Basis Circuit training Lelystad.... met mijn Elan!

Plaats hier info, foto's en nabesprekingen van de Lotus evenementen.
Van Trackdays, trips, uitstappen, bijeenkomsten in binnen & buitenland.
HJ2
Berichten: 2153
Lid geworden op: 09 sep 2008, 12:50
Naam: Henk-Jan
Auto: Elan M100 S2 Turbo '95
Locatie: Delluf

Basis Circuit training Lelystad.... met mijn Elan!

Bericht door HJ2 »

Waarde webmaster,

Ik hoop dat 't in het juiste subforum staat, dit was 't beste wat ik kon bedenken :D


________________________________________________________________________________________


Wie wat bewaart heeft wat..
Na het uitoefenen van geduld, heel veel geduld was dan toch eindelijk de dag daar dat ik mijn eerste meters op het circuit ging maken.
Op zondag 21 juni 2009 was het eindelijk zo ver!

Afbeelding

De Voorbereiding
De week voorafgaand aan de circuittraining heb ik de Lotus in de watten gelegd. Alle vloeistoffen zijn gecontroleerd en waar nodig bijgevuld of vervangen, keurig volgens het onderhoudsschema of beter natuurlijk  Ook op de kwaliteit van de gebruikte materialen is niet bespaard. Opvallend dat ik sinds aanschaf geen druppel olie heb hoeven bijvullen. Kom daar nog maar eens om. Voor degene die onbekend zijn met de Elan: Het blok is er met een schoenlepel, een lik boter en een bemoedigend klopje ingelepeld. ’t Pas allemaal net, en ruimte voor handen is er op de meeste plaatsen niet, tenzij je vingers hebt als varkenstieten. Een voorbeeldje: Voor het spannen van de dynamoriem (wat ik nog even wilde doen) moet ’t wiel eraf, en het reservoir met stuurbekrachtigingolie worden verwijderd. Dan kun je in een soort van operatie door een brievenbusgleuf de riem spannen. Voor een handige donder met 2 rechterhanden maar weinig sleutelervaring met motorvoertuigen (iemand als ik zeg maar) ben je dan al snel 1,5 uur kwijt…

Afbeelding
© Siemerworks fotografie

Natuurlijk speciale aandacht besteed aan de remmen (vloeistoffen, blokken, schijven) en aan ’t koelsysteem wat natuurlijk flink op zijn lazer krijgt op een trackday. Mijn Jip en Janneke banden van het illustere merk “Champiro” (echt waar!) waren sinds ik de wagen heb geïmporteerd uit het mooie Belgie nog vrijwel nieuw, dus daar hoefde ik ook geen problemen te verwachten.

Niet gehinderd door enige voorkennis had ik nog mijn helm van het deltavliegen uit de kast getoverd, maar dat bleek dat voor de basistraining een overbodig item, wat mij gelukkig verbaasde blikken van mede coureurs zou besparen..

OK, back on topic.

Tussen 09:15 en 09: 30 was het verzamelen geblazen bij het circuit te Lelystad.

Afbeelding
© Google Earth

Ik had er al een beetje rekening mee gehouden dat ’t een vermoeiende dag zou worden. Daarom maar een slaapplek gereserveerd bij m’n ouders om de hoek van ’t circuit. Ik was dus zonder problemen de eerste die arriveerde. Helaas waren er die ochtend 2 snelwegen geblokkeerd door ongevallen, en aangezien de medecursisten en instructeurs uit heel Nederland kwamen duurde het even voordat iedereen compleet was.

Theorie
Zoals het een serieuze en zichzelf respecterende organisatie betaamd gaat niemand het circuit op zonder een voldoende basiskennis. Je rijdt immers niet alleen, en iedereen is liefhebber en wil zijn wagen weer zonder schade naar huis rijden. Met een kop koffie op de tafel volgt eerst een voorstelrondje van het team van instructeurs o.l.v. de immer enthousiaste Marc Schipper: Cenydd Renaud, Joost Vervoorn en Rudolf Mul. Google maar eens wat namen voor het antecedentenonderzoek. Altijd goed om onder capabele leiding te lessen.

In de theorie kwam aan de orde hoe de dag eruit ziet. Het beperkte aantal deelnemers wordt opgedeeld in 3 groepen van maximaal 6 rijders. Elk groepje krijgt een deel van het circuit voor het oefenen van benodigde vaardigheden ter beschikking. Na 3 x wisselen van deelcircuit worden de deelcircuitjes aan elkaar gekoppeld to het volledige circuit.
Verder kwamen basiskennis aan bod als: Zitpositie, Gewichtsverplaatsing, Hand-oog coördinatie, Stuurtechniek, en Doseren van handelingen.
Vervolgens kwam de basis van het circuit rijden zelf aan de orde: Ideale lijn, snelheid en rempunt bepalen. Voor de basis circuit training zijn de bochten op strategische plaatsen voorzien van pylonen die als oriëntatie dienen om de ideale lijn te rijden. Wanneer je je tijdens het rijden zou richten op de volgende pylon, zou je daar vanzelf ook uitkomen. Iets wat ik herken uit het deltavliegen, maar dan anders: Als je gaat landen in een riante weide zonder obstakels, behalve een klein boompje, dan land je in dat boompje, no problem! In deze strategie had ik dus direct al vertrouwen ;-)
Ook niet onbelangrijk: er werden tips aangereikt wat te doen als je in de problemen komt (onderstuur, overstuur, geblokkeerde wielen, Overmoed enz. enz. Dan nog de broodnodige huisregels om de dag veilig te laten verlopen en het theoriegedeelte zit er op.

Rijden!
Nadat de groepjes waren ingedeeld was het tijd om te verzamelen bij het toegangshek naar het circuit (altijd dicht, want je wilt geen verdwaalde toerist tegenkomen die gaat spookrijden als jij net peentjes zwetend de hoek om komt geracet)

Afbeelding
© Siemerworks fotografie

De 3 groepen werden verzameld waarna we vertrokken naar het eerste deelcircuit.


Opzet van de training
De training zelf zat goed in elkaar waarbij elke rijder voldoende gelegenheid had tot kijken, oefenen en vragen stellen. De instructeur stap in de voorste wagen (aan het stuur, met de eigenaar op de passagiersstoel) en rijdt dan een aantal een aantal maal het deelcircuit rond al aanwijzingen gevend aan de eigenaar. In het kielzog de rest van de groep die er achteraan rijdt en niet gehinderd door enige kennis zo goed en zo kwaad als het gaat probeert de instructeur bij te houden. Na een aantal rondjes wordt gestopt, en wisselen de instructeur en eigenaar van plaats. Dan is het de beurt aan de eigenaar om het geleerde in de praktijk te brengen. Eerst een korte check op zitpositie en veiligheid. Dan wordt het circuit weer een aantal rondjes gereden terwijl de instructeur de rijstijl van de cursist aanscherpt. Weer in het kielzog de overige deelnemers.
Vervolgens stopt de groep weer en stapt de instructeur over in de volgende wagen. Degene die als laatste instructie heeft gehad sluit als laatste in de groep weer aan, en het hele circus begint weer van voren.

Afbeelding
© Siemerworks fotografie


Mijn lessen
Omdat ik in mijn groepje vooraan stond en als eerste met de instructeur heb gereden zag ik dat ik achteraan rijdend een compleet andere lijn reed dan mijn ongetrainde voorgangers! Iedereen had vooraf wel een gedachte of een verhaal bij een ideale lijn rijden, maar voor mij geld dat ik er mijlen naast zat met de praktijk. Nu zag ik dus als toeschouwer achteraan goed dat dit voor iedereen zo was. Later op de dag zag ik dat goed spiegelende, maar ongetrainde rijders per deelcircuit al betere lijnen gingen rijden dan zijn voorgangers.

Het meest opvallende van de eerste rondjes die ik zelf reed was hoe hard het ging! Ik had verwacht dat het tempo stukken lager zou liggen, maar al vanaf de eerste nanoseconde achter het stuur wil je natuurlijk het treintje zoek rijden en begint de testosteronpomp te werken 

Afbeelding
© Jeroen de Laat fotografie

De Elan
Ook de Elan had het zichtbaar naar zijn zin en bleek onverwachts competitief te zijn! Zo blijkt maar weer dat Lotus zijn zaken goed voor elkaar heeft. Met name de cornering speed van de Elan is bijzonder hoog. Bovendien blijkt de voorwielaandrijving bij momenten waarop je eigenlijk wilt accelereren terwijl de achterkant wat lichtjes wordt een leuk, vergevingsgezind voordeel. Had ik dezelfde circuit training gedaan met mijn BMW Z3 2, 8, dan weet ik vrijwel zeker dat ik minstens 1x achterstevoren was komen te staan. Wat ook leuk is om in dit licht te vermelden: De instructeur (ik noem verder geen namen) vroeg na een paar rondjes sturen:”Deze lotus ken ik eigenlijk niet, maar hij heeft ook achterwielaandrijving…toch?” (I rest my case)

Wat ook heeft meegeholpen zijn mijn modificaties waardoor de wagen (in theorie) zo’n 220 PK burpt en waardoor er van een turbogat nagenoeg geen sprake meer is. 0-100 zui ruim binnen de 6 seconden moeten kunnen E.e.a. leverde nog een mooi compliment op van een sympathieke GT3 rijder die de Elan maar niet uit zijn binnenspiegel kreeg (uuuhm.. bij gebrek aan een recht stuk dan ;-)

Afbeelding
© Jeroen de Laat fotografie

Het enige wat minder was zijn de standaard remmen. Hoewel ze prima hebben gepresteerd en me niet in de steek hebben gelaten, ondanks dat ze al snel boos gingen piepen, zijn ze toch wat ondergedimensioneerd voor deze wagen. E.e.a. had tot gevolg dat mijn rempunt een stukje eerder lag dan ik eigenlijk zou willen. Dat was ook goed te zien aan de rempunten van de andere wagens.

Na het rijden van het ovale deelcircuitje zag ik dat de andere Elan die meereed zijn banden aan het wisselen was van voor naar achteren. Het bleek dat het canvas al naar buiten kwam.
Een check van mijn eigen banden leerde dat ik al de helft van mijn profiel kwijt was. Het wisselen van de wielen trok natuurlijk de aandacht en de toeschouwers + 1 werkende man deed me denken aan een bekende managementcartoon. In een roeiboot zit 1 man zijn armen uit zijn lijf te roeien terwijl 4 managers in de boot zitten met een megafoon om de roeier uit te kafferen waarom ’t allemaal zo langzaam gaat Hieronder de real live versie van deze Car-Toon

Afbeelding
© Siemerworks fotografie

Dat meerdere mensen op het randje reden (wat immers het doel is van de hele dag, wil je er echt iets van opsteken) werd duidelijk toen de eerste wagen een uitstapje maakte buiten het parcours. Gelukkig zonder schade, ook daarvoor rijd je immers op een circuit. Het verhaal hierachter hoorde ik tijdens de lunch. De automaat ging in kick-down in een bocht… ja… dan zie je al snel in je achteruitkijkspiegel waar je naar toe gaat…

Lunch
Na het rijden van 2 deelcircuits was het tijd voor een uitgebreide 3 gangen lunch. Hiervoor reden alle deelnemers naar het naastgelegen vliegveld alwaar in het restaurant van de vliegschool een aantal tafels waren gereserveerd met uitzicht op de vliegstrip. De line-up van de cursisten leverde een mooi plaatje op, ook voor de bezoekers

Afbeelding
© Siemerworks fotografie

Op het circuit zelf stond een party tent van GP Elite waar je bij elke wissel van de instructeurs wat kon drinken of je suikers aanvullen met Candy bars. Bovendien kon ik daar mijn kist met gereedschap en vloeistoffen achterlaten (voor ’t geval dat, ’t blijft een lotus he?)

Het weer
Zoals je op de foto’s ziet was het die dag wisselvallig weer met af en toe een bui en dan weer een lekker zonnetje. Bovendien was het erg warm en een zeer hoge luchtvochtigheid. Doordat af en toe de weg nat was, moest je natuurlijk je rijstijl navenant aanpassen. Wat de leercurve lekker steil maakte en het rijden extra spannend.

Afbeelding
© Jeroen de Laat fotografie

Middag
Volgegeten was het tijd voor het derde deelcircuit, en het moment waarop iedereen naar uitkeek: het hele circuit rijden! Over het derde deelcircuit (voor mij het ovaaltje) wil ik nog kwijt dat een van de cursisten verbaasd uitriep dat dit de eerste keer was dat hij misselijk werd in zijn eigen wagen! (instructeur reed). Dit is ook het circuitdeel wat het grootste deel van het profiel van mijn linker voorband heeft meegenomen.

Afbeelding
© Siemerworks fotografie

Dan werden eindelijk de pylonen die de deelcircuitjes scheiden weggehaald, en konden we k het volledige circuit rijden! Nu kwamen alle lessen en oefenmomenten samen en werd het rijden nog veel leuker. Ook de verschillen tussen de rijders werden nu beter zichtbaar omdat de gereden afstand immers veel groter was geworden. Ook was het rechte stuk erbij gekomen, dat weliswaar halverwege was onderbroken door een chicane van pylonen, maar waar ik in elk geval de 140 km/h haalde (de Porsche was dan al aan de horizon ) Al snel was te merken dat de competitiestrijd in volle hevigheid losbarstte ondanks het inhaalverbod. De snelheden werden hoger, en meer cursisten gingen een ommetje maken buiten het geasfalteerde gedeelte. De onfortuinlijke kick-down actie werd nog eens overgedaan door dezelfde cursist met dit maal zichtbare gevolgen. Weer een mooie klus voor de hovenier van het circuit! (For the record: die groene bossages op de foto groeiden voorheen dus elders)

Afbeelding
© Siemerworks fotografie

Zelf dreigde ik in een snelle lastwissel ook de voorkant voor de achterkant te verruilen, maar wist dit ternauwernood op te vangen. Omdat we inmiddels heel wat keertjes de grenzen van onze wagens hadden opgezocht wisten we inmiddels stukken beter wat te verwachten bij het overschrijden van de natuurkundige wetten van grip.
De dag kwam helaas veel te snel aan z’n einde en wagens werden de pit ingestuurd voor een borrel, wat napraten en het ontvangen van een certificaat voor de basis circuittraining.

Voor mij is de drempel om deel te nemen aan circuitevenementen dank zij deze training grotendeels weggenomen, en ik verheug me op het (voorzichtig!) rijden op andere circuits.
De GP Elite basis circuittraining is in elk geval een perfecte opstap naar het serieuze werk. Los van deze opstap is het belangrijkste dat het gewoon dikke, dikke pret is geweest!
Ik kan een ieder met benzine in zijn aderen aanraden de training te volgen, en je aan te sluiten bij de andere jochies met hun speelgoed (sommige dingen veranderen nooit)

Tot slot nog wat sfeerimpressies van een bijzonder geslaagde dag, en tot de volgende keer ?

Henk-Jan Siemer


Afbeelding
© Jeroen de Laat fotografie

Afbeelding
© Jeroen de Laat fotografie

Afbeelding
© Jeroen de Laat fotografie

Afbeelding
© Siemerworks fotografie

Afbeelding
© Jeroen de Laat fotografie

Afbeelding
© Jeroen de Laat fotografie

Afbeelding
© Siemerworks fotografie



GP Elite
Marc Schippers
http://www.gpelite.nl

met dank aan
Jeroen de laat Fotografie
Voor het recht zijn platen te gebruiken voor dit stukje.

Siemerworks Fotografie
Henk-Jan Siemer
hjsiemer apestaartje gmail.com
Laatst gewijzigd door HJ2 op 11 jul 2009, 09:24, 1 keer totaal gewijzigd.
If you always do what you always did, you always get what you always got.
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: Basis Circuit training Lelystad

Bericht door Frederik »

Prachtig verslag HenkJan...

Ja, ook oudere Elan's zijn nog potent & fun to drive ... ;)
Bart P
Berichten: 1021
Lid geworden op: 21 okt 2008, 20:54
Naam: Bart
Auto: Elise S2
Locatie: Maasmechelen

Re: Basis Circuit training Lelystad.... met mijn Elan!

Bericht door Bart P »

Mooi relaas ! Ik ken het gevoel omdat ik hetzelfde heb meegemaakt 3 jaar geleden in Zolder.
Gebruikersavatar
ovi
Berichten: 3904
Lid geworden op: 14 okt 2008, 13:07
Naam: Ivo
Auto: Tiger CAT,2xElan,A310V6
Locatie: Keerbergen

Re: Basis Circuit training Lelystad.... met mijn Elan!

Bericht door ovi »

Mooi verslagje kerel!
Zag er een toffe ervaring uit! ;)
Gebruikersavatar
electroshock
Berichten: 2983
Lid geworden op: 18 jan 2009, 22:01
Auto: nee, youngtimer Ridley

Re: Basis Circuit training Lelystad.... met mijn Elan!

Bericht door electroshock »

Knap verslag van een mooie dag. Top. :!:

Intigrerende getaway car: die Jag heeft precies een deur onderaan, waar je kan ontsnappen naar een mangat in de weg ? :roll:
Besser laufen, als faulen.
Better to run than to rot.

- J.W. von Goethe, Reineke Fuchs
Gebruikersavatar
FastEleven
Berichten: 1925
Lid geworden op: 29 jan 2009, 11:38
Naam: Erik
Auto: 2-11 + Cup 250
Locatie: België-Brasschaat

Re: Basis Circuit training Lelystad.... met mijn Elan!

Bericht door FastEleven »

En dus mogen we je verwachten volgende vrijdag met Lotus-On-Track op Zolder ?! ;)

http://www.lotusforum.be/viewtopic.php?f=17&t=1339
My ex 1962 Westfield 'Lotus' Eleven on track
Afbeelding
HJ2
Berichten: 2153
Lid geworden op: 09 sep 2008, 12:50
Naam: Henk-Jan
Auto: Elan M100 S2 Turbo '95
Locatie: Delluf

Re: Basis Circuit training Lelystad.... met mijn Elan!

Bericht door HJ2 »

electroshock schreef:Knap verslag van een mooie dag. Top. :!:

Intigrerende getaway car: die Jag heeft precies een deur onderaan, waar je kan ontsnappen naar een mangat in de weg ? :roll:

Die Jag heeft ook een verborgen luikje waar bossages uit tevoorschijn floepen!
Houd de nieuwe bondfilm maar goed in de peiling ... :shock: :lol:
If you always do what you always did, you always get what you always got.
Gebruikersavatar
Bzguy
Berichten: 1883
Lid geworden op: 25 aug 2008, 11:22
Naam: Hans
Auto: Noble M12
Locatie: Baal

Re: Basis Circuit training Lelystad.... met mijn Elan!

Bericht door Bzguy »

mooi relaas !

Blijkbaar toch n must voor circuit-rijders, en mss gewoon voor iedereen met n pittige wagen :)
"Nothing in all the world is more dangerous than sincere ignorance and conscientious stupidity."

Martin Luther King, Jr.
1963
HJ2
Berichten: 2153
Lid geworden op: 09 sep 2008, 12:50
Naam: Henk-Jan
Auto: Elan M100 S2 Turbo '95
Locatie: Delluf

Re: Basis Circuit training Lelystad.... met mijn Elan!

Bericht door HJ2 »

FastEleven schreef:En dus mogen we je verwachten volgende vrijdag met Lotus-On-Track op Zolder ?! ;)

http://www.lotusforum.be/viewtopic.php?f=17&t=1339

... Ik hoor iets over geluidsrestricties.... :?
If you always do what you always did, you always get what you always got.
Gebruikersavatar
ovi
Berichten: 3904
Lid geworden op: 14 okt 2008, 13:07
Naam: Ivo
Auto: Tiger CAT,2xElan,A310V6
Locatie: Keerbergen

Re: Basis Circuit training Lelystad.... met mijn Elan!

Bericht door ovi »

HJ2 schreef:
FastEleven schreef:En dus mogen we je verwachten volgende vrijdag met Lotus-On-Track op Zolder ?! ;)

http://www.lotusforum.be/viewtopic.php?f=17&t=1339

... Ik hoor iets over geluidsrestricties.... :?
Ja maar is maar op 2 punten en ik denk dat het bij u nog binnen de tolerantie zal vallen. ;)
Wij komen ook eens kijken!
Plaats reactie