Reagi's Lotus Elise S2
Geplaatst: 15 mar 2009, 11:42
Wat het voorstellen van mijn Elise betreft: Ik heb een Lotus Elise 1.8 16V 122 pk van 11/2001. Het is een RHD versie in de kleur Laser Blue.
Ik droom al van een Elise sinds 1995 en dat is meteen ongeveer de helft van mijn leven
. Na lang twijfelen heb ik er eindelijk één gekocht.
Ik heb mijn Elise tweedehands gekocht bij (en nu ga ik me de toorn van het ganse forum op de hals halen
) Target Cars. Ik weet dat er vele meningen zijn over Target Cars en het is inderdaad zo dat veel wagens daar in niet al te beste staat zijn. Ik ben dan ook niet over één nacht ijs gegaan en me vooraf grondig geïnformeerd over aandachtspunten. Vervolgens heb ik alle Elises daar ter plaatse aan een grondig onderzoek onderworpen. Ik had wat inspectiemateriaal meegebracht (diverse lampen, endoscoop, spiegeltjes, gereedschap, detectiemateriaal voor lekke cilinderkoppakking, enz.) en ben toch meer dan een halve dag daar geweest. De meeste Elises hadden ongevalschade die soms bijzonder slecht hersteld was. De mensen van Target hebben ons (we waren met z'n twee) in alle rust de nodige controles laten doen (zolang ze van niet-destructieve aard waren) 
Vervolgens heb ik er één uitgekozen, met lichte schade aan de achterzijde, een hersteld rechterportier en rondom wat gebruiksschade. Er waren ook nog een aantal andere defecten (knipperlicht gescheurd, verwarmingsknop geblokkeerd, batterij defect, lekke band, hendel voor bevestiging van de softtop afgebroken, kleine koelvloeistoflekkage aan radiatorslang, enz). Door mijn inspectie weet ik echter heel zeker dat het chassis volledig intact is. Mijn exemplaar was voorzien van een onderhoudshistoriek met alle originele facturen van een Engelse Lotus-dealer. Ik heb de dealer daar ter plaatse opgebeld en de echtheid geverifieerd. Ik mocht voor het controleren trouwens gebruik maken van een hefbrug daar ter plaatse. Het principe bij Target is "what you see is what you get", men probeert je dus niet actief op te lichten, maar je moet zelf wel goed opletten
. Als mijn Lotus dus achteraf slecht blijkt te zijn heb ik dat aan mezelf te danken, de mensen van Target hebben me immers niet gezegd dat hij in schitterende staat is, ongevalvrij is, enz.
Het is een handelswijze die lang niet voor iedereen geschikt is en ze hebben daar ook geen klantgerichte houding, maar zeker als je een autotechnische achtergrond hebt en ter plaatse alles nuchter bekijkt, kan je er zeker een goede zaak doen.
Ik ben vervolgens gewoon diezelfde dag met de Elise huiswaarts gereden. Na aankoop heb ik van de medewerker van Target nog brandstof, koelvloeistof en wat olie gekregen en we hebben ook gebruik mogen maken van een compressor om de banden op te pompen. M.a.w. wij zijn correct behandeld, maar zonder franjes
Op dit moment staat de Elise bijna volledig gedemonteerd: front en rear clam uitgebouwd, portieren gedemonteerd, radiator uitgebouwd, heater unit gedemonteerd, zetels uitgebouwd enz. Ik ga de bodyparts allemaal herspuiten en de defecten die aanwezig waren bij aankoop ook definitief herstellen.
Ik droom al van een Elise sinds 1995 en dat is meteen ongeveer de helft van mijn leven

Ik heb mijn Elise tweedehands gekocht bij (en nu ga ik me de toorn van het ganse forum op de hals halen


Vervolgens heb ik er één uitgekozen, met lichte schade aan de achterzijde, een hersteld rechterportier en rondom wat gebruiksschade. Er waren ook nog een aantal andere defecten (knipperlicht gescheurd, verwarmingsknop geblokkeerd, batterij defect, lekke band, hendel voor bevestiging van de softtop afgebroken, kleine koelvloeistoflekkage aan radiatorslang, enz). Door mijn inspectie weet ik echter heel zeker dat het chassis volledig intact is. Mijn exemplaar was voorzien van een onderhoudshistoriek met alle originele facturen van een Engelse Lotus-dealer. Ik heb de dealer daar ter plaatse opgebeld en de echtheid geverifieerd. Ik mocht voor het controleren trouwens gebruik maken van een hefbrug daar ter plaatse. Het principe bij Target is "what you see is what you get", men probeert je dus niet actief op te lichten, maar je moet zelf wel goed opletten

Het is een handelswijze die lang niet voor iedereen geschikt is en ze hebben daar ook geen klantgerichte houding, maar zeker als je een autotechnische achtergrond hebt en ter plaatse alles nuchter bekijkt, kan je er zeker een goede zaak doen.
Ik ben vervolgens gewoon diezelfde dag met de Elise huiswaarts gereden. Na aankoop heb ik van de medewerker van Target nog brandstof, koelvloeistof en wat olie gekregen en we hebben ook gebruik mogen maken van een compressor om de banden op te pompen. M.a.w. wij zijn correct behandeld, maar zonder franjes

Op dit moment staat de Elise bijna volledig gedemonteerd: front en rear clam uitgebouwd, portieren gedemonteerd, radiator uitgebouwd, heater unit gedemonteerd, zetels uitgebouwd enz. Ik ga de bodyparts allemaal herspuiten en de defecten die aanwezig waren bij aankoop ook definitief herstellen.