Hoi iedereen,
Een jaartje of 2 niet veel gevolgd....
Nu lees ik ergens dat er een probleem is om de banden te krijgen, de AD07's....
Ondertussen bestond de AD08, en nu reeds de AD08R, als dat allemaal klopt? Zijn die nog specifiek LTS, of niet? Heb ooit es een RE050 ipv RE040 LTS op mijn 111S geplaatst, en dat een fenomenaal debacle qua weggedrag!
Mijn doel was altijd om als volgende banden de A048's te leggen ipv AD07... En 2 nieuwe voorste velgen te kopen...
Zal wel al heel veel gevraagd zijn op de forums zeker: Een 195 op de standaard forged alloys vooraan... Dat past er natuurlijk wel op, maar.... Hoe is het stuurgedrag? Iedere Lotus-fanatic houdt natuurlijk naast de prestaties van de Lotus's ook van het enorm scherpe stuurgevoel...
Verandert er veel, als je 195 op de voorste Elise-velgen legt?
En hoe ziet dat er uit op een standaard velg? Een band met een 'buik', ipv het netjes strak ogende van de 175-band op die velg? Of toch niet zo'n danig verschil? En wat voor de keuring met 195 op Elise-velg?
2 velgen kosten om en bij de 1300 Euro... Duur toch, als je het mij vraagt... Maar als het nodig is, en nu ze (hopelijk) nog leverbaar zijn... Iemand die een betere prijs weet soms? Ware ook nog interessant... Of iemand die ze te koop heeft?
Nu dan nog de kwestie van de A048's tegenover de AD08R... Wat is het beste? Zijn de AD08R's al zodanig veel beter dan AD07? Lees nu en dan ook trouwens dat A048's als pure openbare-weg-band (ik doe geen trackdays) niet zo goed zouden zijn?! Dat ze nooit voldoende op temperatuur komen....
Alvast bedankt voor jullie nuttige antwoorden,
Francis Arteel,
Banden Elise
-
- Naam: Francis Arteel
- Auto: Elise MK2 SC
- Coen
- Naam: Coen
- Auto: Elise S2 111S
Re: Banden Elise
Over de ervaringen van de AD08R banden kun je ze hier goed lezen van Emiel:
search.php?keywords=ad08r&terms=all&aut ... mit=Zoeken
search.php?keywords=ad08r&terms=all&aut ... mit=Zoeken
Lotus Elise S2 111S & Porsche 997.2
-
- Naam: Nick
- Auto: Elise S1
RIj zelf met 195 vooraan. Staat een beetje met een buik inderdaad maar vindt dat mooie dan de strakke dunnen 175 (nooit met 175 gereden trouwens)
Auto heeft nog steeds de neiging to onderstuur als banden koud staan, daarna mooi neutraal.
ik rij nu op AD08R, ben er zeer tevreden van, je voelt inderdaad dat de opstaande wand stijver is dan de AD07 LTS, maar dat voel je vooral op een bult, niet echt in de bochten (getest op Spa, ik rij nooit snel genoeg op straat om de banden echt voldoende warm dat ze echt naar hun plakkende performance gaan zoals ze op circuit doen) De banden zijn prima voor sneller straatgebruik ook, maar zoals eerder aangehaald, dan heb je nooit de echt top performance zoals op circuit.
Maat rijdt met 211 en heeft AD048 banden, dat is zeker overkill voor op de weg en lastig in de regen (regen met die banden = geen grip)
Auto heeft nog steeds de neiging to onderstuur als banden koud staan, daarna mooi neutraal.
ik rij nu op AD08R, ben er zeer tevreden van, je voelt inderdaad dat de opstaande wand stijver is dan de AD07 LTS, maar dat voel je vooral op een bult, niet echt in de bochten (getest op Spa, ik rij nooit snel genoeg op straat om de banden echt voldoende warm dat ze echt naar hun plakkende performance gaan zoals ze op circuit doen) De banden zijn prima voor sneller straatgebruik ook, maar zoals eerder aangehaald, dan heb je nooit de echt top performance zoals op circuit.
Maat rijdt met 211 en heeft AD048 banden, dat is zeker overkill voor op de weg en lastig in de regen (regen met die banden = geen grip)
-
- Naam: Francis Arteel
- Auto: Elise MK2 SC
Hoi,
Alvast bedankt voor het uitgebreid antwoord.
Als ik het goed begrijp reed je voordien met 195.. Op een standaard Elise velg van 6J? Correct? Mijne zijn de forged van het Sport Pack, en die zijn volgens mij 6J...
Heb je daar foto's van, hoe de band eruit ziet op die smalle velg? En ongetwijfeld boet het 'directe stuurgevoel' er toch wat van in? Maar ja, als je nooit met de 175's gereden hebt, weet je misschien het verschil niet... Of is er écht zo weinig verschil?!
Nu rijd je dus met AD08R, nog steeds op diezelfde velg? Minimum maat in de AD08R's is toch een 205, als ik dat allemaal goed gelezen heb? Daar bestaat toch geen 195 in?
Het is eigenlijk naar de AD08R's dat ik tenslotte wil gaan, maar daar rijst alweer het probleem dat zélfs met de bredere forged-alloy-velg van 6,5J (die van de Exiges) die eigenlijk weeral te smal is voor die 205's vooraan...
Ik heb het wél voor strakke wanden van de banden op de velgen, die volgens mij ook de directheid in het stuur geven... Maar daar zit ik dan weer met een handicap...
Weet iemand prijs van SJ Racing Leggero in zilverkleur, en waar je ze kunt kopen? Heb Komo-Tec gevonden, maar die hebben ze enkel in zwart, en antraciet... Zwart wil ik niet, geen idee hoe het antraciet er eigenlijk wel uitziet....
Zou er iemand evt. geinteresseerd zijn in mijn complete set 'forged alloys'?
Bedankt voor jullie antwoord,
Francis,
Alvast bedankt voor het uitgebreid antwoord.
Als ik het goed begrijp reed je voordien met 195.. Op een standaard Elise velg van 6J? Correct? Mijne zijn de forged van het Sport Pack, en die zijn volgens mij 6J...
Heb je daar foto's van, hoe de band eruit ziet op die smalle velg? En ongetwijfeld boet het 'directe stuurgevoel' er toch wat van in? Maar ja, als je nooit met de 175's gereden hebt, weet je misschien het verschil niet... Of is er écht zo weinig verschil?!
Nu rijd je dus met AD08R, nog steeds op diezelfde velg? Minimum maat in de AD08R's is toch een 205, als ik dat allemaal goed gelezen heb? Daar bestaat toch geen 195 in?
Het is eigenlijk naar de AD08R's dat ik tenslotte wil gaan, maar daar rijst alweer het probleem dat zélfs met de bredere forged-alloy-velg van 6,5J (die van de Exiges) die eigenlijk weeral te smal is voor die 205's vooraan...
Ik heb het wél voor strakke wanden van de banden op de velgen, die volgens mij ook de directheid in het stuur geven... Maar daar zit ik dan weer met een handicap...
Weet iemand prijs van SJ Racing Leggero in zilverkleur, en waar je ze kunt kopen? Heb Komo-Tec gevonden, maar die hebben ze enkel in zwart, en antraciet... Zwart wil ik niet, geen idee hoe het antraciet er eigenlijk wel uitziet....
Zou er iemand evt. geinteresseerd zijn in mijn complete set 'forged alloys'?
Bedankt voor jullie antwoord,
Francis,
-
- Naam: Nick
- Auto: Elise S1
ik heb de standaard lotus velgen van de S, weet niet of die breder zijn dan 6.
Banden zijn wel degelijk 195 vooraan, AD08R gewoon zo laten bestellen bij de bandenboer.
Nooit op 175 gereden dus kan je geen vergelijking geven.
Mijn oude banden waren Advan neova LTS banden, maar van het jaar 2004
geen grip whatsoever, die had de vorige eigenaar er met grote trots al die jaren op laten staan. Het rubber was zo erg vergaan dat de auto zelfs niet degelijk kon remmen, wat een verschil toen die AD08R er op kwamen.
Heel veel mensen rijden met Toyo, denk dat die wat goedkoper zijn dan Yokohama. Gewoon proberen en rijden...
Banden zijn wel degelijk 195 vooraan, AD08R gewoon zo laten bestellen bij de bandenboer.
Nooit op 175 gereden dus kan je geen vergelijking geven.
Mijn oude banden waren Advan neova LTS banden, maar van het jaar 2004

geen grip whatsoever, die had de vorige eigenaar er met grote trots al die jaren op laten staan. Het rubber was zo erg vergaan dat de auto zelfs niet degelijk kon remmen, wat een verschil toen die AD08R er op kwamen.
Heel veel mensen rijden met Toyo, denk dat die wat goedkoper zijn dan Yokohama. Gewoon proberen en rijden...