanuit uw branstoftank, tot een koffiekop vol...
om de avionics te beschermen indien (vliegtuig)gestald in een niet verwarmde hangar, gebruikt men best gewoon een looplamp... dit is veel beter dan die zogenaamde onvochters, daar deze op hun eigen ook zure dampen afgeven..
het kleine beetje warmte dat deze lamp (vb 24v 40 w) afgeeft is voldoende voor een 6 pers. cabine....

in de usa en canada gebruikt men oliecarter verwarmingen die op netstroom werken, ook bestaan er een soort spiralen die rond de cilinders gedraaid worden die dan op hun beurt warmte geven voor een opwarming vd motor voor de start, er bestaat zelfs zoiets als een oildipstick die verwarmd is...
dit is ook goed om roest binnen de motor te vermijden..
motorverwarmingen bestaan ook als optie bij mercedes weet ik... ik heb nog ambulances/jeeps miessen gekocht in finland en deze waren vanuit fabriek zo geleverd .. veel auto's in de usa hebben dit .
Herman
Berichten: 4066
Lid geworden op: 22 aug 2008, 11:32
Auto: Europa S +Morgan 4/4
Locatie: Kortrijk / Altea.
Contacteer:

Re: Wie zet zijn LOTUS op stal tijdens de winter ?

Bericht door Herman »

Patrick, dit zou een goed antwoord kunnen zijn...
copy-:
Car Storage Storing your car should involve good preparation. However, many drivers who park their vehicle for an extended duration fail to do some basic yet important tasks. Indeed you must properly prepare your car for storage to avoid the common pitfalls. You can then drive away every time with no rust, no engine seizures and no faded paintwork. If you plan to leave your car unattended for more than six weeks at a time then read on! Dehumidified Car Storage Storing your car in a humidity controlled garage is always the best option. If this is not available then you may need to store your car outside. This is due to the fact that moisture evaporates slowly indoors and some garages can have a very high moisture content in the air; this is called a high humidity. To store your car in a garage the humidity must be below 70% and would ideally be below 55%. Otherwise, you could be left with a significant rust problem. An inexpensive and easy way to check the humidity of your garage is to buy a hygrometer. These digital measuring devices have an electronic display that can be checked in a matter of seconds. Simply leave the hygrometer inside your garage for a week and then come back – it will show the maximum humidity over the week. If this is under 70% you are safe to store! Heating your garage will also provide a better car storage environment. Outdoor Storage If you are unable to store your car indoors or if your garage is too damp then the best option is to store outdoors. The natural air movement will allow moisture to evaporate quickly and make rust less likely. However, you should use an outdoor car cover which is vented. The cover offers weather protection (especially from paint fade due to UV sunlight) and the vents allow air to flow under and around the car to aid moisture evaporation.

ik weet dat musea ergens de 65% aanhouden...

herman.
pkt
Berichten: 73
Lid geworden op: 21 aug 2008, 09:21
Auto: Exige(s) S1 + S2
Locatie: Denderwindeke

Re: Wie zet zijn LOTUS op stal tijdens de winter ?

Bericht door pkt »

Bedankt voor de info Herman,

Ik kocht onlangs zo een vochtigheidsmetertje.
In mijn (Lotus) garage heb ik een minimumtemperatuur van 12,5 graden en een VG van 37%
Meting over de laatste 5 koude dagen/nachten.
Lijkt me dus dik in orde.

Wat de benzine betreft: dus liever volle tank...
Is het dan niet "slecht" om een volle tank met "oude" en daardoor minder kwaliteitsvolle benzine te moeten rijden?
Ik denk dan aan een stilstand van een zestal maanden.
Herman
Berichten: 4066
Lid geworden op: 22 aug 2008, 11:32
Auto: Europa S +Morgan 4/4
Locatie: Kortrijk / Altea.
Contacteer:

Re: Wie zet zijn LOTUS op stal tijdens de winter ?

Bericht door Herman »

re: stilstand 6 maanden ????

rijd u dan zo weinig met uw auto's Patrick ???? of wisselt u af.. den ene en dan den anderen voor een lange periode...
Laatst gewijzigd door Herman op 28 dec 2008, 13:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Blue Darkness
Berichten: 3056
Lid geworden op: 12 aug 2008, 16:12
Naam: Gunther
Auto: Esprit GT3
Locatie: Linter (Belgium)
Contacteer:

Re: Wie zet zijn LOTUS op stal tijdens de winter ?

Bericht door Blue Darkness »

Lijkt me ook heel lang?

Ik hou het geen 6 maanden uit zonder m'n lotus hoor! :lol:
Gebruikersavatar
JDV
Berichten: 716
Lid geworden op: 03 jan 2009, 13:22
Naam: Jonathan De Valck
Auto: eerstdromen,dankopen
Locatie: Meise->Vlaams-Brabant
Contacteer:

Re: Wie zet zijn LOTUS op stal tijdens de winter ?

Bericht door JDV »

Wie wel op dit forum :D Ik ja, omdat ik er geen heb :lol: . Maar ik kan me wel aan optrekken dat er in men dorp een Opel verdeler is en die heeft nog een Opel Speedster staan in zijn etalage... . Geen Lotus maar wel dichte familie.
Back in action :-)
Plaats reactie