Hugo - (oldtimer) Lotus Europa Special
- Hugo
- Berichten: 934
- Lid geworden op: 08 nov 2009, 09:47
- Naam: Hugo
- Auto: Europa Special
- Locatie: Stabroek
Re: Hugo - (oldtimer) Lotus Europa Special
uit één van mijn vorige berichten heeft u kunnen lezen dat wij tijden onze vakantie in september in Frankrijk een regionale rally hebben kunnen bijwonen/bezichtigen, had de mogelijkheid om mee te rijden, heb nu toch wel een beetje spijt dat ik dat niet gedaan heb
eventuele deelname zou wel in de toeristische klasse geweest, was klasse alleen voor mensen die wel wilden deelnemen, maar niet voor een klassement gingen, ze bouwden dus wel een beetje voorzichtigheid in
oordeel zelf
de nummer van 201 tot299 waren wel de historische die wel voor een klassement reden, die met een nummer van boven de 301 zijn dus de toeristen
onderstaande filmpjes is wel alleen van de historische deelnemers, van de modernere auto's zijn er ook maar die moet je zelf maar zoeken op Youtube
"rally Vesubie 2017"
let dus vooral op het tempo van de toeristen, nummers boven de 300
https://www.youtube.com/watch?v=iV6qcdolfCI
https://www.youtube.com/watch?v=29_XCRF1W9E
eventuele deelname zou wel in de toeristische klasse geweest, was klasse alleen voor mensen die wel wilden deelnemen, maar niet voor een klassement gingen, ze bouwden dus wel een beetje voorzichtigheid in
oordeel zelf
de nummer van 201 tot299 waren wel de historische die wel voor een klassement reden, die met een nummer van boven de 301 zijn dus de toeristen
onderstaande filmpjes is wel alleen van de historische deelnemers, van de modernere auto's zijn er ook maar die moet je zelf maar zoeken op Youtube
"rally Vesubie 2017"
let dus vooral op het tempo van de toeristen, nummers boven de 300
https://www.youtube.com/watch?v=iV6qcdolfCI
https://www.youtube.com/watch?v=29_XCRF1W9E
- Hugo
- Berichten: 934
- Lid geworden op: 08 nov 2009, 09:47
- Naam: Hugo
- Auto: Europa Special
- Locatie: Stabroek
Re: Hugo - (oldtimer) Lotus Europa Special
Een filmpje van de Targa Florio van 1973, was een race gehouden op het eiland Sicilie op een wegcircuit van 72 km lang, het grootste deel gaat over de trainingen op de openbare weg, ook de jonge Jacky Ickx komt er in voor, op 16:17 komt een Lotus Europa Special in beeld, veiligheid was toen nog niet belangrijk blijkbaar
De race ging over 11 ronden van 72 km, is totaal 790 km
Trainingsessie met 115 deelnemers
76 auto's krijgen startrecht
42 auto's komen aan
De Europa Special (Amerikaanse inschrijving, met 2 Amerikaanse piloten) vallen spijtig genoeg wel uit in de 6de ronde, oorzaak onbekend
http://www.rts.ch/archives/tv/sports/ca ... me-overlay
De race ging over 11 ronden van 72 km, is totaal 790 km
Trainingsessie met 115 deelnemers
76 auto's krijgen startrecht
42 auto's komen aan
De Europa Special (Amerikaanse inschrijving, met 2 Amerikaanse piloten) vallen spijtig genoeg wel uit in de 6de ronde, oorzaak onbekend
http://www.rts.ch/archives/tv/sports/ca ... me-overlay
- Hugo
- Berichten: 934
- Lid geworden op: 08 nov 2009, 09:47
- Naam: Hugo
- Auto: Europa Special
- Locatie: Stabroek
Re: Hugo - (oldtimer) Lotus Europa Special
Van de Lotus Europa Special van de Targa Florio van 1973 bestaat ook een schaalmodel
http://www.flickr.com/photos/38870827@N03/3611023151/
http://www.flickr.com/photos/38870827@N03/3611023151/
- Hugo
- Berichten: 934
- Lid geworden op: 08 nov 2009, 09:47
- Naam: Hugo
- Auto: Europa Special
- Locatie: Stabroek
Re: Hugo - (oldtimer) Lotus Europa Special
In dit jaar 2018 is het al 10 jaar geleden dat ik in bezit kwam van mijn Lotus Europa, daarover later meer, de Europa werd gebouwd vanaf 1966 in de toen spinternieuwe Lotusfabriek in Hethel, hoe Lotus daar terecht is gekomen en wat er nog interessant is aan de fabriek vind u hieronder.
In dit jaar 2018 is het ook 70 jaar geleden dat Colin Chapman zijn eerste Lotus bouwde, de Lotus Mark I ( een omgebouwde Austin 7 uit 1948), na zijn studie van burgerlijk ingenieur bouwde Colin in zijn vrije tijd een sportauto voor persoonlijk gebruik in het tuinhuis van zijn vriendin Hazel, hij behaalde enkele successen met die auto en kreeg de vraag of hij ook auto's wilde (ver)bouwen voor anderen, Colin zag dat wel zitten, het tuinhuis bij Hazel was daarvoor wel wat te klein en er werd uitgeweken naar de voormalige stallen in de tuin van het cafe/hotel van zijn vader, het Railway Hotel, het is daar ook dat enkele jaren later de firma Lotus Cars werd gesticht in 1952 (met geld geleend van Hazel), en gevestigd was, het adres was Tottenham road 5-7 in Hornsey (London)
De firma werd langzaam groter en had daar zelfs al een kleine showroom, maar de beschikbare plaats werd te klein, Colin kocht dan een stuk grond in Cheshunt aan de Delamare road, ten NW van London, en liet daar een productiehal bouwen, het aangekocht terrein was wel te groot volgens Colin, hij dacht niet van dat helemaal nodig te hebben en verkocht een groot gedeelte aan andere bedrijven, financieel geen slechte zaak want hij kreeg daarvoor een bedrag dat bijna zo groot was dan dat hij voor heel het terrein had betaald, Lotus was in Cheshunt gevestigd vanaf 1957
Lotus had toen veel succes met de Lotus Elan en de Cortina Lotus, ook de racewagens werden daar gemaakt, en de fabriek in Cheshunt werd weer al snel te klein, uitbreiden kon niet, zie eerder, en er stond een nieuwe auto, de Europa op stapel, er moest dus weer een andere locatie gezocht worden, ook wilde Lotus de bewerking en montage van de Lotus Twin Cam motor zelf in handen nemen, Cheshunt was daarvoor ook te klein.
Oordeel zelf
Lotus Cortina's voor de fabriek diverse Elan's naast de fabriek
Verhuizen OK? Maar naar waar? Er werd wel snel een geschikte plaats gevonden, namelijk Hethel, in het graafschap Nordfolk op het platteland, maar waarom in Hethel en wat is er speciaal aan die plaats?
In Engeland waren gedurende WW II veel kleine militaire vliegvelden gebouwd van waar ze met bommenwerpers konden opstijgen om de vijand te bestoken, die vliegvelden waren wel zo dicht mogelijk tegen de oostkust van Engeland gebouwd om de afstand tot de doelen zo klein mogelijk te houden.
Colin had na zijn studie ook nog een jaar luchtvaartschool gevolgd, had een pilotenbrevet gehaald en was nog een tijdje bij de RAF (Royal Air Force ) geweest, is het daarom dat hij in aanmerking kwam om één van die toenmalige oorlogsvliegvelden te kopen ?
Omdat vele militaire vliegvelden na de oorlog in onbruik raakten werden een aantal in de loop der jaren daarna door de RAF te koop gesteld, zo kocht Colin in 1964 een oud militair vliegveld in Hethel, hij gebruikte om te beginnen een gedeelte van de bestaande gebouwen, maar liet ook al een grote productiehal bijbouwen, in 1966 werd toen verhuisd naar het oude vliegveld van Hethel, in het graafschap Norfolk, waar Lotus trouwens nu nog gevestigd is, het terrein was wel weer te groot en Colin verkocht de grond die hij niet nodig had aan plaatselijke boeren
hieronder een foto van het verlaten vliegveld van in april 1946
en één van de jaren 70, je kan de contouren van het oude vliegveld nog steeds onderscheiden, Lotus gebruikte ook een gedeelte van de oude landingsbaan als testtrack, de landingsbaan werd toen soms ook nog gebruikt voor kleinere vliegtuigen, oa door Colin zelf
hier een foto van de huidige toestand, het oude testtrack is een aantal jaren geleden gemoderniseerd, de oude landingsbaan wordt wel niet meer gebruikt maar is nog zichtbaar
ik heb altijd interesse gehad in WW II, dus hier een stukje oorlogsgeschiedenis over het vliegveld van Hethel en de gebruikers ervan, het vliegveld werd door de RAF gebouwd in 1943, het werd wel niet door de Engelsen gebruikt maar werd toegewezen aan de Amerikaanse 389 Bomber Group, die bestond uit 4 squadrons en vlogen voornamelijk met de Amerikaanse bommenwerper B24, die Liberator ( bevrijder) werd genoemd
foto van een B24 Liberator in gevechtsuitrusting, geschutskoepel, mitrailleurs enz
Na het einde van WW II in mei 1945 verlieten de Amerikanen reeds Hethel, het vliegveld bleef nog een aantal jaren ongebruikt achter, toen echt duidelijk werd dat vele van deze vliegvelden niet meer zouden gebruikt worden kwamen ze in de verkoop of werden omgebouwd, zo is ook het circuit van Silverstone op een oude luchtmachtbasis gebouwd, Silverstone was wel alleen maar een trainingsvliegveld van de RAF
wat is er heden te dage nog overgebleven van de oorlogsgeschiedenis van Hethel?
Niet zo heel veel, wel is op de terreinen van Lotus een gedeelte van de oude gymzaal/kapel omgebouwd tot herdenkingsruimte met foto's en herinneringen, is op aanvraag te bezoeken Op de begraafplaats van Hethel werd ook een herdenkingssteen geplaatst om de piloten en personeel te herdenken die uit Hethel vertrokken maar nooit terugkeerden
116 vliegtuigen en 588 bemanningsleden kwamen nooit meer terug, “missing/killed in action”
foto van deze steen, links boven staat het profiel van het vliegveld, onderaan de B24 Liberator
een filmpje uit 1970 van de fabriek in Hethel, de productie van Elan's en Europa's is te zien, ook zie je op een bepaald moment ook nog op de achtergrond een grote productiehal in opbouw
In dit jaar 2018 is het ook 70 jaar geleden dat Colin Chapman zijn eerste Lotus bouwde, de Lotus Mark I ( een omgebouwde Austin 7 uit 1948), na zijn studie van burgerlijk ingenieur bouwde Colin in zijn vrije tijd een sportauto voor persoonlijk gebruik in het tuinhuis van zijn vriendin Hazel, hij behaalde enkele successen met die auto en kreeg de vraag of hij ook auto's wilde (ver)bouwen voor anderen, Colin zag dat wel zitten, het tuinhuis bij Hazel was daarvoor wel wat te klein en er werd uitgeweken naar de voormalige stallen in de tuin van het cafe/hotel van zijn vader, het Railway Hotel, het is daar ook dat enkele jaren later de firma Lotus Cars werd gesticht in 1952 (met geld geleend van Hazel), en gevestigd was, het adres was Tottenham road 5-7 in Hornsey (London)
De firma werd langzaam groter en had daar zelfs al een kleine showroom, maar de beschikbare plaats werd te klein, Colin kocht dan een stuk grond in Cheshunt aan de Delamare road, ten NW van London, en liet daar een productiehal bouwen, het aangekocht terrein was wel te groot volgens Colin, hij dacht niet van dat helemaal nodig te hebben en verkocht een groot gedeelte aan andere bedrijven, financieel geen slechte zaak want hij kreeg daarvoor een bedrag dat bijna zo groot was dan dat hij voor heel het terrein had betaald, Lotus was in Cheshunt gevestigd vanaf 1957
Lotus had toen veel succes met de Lotus Elan en de Cortina Lotus, ook de racewagens werden daar gemaakt, en de fabriek in Cheshunt werd weer al snel te klein, uitbreiden kon niet, zie eerder, en er stond een nieuwe auto, de Europa op stapel, er moest dus weer een andere locatie gezocht worden, ook wilde Lotus de bewerking en montage van de Lotus Twin Cam motor zelf in handen nemen, Cheshunt was daarvoor ook te klein.
Oordeel zelf
Lotus Cortina's voor de fabriek diverse Elan's naast de fabriek
Verhuizen OK? Maar naar waar? Er werd wel snel een geschikte plaats gevonden, namelijk Hethel, in het graafschap Nordfolk op het platteland, maar waarom in Hethel en wat is er speciaal aan die plaats?
In Engeland waren gedurende WW II veel kleine militaire vliegvelden gebouwd van waar ze met bommenwerpers konden opstijgen om de vijand te bestoken, die vliegvelden waren wel zo dicht mogelijk tegen de oostkust van Engeland gebouwd om de afstand tot de doelen zo klein mogelijk te houden.
Colin had na zijn studie ook nog een jaar luchtvaartschool gevolgd, had een pilotenbrevet gehaald en was nog een tijdje bij de RAF (Royal Air Force ) geweest, is het daarom dat hij in aanmerking kwam om één van die toenmalige oorlogsvliegvelden te kopen ?
Omdat vele militaire vliegvelden na de oorlog in onbruik raakten werden een aantal in de loop der jaren daarna door de RAF te koop gesteld, zo kocht Colin in 1964 een oud militair vliegveld in Hethel, hij gebruikte om te beginnen een gedeelte van de bestaande gebouwen, maar liet ook al een grote productiehal bijbouwen, in 1966 werd toen verhuisd naar het oude vliegveld van Hethel, in het graafschap Norfolk, waar Lotus trouwens nu nog gevestigd is, het terrein was wel weer te groot en Colin verkocht de grond die hij niet nodig had aan plaatselijke boeren
hieronder een foto van het verlaten vliegveld van in april 1946
en één van de jaren 70, je kan de contouren van het oude vliegveld nog steeds onderscheiden, Lotus gebruikte ook een gedeelte van de oude landingsbaan als testtrack, de landingsbaan werd toen soms ook nog gebruikt voor kleinere vliegtuigen, oa door Colin zelf
hier een foto van de huidige toestand, het oude testtrack is een aantal jaren geleden gemoderniseerd, de oude landingsbaan wordt wel niet meer gebruikt maar is nog zichtbaar
ik heb altijd interesse gehad in WW II, dus hier een stukje oorlogsgeschiedenis over het vliegveld van Hethel en de gebruikers ervan, het vliegveld werd door de RAF gebouwd in 1943, het werd wel niet door de Engelsen gebruikt maar werd toegewezen aan de Amerikaanse 389 Bomber Group, die bestond uit 4 squadrons en vlogen voornamelijk met de Amerikaanse bommenwerper B24, die Liberator ( bevrijder) werd genoemd
foto van een B24 Liberator in gevechtsuitrusting, geschutskoepel, mitrailleurs enz
Na het einde van WW II in mei 1945 verlieten de Amerikanen reeds Hethel, het vliegveld bleef nog een aantal jaren ongebruikt achter, toen echt duidelijk werd dat vele van deze vliegvelden niet meer zouden gebruikt worden kwamen ze in de verkoop of werden omgebouwd, zo is ook het circuit van Silverstone op een oude luchtmachtbasis gebouwd, Silverstone was wel alleen maar een trainingsvliegveld van de RAF
wat is er heden te dage nog overgebleven van de oorlogsgeschiedenis van Hethel?
Niet zo heel veel, wel is op de terreinen van Lotus een gedeelte van de oude gymzaal/kapel omgebouwd tot herdenkingsruimte met foto's en herinneringen, is op aanvraag te bezoeken Op de begraafplaats van Hethel werd ook een herdenkingssteen geplaatst om de piloten en personeel te herdenken die uit Hethel vertrokken maar nooit terugkeerden
116 vliegtuigen en 588 bemanningsleden kwamen nooit meer terug, “missing/killed in action”
foto van deze steen, links boven staat het profiel van het vliegveld, onderaan de B24 Liberator
een filmpje uit 1970 van de fabriek in Hethel, de productie van Elan's en Europa's is te zien, ook zie je op een bepaald moment ook nog op de achtergrond een grote productiehal in opbouw
-
- Berichten: 228
- Lid geworden op: 26 okt 2008, 14:14
- Auto: Elise MK II - Matra 530
- Locatie: Heule - Sente
Re: Hugo - (oldtimer) Lotus Europa Special
Mooi verhaal, zowel van Lotus als van WWII
- Hugo
- Berichten: 934
- Lid geworden op: 08 nov 2009, 09:47
- Naam: Hugo
- Auto: Europa Special
- Locatie: Stabroek
- PascalM
- Berichten: 449
- Lid geworden op: 02 aug 2013, 12:33
- Naam: Pascal
- Auto: Elise S MY2015
- Locatie: Oostende
Re: Hugo - (oldtimer) Lotus Europa Special
Weerom een interessant verhaal Hugo.
De Lotus Drivers Meeting is een eenvoudige manier om andere Lotus gepassioneerden te ontmoeten. De meeting gaat maandelijks door op zaterdag en dit van 16u tot 18u. Ontmoetingsplaats: Lotus Verhiest in Oostende.
Voor meer info: Lotus Drivers Meeting Belgium
Voor meer info: Lotus Drivers Meeting Belgium
- Hugo
- Berichten: 934
- Lid geworden op: 08 nov 2009, 09:47
- Naam: Hugo
- Auto: Europa Special
- Locatie: Stabroek
- Escape
- Berichten: 204
- Lid geworden op: 21 dec 2011, 09:51
- Auto: Esprit turbo SE
- Locatie: Holsbeek
Re: Hugo - (oldtimer) Lotus Europa Special
Niet volgens wat JMG in vorige interviews zei. Dit lijkt pure speculatie en bladvulling. Dat er een andere productiefaciliteit komt, specifiek voor de SUV, is wel quasi zeker. Waarschijnlijk ergens in het oosten, met het oog op afzetmarkt China.
- Hugo
- Berichten: 934
- Lid geworden op: 08 nov 2009, 09:47
- Naam: Hugo
- Auto: Europa Special
- Locatie: Stabroek
Re: Hugo - (oldtimer) Lotus Europa Special
Alle Lotus Europa's werd dus vanaf 1966 en tot 1975 in Hethel geproduceerd, feitelijk produceerde Lotus zelf weinig onderdelen, de meeste onderdelen werden aangekocht of lieten ze elders fabriceren, Lotus beperkte zich min of meer tot het samenvoegen van de diverse onderdelen tot een auto.
Zo werden ook de reeds samengestelde body's voor de diverse modellen aangeleverd, op deze foto staan vooraan de body van een Elan S4, een Europa body en de body van een Elan +2
die body's zijn zelf uit verschillende mallen afkomstig en worden dan samengesteld tot één body, omdat dat allemaal handwerk is kunnen er tussen de ene body en de andere wel enkele kleine verschillen zijn, daarom worden uit de afzonderlijke aangeleverde deurtjes en motorkappen diegene uitgezocht die bij elke body het beste passen, deze worden dan gemerkt met het chassisnummer van de uitgezochte bijbehorende auto
nu bestaan de chassisnummers van auto's soms wel tot 20 en meer cijfers en letters, bij de Europa waren dat er in die tijd maar 5, bij de Europa's die voor de US markt bestemd waren, was dit nummer ook al rechtsachter de voorruit aangebracht, mijn Europa is een US model dus is ook daar al aangebracht
op de body is ook op verschillende plaatsen dit nummer aangebracht, ook op de gematchte onderdelen, niet met iets dat uitwisbaar is maar werden gewoon in de polyester gekrast (!!) zie foto's eens de binnenbekleding aangebracht is daar natuurlijk niets meer van te zien
nog een foto van de productielijn van Europa's in de fabriek van Hethel,
zoals u in eerdere berichten al kon lezen was Hethel een vroegere luchtmachtbasis van WW II, en de wijde omgeving waren nog meer van dergelijke vliegvelden en daar werkten ook veel Engelsen aan de diverse vliegtuigen, die vielen na de oorlog wel met veel minder werkgelegenheid, maar waren doorgaans goede mekaniekers, Lotus heeft uit die pool van mekaniekers een aantal terug werk verschaft in haar fabriek in Hethel
eens de auto's af waren konden ze op transport om afgeleverd te worden aan de dealers, of naar de havens voor overzeese gebieden, het grappige is dat al die voertuigen nu oldtimers zijn, zelfs die vrachtwagen/trekker is een model dat in Engeland zeer gezocht wordt en waardevol is
Zo werden ook de reeds samengestelde body's voor de diverse modellen aangeleverd, op deze foto staan vooraan de body van een Elan S4, een Europa body en de body van een Elan +2
die body's zijn zelf uit verschillende mallen afkomstig en worden dan samengesteld tot één body, omdat dat allemaal handwerk is kunnen er tussen de ene body en de andere wel enkele kleine verschillen zijn, daarom worden uit de afzonderlijke aangeleverde deurtjes en motorkappen diegene uitgezocht die bij elke body het beste passen, deze worden dan gemerkt met het chassisnummer van de uitgezochte bijbehorende auto
nu bestaan de chassisnummers van auto's soms wel tot 20 en meer cijfers en letters, bij de Europa waren dat er in die tijd maar 5, bij de Europa's die voor de US markt bestemd waren, was dit nummer ook al rechtsachter de voorruit aangebracht, mijn Europa is een US model dus is ook daar al aangebracht
op de body is ook op verschillende plaatsen dit nummer aangebracht, ook op de gematchte onderdelen, niet met iets dat uitwisbaar is maar werden gewoon in de polyester gekrast (!!) zie foto's eens de binnenbekleding aangebracht is daar natuurlijk niets meer van te zien
nog een foto van de productielijn van Europa's in de fabriek van Hethel,
zoals u in eerdere berichten al kon lezen was Hethel een vroegere luchtmachtbasis van WW II, en de wijde omgeving waren nog meer van dergelijke vliegvelden en daar werkten ook veel Engelsen aan de diverse vliegtuigen, die vielen na de oorlog wel met veel minder werkgelegenheid, maar waren doorgaans goede mekaniekers, Lotus heeft uit die pool van mekaniekers een aantal terug werk verschaft in haar fabriek in Hethel
eens de auto's af waren konden ze op transport om afgeleverd te worden aan de dealers, of naar de havens voor overzeese gebieden, het grappige is dat al die voertuigen nu oldtimers zijn, zelfs die vrachtwagen/trekker is een model dat in Engeland zeer gezocht wordt en waardevol is