Bzguy : Lotus E....
Geplaatst: 07 mar 2020, 19:50
Hoi allemaal,
Ben nu reeds een -veel te lange-tijd Lotus-loos,mijn leven is behoorlijk veranderd (recentelijk verhuisd naar Frankrijk), doch gisterenavond "gauw eventjes" 430 km gereden om deze morgen bij FKM langs te gaan ivm aanschaf van een (nieuwe ?) Lotus.
Uiteraard bijzonder veel moois te zien, en dat maakt het er helemaal niet makkelijker op, meer bepaald de modellen die mij interesseren : 220 Sport, 250 CUP & Exige 350. Van dit laatste model stond er een zeer mooie zwarte (tweedehands) te koop, zie https://lotuscars.be/inventory/ De Italiaans schone(n) waren helaas "net" buiten mijn budget
Wat betreft Elise : nieuw binnen : een "Azure Blue" 220 Sport, en een "Vivid Green" CUP250
Heb een Elise 220 Sport test gereden, gewoon een kort stukje op het gemakje (motor was nog koud dus dat moet je respecteren), en mijn mening hierover :
Dit is het gevoel dat ik al jaaaaaaren moet missen, MAAR :
- veel betere versnellingsbak, echt haarscherp, bijzonder "crisp"
- veel betere afwerking, geen "rammeltjes" meer
- bijzonder euh, sexy open schakelbak
- zeer mooie leder/alcantara zetels, zitten echt goed, knappe kleurstiksels
- stuur is wat kleiner, doch dikker, ligt perfect in de hand
- zeer goed koppel "onderin" : genoeg power om zelfs in hogere versnellingen (5-6) & lage snelheden te kunnen accelereren, je moet nieter se terugschakelen als je gewoon vlot wil optrekken. Hard optrekken of hoge snelheden niet geprobeerd (koude motor & wil mijn rijbewijs niet kwijt)
- standaard uitlaat is prima : mooi geronk, zonder dat het storend is, erg aangenaam, zou ik niet veranderen
- in/uitstappen was ik wat verleerd, zou weer wat wennen worden, of gewoon met een paar kraakjes (mijn rug, niet de wagen) meer, geen straf ...
- en vooral : het heerlijke speelse karakter, dat voel je gewoon, zeer "nimble", nog steeds een "go-kart", al heb je tegenwoordig wat meer comfort, langere ritten worden dus een pak aangenamer.
Vergeleken met mijn 2004 Lotus Elise S2 111S (die zeker niet sloom was) : deze is zeker een pak pittiger, de supercharger hoor je niet echt, maar is er wel, en zeer "smooth", maar vooral : veel meer wagen, veel beter ontwikkeld, veel beter afgewerkt. Ik had de indruk dat ik 2 keer zoveel wagen had.
Ik kan mij goed voorstellen hoe een Exige rijdt, maar die lijkt mij nogal in het vaarwater te komen van mijn Noble, en de Exige is toch een pak breder, langer, etc, ...
CUP 250 : ook een optie, zou een eventueel gebrek aan radio niet eens missen, natuurlijk in kleinere oplage, maar echt wel racy look.
Dus : moet er nog eventjes over denken, eventjes laten bezinken, heb zo goed als beslist, maar er komt zeker terug een Lotus, heel binnenkort, life's too short to drive boring cars
Nogmaals bedankt aan Frédéric voor d testrit, de tijd, etc ... tot binnenkort aldaar
Ben nu reeds een -veel te lange-tijd Lotus-loos,mijn leven is behoorlijk veranderd (recentelijk verhuisd naar Frankrijk), doch gisterenavond "gauw eventjes" 430 km gereden om deze morgen bij FKM langs te gaan ivm aanschaf van een (nieuwe ?) Lotus.
Uiteraard bijzonder veel moois te zien, en dat maakt het er helemaal niet makkelijker op, meer bepaald de modellen die mij interesseren : 220 Sport, 250 CUP & Exige 350. Van dit laatste model stond er een zeer mooie zwarte (tweedehands) te koop, zie https://lotuscars.be/inventory/ De Italiaans schone(n) waren helaas "net" buiten mijn budget
Wat betreft Elise : nieuw binnen : een "Azure Blue" 220 Sport, en een "Vivid Green" CUP250
Heb een Elise 220 Sport test gereden, gewoon een kort stukje op het gemakje (motor was nog koud dus dat moet je respecteren), en mijn mening hierover :
Dit is het gevoel dat ik al jaaaaaaren moet missen, MAAR :
- veel betere versnellingsbak, echt haarscherp, bijzonder "crisp"
- veel betere afwerking, geen "rammeltjes" meer
- bijzonder euh, sexy open schakelbak
- zeer mooie leder/alcantara zetels, zitten echt goed, knappe kleurstiksels
- stuur is wat kleiner, doch dikker, ligt perfect in de hand
- zeer goed koppel "onderin" : genoeg power om zelfs in hogere versnellingen (5-6) & lage snelheden te kunnen accelereren, je moet nieter se terugschakelen als je gewoon vlot wil optrekken. Hard optrekken of hoge snelheden niet geprobeerd (koude motor & wil mijn rijbewijs niet kwijt)
- standaard uitlaat is prima : mooi geronk, zonder dat het storend is, erg aangenaam, zou ik niet veranderen
- in/uitstappen was ik wat verleerd, zou weer wat wennen worden, of gewoon met een paar kraakjes (mijn rug, niet de wagen) meer, geen straf ...
- en vooral : het heerlijke speelse karakter, dat voel je gewoon, zeer "nimble", nog steeds een "go-kart", al heb je tegenwoordig wat meer comfort, langere ritten worden dus een pak aangenamer.
Vergeleken met mijn 2004 Lotus Elise S2 111S (die zeker niet sloom was) : deze is zeker een pak pittiger, de supercharger hoor je niet echt, maar is er wel, en zeer "smooth", maar vooral : veel meer wagen, veel beter ontwikkeld, veel beter afgewerkt. Ik had de indruk dat ik 2 keer zoveel wagen had.
Ik kan mij goed voorstellen hoe een Exige rijdt, maar die lijkt mij nogal in het vaarwater te komen van mijn Noble, en de Exige is toch een pak breder, langer, etc, ...
CUP 250 : ook een optie, zou een eventueel gebrek aan radio niet eens missen, natuurlijk in kleinere oplage, maar echt wel racy look.
Dus : moet er nog eventjes over denken, eventjes laten bezinken, heb zo goed als beslist, maar er komt zeker terug een Lotus, heel binnenkort, life's too short to drive boring cars
Nogmaals bedankt aan Frédéric voor d testrit, de tijd, etc ... tot binnenkort aldaar