PJH - Lotus Exige S240

Ben je hier nieuw? Stel je hier eventjes voor.
Uw Lotus kan U voorstellen in Showroom!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
PJH
Berichten: 88
Lid geworden op: 16 jan 2016, 19:35
Auto: Exige S240
Contacteer:

PJH - Lotus Exige S240

Bericht door PJH »

Daar: https://goo.gl/maps/WX3eoSdPq3B2
Daar is het misgelopen!

Rewind naar bijna 9 (?) jaar terug: er was een Autoforum.be Tunnelrun in Brussel voorzien. Een tunnelrun doen met een VW Bora is idioot, dus ben ik in een Lotus Exige S2 192 gekropen met destijds 'Bas Himself' aan het stuur. We spraken af bij hem thuis, waar ik plaats nam in de Lotus en het van daaruit verder ging naar het afspreekpunt, zijnde de Delhaize aan Bru Cargo. De auto werd rustig warm gereden opweg naar daar, met hier en daar een bochtje en wat acceleratie, maar uiteindelijk niks speciaals. Ongeveer 1 minuut voor aankomst, op de plaats waar de maps link naartoe wijst, naderden we een rotonde. We hadden op het rechte stukje voor de rotonde wat gas gegeven dus we kwamen aan met een redelijke, maar niet overdreven, snelheid. Ik herinner me nog dat ik dacht "Nu zou ik remmen"....didn't happen. Ik herinner me ook nog dat ik op een gegeven moment dacht "Ik zou nu echt wel remmen"...didn't happen either. Lang verhaal kort, de man is nooit aan de remmen geweest. De Exige reed die rotonde op, de semislicks beten zich vast in het asfalt, de auto nam de bocht, verteerde de transitie om er weer af te rijden en kwam gewoon op zijn gemak aan bij Bru Cargo. Dat is het exacte moment dat mijn referentiekader zo hard aangepast werd, dat ik de klik maakte dat ik dat MOEST hebben. Ik was echt extreem onder de indruk, en het is een gevoel die me altijd is bijgebleven. De rest van de avond was een leuke, met the usual suspects aanwezig. Het was een gemoedelijke avond waarbij wat kabaal werd gemaakt in de tunnels, maar verder verliep alles vrij normaal. De kleine Exige was duidelijk de mindere naast de F430 en Corvette op vlak van motorisatie, sound en emotie, maar toch was de indruk reeds gemaakt puur door wegligging alleen.

Een paar maanden later was ik foto's aan het maken op een event in Waalwijk, opnieuw was daar een Exige die mijn pad kruiste. De wagen heeft genoeg road presence om op te vallen, maar als je een LP640 hoort revven dan is het toch snel duidelijk dat er een groot verschil is. Ze zien er allebei uit als supercars, maar de Lotus valt dan toch snel door de mand en komt dan over als een 'neppe' supercar. Die redenering kwam er omdat ik vroeger van mening was dat "de nieuwste Ferrari is de beste Ferrari & meer PK is altijd beter". Ik was totaal nog niet zo driving minded als ik nu was, dus een Lotus was toen maar een simpele tupperware pot... iedereen maakt fouten in zijn leven zeker ;)

Jaartje later opnieuw foto's aan het maken van de wagen van een forumlid, en zijn vriend kwam even later ook opdagen. Een witte Exige, 220hp, supercharged, klonk als een zeer boze mug. Ook van zijn auto een paar foto's gemaakt en de wagen dan ook eens mogen verzetten om een foto te kunnen maken. Meteen viel het kleine stuur op, alsmede hoe weinig je daaraan moest draaien om de auto scherp te laten manouvreren. Heel vreemd, heel anders dan een normale personenwagen en eigenlijk zeer anders dan alles waarmee ik al gereden had. Later die avond nog een stukje meegereden in die wagen, en my god, wat ging dat ding er voor zeg :o spontane flashbacks naar die ene rotonde aan bru-cargo. Echt niet normaal wat dat kon, dus opnieuw werd een zeer diepe indruk nagelaten. Als ik nu terug kijk naar die foto's, dan merk ik al meteen op dat dat karretje toen op straatbanden stond. Dat onderstel moet dus zo immens goed zijn :o

Tijdens die momenten was ik nog zeer onervaren wat autorijden betreft en dus ook niet veel gewoon. Alles met RWD was 'gevaarlijk' omdat dat thuis zo aanzien werd, een auto die 300 gaat was beter dan eentje die 200 gaat enz enz. Wat ik toen wel deed, was racen met scooters op circuit. Heel leuke tijd gehad, maar die zorgde er voor dat ik me meer thuisvoelde op twee wielen, dan op vier. Een vierwieler was dus initieel puur om te verplaatsen. Gaandeweg kwam daar echter verandering in, want iets naar de limiet brengen is en blijft altijd een uitdaging. Of dat nu een VW Bora is, een BMW E30 of een scootertje.... efficient snel gaan met iets blijft altijd moeilijk. De interesse werd dus gewekt en ik begon ook met vier wielen echt te rijden ipv me te verplaatsen. De Bora werd op zijn staart getrapt, de E30 werd goed gereden en gaandeweg kwam er kennis en interesse bij. Driften werd een tweede natuur, overstuur iets om van te genieten en hoge bochtensnelheden voelden aan als leven. Met de groeiende interesse in rijden leerde ik heel wat mensen kennen, en mocht ik soms met hun wagens rijden. En dan merk je al heel snel dat iets die echt ontworpen is om te rijden, altijd beter zal zijn dan iets die aangepast is. PK werd minder belangrijk, stuurgevoel en soeplesse des te meer. En dan kwamen de Exige herinneringen opnieuw boven. Waarom hebben ze mij in Bru Cargo niet af die rotonde moeten schrapen? Hoe kon die auto doen wat hij deed?

Mijn interesse werd gewekt, ik moest en zou een lightweight hebben. Nu nog beslissen welke. Initieel had ik veel interesse in een Opel Speedster, gezien de prijs en het chassis. Op de nurburgring kwam ik iemand tegen die daar aanwezig was met zijn Speedster, en ik had nog een rondje op mijn kaartje staan, maar geen remmen meer om het nog te gebruiken. Ik vroeg of ik mocht meerijden in ruil voor een rondje, omdat ik een speedster eens wou ervaren. Ik had de man al zien voorbij komen, en hij leek wel te weten wat hij deed. "No problem, get in", en we reden naar de start. Wat volgde was iets meer dan 8 minuten aan pure sensatie. Die man kon daar zo goed mee om, werkelijk indrukwekkend. Ik denk dat we zo goed als alles voorbij gevlogen zijn met amper 147pk. Ik heb nog altijd een foto van hem, omdat ik die ooit nog eens wil tegenkomen en ik de nummerplaat en zijn gezicht niet wil vergeten :D

Afbeelding

In de laatste jaren heb ik het geluk gehad de kans te krijgen om met verschillende auto's te rijden. Grote GT's, V8 power, supercharged V6'en, biturbo monsters met koppel ten over, ... maar elke keer opnieuw kwam de Exige als winnaar naar boven als ik er weer eens eentje mocht besturen. Die steekt er gewoon altijd zo ver boven qua ervaring dat ik dat gewoon moest hebben. Die lichtvoetigheid, directheid en communicatie zijn gewoon een verslaving op zich en maken autorijden pure fun. Ze hebben maar één nadeel: ze kosten (voor mij) een vermogen en zakken niet in prijs. Ik houd de markt al 5 jaar in de gaten en die wagens zijn zo extreem waardevast...die gaan nooit aan 20k gaan. Tegelijk is dat ook een voordeel: je kunt dat kopen en 3 jaar later heb je je geld terug als je er goed voor zorgt -> wachten op een prijsdaling is dus zinloos en als je jezelf kunt wijsmaken dat het een investering is, dan is het de hoogste tijd om er ééntje in huis te halen.

Ik ben verschillende wagens gaan bekijken, en als snel bleek dat supercharged voor mij de enige echt passende motorisatie is. Persoonlijk zoek ik in een wagen een goeie balans, een manuele bak, achterwielaandrijving en een atmosferische motor.... maar een atmosferische exige heeft geen lineaire vermogensopbouw, wat ik normaal net zo leuk vind aan atmo wagens. De supercharged versie heeft dit wel, en daarnaast ook een bak meer koppel onderin. Gezien de wagen op straat zal gebruikt worden, is dat dus een grote plus. Verder was ik er ook al uit dat het een Exige moest zijn en geen Elise. De zoektocht kon dus beginnen :)

Na een zoektocht van meer dan een jaar werd de knoop dan uiteindelijk toch doorgehakt. Vorige week ging eindelijk de droom in vervulling, en werd er 920 kilo van de sterkste supercharged anti-depressiva aan mijn garage toegevoegd.

Specs:
- MY2008
- Exige S2
- Chrome Orange
- Sport pack (Traction control, probax sportzetels, dubbele oliekoelers, instelbare ARB's, roll bar, harnas)
- Performance pack (308mm remschijven, AP racing 4-pots klauwen, grote roof scoop, variabele slip controle, uprated koppeling, 243pk/230Nm, launch control)
- LSD
- Airco
- Speciaal interieur
- Stage 3 sportuitlaat

Foto's bij inspectie:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Todo:
- Inschrijven
- Eventueel steenslag een beetje wegwerken (valt zeer goed mee wel)
- beschermingsfolie
- Genieten

Groeten,
PJH
www.openroads.be
www.openroads.be - Rediscover the fun of driving.
Gebruikersavatar
danyblackmagic
Berichten: 69
Lid geworden op: 06 dec 2008, 18:15
Naam: Daniël
Auto: Elise S2
Locatie: Verrebroek

Re: PJH - Lotus Exige S240

Bericht door danyblackmagic »

proficiat, mooi scheuraluminium.ben jaloers man.
Veel succes ermee, zie je mischien eens te Zolder.
Gebruikersavatar
LievensPeter
Berichten: 54
Lid geworden op: 30 nov 2013, 12:51
Naam: Peter
Auto: Evora S/EspritGT/ElanS2
Locatie: Moorsel(Aalst)

Re: PJH - Lotus Exige S240

Bericht door LievensPeter »

Proficiat!!!! Zeer mooie wagen.
Veel plezier ermee.
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: PJH - Lotus Exige S240

Bericht door Frederik »

Wat een entree ... wat een verhaal ;-)
Inderdaad eens gebeten van het Lotus virus en je bent verslaafd voor de rest van je leven.
Je kan het maar ervaren en begrijpen als je er zelf mee gereden hebt.

Was jij gisteren niet nog op zoek naar een compressor voor op een 192pk? Mathieu vroeg me dat althans :-)

Welkom PJ! ;-)
Gebruikersavatar
PascalM
Berichten: 449
Lid geworden op: 02 aug 2013, 12:33
Naam: Pascal
Auto: Elise S MY2015
Locatie: Oostende

Re: PJH - Lotus Exige S240

Bericht door PascalM »

Great stuff!!
Mooie Exige!
Ongetwijfeld zien ze we je in 2018 tijdens een event. 10 mei YLD bvb... :)

Welkom in the club.
De Lotus Drivers Meeting is een eenvoudige manier om andere Lotus gepassioneerden te ontmoeten. De meeting gaat maandelijks door op zaterdag en dit van 16u tot 18u. Ontmoetingsplaats: Lotus Verhiest in Oostende.
Voor meer info: Lotus Drivers Meeting Belgium
Red Baron
Berichten: 1910
Lid geworden op: 09 dec 2009, 14:38
Naam: Stijn
Auto: Dax Rush, Elise S1
Locatie: Sijsele (Belgium)

Re: PJH - Lotus Exige S240

Bericht door Red Baron »

Proficiat, zéér mooi keuze die je gemaakt hebt en bedankt om er een aangenaam verhaal aan te knopen die we allemaal wel hebben bij een eerste kennismaking met Lotus :-D
De kortste verbinding tussen 2 punten is een rechte lijn.
De mooiste verbinding tussen 2 punten is een bocht.
De snelste en mooiste verbinding tussen 2 punten is een rechte lijn door een bocht !
Gebruikersavatar
PJH
Berichten: 88
Lid geworden op: 16 jan 2016, 19:35
Auto: Exige S240
Contacteer:

Re: PJH - Lotus Exige S240

Bericht door PJH »

Frederik schreef: 14 dec 2017, 19:07 Was jij gisteren niet nog op zoek naar een compressor voor op een 192pk? Mathieu vroeg me dat althans :-)
Ik denk dat je mij aan het verwarren bent met een andere PJ. Ik heb nooit een 192pk gehad ;)
PascalM schreef: 14 dec 2017, 21:27 Ongetwijfeld zien ze we je in 2018 tijdens een event. 10 mei YLD bvb... :)
YLD moet zeker lukken :) wil ik al lang eens aan meedoen. En anders zal ik zeker wel te zien zijn op andere events, want rondritten organiseren is mijn bijberoep :) www.openroads.be (momenteel zijn de events nog niet up to date, volop bezig aan de kalender voor 2018)


Bedankt iedereen :)
www.openroads.be - Rediscover the fun of driving.
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: PJH - Lotus Exige S240

Bericht door Frederik »

Gisteren informeerde Mathieu bij mij voor een compressor vandaar ik de link legde.
HJ2
Berichten: 2153
Lid geworden op: 09 sep 2008, 12:50
Naam: Henk-Jan
Auto: Elan M100 S2 Turbo '95
Locatie: Delluf

Re: PJH - Lotus Exige S240

Bericht door HJ2 »

Gaaf verhaal, bedankt voor het delen, en WAT een mooie kar zeg! #jaloers
If you always do what you always did, you always get what you always got.
Gebruikersavatar
PascalM
Berichten: 449
Lid geworden op: 02 aug 2013, 12:33
Naam: Pascal
Auto: Elise S MY2015
Locatie: Oostende

Re: PJH - Lotus Exige S240

Bericht door PascalM »

PJH schreef: 15 dec 2017, 08:49 rondritten organiseren is mijn bijberoep :) www.openroads.be (momenteel zijn de events nog niet up to date, volop bezig aan de kalender voor 2018)
Mooie site PJ.
Heb me alvast op de nieuwsbrief geabonneerd. Benieuwd wat er in 2018 allemaal op de kalender staat.
De Lotus Drivers Meeting is een eenvoudige manier om andere Lotus gepassioneerden te ontmoeten. De meeting gaat maandelijks door op zaterdag en dit van 16u tot 18u. Ontmoetingsplaats: Lotus Verhiest in Oostende.
Voor meer info: Lotus Drivers Meeting Belgium
Plaats reactie