Hugo - (oldtimer) Lotus Europa Special

Ben je hier nieuw? Stel je hier eventjes voor.
Uw Lotus kan U voorstellen in Showroom!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Exploded
Berichten: 1163
Lid geworden op: 12 sep 2008, 09:57
Naam: Gert
Auto: Elise MK1
Locatie: Herselt

Re: Hugo - (oldtimer) Lotus Europa Special

Bericht door Exploded »

Mooi werk Hugo, de Elises hebben geen servo rem, daarenboven hebben de Elises tot half 98, ook nog de "lichte" AluminiumOxide schijven. Als die remmen ijskoud staan, is het wel wat doorduwen. De meeste mensen die met mijn Elise rijden zeggen wel eens: dat remt niet. Tot ze het na een paar km gewoon zijn, dan verwens je servo. In de meeste merken tegenwoordig vind ik de servo "te sterk", ik bedoel lichtjes duwen en je doet een halve noodstop... Of misschien is dat net omdat ik zo hard mag/moet duwen in de Elise? ;) :D
Met de motor in de Europa ook achterin, zal je de servo niet missen denk ik.
Zijn het trouwens geen mini cooper remmen in een Europa? of vergis ik mij hier nu?
Gebruikersavatar
Hugo
Berichten: 934
Lid geworden op: 08 nov 2009, 09:47
Naam: Hugo
Auto: Europa Special
Locatie: Stabroek

Re: Hugo - (oldtimer) Lotus Europa Special

Bericht door Hugo »

bijna goed

het enige dat de Europa gemeen heeft met de Mini Cooper( voor zover ik weet) en nog veel andere Engelse wagens van die tijd zijn de 7 duims voorlichten, die trouwens nog altijd nieuw te verkrijgen zijn, ook nu met halogeen lampjes

de remmen, voor schijven, achter trommels komen van de Triumph GT6 ( 6 cylinder 2000cc) ook een groot gedeelte van de voortrein is gelijk met deze auto, het stuurhuis is ook afkomstig van Triumph

Lotus ging en gaat nog zoals vele kleine constructeurs om de kosten te drukken shoppen bij de grotere constructeurs

van de Europa is zo de voorbumper afkomstig van de voorbumper van FORD Anglia, de achterbumper is de voorbumper van de FORD Cortina MKII, de achterlichten zijn geleend van de Lotus Elan, maar bij de Europa staan ze ondersteboven, de Elan heeft op zijn beurt deze achterlichten geleend van een bepaald E-Type van Jaguar, de buitendeurklinken van de Europa zijn ook van Jaguar, binnendeurklinken zijn dan weer van Renault

dit zijn zowat de voornaamste maar de lijst is veel langer, instrumenten, schakelaars en nog vele andere onderdelen zijn gemeenschappelijk met andere merken, dit maakt het natuurlijk gemakkelijker om onderdelen te vinden
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: Hugo - (oldtimer) Lotus Europa Special

Bericht door Frederik »

Prachtige thread om volgen ...

Knap werk, was ik ook maar zo handig.
Emiel
Berichten: 1193
Lid geworden op: 05 mei 2010, 19:29
Naam: Emiel
Auto: Motorsport/Exige S1
Locatie: Grens gebied, Nederland.

Re: Hugo - (oldtimer) Lotus Europa Special

Bericht door Emiel »

Hugo, moet toch een buiging maken en u complimenteren. Prachtig!

Hoop u eens te treffen op een meeting zodra die klaar is.
Gebruikersavatar
Hugo
Berichten: 934
Lid geworden op: 08 nov 2009, 09:47
Naam: Hugo
Auto: Europa Special
Locatie: Stabroek

Re: Hugo - (oldtimer) Lotus Europa Special

Bericht door Hugo »

nog wat info

de voorbumper van de Lotus Europa is afkomstig van deze auto ( voor de filmfreaks, het is ook de auto van Harry Potter)
1964-Ford-Anglia (Large).jpg
deze bumper staat ook op onderstaande Lotus ( hier ben ik hier wel niet 100% zeker van, als ik mis ben moeten de gelukkige bezitters van dit Lotus model die op dit forum zitten mij maar verbeteren)
DSCN0665 (Large).JPG
DSCN0666 (Large).JPG
trek uit al wat voorafging niet de conclusie dat de Lotus Europa is ontworpen door een auto te tekenen tussen twee bestaande bumpers, niets is minder waar, het zit namelijk zo

de Lotus Europa is gebaseerd op een ontwerp dat Lotus in 1963 gemaakt heeft voor Ford.

na de mislukte overnamepoging van Ferrari door Ford was de baas van Ford ( Henry Ford II) zo ontstemd dat hij besloot Ferrari op zijn eigen terrein ( sport prototypes m.a.w. de Le Mans wagens) te bekampen.

hij vroeg daarvoor aan Lotus (Colin Chapman), Lola ( Eric Broadley en Cooper ( John Cooper) om voor Ford een sport prototype te ontwerpen.
Cooper viel vrij snel af wegens te weinig ervaring met dit soort auto's, Lotus ontwerp en voorstel viel later ook af omdat Colin Chapman de wagen Lotus-Ford wilde noemen, waarmee Ford niet akkoord wou gaan.

Ford besliste toen om met Lola verder te gaan en dit was dan de geboorte van de befaamde FORD GT40 waarmee Ford met succes Ferrari kon bekampen

Chapman besloot in 1966 het ontwerp/model en de studie die voor Ford was gemaakt ( en betaald was ) te gebruiken om hieruit de Lotus Europa te ontwikkelen

nog een weetje is dat het ontwerp getekend werd door toenmalig technisch director Ron Hickman, die ook de Lotus Elan en Elan +2 ontwierp, later ook de Black & Decker Workmate zou ontwerpen
Gebruikersavatar
ovi
Berichten: 3904
Lid geworden op: 14 okt 2008, 13:07
Naam: Ivo
Auto: Tiger CAT,2xElan,A310V6
Locatie: Keerbergen

Re: Hugo - (oldtimer) Lotus Europa Special

Bericht door ovi »

Hugo schreef:restauratie hoe zit dat nu?

de gebruikte remleidingen zijn naadloze CUNIFER ( koper-nikkel) leidingen en de fleksiebele ( hoe schrijft men dat?) de gevlochten stalen van GOODRIDGE, nu heb ik op dit forum en op andere al veel gelezen dat deze remleidingen problemen geven op de keuring, ik heb daarom de oude rubber/gevlochten remleidingen bijgehouden, de auto zal een o-plaat krijgen en moet dan nu nog éénmaal naar de keuring en krijgt dan een visuele keuring van het remsysteem, als ze dus moeilijk doen steek ik voor de keuring dan maar eventjes die oude leidingen er terug onder.
Stalen remleidingen zijn geen probleem bij oldtimer keuring Hugo!
De wagen moet enkel aanvaarbaar kunnen remmen en dat zal bij u zeker geen probleem zijn! ;)
Mijn vriend zijn A310 werd afgekeurd nadat hij al 5 keer naar de kontrole geweest was met zijn stalen remleidingen die hij vanvoor geplaatst had!
De stationchef er bij geroepen en hij argumenteerde nog dat hij toch juist probleemloos de remtestbank gepasseerd was en de auto dus prima remmen had. :evil: Aangezien deze remleidingen enkel op de voorste wielen stonden had die snotaap dus gemerkt dat dat niet origineel was en ze wilden hem dus een rode kaart geven.
Mijn vriend heeft dan doodleuk daar ter plekke besloten om hem dan maar als oldtimer in te schrijven en dat was geen enkel probleem. :roll:
Dus hij ging met een auto van 28 jaar oud die volledig inorde is alle jaren naar de keuring en was dus ingeschreven en verzekerd als gewone wagen en dan lullen ze over zoiets belachelijk als een stalen remleiding wat eigenlijk zelfs een verbetering is!
Als men hier in België het spelletje wil eerlijk spelen wordt je dus gestraft! :lol:
Gebruikersavatar
Didier
Berichten: 1596
Lid geworden op: 25 jul 2009, 11:20
Naam: Didier heeft Lotusitis ..
Auto: Elan Plus2S CN
Locatie: Geluwe W-VL
Contacteer:

Re: Hugo - (oldtimer) Lotus Europa Special

Bericht door Didier »

Is volledig correct, de Plus2 heeft idd dezelfde voorbumper.
Deze zou wel volgens de documentatie onderste boven gemonteerd geweest zijn op de Plus2, maar ik heb beide auto's (de plus2 en de Anglia) in real vergeleken en eerlijk gezegd, ik zie het verschil niet.
Volgens mij zijn beiden op gelijke manier gemonteerd. :D
De achterlichten zijn idd ook dezelfde zoals je voorheen schreef, afkomstig van Type E van Jaguar.
De eerste (op de plus2 althans) waren afkomstig van de Alfa Romeo 105/115 Series Coupés.

't Ziet er goed uit de restauratie.
Met de BigValve zal dat ding wel aardig vooruit schieten, zeker als je weet dat de wagen minder dan 700 kg weegt en dat de BigValve zo'n slordige 94kW (128 PK) levert. :)

Dat de Europa tussen 2 bestaande bumpers zou gebouwt zijn? Nou, lijkt me niet zo erg te zijn ... de Plus 2 is effectief gebouwd rond de bestaande voorruit van een 62er Ford Consul Capri (335)
--------------Greetz, Didier -------------The destination is irrelevant, when the journey is in a Lotus!
Gebruikersavatar
Hugo
Berichten: 934
Lid geworden op: 08 nov 2009, 09:47
Naam: Hugo
Auto: Europa Special
Locatie: Stabroek

Re: Hugo - (oldtimer) Lotus Europa Special

Bericht door Hugo »

Didier schreef:'t Ziet er goed uit de restauratie.
Met de BigValve zal dat ding wel aardig vooruit schieten, zeker als je weet dat de wagen minder dan 700 kg weegt en dat de BigValve zo'n slordige 94kW (128 PK) levert. :)
Was het maar waar dat dat ding ( Lotus Europa) minder weegt dan 700kg, dit was wel het geval met de eerste Lotus Europa S1 met de lichtere aluminium Renaultmotor, die vrij spartaans was uitgevoerd, bij de evolutie van dit model naar de uiteindelijke Europa Special nam het gewicht alleen maar toe ik noem op

ook de achterlichten van de Europa S1 waren eerst van een Alfa Romeo

- elektrische zijruiten ( voor een draaihendel was geen plaats)
- zwaardere ijzeren Twin Cam motor
- twee brandstoftanks van 30 liter elk in plaats van één van 45 liter
- remservo
- ook de carrosserie vorm werd gewijzigd, amputatie van de twee achterste zijvleugels om beter zicht zijdelings achter te krijgen
- wielbasis 1 inch ( 2,5 cm ) langer
- spoorbreedte voor 1,5 cm breder
- rugleuning rechter en bodem dieper zodat personen tot 6 feet 2 inch ( 188 cm) nu ook achter het stuur konden plaats nemen, zelf ben ik 187 cm lang zodat ik wel juist in mijn Europa pas maar niet in een S1 of S2 kan plaatsnemen ( toch niet comfortabel)

toen mijn Europa Special vanuit de USA in een container naar hier werd vervoerd werd hij in de US gewogen om de vrachtprijs te bepalen, dit gewicht was toen exact 907 kg, maar de auto zat toen wel in de twee kleine kofferruites (voor en achter) en het passagierscompartiment volgepropt met verschillende verpakte reserve onderdelen ( nieuwe, gebruikte en onbruikbare) die bij de koop inbegrepen waren

de Amerikaans Europa's die overigens de extra naam Ferderal bijkregen waren door extra verplichte uitrusting zwaarder ( bv ook 2 ruitenwissers) dan de Europse Europa's, de Big Valve motor was ook wegens allerhande toepassingen om aan de milieueisen te voldoen geknepen tot 105 pk.

al die amerikaanse troep is eruit gezwierd en de Europa is nu helemaal ge-europatiseerd ( ook terug één single wiper)

ik schat dat mijn Europa wanneer hij klaar is toch rond de 800 kg zal wegen, als hij klaar is en een beetje ingereden is laat ik hem zeker wegen en ook het aantal pk meten, want om dat beetje overgewicht te compenseren is de motor een beetje onder handen genomen, zo is

- de inhoud vergroot van 1558 cc naar 1584 cc ( boring vergroot)
- compressieverhouding van 10,3 : 1, naar 11,2 :1 ( cilinderkop sterk afgevlakt)
- spaghetti uitlaat met iets groter diameter uitlaat buizen
- buiten de standaard Big Valve inlaatkleppen zijn bij het vervangen van de klepzittingen en klepgeleiders om op loodvrij te kunnen rijden er ook ineens iets groter uitlaatkleppen gestoken, dus de motor is de naam Big Valve nu zeker waard
- in de cilinderkop zijn ook de in- en uitlaatkanalen ruimer gemaakt en glad gemaakt, bv uitlaat kanaal is nu 33 mm tegen standaard 29 mm
- nu nog een vrije(re) uitlaat (demper) en het plaatje is af

in plaats van de van de Big Valve Twin Cam die standaard 126 pk leverde in de Europa Special, zal mijn motor een geschatte 135 pk leveren.

nog in verband met de restauratie heb ik gelet op de reputatie van afbrekende wielen op de Europa nu eindelijk nieuwe sterkere wielstuds ( wielbouten) gevonden, ik dacht deze zeer gemakkelijk te vinden, niet waar dus, van onderdelen die men denk niet of moeilijk te vinden zijn zo beschikbaar, onderdelen die men denk zo te vinden blijken niet of moeilijk te verkrijgen.
Laatst gewijzigd door Frederik op 01 aug 2010, 20:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote gecorrigeerd
cupke260
Berichten: 17
Lid geworden op: 09 apr 2010, 12:28
Naam: Filip
Auto: '09 Exige CUP260

Re: Hugo - (oldtimer) Lotus Europa Special

Bericht door cupke260 »

prachtig gedaan!
Hugo for President!
Gebruikersavatar
Hugo
Berichten: 934
Lid geworden op: 08 nov 2009, 09:47
Naam: Hugo
Auto: Europa Special
Locatie: Stabroek

Re: Hugo - (oldtimer) Lotus Europa Special

Bericht door Hugo »

cupke260 schreef:prachtig gedaan!
Hugo for President!
t'is niet omdat ik dezelfde dag als Barrack Obama verjaar dat ge mij direct ook president moet maken hé,
Plaats reactie