Pagina 1 van 3
INTRODUCTION OF EXIGE S AUTOMATIC
Geplaatst: 24 okt 2014, 00:42
door FKM
LOTUS EXPANDS EXIGE PRODUCT RANGE WITH INTRODUCTION OF EXIGE S AUTOMATIC
Offering the involvement of a manual paddle-shift with all the convenience of an automatic, the Exige S Automatic comes with a 6-speed transmission that has been specifically tailored to the sporty characteristics of the Exige.
Integrating smooth and intuitive gear shifts with engine response and exhaust note, the Exige S Automatic provides its driver with all round engagement and excitement and reflects the Lotus DNA of pure driving experience.
For drivers who enjoy a more spirited drive, the gear-shift characteristics have been calibrated to reflect the dynamic system changes that are activated when the driver selects either ‘Sport’ or ‘Race’ mode. Optimised gear selection and response deliver quicker all-round performance when a sportier experience is desired.
Jean-Marc Gales, Chief Executive Officer, Group Lotus plc said, “By introducing a paddle-shift, we have expanded the Exige product range to make it more accessible to customers worldwide. Now, customers who are more accustomed to two pedals and automatic transmissions can enjoy the unbelievable performance and handling of the Exige S without compromise.”
The new Exige S Automatic is currently completing its final stages of testing and is anticipated to exceed the manual variant in performance when it goes on sale in January 2015. In fact, the Exige S with automatic transmission as fast as its manual counterpart around the Hethel test track and achieves the 0 - 100 km/h sprint achieving, 0.1 seconds quicker than the Exige S manual in 3.9 seconds.
Automatic transmission will be available as a cost option to the Exige S and Exige S Roadster models in all markets where the Exige is currently on sale.
Prices for UK customers will be £2,000 including VAT and
€2,185 in Europe excluding local taxes.
Re: INTRODUCTION OF EXIGE S AUTOMATIC
Geplaatst: 24 okt 2014, 06:15
door Erwin
Heel goed nieuws!
Nu nog een variant voor de Elise
Frederik,
De zijdorpels zijn zo te zien ook anders afgewerkt.
Een comfort pack op komst voor de Exige?
Re: INTRODUCTION OF EXIGE S AUTOMATIC
Geplaatst: 24 okt 2014, 08:43
door fastcooki3
Erwin schreef:Heel goed nieuws!
Nu nog een variant voor de Elise
Vergeleken met de Elise van 1996 is de huidige Elise een obees, die zeer dringend een maagverkleining nodig heeft voor haar eigen levensverwachting enigszins te behouden/te verlengen met nog 10 jaar. Daar nog een automatische boite bij inplanten van voor de oorlog (14-18, niet 40-45!), die zowat een extra passagier aan gewicht meebrengt, lijkt mij alvast geen goed idee.
Ik zie ook een beperkt publiek voor een Exige IPS (en een mogelijke Elise IPS), gezien hun sportieve karakter en publiek. Er zijn de fel verbeterde schakelkabels, dus vraag ik mij af wie de moeite koestert om in en uit een Exige/Elise te klauteren, maar dan opeens te lui is om te schakelen, want voor de extreem snelle schakelsnelheid (op circuit) moet je de (vorige) IPS niet kopen...
In een Evora, een autostrade/asfalt vreter, begrijp ik het dan weer allemaal wel, want of die nu 80kg meer of minder weegt, who cares. Dat is een cruiser, geen trackday wagen.
Positief is alvast dat Lotus eindelijk nog eens iets voorstelt, hopelijk worden de volgende voorstellingen nog wat straffer dan dit. Dan zijn ze terug vertrokken op de goede weg.
Re: INTRODUCTION OF EXIGE S AUTOMATIC
Geplaatst: 24 okt 2014, 08:50
door wimvanbeeck
Ik hoop dat hij "IPS" gaat heten en niet klassiek "automatic", dat klinkt echt voor opa's
Re: INTRODUCTION OF EXIGE S AUTOMATIC
Geplaatst: 24 okt 2014, 09:03
door stekki
fastcooki3 schreef:Erwin schreef:Heel goed nieuws!
Nu nog een variant voor de Elise
Ik zie ook een beperkt publiek voor een Exige IPS (en een mogelijke Elise IPS), gezien hun sportieve karakter en publiek. Er zijn de fel verbeterde schakelkabels, dus vraag ik mij af wie de moeite koestert om in en uit een Exige/Elise te klauteren, maar dan opeens te lui is om te schakelen, want voor de extreem snelle schakelsnelheid (op circuit) moet je de (vorige) IPS niet kopen...
In een Evora, een autostrade/asfalt vreter, begrijp ik het dan weer allemaal wel, want of die nu 80kg meer of minder weegt, who cares. Dat is een cruiser, geen trackday wagen.
Positief is alvast dat Lotus eindelijk nog eens iets voorstelt, hopelijk worden de volgende voorstellingen nog wat straffer dan dit. Dan zijn ze terug vertrokken op de goede weg.
+111
Re: INTRODUCTION OF EXIGE S AUTOMATIC
Geplaatst: 24 okt 2014, 09:15
door Milton1
Of je nu zelf negatief of positief tegen de auto bak staat; feit is dat het voor Lotus een goeie zaak zal zijn deze te kunnen aanbieden.
Ik denk vooral aan de Aziatische markten.
Interne kost is verwaarloosbaar, aangezien ze het ding toch al hebben.
Begrijp niet goed waarom er zo onmiddellijk wordt op afgegeven??
Ik begrijp zelf echter goed waarom ik zelf geen auto bak zal hebben in mijn Exige... de daily heeft er echter wel een.
Goeie zet van Lotus.
Re: INTRODUCTION OF EXIGE S AUTOMATIC
Geplaatst: 24 okt 2014, 09:25
door FastEleven
Ik zie ook een beperkt publiek voor een Exige IPS
Wellicht correct voor Europa (en hoeveel Exige V6 hebben we samen al gekocht ... ?), maar ik vermoed toch echt wel een publiek in de US en het Oosten ...
Hopelijk schakelt het ding zoals het hoort (ref BMW ZF 8 trap), en niet zoals de auto bak in de Aston Martin ...
Re: INTRODUCTION OF EXIGE S AUTOMATIC
Geplaatst: 24 okt 2014, 09:29
door Milton1
FastEleven schreef:Ik zie ook een beperkt publiek voor een Exige IPS
Wellicht correct voor Europa (en hoeveel Exige V6 hebben we samen al gekocht ... ?), maar ik vermoed toch echt wel een publiek in de US en het Oosten ...
Voor de US gaat Lotus dan toch de Smart Airbags moeten arrangeren, want daar is de V6 niet street legal momenteel.
Mbt V6 sales: ik meende dat deze het toch wel RELATIEF goed deed?
Re: INTRODUCTION OF EXIGE S AUTOMATIC
Geplaatst: 24 okt 2014, 11:09
door Frederik
Ik ben VOOR de IPS op ALLE Lotus modellen. We moeten durven breder en verder kijken dan enkel onszelf en dus de markt in België, Europa ...
Er komt gewoon meer vraag naar automaten, zelf schakelen is zo 'old school' wat niet wil zeggen dat het slecht is of ik het zelf niet (meer) zou willen.
Vorig jaar reed ik een week met de Maserati GranTourismo met automaat (zelfde systeem zoals de IPS).
Dit jaar met de Maserati Gran Tourismo MC Stradale met gerobotiseerde bak (single clutch).
Mocht ik moeten kiezen dan nam ik de automaat voor op de gerobotiseerde. Tenzij ik meer circuit zou doen dan openbare weg. De MC Stradale schakelde op lage toerentallen zo tergend traag, elke keer bij het schakelen effe duiken of het gas preventief loslaten (had zelfs het Smart ForTwo gevoel) enkel snel bij hoge toerentallen die je op de openbare weg altijd deden flirten met "het kwijtspelen van je rijbewijs" was het klak/klak...
Niet elke Lotus koper is een fervent trackday aanhanger, dus kunnen kiezen tussen manueel en IPS is volgens mij een goede zet. Trackday liefhebber zal zeker de voorkeur geven aan een manuele versie, terwijl de cruiser KAN kiezen uit een leuk geconfigureerde IPS.
FastEleven schreef:Hopelijk schakelt het ding zoals het hoort (ref BMW ZF 8 trap), en niet zoals de auto bak in de Aston Martin ...
In de Evora hebben ze het toch goed voor elkaar hoor. Ik neem aan dat het dezelfde is?
(
viewtopic.php?f=13&t=4468)
Re: INTRODUCTION OF EXIGE S AUTOMATIC
Geplaatst: 24 okt 2014, 11:15
door wimvanbeeck
Er moest minstens een 6-bak, liever een 7, met dubbele koppeling in !!