Radiator lek
-
- Berichten: 37
- Lid geworden op: 23 aug 2014, 20:10
- Naam: Nick
- Auto: Elise S1
Radiator lek
Zondagavond een plasje gevonden onder de Elise.
Vooraan links. Heb wat zitten voelen en zoeken en ja inderdaad lijkt wel van de radiator hose te komen. Ik weet dat de clips de reputatie hebben los te komen, ik denk dat dat het moet zijn. Alleen heb ik geen idee hoe je in godsnaam in die kleine ruimte de clip terug vast kan schroeven?
Iemand wat tips of moet de front clam er af?
Iemand ervaring om zelf een nieuwe radiator te steken? Of een idee hoeveel zoiets kost bij de dealer?
Vooraan links. Heb wat zitten voelen en zoeken en ja inderdaad lijkt wel van de radiator hose te komen. Ik weet dat de clips de reputatie hebben los te komen, ik denk dat dat het moet zijn. Alleen heb ik geen idee hoe je in godsnaam in die kleine ruimte de clip terug vast kan schroeven?
Iemand wat tips of moet de front clam er af?
Iemand ervaring om zelf een nieuwe radiator te steken? Of een idee hoeveel zoiets kost bij de dealer?
- HJW
- Berichten: 278
- Lid geworden op: 10 nov 2012, 22:09
- Naam: Hendrik-Jan
- Auto: Elise S2
- Locatie: Paleis 't Loo
Re: Radiator lek
Ik was ongeveer € 850 kwijt inclusief alu radiator en vullen airco.
Maar is geen S1 en weet niet of dat veel uitmaakt.
Maar is geen S1 en weet niet of dat veel uitmaakt.
Lotus Elise S2 2005
-
- Berichten: 37
- Lid geworden op: 23 aug 2014, 20:10
- Naam: Nick
- Auto: Elise S1
Re: Radiator lek
Ondertussen even rondgebeld. 850 blijkt de prijs voor montage nieuwe radiator.
Lijkt me vooral veel uurloon door afname frontaal.
Is zo'n werkje eigenlijk zelf te doen? Enkel het ontluchten lijkt me iets gecompliceerder maar daar bestaan misschien oplossingen voor om het op locatie te laten doen?
Lijkt me vooral veel uurloon door afname frontaal.
Is zo'n werkje eigenlijk zelf te doen? Enkel het ontluchten lijkt me iets gecompliceerder maar daar bestaan misschien oplossingen voor om het op locatie te laten doen?
- Coen
- Berichten: 1907
- Lid geworden op: 19 apr 2011, 10:23
- Naam: Coen
- Auto: Elise S2 111S
- Locatie: Amsterdam
Re: Radiator lek
Van de S1 kan ik het zo niet vinden, wel van de S2. Ik durf niet te zeggen hoeveel overeenkomt maar dat kan iemand hier wel.
http://wiki.seloc.org/a/Remove_S2_front_clamshell
En hier:
http://www.sandsmuseum.com/cars/elise/e ... moval.html
Hier kun je vinden hoe je de radiateur en fans kunt vervangen.
http://wiki.seloc.org/a/Replace_the_rad ... oling_fans
http://wiki.seloc.org/a/Remove_S2_front_clamshell
En hier:
http://www.sandsmuseum.com/cars/elise/e ... moval.html
Hier kun je vinden hoe je de radiateur en fans kunt vervangen.
http://wiki.seloc.org/a/Replace_the_rad ... oling_fans
Lotus Elise S2 111S & Porsche 997.2
-
- Berichten: 324
- Lid geworden op: 28 jan 2010, 20:34
- Naam: Dirk
- Auto: Ne witte
- Locatie: Hasselt
Re: Radiator lek
Het is niet erg moeilijk, zelfs makkelijker als bij de S2.
De voorste clam gaat er een stuk makkelijker af, wel goed onthouden waar de schroeven zitten en genoeg kruipolie spuiten (en laten inwerken!) voor je eraan gaat sleuren want anders draai je de koppen stuk.
Radiator fan zou ik zeker ook mee vervangen, je moet de ouwe trouwens uitboren...
Kijk dan ook je verwarming na en/of batterij.
En als de boel toch openlicht ineens siliconen slangen steken en nieuwe klemmen. Eventueel de steunen van de ARB mee vervangen en behandelen tegen roest... dan is de voorkant ineens terug in orde en moet de clam er een tijdje niet meer af.
Laat maar iets weten als je nog meer info wil...
Dirk
De voorste clam gaat er een stuk makkelijker af, wel goed onthouden waar de schroeven zitten en genoeg kruipolie spuiten (en laten inwerken!) voor je eraan gaat sleuren want anders draai je de koppen stuk.
Radiator fan zou ik zeker ook mee vervangen, je moet de ouwe trouwens uitboren...
Kijk dan ook je verwarming na en/of batterij.
En als de boel toch openlicht ineens siliconen slangen steken en nieuwe klemmen. Eventueel de steunen van de ARB mee vervangen en behandelen tegen roest... dan is de voorkant ineens terug in orde en moet de clam er een tijdje niet meer af.
Laat maar iets weten als je nog meer info wil...
Dirk
Neen de sticker is GEEN Scapa logo...
De S1 staat voor de deur dus binnenkort actie!
De S1 staat voor de deur dus binnenkort actie!
- ovi
- Berichten: 3904
- Lid geworden op: 14 okt 2008, 13:07
- Naam: Ivo
- Auto: Tiger CAT,2xElan,A310V6
- Locatie: Keerbergen
Re: Radiator lek
Nog een kleine toevoegingvan een oldtimerbricoleur
i.v.m. "kruipolie"!
Gebruik een deftige kruipolie en spuit enkele dagen voor je eraan begint al zo veel mogelijk bouten en moeren in die los moeten en eventueel de dag erna de roest wat wegschrapen en nogmaals inspuiten.
Ik zie soms mensen kruipolie spuiten en 10 seconden erna al zoals een gek beginnen sleuren dus zo werkt het niet!!!
Het noemt niet voor niets "kruipolie"!

Gebruik een deftige kruipolie en spuit enkele dagen voor je eraan begint al zo veel mogelijk bouten en moeren in die los moeten en eventueel de dag erna de roest wat wegschrapen en nogmaals inspuiten.
Ik zie soms mensen kruipolie spuiten en 10 seconden erna al zoals een gek beginnen sleuren dus zo werkt het niet!!!

Het noemt niet voor niets "kruipolie"!

-
- Berichten: 324
- Lid geworden op: 28 jan 2010, 20:34
- Naam: Dirk
- Auto: Ne witte
- Locatie: Hasselt
Re: Radiator lek
Ivo, Zoals ik al zei:
Had ik al gezegd dat aan een elise prullen niet meteen iets is voor mensen die schrik hebben een beetje vuil te worden...
Een S1 is dan (nog) geen oldtimer, maar de schroeven waarmee de voorste clam aan de dorpels zit vastgemaakt kunnen ferm vast zitten. En dat is niet noodzakelijk roest, maar vooral andere prut die der tussen is komen zitten.(en laten inwerken!)
Had ik al gezegd dat aan een elise prullen niet meteen iets is voor mensen die schrik hebben een beetje vuil te worden...

Neen de sticker is GEEN Scapa logo...
De S1 staat voor de deur dus binnenkort actie!
De S1 staat voor de deur dus binnenkort actie!
-
- Berichten: 37
- Lid geworden op: 23 aug 2014, 20:10
- Naam: Nick
- Auto: Elise S1
Re: Radiator lek
Voorste clam is er vorig jaar tijdens ombouw naar LHD door vorige eigenaar nog afgeweest dus zou in principe geen probleem moeten zijn.ddez schreef:Het is niet erg moeilijk, zelfs makkelijker als bij de S2.
De voorste clam gaat er een stuk makkelijker af, wel goed onthouden waar de schroeven zitten en genoeg kruipolie spuiten (en laten inwerken!) voor je eraan gaat sleuren want anders draai je de koppen stuk.
Radiator fan zou ik zeker ook mee vervangen, je moet de ouwe trouwens uitboren...
Kijk dan ook je verwarming na en/of batterij.
En als de boel toch openlicht ineens siliconen slangen steken en nieuwe klemmen. Eventueel de steunen van de ARB mee vervangen en behandelen tegen roest... dan is de voorkant ineens terug in orde en moet de clam er een tijdje niet meer af.
Laat maar iets weten als je nog meer info wil...
Dirk
Het stuk waar ik het meest vragen rond heb is het "bleeden" van het systeem. Dit moet blijkbaar onder druk gebeuren maar is iets wat ik nog nooit gedaan heb. De rest lijkt me vrij eenvoudig voor zover de vijzen mooi los gaan

- mindp0wer
- Berichten: 2226
- Lid geworden op: 05 aug 2009, 23:01
- Naam: Koen
- Auto: Elise Sport160 - 2006 S
- Locatie: Kermt
Re: Radiator lek
http://wiki.seloc.org/a/Bleed_the_cooling_system
http://elise-faq.info/index.php?title=C ... The_System
http://elise-faq.info/index.php?title=C ... The_System

I have no idols. I admire work, dedication and competence.
Ayrton Senna
- ovi
- Berichten: 3904
- Lid geworden op: 14 okt 2008, 13:07
- Naam: Ivo
- Auto: Tiger CAT,2xElan,A310V6
- Locatie: Keerbergen
Re: Radiator lek
Yep, laten inwerkenddez schreef:Ivo, Zoals ik al zei:
(en laten inwerken!)
Maar voor sommige is 10 seconden ook "inwerken"!

Ik heb bij ons in de garage al genoeg overgedraaide bouten gezien van mensen die niet weten waarom het product de benaming "kruipolie" gekregen heeft (zelf oude mechaniekers

