Op zoek naar dé Lotus of auto met Lotus DNA van uw dromen? Stel je vraag dan hier.
 #89864  door ddez
 28 mei 2014, 12:54
Ik ken de auto niet. Zie enkel dat het een van de laatste longtails is.

120 pk Rover K-serie motor.

Gaan kijken helpt uiteraard. Vraag naar de originele papieren en de historiek (zorg dat het geen omgebouwde RHD is, dat is op zich geen probleem maar dan moet de prijs navenhand zijn = goedkoper).

Waar moet je goed op letten:
Motorruimte: is alles netjes, origineel? Modificaties kunnen ook geen kwaad als alles maar goed is gebeurd. Een te propere motorruimte is ook niet goed. Kijk vooral in het expansievat van de koeling. Daar moet normaliter oranje vloeistof in zitten (OAT) . Als er een soort van mayonaise inzit is de koppakking stuk en dat kost wat geld.
Voor de rest de oliepeilstok eens bekijken (ook kijken naar mayo of water kenmerken - eenvoudige test is even een aansteker eraan houden, water gaat anders reageren op warmte dan motorolie).

De ophanging: Goed kijken of er geen speling zit op het stuur. De Anti Roll bar moet goed vast zitten (mag niet zweven) speling op de lagers. Dan de vering zelf (origineel zijn het gele bilstein dempers). Als die regelbaar is kan dit bij keuring een probleem geven. Achteraan ook goed kijken naar speling en lekkage van de dempers.

Onderplaat: ALS het kan/mag zet de auto op een brug en haal de voorste en middelste plaat er even onderuit dan kan je de crash box zien (moet intact zijn) en de structuur vooraan (goed kijken naar de voorste dwarsbalk of er geen vervorming is of gaten. Wijst op een ongeluk). Aan de achterkant kan je de motor langs onder zien, uitlaat even controleren en ook de motorsteun en de hele achterstructuur bekijken op vervorming etc.

Alternatief kan je ook vragen om een inspectie te laten doen door een specialist. Ik zou dan Frederic van FKM even bellen. Een kleine kost, maar een grote zekerheid. Hij zal je een eerlijk oordeel geven.

Success ermee!

Dirk

@Frederic: Misschien moeten we met zijn allen een buyers guide opstellen waar bovenstaande tips (en andere) in staan, eventueel met technieken hoe het kan gecontroleerd worden. We kennen allemaal de horror verhalen van oa Target en een geïnformeerde Lotus rijder is meestal een happy driver...
 #89867  door Frederik
 28 mei 2014, 15:31
ddez schreef:@Frederic: Misschien moeten we met zijn allen een buyers guide opstellen waar bovenstaande tips (en andere) in staan, eventueel met technieken hoe het kan gecontroleerd worden. We kennen allemaal de horror verhalen van oa Target en een geïnformeerde Lotus rijder is meestal een happy driver...
Zeer graag zelfs, maar zelf ben ik niet technisch genoeg om het allemaal te onderbouwen. Misschien moeten we er een projectje van maken waarbij iedereen zijn steentje kan bijdragen? I'm in!
 #90040  door wimke1971
 04 jun 2014, 21:41
Deze morgen gaan kijken.

Hij zag er heel goed uit en had een verslag van een expert dat ie 18500 euro waard was.

voorste banden waren langs binnen bijna weggesleten (had ook opmerking gekregen op de keuring) iets ivm geonometrie...

enig idee of dit simpel (goedkoop) op te lossen is? uitlijnen? prijs?

dan links en rechts klein beetje regendruppels langs binnen... oplossing? prijs?

onderkant vooraan tegen een heuveltje gezeten, klein stukje afgebroken onderaan... 5 cm ofzo. oplossing?

de remblokken vooraan zijn er ver aan, prijs?

het zou leuk zijn moest iemand hier kunnen op antwoorden...
groetjes
Wim
 #90043  door Coen
 04 jun 2014, 22:26
wimke1971 schreef: Hij zag er heel goed uit en had een verslag van een expert dat ie 18500 euro waard was.
Taxatie is vaak wat hoger dan de marktwaarde dus niet al te veel op uitdoen. Voor een verzekeraar in Nederland is dit bewijs 2 jaar geldig en kun je' m tegen taxatiewaarde laten verzekeren. Kosten +- 130 euro.
wimke1971 schreef: voorste banden waren langs binnen bijna weggesleten (had ook opmerking gekregen op de keuring) iets ivm geonometrie...
Moet je dan niet gewoon nieuwe banden erop zetten + uitlijnen?
wimke1971 schreef: dan links en rechts klein beetje regendruppels langs binnen... oplossing? prijs?
They all do that sir :) Beste oplossing ertegen is dit indien de Elise buiten overnacht. Misschien is een klein beetje afstelling van de ramen nog een mogelijkheid?
http://www.eliseparts.com/products/show ... hower-cap/
wimke1971 schreef: onderkant vooraan tegen een heuveltje gezeten, klein stukje afgebroken onderaan... 5 cm ofzo. oplossing?
Beste is even een foto plaatsen. 5cm horizontaal of verticaal? Eventueel zou je een splitter kunnen plaatsen om het wat te maskeren mocht het horizontale schade zijn en het er mooi onder valt.
wimke1971 schreef: de remblokken vooraan zijn er ver aan, prijs?
Ligt eraan welke je er onder wilt hebben:
http://elise-shop.com/brakes-c-9.html?language=nl
wimke1971 schreef: het zou leuk zijn moest iemand hier kunnen op antwoorden...
Bij deze :)
 #90051  door Coen
 04 jun 2014, 23:06
Short tail soft top is volgens mij al iets beter bestand tegen regen. Was het een originele LHD Elise?
 #90055  door billie
 05 jun 2014, 01:25
Wim,wanneer je eigen kennis van elises nog te min is zou ik een kenner meenemen of de wagen bij een lotus dealer laten keuren voor de eventuele aankoop ;)

anders zou het later weleens ergernis en extra geld kosten :(
wimke1971 schreef:Thx!