Radiator lek

Elise S1, S2 & S3, Exige S1, S2 & S3, 340R & 2-Eleven
Ook Opel Speedster, Vauxhall VX220 & Tesla Roadster
spidermonkey
Berichten: 37
Lid geworden op: 23 aug 2014, 20:10
Naam: Nick
Auto: Elise S1

Radiator lek

Bericht door spidermonkey »

Zondagavond een plasje gevonden onder de Elise.
Vooraan links. Heb wat zitten voelen en zoeken en ja inderdaad lijkt wel van de radiator hose te komen. Ik weet dat de clips de reputatie hebben los te komen, ik denk dat dat het moet zijn. Alleen heb ik geen idee hoe je in godsnaam in die kleine ruimte de clip terug vast kan schroeven?
Iemand wat tips of moet de front clam er af?

Iemand ervaring om zelf een nieuwe radiator te steken? Of een idee hoeveel zoiets kost bij de dealer?
Gebruikersavatar
HJW
Berichten: 278
Lid geworden op: 10 nov 2012, 22:09
Naam: Hendrik-Jan
Auto: Elise S2
Locatie: Paleis 't Loo

Re: Radiator lek

Bericht door HJW »

Ik was ongeveer € 850 kwijt inclusief alu radiator en vullen airco.
Maar is geen S1 en weet niet of dat veel uitmaakt.
Lotus Elise S2 2005
spidermonkey
Berichten: 37
Lid geworden op: 23 aug 2014, 20:10
Naam: Nick
Auto: Elise S1

Re: Radiator lek

Bericht door spidermonkey »

Ondertussen even rondgebeld. 850 blijkt de prijs voor montage nieuwe radiator.
Lijkt me vooral veel uurloon door afname frontaal.
Is zo'n werkje eigenlijk zelf te doen? Enkel het ontluchten lijkt me iets gecompliceerder maar daar bestaan misschien oplossingen voor om het op locatie te laten doen?
Gebruikersavatar
Coen
Berichten: 1907
Lid geworden op: 19 apr 2011, 10:23
Naam: Coen
Auto: Elise S2 111S
Locatie: Amsterdam

Re: Radiator lek

Bericht door Coen »

Van de S1 kan ik het zo niet vinden, wel van de S2. Ik durf niet te zeggen hoeveel overeenkomt maar dat kan iemand hier wel.

http://wiki.seloc.org/a/Remove_S2_front_clamshell

En hier:
http://www.sandsmuseum.com/cars/elise/e ... moval.html

Hier kun je vinden hoe je de radiateur en fans kunt vervangen.
http://wiki.seloc.org/a/Replace_the_rad ... oling_fans
Lotus Elise S2 111S & Porsche 997.2
ddez
Berichten: 324
Lid geworden op: 28 jan 2010, 20:34
Naam: Dirk
Auto: Ne witte
Locatie: Hasselt

Re: Radiator lek

Bericht door ddez »

Het is niet erg moeilijk, zelfs makkelijker als bij de S2.

De voorste clam gaat er een stuk makkelijker af, wel goed onthouden waar de schroeven zitten en genoeg kruipolie spuiten (en laten inwerken!) voor je eraan gaat sleuren want anders draai je de koppen stuk.

Radiator fan zou ik zeker ook mee vervangen, je moet de ouwe trouwens uitboren...

Kijk dan ook je verwarming na en/of batterij.

En als de boel toch openlicht ineens siliconen slangen steken en nieuwe klemmen. Eventueel de steunen van de ARB mee vervangen en behandelen tegen roest... dan is de voorkant ineens terug in orde en moet de clam er een tijdje niet meer af.

Laat maar iets weten als je nog meer info wil...

Dirk
Neen de sticker is GEEN Scapa logo...
De S1 staat voor de deur dus binnenkort actie!
Gebruikersavatar
ovi
Berichten: 3904
Lid geworden op: 14 okt 2008, 13:07
Naam: Ivo
Auto: Tiger CAT,2xElan,A310V6
Locatie: Keerbergen

Re: Radiator lek

Bericht door ovi »

Nog een kleine toevoegingvan een oldtimerbricoleur :mrgreen: i.v.m. "kruipolie"!
Gebruik een deftige kruipolie en spuit enkele dagen voor je eraan begint al zo veel mogelijk bouten en moeren in die los moeten en eventueel de dag erna de roest wat wegschrapen en nogmaals inspuiten.
Ik zie soms mensen kruipolie spuiten en 10 seconden erna al zoals een gek beginnen sleuren dus zo werkt het niet!!! :roll:
Het noemt niet voor niets "kruipolie"! :D
ddez
Berichten: 324
Lid geworden op: 28 jan 2010, 20:34
Naam: Dirk
Auto: Ne witte
Locatie: Hasselt

Re: Radiator lek

Bericht door ddez »

Ivo, Zoals ik al zei:
(en laten inwerken!)
Een S1 is dan (nog) geen oldtimer, maar de schroeven waarmee de voorste clam aan de dorpels zit vastgemaakt kunnen ferm vast zitten. En dat is niet noodzakelijk roest, maar vooral andere prut die der tussen is komen zitten.

Had ik al gezegd dat aan een elise prullen niet meteen iets is voor mensen die schrik hebben een beetje vuil te worden... :mrgreen:
Neen de sticker is GEEN Scapa logo...
De S1 staat voor de deur dus binnenkort actie!
spidermonkey
Berichten: 37
Lid geworden op: 23 aug 2014, 20:10
Naam: Nick
Auto: Elise S1

Re: Radiator lek

Bericht door spidermonkey »

ddez schreef:Het is niet erg moeilijk, zelfs makkelijker als bij de S2.

De voorste clam gaat er een stuk makkelijker af, wel goed onthouden waar de schroeven zitten en genoeg kruipolie spuiten (en laten inwerken!) voor je eraan gaat sleuren want anders draai je de koppen stuk.

Radiator fan zou ik zeker ook mee vervangen, je moet de ouwe trouwens uitboren...

Kijk dan ook je verwarming na en/of batterij.

En als de boel toch openlicht ineens siliconen slangen steken en nieuwe klemmen. Eventueel de steunen van de ARB mee vervangen en behandelen tegen roest... dan is de voorkant ineens terug in orde en moet de clam er een tijdje niet meer af.

Laat maar iets weten als je nog meer info wil...

Dirk
Voorste clam is er vorig jaar tijdens ombouw naar LHD door vorige eigenaar nog afgeweest dus zou in principe geen probleem moeten zijn.

Het stuk waar ik het meest vragen rond heb is het "bleeden" van het systeem. Dit moet blijkbaar onder druk gebeuren maar is iets wat ik nog nooit gedaan heb. De rest lijkt me vrij eenvoudig voor zover de vijzen mooi los gaan :)
Gebruikersavatar
mindp0wer
Berichten: 2226
Lid geworden op: 05 aug 2009, 23:01
Naam: Koen
Auto: Elise Sport160 - 2006 S
Locatie: Kermt

Re: Radiator lek

Bericht door mindp0wer »

AfbeeldingLotus Tour Limburg 2011-2012-2013-2014-2015

I have no idols. I admire work, dedication and competence.
Ayrton Senna
Gebruikersavatar
ovi
Berichten: 3904
Lid geworden op: 14 okt 2008, 13:07
Naam: Ivo
Auto: Tiger CAT,2xElan,A310V6
Locatie: Keerbergen

Re: Radiator lek

Bericht door ovi »

ddez schreef:Ivo, Zoals ik al zei:
(en laten inwerken!)
Yep, laten inwerken

Maar voor sommige is 10 seconden ook "inwerken"! ;)

Ik heb bij ons in de garage al genoeg overgedraaide bouten gezien van mensen die niet weten waarom het product de benaming "kruipolie" gekregen heeft (zelf oude mechaniekers :roll: ) dus daarom toch even mijn kleine bijdrage. :mrgreen:
Plaats reactie