Hugo - (oldtimer) Lotus Europa Special

Ben je hier nieuw? Stel je hier eventjes voor.
Uw Lotus kan U voorstellen in Showroom!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: Hugo - (oldtimer) Lotus Europa Special

Bericht door Frederik »

Jouw Europa is een pareltje...
Altijd genieten om jouw stukjes updates te lezen.

Niet te verleiden om nog es Ypres Lotus Day te doen?
Weinig verkeer op de Iepersche baantjes hoor!
Gebruikersavatar
Hugo
Berichten: 934
Lid geworden op: 08 nov 2009, 09:47
Naam: Hugo
Auto: Europa Special
Locatie: Stabroek

Re: Hugo - (oldtimer) Lotus Europa Special

Bericht door Hugo »

Frederik, Ypres Lotus Day is dit jaar op 21 mei, deze datum valt mij slecht, zoals ik al gezegd heb wil ik dit jaar naar de Stelvio (Italië) en dat in de periode van eind mei begin juni, de eigenlijke vertrekdatum naar ginder hangt af vanaf wanneer de Selvio-pas sneeuwvrij wordt gemaakt, gewoonlijk is dat in mei, maar kan begin mei zijn of eind mei, afhankelijk van de hoeveelheid sneeuw er in de winter gevallen is en hoe warm het voorjaar is, het is dit jaar geen strenge winter geweest, dus ik verwacht dat de Stelvio wel begin mei zal open gaan, ik heb ondertussen ook al opgezocht wanneer de Giro deze pas doet en dat zou op 28 mei zijn, die gaan ook druk uitoefenen om de pas zo snel mogelijk berijdbaar te maken, de aankomst van die rit is trouwens in Bormio, en dat is nu net de plaats waar we op een camping zouden gaan, de Giro brengt ook drukte mee en ik wil dus zeker enkele dagen op voorhand ter plaatse zijn, dus om dan op 21 mei nog in Ieper te zijn maakt mijn planning te krap.

zal dus niet voor dit jaar zijn dat ik met Lotje nog eens in Ieper zal zijn, misschien volgend jaar ?

En weinig verkeer op de Ieperse baantjes met 125 deelnemende Lotussen?
Gebruikersavatar
Hugo
Berichten: 934
Lid geworden op: 08 nov 2009, 09:47
Naam: Hugo
Auto: Europa Special
Locatie: Stabroek

Re: Hugo - (oldtimer) Lotus Europa Special

Bericht door Hugo »

hieronder een filmpje van de montage van een Twin Cam motor met Hewland versnellingsbak in een Lotus 23 B, is wel een Twin Cam met droog carter, de olie zit in een aparte tank, voordeel daarvan is, een kleinere/lage carterpan, de motor kan daardoor enkele cm lager worden opgehangen, voordeel verlaging zwaartepunt = betere wegligging.

het begin is met de montage van de aparte motorolietank,
op het einde wordt de motor met de starter rondgedraaid om eerst te controleren of er oliedruk kan gemaakt worden, zie je ook de nokkenassen mooi ronddraaien, als ik moest kunnen haalde ik die Lotus 23 daar weg en zette ik mijn Europa daar in de plaats, konden ze motor en bak in mijn Lotje steken, zouden ze dat verschil merken?


https://www.youtube.com/watch?v=f_YxSst6sl4
Laatst gewijzigd door Frederik op 18 feb 2020, 18:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: video zichtbaar gemaakt ;-)
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: Hugo - (oldtimer) Lotus Europa Special

Bericht door Frederik »

Hugo schreef: 17 feb 2020, 14:52 Frederik, Ypres Lotus Day is dit jaar op 21 mei, deze datum valt mij slecht, zoals ik al gezegd heb wil ik dit jaar naar de Stelvio (Italië) en dat in de periode van eind mei begin juni, de eigenlijke vertrekdatum naar ginder hangt af vanaf wanneer de Selvio-pas sneeuwvrij wordt gemaakt, gewoonlijk is dat in mei, maar kan begin mei zijn of eind mei, afhankelijk van de hoeveelheid sneeuw er in de winter gevallen is en hoe warm het voorjaar is, het is dit jaar geen strenge winter geweest, dus ik verwacht dat de Stelvio wel begin mei zal open gaan, ik heb ondertussen ook al opgezocht wanneer de Giro deze pas doet en dat zou op 28 mei zijn, die gaan ook druk uitoefenen om de pas zo snel mogelijk berijdbaar te maken, de aankomst van die rit is trouwens in Bormio, en dat is nu net de plaats waar we op een camping zouden gaan, de Giro brengt ook drukte mee en ik wil dus zeker enkele dagen op voorhand ter plaatse zijn, dus om dan op 21 mei nog in Ieper te zijn maakt mijn planning te krap.

zal dus niet voor dit jaar zijn dat ik met Lotje nog eens in Ieper zal zijn, misschien volgend jaar ?

En weinig verkeer op de Ieperse baantjes met 125 deelnemende Lotussen?
Ik begrijp het ...

Maken dat je vooraan of achteraan zit hé ... 8-)

Maar los van de soms drukke momenten (al valt treintje rijden zeer goed mee dixit de deelnemers) is "het samen zijn" en "ontmoetenvan gelijkgestemden" ook een groot deel van de dag.

Elk jaar zijn er enkele Classic Lotusjes aanwezig, maar is altijd leuk/mooi om er meer te zien.
Gebruikersavatar
FastEleven
Berichten: 1925
Lid geworden op: 29 jan 2009, 11:38
Naam: Erik
Auto: 2-11 + Cup 250
Locatie: België-Brasschaat

Re: Hugo - (oldtimer) Lotus Europa Special

Bericht door FastEleven »

als ik moest kunnen haalde ik die Lotus 23 daar weg en zette ik mijn Europa daar in de plaats, konden ze motor en bak in mijn Lotje steken,
Beste Hugo,
Op voorwaarde dat de Lotus 23 nadien stiekem in mijn garage wordt gedropt zal ik rijden met de gesloten aanhanger om je Europa naar daar te brengen en de 23 naar mij thuis. Die mannen kennen er niks van, dus die gaan er niks van merken .... :lol:
My ex 1962 Westfield 'Lotus' Eleven on track
Afbeelding
Gebruikersavatar
Hugo
Berichten: 934
Lid geworden op: 08 nov 2009, 09:47
Naam: Hugo
Auto: Europa Special
Locatie: Stabroek

Re: Hugo - (oldtimer) Lotus Europa Special

Bericht door Hugo »

@ Fast Eleven: deal :lol: :lol:

verdorie toch, de kans dat mijn geplande trip naar de Stelvio in het water gaat vallen wordt met de dag groter, de reden? Het Coronavirus natuurlijk dat in het noorden van Italie is opgedoken, is nog wel 3 maanden tot de geplande vertrekdatum eind mei, maar is dat lang genoeg om het virus daar onder controle te krijgen.?

we wachten dus maar af, anders doen we dat volgend jaar maar, ondertussen kijken we nog maar eens naar een filmpje van vorig jaar toen een aantal Lotussen uit verschillende landen ook deze tour gedaan hebben, is Nederlands filmpje, ze rijden op langs Hockenheim, bezoeken gedenksteen van Jim Clark, bij de terugtocht gaan ze langs het Porschemuseum ( Stuttgart)




https://www.youtube.com/watch?v=sKH_dy_CS8Q
Gebruikersavatar
Hugo
Berichten: 934
Lid geworden op: 08 nov 2009, 09:47
Naam: Hugo
Auto: Europa Special
Locatie: Stabroek

Re: Hugo - (oldtimer) Lotus Europa Special

Bericht door Hugo »

Zoasl verteld moet ik dit jaar met Lotje terug naar de technische keuring, in 2011 is Lotje wel gekeurd als oldtimer voertuig en zo ook ingeschreven ( met o-plaat) die keuring was toen heel summier en stelde niet veel voor, volgens de toen geldende regels was Lotje toen vrijgesteld van keuringen in de daarop volgende jaren. Dat was allemaal heel mooi maar er werd vastgesteld dat er toch veel misbruiken waren, er werden oldtimers omgebouwd die niets meer met de originaliteit te maken hadden en waarvan er ernstige twijfels waren of die nog wel verkeersveilig zouden zijn, de regels werden daarom veranderd en de oldtimers zouden dus toch een periodieke keuring moeten ondergaan, natuurlijk niet allemaal tegelijk maar het tijdstip van de nieuwe keuring is bepaald aan de hand van de ouderdom en inschrijfdatum van de oldtimer

Ik ga hier alle regels niet vermelden maar volgens de nieuwe regels zou Lotje ten laatste op 20/05/2020 naar de Technische keuring zijn geweest, je mag wel die keuring 2 maanden voor de vervaldatum doen zonder dat dat invloed heeft op die datum, m.a.w ik mag Lotje aanbieden vanaf 20 maart 2020, en ben dat dus wel deze maand van plan.

De technische keuring zou wel een beetje strenger zijn dan de originele keuring maar wel volgens de normen die geldig waren in het bouwjaar van de oldtimer, voor Lotje is dat 1974.

Omdat ik altijd gestreefd heb naar het zoveel mogelijk bewaren van de originaliteit en Lotje volgens mij technisch in orde is maak ik mij niet veel zorgen, maar er zijn toch 2 zaken waar ik aan twijfel, en dat is enerzijds de kracht van de handrem, daar is al aan gewerkt en zou opgelost moeten zijn, het tweede is de uitstootnorm van het CO percentage van de uitlaatgassen, de dubbele carburateurs ( Weber of Dellorto) waarmee de Twin Cam motor voor de Europse markt werd uitgevoerd zijn gekend voor de goede prestaties maar het verbruik is naar de hoge kant, en dat is niet bevorderlijk voor lage CO cijfers, de Europa's die voor de US waren bestemd ( de Federal type's) werden daarom uitgerust met de zuinigere Stromberg carburateurs, omdat ze met de dubbele Webers nooit onder de toen gestelde eisen in de US zouden voldoen, die eisen waren daar toen al max 3 % CO, Lotje is van Amerikaanse afkomst en heeft nog wel haar plaatje van goedkeuring voor de Amerikaanse markt

image2.JPG
image2.JPG (886.99 KiB) 7618 keer bekeken
daar staat dus op dat de Lotus bij stationair toerental van 950 t/min en een voorontsteking van 5 ° een CO uitstoot heeft van 3%

een manier om de uitstoot te verminderen is een lage voorontsteking, maar geeft verlies van kracht in de hoge toeren, een Twin Cam met dubbele Weber carburateurs draait niet mooi met 5 ° voorontsteking, moet daar tussen de 9° en 12° liggen, bij mijn motor staat die trouwens op 12° voorontsteking, maar is wel nadelig voor bij stationair toerental voor de uitlaatgassen.

In Belgie was tot 1986 de CO norm beperkt tot max 4,5 %, en Lotje zal dan daarop worden gekeurd, ik ga wel om discussie te vermijden dat Amerikaans plaatje afplakken denk ik.

Ik weet wel hoe ik de uitstoot kan verlagen maar dan moet ik de afstelling te veel veranderen en daarna weer aanpassen, ik vroeg mij dus af “ welk de huidige waarde zou zijn?” , dus even naar een mijn bevriende garagist die voor mij soms onderdelen besteld en waar ik ook specifiek gereedschap mag lenen dat ik kan gebruiken, die garagist had nog een draagbaar toestel om de CO meten en dat mocht ik wel gebruiken, het toestel is zelf nog een oldtimer want het referentiegetal dat toen gebruikt werd (4,5 %) is er op aangeduid, gisteren een toertje gedaan om de motor op temperatuur te brengen en eens verschillende metingen gedaan, het zou mij verbazen dat ik onder de 3% zou zitten, want dan zou ik het beter kunnen dan de Lotus mekaniekers van die tijd.

Zonder iets aan de afstelling te veranderen kwam ik met verschillende metingen altijd uit tussen de 3,5% en 4 %, is dus heel goed, en ga dus niks aan de afstelling veranderen en er zo mee naar de keuring gaan, volgens de garagist werkt het toestel nog altijd zoals het hoort, het is te hopen dat het dat ook is.
image1 (3).JPG (1).jpg
image1 (3).JPG (1).jpg (121.96 KiB) 7618 keer bekeken
Met wat hogere toerentallen kwam ik wel soms even boven de 5% maar dat is te verklaren door het feit dat de Weber carburateurs uitgerust zijn met een acceleratiesproeier, bij het plots gas bijgeven wordt er door een soort mini injectiesysteem extra brandstof in het inlaatkanaal gespoten, de motor krijgt dus al de normale aangezogen brandstof + nog iets extra, en dat is wel goed voor de acceleratie maar toch iets te veel voor een arm CO, eens de motor op een constant toerental zakt de waarde wel naar ongeveer 4 % CO




Ook de afstelling van de voorlichten moet ik nog eens nakijken en wat bij regelen, ik heb al wel wat info gevraagd toen ik 2 maanden terug met de camper op de keuring was en de keurder vertelde van de afstelling van de lichten van de Lotus te doen met een persoon aan boord, de reden zou zijn omdat de Lotus een lichte auto is, mijn gewicht van 101 kg de auto zou laten doorzakken aan één kant, ik heb geantwoord dat mijn Lotus geen 2pk is, maar zal het toch wel even nakijken, hij vertelde wel dat er al wel wat problemen geweest met het keuren van oldtimers en dat was dat ze soms niet meer starten, door een slechte accu ofzo, ik heb maar niks gezegd maar dat zal volgens mij zijn omdat ze de motor ontregelen om door de uitlaattest te geraken, en dat daarom de motor moeilijk of niet meer start, we zullen wel zien binnen een 2 tal weken
Gebruikersavatar
FastEleven
Berichten: 1925
Lid geworden op: 29 jan 2009, 11:38
Naam: Erik
Auto: 2-11 + Cup 250
Locatie: België-Brasschaat

Re: Hugo - (oldtimer) Lotus Europa Special

Bericht door FastEleven »

He, he, enkele weken geleden mijn 1967 Alfa Junior GT (juist, zo'n brievenbuske) verkocht en dus ook verplicht naar de keuring. Auto is eveneens voorzien van 2 dubbele webers en niet helemaal standaard en daarom behoorlijk rijk afgesteld. Maar ook meer dan 50 jaar oud, dus een minder zware keuring dan jouw 1974 Lotus.

Opvallend was vooral dat de keurmeester niet veel afwist van wat en hoe gekeurd moest worden. Ze geven het chasisnummer in, en er verschijnen een aantal icoontjes voor de testen die moeten uitgevoerd worden.
- Toen hij de afstelling van de lichten ging opmeten heb ik aangegeven dat dat voor een auto van 50 jaar oud niet moest, enkel visuele keuring dat alles functioneert. 'Excuses, mijnheer, je hebt gelijk'.
- Idem voor de CO2 : uitlaatlijn wordt bij auto's ouder dan 50 jaar enkel visueel gekeurd, en ook hier na mijn opmerking : 'excuses, mijnheer, je hebt gelijk'.
- De auto is voorzien van 2 klassieke kuipstoeltjes die niet naar voor klappen, en uit voorzorg had ik alvast de achterbank verwijderd omdat mogelijke passagiers niet kunnen ontsnappen bij een ongeluk. Overigens is die achterbank enkel geschikt voor kinderen zonder benen. Daar werd niks over gezegd en naar mijn gevoel ook niet eens naar gekeken.

Anyway, het is dus belangrijk om zelf goed op de hoogte te zijn, want sommige keurmeesters kennen de details van de keuringen niet. Maar wel beslist een pluim op die mijnheer zijn hoed, want naast de excuses dat ze niet alle uitzonderingen kennen, was hij ook ontzettend vriendelijke en behulpzaam. Alles bij elkaar dus toch een fijne ervaring en vooral een blanco groene kaart.
My ex 1962 Westfield 'Lotus' Eleven on track
Afbeelding
Gebruikersavatar
Hugo
Berichten: 934
Lid geworden op: 08 nov 2009, 09:47
Naam: Hugo
Auto: Europa Special
Locatie: Stabroek

Re: Hugo - (oldtimer) Lotus Europa Special

Bericht door Hugo »

Eric, denk dat jij ook naar de keuring in St Job gaat, ik ga daar ook met verschillende voertuigen, een 7 tal keer per jaar, het is al meer dan 1 jaar bekent dat oldtimers terug naar de keuring moeten, ik vraag altijd wanneer ik daar ben aan de keurmeester meer info over de keuring van mijn Europa, ook al aan de stationschef, want ik zit ook nog met een probleem, ik zou niet graag hebben dat iemand van de keurders met de Lotus rijdt, ik wil dat zelf doen, er is mij geantwoord, je mag alles zelf doen behalve de remtest, want dat moeten we zelf doen, ik heb dan eens naar zijn schoenen gekeken en gezegd dat dat met zijn brede veiligheidsschoenen niet veilig gaat lukken, er is heel weinig plaats tussen het rempedaal en de zijkant van de tunnel, met te grote schoenen ga je het rempedaal samen met het gaspedaal indrukken, of nog erger, je kan met je schoen achter het rempedaal bijven hangen als je wil wisselen van gas naar rempedaal, ik moet om met Lotje te rijden mijn smalste schoenen aandoen, de zool mag niet breder zijn dan de voet.

Ik heb daar ook al voor bij de stationchef geweest en ik moet eerst bij hem langsgaan vooraleer ik Lotje ter controle aanbied, hij zou dan zelf de zaak eens bekijken en een oordeel vellen.

Met uw Alfa van 1967 valt je nog juist in de categeorie van "tot 1968" en voor die auto's is de keuring maar zo goed als visueel, tot 1968 waren er nog bijna geen regels voor de autokeuring, een auto van bv 1930 valt ook nog in die categorie, en wat zouden ze daar aan kunnen keuren, die auto's zouden zelfs gebracht mogen worden op een aanhanger en de keuring zou gebeuren met het voertuig op de aanhanger

mijn Europa valt in de categorie 'tot 1986" en in die categorie worden al meer dingen gecontroleerd, wel volgens de regels uit die periode, zo is er ook contole op de werking van alle lichten, en een keuring van de hoogte van de dimlichten ( niet van de grote lichten) toen ik er laatst was en weer vragen begon te stellen over de keuring van de Europa, heeft hij mij wel veel uitleg gegeven, hij had zelf ook een oldtimer ( Triumph van 1980) daarom natuurlijk, als die Lotje moet keuren zullen er niet veel problemen zijn denk ik
Gebruikersavatar
Hugo
Berichten: 934
Lid geworden op: 08 nov 2009, 09:47
Naam: Hugo
Auto: Europa Special
Locatie: Stabroek

Re: Hugo - (oldtimer) Lotus Europa Special

Bericht door Hugo »

nog ergens een foto gevonden uit 1974 of 1975, denk op het circuit van Nivelles, Alain Dex met de Lotus Europa Special voor de grote Opel Commodore van Rene Tricot, auto's van de toenertijd Group 1 en Group 3, wagens zo goed als standaard, buiten de verplichte veiligheids uitrustingen mocht er niks veranderd worden aan de auto.

De Europa heft wel zijn links voorwiel, enerzijds geholpen door zijn fenomenale bochtensnelheid, en anderzijds door het gewicht van de nogal zware piloot die rechts aan het stuur zit, op de meest circuits wordt met de klok mee gereden, dus meer bochten rechtsom dan linksom, bij een lichte auto geeft dan veel gewicht aan de rechterkant een beetje voordeel
90439008_3104322722945938_6663583361073676288_o.jpg
90439008_3104322722945938_6663583361073676288_o.jpg (247.68 KiB) 7112 keer bekeken
Plaats reactie