Autokeuring - ruitensproeier

Hier kan je praten over alles wat niet met Lotus auto's te maken heeft.
Funny, auto-related en andere items kunnen uiteraard aan bod komen.
Plaats reactie
Ward
Berichten: 54
Lid geworden op: 04 sep 2016, 20:27
Auto: '05 Elise S2 K-series
Locatie: In de stille Kempen

Autokeuring - ruitensproeier

Bericht door Ward »

Hallo,

Waarschijnlijk ben ik niet de enige die vermijdt om met de lotus door de regen te rijden.

Mijn ruitensproeier wordt daardoor eigenlijk nooit gebruikt.

Blijkbaar zijn begin dit jaar de regels voor de autokeuring verscherpt, waardoor je auto afgekeurd wordt als de ruitensproeier niet werkt.

In mijn geval werd de auto eerst afgekeurd wegens de ruitensproeier, maar bij het wegrijden probeerde ik zelf toch maar even en werkte ie wel. Dan maar terugrijden en keuringstation wijzen op hun fout. Stationschef onvriendelijk tegen mij. 'Ik had maar moeten zeggen hoe de ruitensproeier werkt want ze krijgen niet elke dag een lotus elise over de vloer'. Uiteindelijk toch met groene kaart vertrokken.

Dus best even ruitensproeier testen voor je naar de keuring rijdt.
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: Autokeuring - ruitensproeier

Bericht door Frederik »

Klopt, net zoals je claxon controleren ze ook de sproeiers bij de keuring. (ook die van je koplampen indien je xenon hebt)
Als de keuringsmeester niet weet hoe iets werkt of iets niet kan vinden (vb. chassisnummer) dan kunnen/moeten ze dat gewoon vragen.

Toen ik met de Evora voor de eerste keer naar de keuring ging vonden ze het chassisnummer ook niet, ze hebben het mij gevraagd en de documenten gevraagd om het op te zoeken. Ik wist het zelf ook niet (eerste keer Evora en eerste keer keuring) maar ik was wel sneller met een telefoontje naar de dealer. ;-)

Ook was er onduidelijkheid over de bandenmaat op de optionele Evora velgen ... (19/20 tov 18/19), volgens de Belgische toleranties zijn de banden/velgen niet correct ... volgens Lotus wel, en dit staat in de gebruikshandleiding, ze hebben er zelf om gevraagd (handleiding) en we hebben samen gekeken. Nadien netjes vermeld in dossier met blz.-nummer.

Heb de keuringsmeester na de keuring nog snel even bedankt voor de extra moeite en effort tijdens de keuring om het op te (willen) zoeken ipv gemakkelijkheidshalve snel een rode kaart te geven. (zo zou het moeten!)
Jimbo
Berichten: 50
Lid geworden op: 06 mar 2016, 22:16
Auto: Lotus Esprit Turbo SE

Re: Autokeuring - ruitensproeier

Bericht door Jimbo »

Grappige anekdote vertellen wat ik met de Lotus Esprit bij de afgelopen keuring heb meegemaakt. Mijn binnenspiegel was tijdens een zeldzame rit eraf gevallen (gewoon afgebroken). Maar er is ook al een buitenspiegel afgevallen (hing enkel nog aan de elektrische bedrading vast). Dus ik ben het normaal beginnen vinden dat er tijdens elke rit wel iets afvalt en ik enkele bouten moet vastdraaien. Maar het probleem binnenspiegel was natuurlijk een week voor ik naar de keuring moest (400 km op een jaar gedaan, dat zal hij dit jaar zelfs niet halen). Maar dus ik had er een exemplaar met zuignap opgezet (met keuringmerk). Resultaat : afgekeurd voor niet originele binnenspiegel. Maar naar SJ Sportcars gemaild en enkele weken later had ik mijn originele binnenspiegel. Gemonteerd en ik naar de keuring. De gast die mij daar ontving moest er eens ferm mee lachen. Want de binnenspiegel moet helemaal niet origineel zijn. Hij zei zelf dat sommige van zijn collega's zelfs geen stamp onder hun ... waard zijn. Hij vroeg zich af in welke riool ze die gasten vonden :shock:

Maar uiteindelijk : de wagen is nog origineel met zelfs een nieuwe binnenspiegel :lol:
Plaats reactie