Ben je hier nieuw? Stel je hier eventjes voor.
Uw Lotus kan U voorstellen in Showroom!
 #104977  door PJH
 19 aug 2020, 18:42
Gisteren bij Lotus Verhiest geweest.

De man was na 5 min al overtuigd: die versnellingsbak is perfect. Just my luck :(

Dan nog 20 min gaan rijden en plots veranderde het oordeel. Thierry is blijkbaar zeer gevoelig voor wat techniek doet, misschien nog gevoeliger dan ik, en inderdaad mits wat verder rijden en meer schakelen kon hij het probleem voelen. Helaas had ik de indruk dat hij het niet echt hard deed, want normaal kun je het horen maar toen hij reed hoorde ik niks.

Belasting, RPM, temperatuur, snelheden, snelheid van schakelen, ... alles doorlopen en inderdaad, niet echt een consistente mogelijkheid om het na te bootsen -> dat maakt het erg moeilijk om te oordelen wat het precies zou kunnen zijn.

Het verdict:
- Niet de kabels
- Niet het schakelmechanisme
- De pook helt in neutraal teveel over naar rechts, wat er voor zorgt dat je de pook tegen het leden van de console duwt (verklaart het niet positief bevestigen van het einde van de schakelgang van de 5e). Dit is een kwestie van bijregelen van de kabels achteraan aan de vbak. De hellende pook kan ook een verklaring zijn waarom alles plots "anders" aanvoelt zonder dat het kwaad zou kunnen
- Een blik op de factuur doet vermoeden dat er een stukje niet vervangen is in de vbak dat zij altijd meevervangen om miserie achteraf uit te sluiten. We zijn echter niet zeker gezien er op mijn factuur geen onderdeelnummers staan

Als hij er zou moeten aan beginnen, zou hij de vbak open doen. Hij vermoed niet dat het in de kabels of koppelingen zit.

Slecht nieuws dus
-->
 #105014  door Coen
 28 aug 2020, 10:20
PJH schreef:
19 aug 2020, 18:42
Slecht nieuws dus
Of goed nieuws als dit het uiteindelijk is.
 #105017  door PJH
 28 aug 2020, 11:02
Dat is maar een mening. Er is nog geen bevestiging, laat staan een oplossing.
 #105118  door PJH
 22 sep 2020, 22:44
3e is nog altijd alsof je in een pot vijzen zit te roeren. Verder wel echt een top auto, totally love it :)

Nog wat foto's van tijdens rondrit verkenningen:
IMG_7948.JPG
IMG_7948.JPG (1.87MiB)5377 keer bekeken
DJI_0401.jpg
DJI_0401.jpg (1.2MiB)5377 keer bekeken
DJI_0397.jpg
DJI_0397.jpg (993.13KiB)5377 keer bekeken
DJI_0396.jpg
DJI_0396.jpg (1.05MiB)5377 keer bekeken
DJI_0391.jpg
DJI_0391.jpg (1.1MiB)5377 keer bekeken
DJI_0385.jpg
DJI_0385.jpg (870.84KiB)5377 keer bekeken
 #105124  door T_085
 29 sep 2020, 11:38
De versnellingsbak is het enige wat mij kan irriteren aan de anders bijna perfecte Exige S2. ;)

De eerste versnelling is altijd wel raar geweest, moeilijk om soms in te geraken, wat ook een probleem was in mijn 2009 Elise S.

De laatste trip naar de Eifel had ik plots bij het stilstaan of lage snelheid dat mijn versnellingsbak ineens bleef steken in neutraal, onmogelijk om te schakelen. Na enkele malen opnieuw proberen gaat alles terug vlot en geen enkel probleem.
Gelukkig kon KomoTec/Lotus am Ring een snelle check doen en kwamen ze tot het besluit dat er niets mis was met de versnellingsbak buiten de "normale" slijtage voor een auto van 2009. ... bizar :D
 #105130  door PJH
 02 okt 2020, 12:32
Ik word er alvast zot van. En ik heb momenteel echt geen tijd om er achter te zitten ook, resultaat: amper gereden dit jaar :(
 #105131  door FastEleven
 02 okt 2020, 12:38
Dat de bediening van de versnellingsbak van de Elise/Exige geen staaltje voor hoogstaande engineering is, dat is geen geheim. Maar ik had met Elise S2, Exige S240 en 2-Eleven nooit problemen.

Uitzoeken die handel (en ik verdenk kabelmechanisme of koppeling).
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
-->