Ben je hier nieuw? Stel je hier eventjes voor.
Uw Lotus kan U voorstellen in Showroom!
 #104427  door Hugo
 22 mar 2020, 13:11
Hugo schreef:
22 mar 2020, 13:04
nog ergens een foto gevonden uit 1974 of 1975, denk op het circuit van Nivelles, Alain Dex met de Lotus Europa Special voor de grote Opel Commodore van Rene Tricot, auto's van de toenertijd Group 1 en Group 3, wagens zo goed als standaard, buiten de verplichte veiligheids uitrustingen mocht er niks veranderd worden aan de auto.

De Europa heft wel zijn links voorwiel, enerzijds geholpen door zijn fenomenale bochtensnelheid, en anderzijds door het gewicht van de nogal zware piloot die rechts aan het stuur zit, op de meest circuits wordt met de klok mee gereden, dus meer bochten rechtsom dan linksom, bij een lichte auto geeft dan veel gewicht aan de rechterkant een beetje voordeel

90439008_3104322722945938_6663583361073676288_o.jpg
90439008_3104322722945938_6663583361073676288_o.jpg
90439008_3104322722945938_6663583361073676288_o.jpg (247.68KiB)5660 keer bekeken
Ps; het deze week geplande bezoek aan de technische keuring met Lotje is niet doorgegaan, enerzijds door de sluiting daarvan, anderzijds omdat ik een beetje tot de risicogroep van het coronavirus behoor door mijn leeftijd (° 1950) en het feit dat ik diabeet ben
Elise liked this
-->
 #104429  door Frederik
 24 mar 2020, 18:21
Knutselen (hmmm klinkt wel wat onrespectvol) aan de oldie mag volgens mij nog steeds ;-)
Als we allen een inspanning doen dan komt het wel goed. En keuring mag 4m overtijd gaan door de situatie nu.
Mogelijks heb je wel ruim de tijd om het nodige te doen.
 #104622  door Hugo
 19 apr 2020, 15:49
Er is niet veel te doen door de CORVID-19 lockdown, Lotje staat zoals zijn baasje in zijn kotje, de camper staat werkloos aan de kant, dus nog maar eens een verhaaltje van opa uit de oude doos.

Er is niets nieuws onder de zon, de geschiedenis herhaalt zich, ook de coronacrisis, ik ben al wat ouder (1950°) en heb zoiets gelijkaardig al meegemaakt, was toen wel geen ziekte maar was de eerste oliecrisis in 1973/1974 die tot gevolg had dat er veel beperkende maatregelen werden uitgevaardigd, door een oorlogsconflict in het midden-oosten schoten de prijzen van ruwe olie de hoogte in, gevolg was schaarste en er kwamen beperkende maatregelen, je mocht toen OOK geen onnodige verplaatsingen doen met de auto, en er waren autoloze zondagen waarop NIEMAND nog met de auto of moto of brommer mocht rijden, het was ook niet te betalen, de prijs van de benzine ging op 2 maanden tijd van 9 frank ( 0,23€) naar 15 frank (0,38€) en elke maand werd die prijs telkens verhoogd, de auto was mee de boeman en vele autosport evenementen werden geannuleerd ( ook de Rally van Monte Carlo), maar de grootste problemen kwamen later, alle prijzen gingen de hoogte in en de inflatie was enorm, ( tot jaarlijks 14 %) het gat in de begroting werd alsmaar groter, klinkt het u al een beetje bekend?

Alhoewel nu een verschil is, nu kelderen de olieprijzen.


Er stierven toen wel gelukkig geen mensen maar het duurde financieel toch een tijdje vooraleer het dagelijkse leven terug genormaliseerd was, er was wel een lichtpuntje aan deze situatie (voor mij toch) en dat was dat ik toch al een tweetal jaar interesse had voor een Lotus Europa, reed toen al voor mijn werk met de vrachtwagen en telkens als ik in St Denijs Westrem passeerde, (de snelweg E17 bestond toen nog niet, alle verkeer ging toen nog over de gewestwegen), dus elke keer dat ik langs de Lotusgarage van Firmin Dauwe kwam, de toenmalige Lotus invoerder/verdeler, werd er gestopt en gekwijld voor de showroom, ik was ook al eens binnen geweest om prijs te vragen, maar was toen toch een beetje veel voor mijn budget, maar zoals nu ook de auto-industrie vertraagt, gebeurde dat toen ook, door de oliecrisis lag de autoproductie zo goed als plat, en zeker voor de benzineslurpende auto's en sportwagens, om toch maar de productie gaande te houden werden dus fikse kortingen gegeven, ik woonde toen ( 1974) in een appartements- gebouw in Edegem, en één van mijn medebewoners had toen 1 Lotus Elan S4 en 1 Elan +2, hij was ook bevriend met Firmin Dauwe, en via hem kon ik toen bij Firmin Dauwe, in 1974 een Lotus Europa Special kopen met als korting de prijs van de BTW, die toen wel 25% bedroeg ( ik vrees er eerlijk gezegd een beetje voor dat 1 van de maatregelen om na de coronacrisis het gat in de begroting te dichten, het verhogen van de BTW zal zijn, want op ALLES wat je koopt wordt BTW geheven, en 1 of 2 % verhoging lijkt niet veel, maar is op een heel jaar toch een mooie som)

hieronder een prijslijst van de toen beschikbare Lotussen, de prijs van de Elan is dezelfde dan die van de Europa Special, maar als je voor de Europa de optionele 5 bak bijnam was de prijs hoger dan die van de Elan ( in 1974 werd de 5 bak wel standaard bij de Europa Special) ik kocht toen mijn Europa voor 258 000 belgische frankskes ( de 25 % BTW was de korting) in de UK kostte toen een Europa zonder taksen of BTW (VAT) 2044 £, ken wel niet de koers van het pond toen, maar de verhouding was toe blijkbaar dat 1 pond 126 franken waard was, ( 2044 £ versus 258 000 Bef) dit naar huidige EUR, 126 Bef is nu 3,15 €, dus 1 £ kostte toen 3,15 €, nu in 2020 is de koers ongeveer 1 £ voor 1,15 €, let ook op de cartaks samen met de BTW voor ongeveer 400 £ in de UK of 22 % tegen toen 25% in België, en luxe auto's hadden zelfs 33 % BTW taks in Belgie
image2 (2).JPG
image2 (2).JPG (189.24KiB)1398 keer bekeken

Op deze inleiding kan ik nu een beetje verder, en we gaan terug naar Lotus, zoals gezegd werden veel autosport evenementen afgelast, ook racingteams kregen het moeilijk door de voortdurend oplopende prijzen en vermindering van sponsorgelden, dit had tot gevolg dat wanneer er terug autowedstrijden werden toegelaten er veel minder deelnemende wagens waren, om toch nog een gevuld startveld te krijgen werden sommige raceklasse samengevoegd in één wedstrijd, en één van die samengevoegde raceklassen was de groep 3 klasse ( productie GT auto's) van minder dan 1600 cc samen te voegen met de raceklasse 1 ( productie auto's) tot 3000 cc, deze samenvoeging leverde in theorie volgens de prestaties gelijkaardige auto's op, er mocht wel niet veel veranderd worden aan de auto's, maar de ervaren tuners konden nog wel hier en daar extra PK's vinden, natuurlijk was een goede piloot ook nodig om een goed resultaat te behalen.

Zo reden er in deze races in de groep 3 GT klasse enkele Lotus Europa's mee, gewoonlijk 2 soms 3, maar de snelste en best geprepareerde was de Lotus Europa van Alain Dex ( schuilnaam van Freddy Semoulin) ook Luc de Cock ( die nu nog steeds aan wedstrijden deelneemt) reed toen met een Lotus Europa Special, maar zijn Lotus was niet zo fijn getuned dan die van Alain Dex, in zijn klasse had Alain Dex met zijn Lotus Europa maar één felle tegenstander en dat was Albert Vanierschot met zijn Alpine Renault 1600 SC, getuned door de motortovenaar Benny Rapers van St Truiden, in de groep 1 klasse tot 3000 cc kwam de tegenstand van enkele Opel Commodore's.
image1 (3) (1).JPG
image1 (3) (1).JPG (327.2KiB)1398 keer bekeken
Deze samengeveogde wedstrijden werden maar twee jaar gehandhaafd want de toestand normaliseerde en de groepen werden weer gescheiden in een wedstrijd voor groep 1 tot 3000 cc, en een wedstrijd voor groep 3 wagens maar alle inhoudsklassen tezamen, dat maakte dat de Lotus Europa het moest opnemen tegen veel zwaardere GT wagens, genre DeTomaso Panthera van 4500 cc, de lichte GT wagens hadden nog wel in hun klasse een eigen klassement maar het was niet meer interessant, een podiumplaats zat er niet meer in.

Ik ben nu een beetje aan het uitzoeken of deze Europa Special nog zou bestaan, heb wel een spoor, (maar het onderzoek is nog gaande, als ik er meer over weet plaats ik dat hier wel), weet ondertussen wel dat de Europa tijdens een sortie in Zolder veel schade heeft opgelopen, hij is toen wel hersteld geraakt maar omgebouwd naar een groep 4 auto ( verbeterde versie van satanaard auto) er zou zelfs geëxperimenteerd zijn met de 16 klepper rmotor van de Ford Escort 1600RS waarvan het motorblok hetzelfde is dan dat van de Twin Cam, maar er werd geen geschikte versnellingsbak voor gevonden, een gepaste bak had de Hewland bak van de raceversie van Europa, nl de Lotus 47, kunnen zijn maar dat was niet mogelijk volgens de regels van groep 4 ( de Lotus 47 was een groep 6 auto, sportprototype), er werd toen de originele Renault 5 bak type 365 gebruikt maar die kon het geweld van de motor van de Ford RS1600 niet aan, de bak van de Ford kon uiteraard niet gebruikt worden want er was een bak nodig met ingebouwd differentieel, er was door de concurrentie wel twijfel of deze motor ook wel overeenkwam met de regels van groep 4, maar de Lotus werd na onderzoek toch toegelaten tot groep 4, maar veel succes kende hij niet want zoals verwacht was de bak oorzaak van veel mechanische pech en opgave


Ik heb al wel nog een mooie foto gevonden van die Lotus Europa Special,
92188709_1123495398043018_3617096546157330432_o.jpg
92188709_1123495398043018_3617096546157330432_o.jpg (148.11KiB)1398 keer bekeken
ook nog een Europa met een caravan
image1 (2).JPG
image1 (2).JPG (244.33KiB)1398 keer bekeken
en één die het niet overleeft heeft
1.jpg
1.jpg (87.45KiB)1398 keer bekeken
en een foto van de toen splinternieuwe Lotus fabriek in Hethel
productie foto van de Europa S1 het origineel (spartaans) ontwerp uit 1966
image1 (3).JPG
image1 (3).JPG (68.61KiB)1398 keer bekeken
Elise, Frederik liked this
 #104625  door Hugo
 20 apr 2020, 11:05
Frederik, die foto van de Motor Show van 1969 had ik nog niet gezien, de Europa die erop staat is al wel een verbeterde versie van de originele Europa S1, dat is waarschijnlijk een S1A of al een S2.

Die tweede foto van de werkplaats in Cheshunt heb ik al eens tegengekomen, al de Europa's zijn gebouwd in de nieuwe fabriek van Hethel, in Cheshunt zijn wel 5 prototypen van de Europa gebouwd, het is wel een raadsel waar die gebleven zijn, er zijn bronnen dat die terug gedemonteerd zouden zijn, andere beweren dat ze omgebouwd zijn en in de productie zijn terechtgekomen, maar zal een raadsel blijven, tot 1970 was de boekhouding van Lotus een zooitje, er werd niets bijgehouden van aantallen voertuigen en motors enz, tot 1970 kregen de auto's wel een identificationnumber maar dit nummer werd niet altijd in de praktijk in het chassis ingeslagen, er zijn gevallen genoeg van Lotussen van voor 1970 waarvan nergens op het chassis een ingeslagen nummer is te vinden, vooral bij Amerikaanse auto's ontbreekt dat ingeslagen chassisnr, daarom weet er ook niemand juist hoeveel Europa's er nu werkelijk gebeouwd zijn, maar er wordt aangenomen dat het er 9340 zouden geweest zijn, sommige bronnen spreken van meer, zo is er een grote Amerikaanse !! site die spreekt van 9880 Europa's, maar dat zou gebaseert zijn op de chassis nummers, maar dat is geen betrouwbare bron zoals ik al gezegd heb, na 1970 werden wel op alle Lotussen chassinnummers ingeslagen, maar ook vrij summier, zo staat op mijn Europa ( die origineel Amerkaans was ) het nummer ingeslagen als 74/4366R, en die 74 is niet het bouwjaar maar het type van Lotus namelijk voor de Euroapa Special was dat type 74, het identificatienummer is iets langer want dat is 7403744366R
 #104626  door Frederik
 20 apr 2020, 12:14
Hugo schreef:
20 apr 2020, 11:05
Die tweede foto van de werkplaats in Cheshunt heb ik al eens tegengekomen, al de Europa's zijn gebouwd in de nieuwe fabriek van Hethel, in Cheshunt zijn wel 5 prototypen van de Europa gebouwd, het is wel een raadsel waar die gebleven zijn, er zijn bronnen dat die terug gedemonteerd zouden zijn, andere beweren dat ze omgebouwd zijn en in de productie zijn terechtgekomen, maar zal een raadsel blijven, tot 1970 was de boekhouding van Lotus een zooitje, er werd niets bijgehouden van aantallen voertuigen en motors enz, tot 1970 kregen de auto's wel een identificationnumber maar dit nummer werd niet altijd in de praktijk in het chassis ingeslagen, er zijn gevallen genoeg van Lotussen van voor 1970 waarvan nergens op het chassis een ingeslagen nummer is te vinden, vooral bij Amerikaanse auto's ontbreekt dat ingeslagen chassisnr, daarom weet er ook niemand juist hoeveel Europa's er nu werkelijk gebeouwd zijn, maar er wordt aangenomen dat het er 9340 zouden geweest zijn, sommige bronnen spreken van meer, zo is er een grote Amerikaanse !! site die spreekt van 9880 Europa's, maar dat zou gebaseert zijn op de chassis nummers, maar dat is geen betrouwbare bron zoals ik al gezegd heb, na 1970 werden wel op alle Lotussen chassinnummers ingeslagen, maar ook vrij summier, zo staat op mijn Europa ( die origineel Amerkaans was ) het nummer ingeslagen als 74/4366R, en die 74 is niet het bouwjaar maar het type van Lotus namelijk voor de Euroapa Special was dat type 74, het identificatienummer is iets langer want dat is 7403744366R

hmmm ... zijn die wel echt van Cheshunt denk je? (ik ga ook maar voort op wat ik las)
Maar als ik de foto's bekijk van Hethel (productie Europa) dan ziet het er toch wel redelijk hetzelfde uit. Of leken de productiehallen gewoon goed op elkaar?

(vorige twee foto's kwamen uit mijn archief, deze heb ik gegoogeld en vond ze te mooi om niet te posten - maar vooral twijfel ik daardoor of de vorige foto echt van binnen Cheshunt zijn - al kwamen die van bij een artikel van de Ford Cortina en de Cheshunt fabriek (omdat ze die recent afgebroken hebben))

lotusimages(1of4).jpg
lotusimages(1of4).jpg (205.43KiB)1328 keer bekeken
lotusimages(2of4).jpg
lotusimages(2of4).jpg (212.98KiB)1328 keer bekeken
lotusimages(3of4).jpg
lotusimages(3of4).jpg (204.13KiB)1328 keer bekeken
lotusimages(4of4).jpg
lotusimages(4of4).jpg (215.89KiB)1328 keer bekeken
Elise liked this
 #104627  door Hugo
 20 apr 2020, 16:15
construction.jpg
construction.jpg (179.93KiB)1315 keer bekeken
Frederik, toch denk ik dat deze foto nog van Cheshunt is,

ik denk dat het de ontwerpafdeling is van Cheshunt, er wordt niet aan de Europa's gewerkt, ze staan maar kris kras door elkaar,er wordt wel gewerkt aan enkele chassis voor Formule auto's, wel geen F1, maar Formule Ford of Formule 3 of dergelijke, ook is rechts een gedeelte van een formule auto te zien, is geen productielijn en staat allemaal een beetje te dicht op elkaar, de reden van de verhuis naar Hethel was ook omdat Cheshunt te klein werd, de Lotus Cortina's werden trouwens op het eerste verdiep geassembleerd.

een productielijn van Europa's samen met formuleauto's tezamen lijkt mij niet praktisch, er werd trouwens met de productie van Europa's gewacht tot de nieuwe fabriek in Hethel af was, en fabriekshallen lijken allemaal wel een beetje op elkaar.

Dit is mijn gedacht hé, en idd de oude fabriek van Lotus in Cheshunt is onlangs afgebroken, heb ook eens ergens gelezen of er soms liefhebbers van een baksteen van de oude fabriek waren, maar daar had ik geen interesse in, jij wel ?
 #104707  door Hugo
 09 mei 2020, 16:40
nog wat bijzondere foto's gevonden van een Lotus Europa

eerst George Best, de Lionel Messi van die tijd, enfant terrible, had een gele Europa
image3 (2).JPG
image3 (2).JPG (208.29KiB)1144 keer bekeken

dan 2 Europa's met of op een aanhanger

image1 (4).JPG
image1 (4).JPG (237.83KiB)1144 keer bekeken
image2 (3).JPG
image2 (3).JPG (80KiB)1144 keer bekeken
nog eentje van de Lotus Europa Special van Alain Dex
image4.JPG
image4.JPG (95.3KiB)1144 keer bekeken
Elise liked this
 #104726  door Hugo
 16 mei 2020, 18:10
toch nog wat foto's gevonden van de Lotus Europa van "Alain Dex", dat was de schuilnaam van Freddy Semoulin, ondestaande foto's zijn afkomstig van Yves Semoulin, de Semoulins waren en zijn nog altijd een familie die aktief is in auto sport.

zij maakten in de jaren 70 deel uit van het team Michel Vaillant, buiten de Lotus Europa werd er ook met een De Tomaso Phantera gereden, maar ook met 2 zeer snelle Escorts, in de jaren 60 reed Freddy ook met een Lotus Cortina en een Lotus Elan.

de wagens werden geprepareerd door hte tuningsbedrijf WELKER, die deden hun werk zo goed en zijn auto's waren zo snel dat er door sommigen getwijfeld werd aan de legalitiet ervan, maar er is nooit iets naar voor gekomen,



de Europa en de De Tomaso

18447403_1529887303722829_6843463388022840328_n.jpg
18447403_1529887303722829_6843463388022840328_n.jpg (35.33KiB)1057 keer bekeken

twee starts op Zolder, Freddy met de Europa, en met de twee Escorts, Freddy en zijn broer


18447053_1529887403722819_833957971660896137_n.jpg
18447053_1529887403722819_833957971660896137_n.jpg (83.36KiB)1057 keer bekeken
18485456_1529887380389488_4815936565729655359_n.jpg
18485456_1529887380389488_4815936565729655359_n.jpg (92.45KiB)1057 keer bekeken
Elise, Frederik liked this
  • 1
  • 71
  • 72
  • 73
  • 74
  • 75
-->