Ophanging afstellen

Elise S1, S2 & S3, Exige S1, S2 & S3, 340R & 2-Eleven
Ook Opel Speedster, Vauxhall VX220 & Tesla Roadster
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Stevenvhg
Berichten: 6
Lid geworden op: 25 jun 2015, 18:07
Auto: Elise s2
Locatie: Kortenaken
Contacteer:

Ophanging afstellen

Bericht door Stevenvhg »

Hallo,
Ik heb een 111s maar zoek iemand die kennis heeft om men ophanging af te stellen. Momenteel staat hij veel te hard en voelt heel licht op de neus aan.
Liefst in de omgeving v Vl Brabant of Limburg.
Tegen vergoeding natuurlijk.
Momenteel beleef ik geen fun aan het rijden men Elise :(
Alle tips welkom
Steven
(Tienen)
Gebruikersavatar
FastEleven
Berichten: 1925
Lid geworden op: 29 jan 2009, 11:38
Naam: Erik
Auto: 2-11 + Cup 250
Locatie: België-Brasschaat

Re: Ophanging afstellen

Bericht door FastEleven »

Het antwoord is niet zo moeilijk als je verstelbare schokdempers (zoals bv Nitron, ...) hebt:

Allereerst zorg je dat je 4 (recente) banden op de juiste druk staan. Voor een Elise ergens tussen de 1.8 en 2.0 kg. Zijn je banden te oude, dan voelen ze als beton en schuiven ze als geen ander, of maw onmiddellijk vervangen !! 8-)

Vervolgens draai je de regeling onderaan de schokdemper even volledig links en rechts door te klikken. Dan weet je precies hoeveel standen er zijn, en stel je zowel vooraan als achteraan af in het midden en begin je van daaruit eventueel onderstaande aanpassingen te doen. Alles los is natuurlijk het meest comfortabele maar stuurt minder strak.

Daarna pas je volgende theorie toe:

- onderstuur betekent dat je auto in de bocht niet wil draaien en naar de buitenbocht wil. Dat is wellicht wat je bedoelt met 'te licht vooraan'. Dan moet je de ophanging vooraan zachter zetten, door je schokdempers uit te draaien (naar links) zodat de olie sneller over en weer kan en het geheel zachter wordt. Zelfde geldt voor de voorste torsiestang mocht je die hebben: montage verder naar het uiteinde monteren betekent zachter.

- heb je overstuur (wat in jouw geval niet zo lijkt te zijn, dan doe je het omgekeerde : je draait de schokdempers achteraan zachter (of eventueel vooraan harder dmv schokdempers en/of torsiestang.

Wanneer je geen Nitrons of gelijkaardig hebt, maar wel de veel duurdere en professionelere Ohlins, dan blijft de theorie dezelfde, maar wordt de praktijk wat complexer want dan kun je zowel inbound als outbound regelen (en kun je ook meer verprutsen uiteraard). Maar die kans lijkt me klein op een 111S.

Natuurlijk niet vergeten tussen elke aanpassing een stukje te rijden, zodat je het verschilt ervaart en aanvoelt wat jou het beste ligt.

En mocht bovenstaande niet kunnen of niet veel uithalen, kijk dan ook even naar de maat van je voorbanden: 175 is behoorlijk smal en met een 195 heb je natuurlijk meer wrijving en dus minder licht stuurgevoel vooraan.

Succes !
My ex 1962 Westfield 'Lotus' Eleven on track
Afbeelding
Plaats reactie