Hugo - (oldtimer) Lotus Europa Special

Ben je hier nieuw? Stel je hier eventjes voor.
Uw Lotus kan U voorstellen in Showroom!
Yofra
Berichten: 48
Lid geworden op: 11 aug 2010, 16:29
Auto: Europe TC

Re: Hugo - (oldtimer) Lotus Europa Special

Bericht door Yofra »

dag Hugo,mooie fotos,heb Alain Dex eerder gekend als slalompiloot met zijn Lotus Elan (altijd 1e plaats!);
Heb ook nog fotos van garage F.Dauwe,maar kan precies geen fotos plaatsen op uw site hier!?
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: Hugo - (oldtimer) Lotus Europa Special

Bericht door Frederik »

Yofra schreef: 17 mei 2020, 10:07 dag Hugo,mooie fotos,heb Alain Dex eerder gekend als slalompiloot met zijn Lotus Elan (altijd 1e plaats!);
Heb ook nog fotos van garage F.Dauwe,maar kan precies geen fotos plaatsen op uw site hier!?

Is via bijlage uploaden (beneden naast opties)
Yofra
Berichten: 48
Lid geworden op: 11 aug 2010, 16:29
Auto: Europe TC

Re: Hugo - (oldtimer) Lotus Europa Special

Bericht door Yofra »

foto tijdens voorstelling van S2 bij garage F.Dauwe,van daaruit via
Antwerpen naar circuit van Zolder.(uit boek Lotus Europa 1966-1975.
BrooklandsB Books)Tweede van links in rood-witte keur Gold Leaf.
In het andere boekje staat de volledige beschrijving van hun wedervaren op het circuit."Driving Impressions of the Europa II.Bijgevoegd foto van documentatie bij garage F.Dauwe.
Uiteindelijk geen gekocht, het merk uit Stuttgart kreeg de voorkeur;
20 jaar later wel een gekocht,de JPS Big Valve.
Bijlagen
IMG_1776.jpg
IMG_1776.jpg (64.26 KiB) 7412 keer bekeken
IMG_1779.jpg
IMG_1779.jpg (65.89 KiB) 7412 keer bekeken
IMG_1778.jpg
IMG_1778.jpg (68.91 KiB) 7412 keer bekeken
IMG_1777.jpg
IMG_1777.jpg (74.3 KiB) 7412 keer bekeken
Gebruikersavatar
PascalM
Berichten: 449
Lid geworden op: 02 aug 2013, 12:33
Naam: Pascal
Auto: Elise S MY2015
Locatie: Oostende

Re: Hugo - (oldtimer) Lotus Europa Special

Bericht door PascalM »

Dag Hugo,

Lang geleden sinds we nog eens werden verblijd met 1 van je verhalen.
Hopelijk ben je gezond en wel.
De Lotus Drivers Meeting is een eenvoudige manier om andere Lotus gepassioneerden te ontmoeten. De meeting gaat maandelijks door op zaterdag en dit van 16u tot 18u. Ontmoetingsplaats: Lotus Verhiest in Oostende.
Voor meer info: Lotus Drivers Meeting Belgium
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: Hugo - (oldtimer) Lotus Europa Special

Bericht door Frederik »

Ook beetje door corona denk ik, reizen vaak en veel verboden of belemmerd.
Gebruikersavatar
LievensPeter
Berichten: 54
Lid geworden op: 30 nov 2013, 12:51
Naam: Peter
Auto: Evora S/EspritGT/ElanS2
Locatie: Moorsel(Aalst)

Re: Hugo - (oldtimer) Lotus Europa Special

Bericht door LievensPeter »

“Uiteindelijk geen gekocht, het merk uit Stuttgart kreeg de voorkeur; 20 jaar later wel een gekocht,de JPS Big Valve.”

Beter wat later dan nooit, enkel als je al ziet (en wij met veel bewondering gelezen ) welke pracht verhalen hieruit al zijn voortgevloeid.
Gebruikersavatar
Hugo
Berichten: 934
Lid geworden op: 08 nov 2009, 09:47
Naam: Hugo
Auto: Europa Special
Locatie: Stabroek

Re: Hugo - (oldtimer) Lotus Europa Special

Bericht door Hugo »

>
> Ik merk dat het al een tijdje geleden is dat ik hier nog eens iets gepost heb, met deze zal ik daar eens een eind aan maken.
>
> In mei 2011 ben ik na een 3 jarige restauratie met Lotje naar de keuring geweest, was een oldtimer keuring voor inschrijving onder een oldtimerplaat, die keuring was toen ( verplicht) in Deurne en was toen vrij summier, er waren toen nog wel een aantal beperkingen voor het gebruik van oldtimer, oa verboden s’nachts te rijden, en alleen met een bepaalde reden ( tourrit) mocht je verder dan 25 km van je woonplaats rijden.
>
> In eerste instantie werd Lotje wel afgekeurd voor regelbare schokdempers en stalen remleidingen, maar na het verkrijgen van een goedkeuringsattest van FKM kreeg ik onderstaand groen keuringsbewijs met onbepaalde geldigheid.


scannen0005 (1).jpg
scannen0005 (1).jpg (281.17 KiB) 5317 keer bekeken

--------------------------------------------------------------------------------









Enkele jaren later werden de Belgische regels aangaande het gebruik van oldtimers aangepast aan de Europese regels daarvan, die regels waren veel soepeler dan de voorgaande, bijna geen beperkingen meer, het gebruik werd wel alleen maar toegelaten voor recreatief gebruik, je mocht vanaf toen wel ook s’nachts rijden en zo ver als je maar wilde, omdat er wel financiële voordelen zijn aan een inschrijving als oldtimer, weinig verkeersbelasting en lage verzekeringspremie, ontstond er al snel misbruik, omdat je alleen maar bij inschrijving naar de keuring moest en daarna niet meer, werden veel oldtimers na de eerste keuring aangepast, omgebouwd enz, sommige beantwoorden echt niet meer aan de veiligheidseisen, in 2018 werd daarom beslist dat oldtimers toch terug een periodieke technische keuring zouden moeten ondergaan.

Om overbelasting van de keuringsstations te vermijden werd dat in fasen gedaan, en afhankelijk van de ouderdom en eerste inschrijving werd er een uiterste datum aangeduid voor dewelke je je oldtimer moest laten keuring, voor Lotje was de uiterste datum 15/09/2020, de technische keuring zou wel zo goed als dezelfde zijn dan voor nieuwe auto’s, sommige vereisten waren wel aangepast aan de leeftijd van de oldtimer, maar de keuring zou toch voor 90% gelijk zijn aan de hedendaagse technische keuring.



Nu maakte ik voor Lotje mij weinig zorgen, er waren natuurlijk enkele zaken waarbij ik mijn twijfels had, maar ik zou al wel enkele zaken controleren, maar zou nog niet veel veranderen, ik zou de keuring afwachten om te weten welke zaken goed waren en welke niet.

Vanaf 2018 moesten al een redelijk groot aantal oldtimers naar de keuring en al snel doken op verschillende fora toch al grote problemen op, er waren ook veel problemen met de identificatie van oldtimers, chassisnummers en identificatieplaatjes, ik gaf daar nog niet direct aandacht aan tot begin 2020 ik al toch eens ging uitzoeken of ik ook daar problemen mee zou hebben.

Mijn Lotje is de Federale ( Amerikaanse) uitvoering van de Lotus Europa Special, bij de restauratie zijn vele zaken aangepast aan de Europese, ook werden sommige zaken gewoon er af gehaald, zo had ik ook de ruitensproeier niet terug gemonteerd, nu bleek echter dat er nog oldtimers waren die die uitrusting niet of niet meer hadden en die kregen alleen daarom een rode kaart, omdat ik wel in het bezit was van één Amerikaans testverslag van een Lotus Europa Special van 1974 en daar in stond dat de geteste Lotus niet uitgerust was wet een ruitensproeier, was toen in de jaar in de USA geen verplichting.


Ik heb dus de vraag gesteld aan het GOCA samen met een kopie van dat Amerikaanse testverslag of mijn Lotje een ruitensproeier moest hebben, ook of ik aan het verplicht mistachterlicht moest voldoen, kreeg na aandringen wel een antwoord dat een mistachterlicht in mijn geval niet nodig was, maar alle voertuigen van na 1968 moeten in België uitgerust zijn met een ( werkende) ruitensproeier, geen uitzonderingen mogelijk, heb dus in afwachting van de keuring wel een werkende ruitensproeier gemonteerd, is wel een nieuwe maar eigenlijk voor een VW kever, maar werkt goed.

De CO had ik ook eens getest en ik kwam aan 4,2 %, dus iets onder te toegelaten 4,5 % die als max toegelaten voor Lotje, zou ik dus niets aan veranderen, zal het resultaat op de keuring wel afwachten.

De planning was om dus wel voor 15 september 2020 naar de keuring te gaan, maar toen kwam COVID roet in eten strooien, van de toen geldende regels, voertuig aan de ingang van het keuringsgebouw afgeven, en aan de uitgang terugkrijgen was ik geen voorstander, ik blijf toch liever bij de auto om te zien wat ze allemaal uitspoken, en om de resultaten te zien, want zoals later zou blijken wordt Lotje dan afgekeurd voor “ handrem minder dan 50% van het minimum “ maar is dat dan 49% of 20% van het minimum?

In september 2020 was toch de verwachting dat in het voorjaar 2021 het ergste van de COVID zouden hebben gehad, omdat de winter er aankwam en ik in die periode toch niet veel met Lotje rij zou ik dan wel enkele maanden wachten op versoepeling van de regels om naar de keuring te gaan, maar weer kwam COVID-19 weer opzetten met een tweede golf, en moest ik weer mijn planning aanpassen, maar er moest nog eerst wel iets uitgeklaard te worden, in de regels staat dat wanneer er een identificatieplaatje is aangebracht met het chassisnummer nummer moet dit nummer volledig overeenkomen met het nummer op het chassis en het nummer op het inschrijvingsbewijs, door zijn Amerikaanse oorsprong heeft Lotje geen identificatieplaatje, er staat wel een soortgelijk plaatje
image0.jpeg
image0.jpeg (577.56 KiB) 5317 keer bekeken
--------------------------------------------------------------------------------


is met een aantal vermeldingen zoals motornummer en nummer versnellingsbak, er staat echter ook een nummer op, 74034366R, dit nummer lijkt echter sterk op het chassisnummer en op het nummer van inschrijvingsbewijs en dat is 744366R, dat plaatje is maar infoplaatje, het nummer erop vermeld slaat op het bouwjaar en maand van Lotje en dat is (19)74 en de derde maand maart 03, op het chassis is het nummer 74/4366R ingeslagen, en dat is ontleed Lotus Type 74, volgnummer 4366 en de R slaat op de Federale (usa) versie van de Europa, ik geef toe is wel een beetje verwarrend.

Omdat ik al van anderen gehoord had dat sommigen met hun oldtimer problemen hadden met een identificatieplaatje, heb ik eens geïnformeerd of ik met het plaatje in Lotje problemen zou krijgen, ik alles mooi uitgelegd wat mijn probleem was, het antwoord was een vraag om een foto van dat plaatje op te sturen, enkele dagen later antwoord,

“het nummer op identificatieplaatje komt niet overeen met het chassisnummer en het nummer op het inschrijvingsbewijs, de auto zal afgekeurd worden"

Maar zo snel geef ík het niet op, heb eens gemaild naar mijn vriend Lawrence die ook een Lotus Europa Special heeft ( een echte originele Belgische ) en daar staat natuurlijk ook dat infoplaatje in maar daarnaast staat een echt Belgisch identificatieplaatje met het chassisnummer zonder vermelding van bouwjaar en maand, ik heb Lawrence gevraagd of hij een foto voor mij kon nemen waar die twee plaatjes opstaan ( staan juist naast elkaar), deze foto ook naar het GOCA gestuurd met verduidelijking welk de betekenis is van nummer op het infoplaatje, na 2 weken kwam antwoord maar ze bleven beweren dat Lotje met dat infoplaatje zou afgekeurd worden, en ook de bewering dat Lotje een geldig identificatieplaatje moest hebben!!

Ik ben natuurlijk ook niet van gisteren en had ondertussen wel uitgezocht dat een identificatieplaatje NIET verplicht is voor oldtimers van voor 1968, voor wagens van na 1968 is een identificatieplaatje ook NIET verplicht, maar indien er één instaat moet het ook aan de regels voldoen, vermits er in Lotje nooit een identificatieplaatje heeft gestaan maar ik wel problemen verwachtte met het infoplaatje, heb ik het verwijderd, eerst dacht ik nog van het af te plakken, maar dat zou toch ook problemen kunnen geven, dus de rivetten uitgeboord en het plaatje staat nu op de schouw, in december 2020 wel met Lotje toch naar de keuring geweest, geen problemen gehad met identificatie, maar toch wel zoals verwacht een rode kaart ( verboden tot verkeer) maar dat vertel ik wel in een volgend bericht.

Maar kan nu al wel vertellen dat bij de derde poging bij de keuring nu Lotje toch een groen keuringsbewijs heeft gekregen geldig tot 15/09/2022










Verstuurd vanaf mijn iPad
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: Hugo - (oldtimer) Lotus Europa Special

Bericht door Frederik »

Leuk dat het verhaal verder gaat.
Enkel verstoord door manke wetgeving en COVID.

Keuring in België hangt met haken en ogen aan elkaar, ik begrijp dat er 'degelijke controle' moet zijn, maar soms gooien ze er echt met hun pet naar. Maar grotendeels is ook ingefluisterd onder het mom van "winstoptimalisatie".

Ik heb rond de jaren 2000-2005 bezig gehouden met (keuring)wetgeving maar dan eerder op vlak van tuning.
Heb verschillende vergaderingen meegedaan in Brussel, op het kabinet van de minister van verkeer. Toen ik in een discussie kwam met een van die Goca-fossielen (gepensioneerde ex goca medewerkers , met een houdbaarheid dat ruim overschreden was (*)) De discussie ging om al dan niet toe te laten om Recaro race zetels te plaatsen in gewone voertuigen. Hun grote punt om het niet toe te laten was dat die zetels niet voldoende veilig waren. Yeah-right, Racaro race stoelen hebben FIA keuring for god sake!. De discussie is toen hevig gevoerd, toch wilden ze niet luisteren. Je moet weten dat GOCA zelfs niets kan testen, als ik me niet vergis is het enige ze kunnen testen (procedures, certificaten en materiaal) voor kinder fietshelmen. Wie zijn zij dan om te zeggen 'die zetels zijn niet veilig', dit terwijl deze FIA keuring hebben. Dat was voor mij het begin van het einde van mijn inbreng in deze werk/actiegroep, tegen die auto-hatende pépé's kunnen we niet op. Zij zitten op hun ivoren toren en hun gedachten zijn de enige juiste. Ik wil graag discussiëren (soms komen de beste oplossingen uit een goede discussie) met mensen die weten waarover ze het hebben, maar niet met mensen die vanuit de hoogte permanent zonder gefundeerde reden neen knikken, niet willen luisteren en niet voor rede vatbaar zijn. Waarom denk je dat de tuningscene in België kapot is.

Je mag niet vergeten dat Goca een VZW is, maar de keuringsstationsgroepen zijn NV's, dus bedrijven die winst moeten maken. Lees: afkeur en vage wetgeving/regels zijn in hun voordeel. én ... er is geen concurrentie. :open_mouth:

* geen verwijt naar u Hugo (ivm gepensioneerde), hadden we maar mensen zoals u in dergelijke commissies. ..lees: mensen die weten waarover ze spreken.
Gebruikersavatar
Hugo
Berichten: 934
Lid geworden op: 08 nov 2009, 09:47
Naam: Hugo
Auto: Europa Special
Locatie: Stabroek

Re: Hugo - (oldtimer) Lotus Europa Special

Bericht door Hugo »

Voor ik naar de keuring ging had ik al eens rondgekeken en gevraagd in welk keuringsstations ze een beetje klantvriendelijk waren in verband met keuring van oldtimers, van het keuringsstation waar ik gewoonlijk ga ( Brasschaat)hoorde ik zoveel negatiefs dat er werd uitgekeken naar een ander station, na wat info hier en daar en positieve opmerkingen werd besloten naar Malle te gaan, omdat ik in november met de camper en de aanhangwagen ook naar de keuring moest werd besloten om daar ook mee naar Malle te gaan, heb ook toen ook een gesprek gehad met de stationschef met de vraag of ik na keuring de juiste testresultaten mocht weten na de keuring, was geen probleem, moest gewoon na de keuring maar naar hem vragen, hij zou mij zo goed mogelijk antwoord geven, de camper en aanhanger werden goedgekeurd, dus ik enkele weken later op 31/12/2020 met Lotje naar de keuring in Malle geweest.

Ik had niets aan Lotje veranderd of afgesteld want was zo goed als zeker dat er een rode kaart zou volgen, de verwachte problemen waren, inschrijving, lichten, handrem en eventueel olielekkage, na de keuring die wel 30 minuten duurde, ze moesten verschillende gegevens van Lotje opzoeken, maar kreeg volgende rode kaart, verboden tot verkeer, na een gesprek met de stationschef wist ik de testresultaten en kon ik beginnen.
99262EE6-D988-4C25-A618-19EDE03D5EA6.jpeg
99262EE6-D988-4C25-A618-19EDE03D5EA6.jpeg (625.19 KiB) 5298 keer bekeken
Afgekeurd voor niet reglementaire voorste inschrijvingsplaat, dat was snel opgelost

Van deze nummerplaat
DD28002E-9544-4609-917E-8962FD0F3BFD.jpeg
DD28002E-9544-4609-917E-8962FD0F3BFD.jpeg (85.7 KiB) 5298 keer bekeken
Naar deze voornummerplaat
0673F614-F784-49A5-BBAB-73CB4F4553CD.jpeg
0673F614-F784-49A5-BBAB-73CB4F4553CD.jpeg (3.35 MiB) 5298 keer bekeken

Dimlicht linksvoor gaf geen goed duidelijk beeld, na nazicht bleek dat in de halogeenlamp een gloeidraadje nog wel brandde maar iets los hing, ander lampje gestoken

Dat de handrem niet voldeed, minder dan 50% van het vereiste minimum, wist ik, maar kreeg ik in eerste instantie niet veel verbeterd, dus waarom uitgezocht waarom de handrem pas begint te pakken op het einde van de slag, dus het zaakje gedemonteerd en eens goed bestudeerd, nu hebben alle Europa’s trommelremmen achter die men zelf geregeld moet bijstellen, bij de Europa Special zijn omdat die meer vermogen hebben ietsje betere ( bredere) trommelremmen gemonteerd, en deze zijn wel zelfstellend, indien de afstand tussen remtrommel en remschoen te groot wordt en men trekt aan de handrem blijft een hendeltje achter een tandje van het stelwieltje hangen en stelt de rem wat bij, het probleem is dat dat pas gebeurd als de speling al redelijk groot is, bij het optrekken van de handrem moet dus eerst de speling worden opgeheven vooraleer de remschoen gaat remmen, de resterende slag is dan te klein om de remschoen met voldoende kracht tegen de trommel te drukken.

Wat heb ik dus gedaan, dat zelfstellend hendeltje uitgeschakeld en de remschoenen handmatig afgesteld dat die juist niet slepen, alles terug gemonteerd en nu pakt de handrem als hij nog maar 1/5 is opgetrokken, bij vroegere testen stond Lotje na een snelheid van 50km/uur pas na 65/70 meter stil door alleen maar gebruik te maken van de handrem, nu na dezelfde test was dat na 30/35 meter, en wat nog een verbetering was die ik niet verwacht had is dat ik nu een rempedaal heb dat direct pakt en keihard is, vroeger moest ik het rempedaal ongeveer 1 cm indrukken vooraleer er remwerking was, nadeel is wel dat ik nu jaarlijks de achterremmen zal moeten bijstellen, 10 minuten werk per wiel.

Voor olielekkage ( zweten) kreeg Lotje alleen maar opmerking, “ in het oog houden “ geen afkeuring, wordt dus ( voorlopig niets aan gedaan)

Ook de bevestiging van de accu stond wat losjes, was gewoon de moertjes wat bijdraaien, de opmerking “ lage spanning “ komt door het feit dat na het starten het rode lichtje van de bijlaadspanning blijft branden, en dat komt omdat bij Lotje de alternator niet door de poelie van de krukas wordt aangedreven maar door een poelie op de inlaatnokkenas, een nokkenas die de kleppen aandrijft draait maar de helft van het het toerental van de krukas, nu is die poelie wel iets groter maar toch nog niet groot genoeg om bij stationair toerental genoeg stroom te leveren om de accu bij te laden, men moet even het toerental opdrijven tot 2000 t/min om de alternatorrelais van genoeg laadstroom te voorzien om de accu bij te laten, maar was ook geen reden voor afkeuring

Wat blijft nog over, de CO, en ophangingen probleem van de vooras

Maar daar vertel ik de oplossingen van in een volgend berichtje
Gebruikersavatar
Hugo
Berichten: 934
Lid geworden op: 08 nov 2009, 09:47
Naam: Hugo
Auto: Europa Special
Locatie: Stabroek

Re: Hugo - (oldtimer) Lotus Europa Special

Bericht door Hugo »

Wat met de CO? Het maximum van de CO in de uitlaatgassen is afhankelijk van de ouderdom van de auto, Lotje is van 1974 en in België mag die maximum 4,5 % CO hebben om goedgekeurd te worden, de Lotus Twin Cam motor werd normaal uitgerust met Weber of de gelijkaardige Dellorto carburateurs, in de States was toen al een restrictie tot 3% CO, de boven vernoemde carburateurs moeten om goed te werken redelijk rijk afgesteld staan, bij Lotus wist men dat het met die carburateurs zeer moeilijk zou zijn om onder die 3% CO te blijven, voor de USA markt werden daarom andere cilinderkoppen gegoten met andere inlaatkanalen waarop dan Stromberg carburateurs werden gezet, dat type van carburateurs kan veel armer worden afgesteld en daarmee lukte het wel om onder de 3% te blijven, dat ze goedkoper waren was ook mooi meegenomen.

Lotje komt uit de USA en was dus ook uitgerust met een cilinderkop voor Stromberg carburateurs, die kop en carburateurs waren niet in goede staat, kon ik feitelijk niets mee doen, dus gezocht naar een cilinderkop voor Weber carburateurs, die was ook met wat schade, wat natuurlijk de prijs drukte, dus die kop is naar een revisiebedrijf geweest om te herstellen, nieuwe harde klepzittingen erin en nieuwe kleppen, nu nog carburateurs zoeken, zijn wel tweedehands te verkrijgen maar die moeten aangepast worden aan de inhoud en gewenste PK van de motor, beste was om nieuwe te kopen, is wel vrij prijzig maar dan wist ik zeker dat ik daar geen problemen mee moest verwachten, Weber carburateurs werden vroeger in Italië gemaakt, maar worden nu nieuw onder licentie gemaakt in Spanje, ik moest er wel hebben waarvan de sproeiers en mengbuizen aangepast waren aan mijn motor en wensen, een Engels tuningbedrijf kon die leveren ineens aangepast aan mijn wensen.

Het waren dus twee splinternieuwe dubbele  Webercaburateurs type 40 DCOE, in de verpakking zat een briefje waarin stond dat ze al een basisafstelling hadden voor mijn Twin Cam, moest alleen nog wat fijntunen, er stond ook bij dat deze nieuwe carburateurs nu uitgerust waren met 4 extra regelvijsjes, maar die stonden dicht en moest ik afblijven, want waren niet nodig om te regelen, ze waren ook “ verzegeld “ door een wit plastiekkapje, afblijven dus, er stond wel niet bij welke de functie was van deze vijsjes,

Op de foto zijn deze 4 vijsjes duidelijk te zien, met een wit afdekkapje aan de zijkanten van elke carburateur, naast de bronzen sproeiers
image0.jpeg
image0.jpeg (184.09 KiB) 4760 keer bekeken
de carburateurs zijn dan afgesteld naar mijn keuze en wensen, af en toe een beetje bijstellen, maar ze werken perfect, een Webercarburateur moet om goed te kunnen werken een beetje rijk staan, is natuurlijk niet ideaal voor de CO uitstoot, maar verleden zomer eens de CO gestest, en het resultaat was 4,2% CO, redelijk veel maar toch onder het vereiste maximum van 4,5% CO voor de keuring, ik zou dus met deze afstelling naar de keuring gaan, op de keuring bleek echter dat het meetresultaat 5,2 % CO was, dus afgekeurd!

Ik kan dat CO wel lager krijgen maar dan moet ik de afstelling feitelijk ontregelen, en na de keuring weer terug goed zetten, was er geen andere oplossing?

Te rijk wil zeggen dat de verhouding brandstof te hoog is tegenover de zuurstof, het brandstofmengsel moet armer zijn, is te verwezenlijken maar niet zo simpel, eerst maar eens uitzoeken welk de functie is van die 4 “ verzegelde “ regelvijsjes,  na wat zoeken op het internet kwam ik er achter dat die 4 een fijn kanaaltje  afsluiten, een soort bypass, je kan daarmee dus extra lucht ( zonder brandstof) toevoegen, door die iets open te draaien krijgt de motor meer lucht en dus een armer brandstofmensel, het is wel NADELIG voor de prestaties, dus feitelijk alleen maar te gebruiken voor CO controle, mooi!, op oudere Webercarburateurs staan die luchtvijsjes niet op.

Nu gebeurt de keuring voor de CO van oldtimers bij een stationair toerental, bij moderne auto’s is dat bij een toerental van ongeveer 2500 toeren, nu geeft een motor meer CO bij stationair toerental ( 900 toeren) dan bij 2500 toeren, deze regeling is dus nadelig voor oldtimers, op de vraag of de COtest voor oldtimers ook op een verhoogd toerental mocht gedaan worden was het antwoord nee, want niet volgens de regels.

Dus eens testen of ik de CO uitstoot kon verminderen  door alleen de luchtschroefjes open te draaien, en dat lukte inderdaad, kon dus na de keuring gewoon de luchtschroefjes terug dicht zetten om terug de goede afstelling te hebben, omdat de motor nu meer lucht kreeg zonder brandstof viel natuurlijk het stationair toerental sterk terug, dat is gemakkelijk met 1 schroefje op te vangen, maar lager dan 1150 toeren lukte niet onder dat toerental draaide de motor niet mooi rond, ook bij het rijden bij lage snelheden en laag toerental duurde het even tot er reactie kwam bij gasgeven, ben dus wel zo naar de keuring gereden, maar eens terug buiten achter het hoekje motorkap open en de luchtschroefjes terugdicht en terug naar een lager toerental, en Lotje reed mooi terug normaal.

Thuis kwam ik zo aan een uitstoot van 1,9% CO, dus ruim onder de 4,5 %, op de keuring bleek dat zelfs maar 1,6% CO te zijn.

Maar bij de keuring kreeg ik toch weer een rode kaart, maar wel geldig voor 14 dagen, alle zaken waarvoor Lotje bij de eerste keuring waren afgekeurd waren nu wel goed, behalve de voorwiel ophanging ( schokdempers).
scannen0006 (3).jpg
scannen0006 (3).jpg (2.66 MiB) 4760 keer bekeken

Die was dus nog niet goed, er staan rondom 4 regelbare schokdempers onder, regelbaar in hoogte en hardheid van demping ( 12 standen), achter was geen probleem, maar vooraan heb ik de dempers redelijk hoog en hard staan, ik dacht misschien is het daarom dat de test op de trilplaten niet goed is, dus ik de voordempers lager en op hun zachts gezet, het resultaat was nog niet goed, ik had wel gezien dat toen Lotje op de brug stond ze verschillende keren links gingen zien, dan weer rechts en zo verder.

Na de keuring de stationschef aangesproken en vragen welk het testresultaat is, en het antwoord was, de dempers zijn niet slecht maar het verschil links en rechts is te groot, links is goed ( heel goed zelfs) maar rechts is veel minder, op de brug is ook gekeken of er visueel een verschil op te merken is, of er ergens speling op zit of zo, maar is niet het geval, het zal dus waarschijnlijk toch alleen de rechtse demper zijn, hij is niet slecht, maar omdat links zo goed is, is het verschil te groot om goedgekeurd te worden.

Hoe dat opgelost is vertel ik later
Plaats reactie