De goedkoopste manier om de originele remmen up te graden
Geplaatst: 26 nov 2013, 00:09
We weten allemaal dat de Elan een stelletje vertragers heeft en geen scherpe remmen.
De hoofdreden daarvan is een ongeveer standaard remsysteem van Opel Kadet, wat op een snelle wagen niet thuishoort.
Maar waarom remt een originele Kadet dan beter dan een Elan?
Het antwoord is simpel: Lotus heeft geopteerd voor een korte harde pedaalslag, terwijl Opel de normale pedaalslag hanteerd.
Waar zit het verschil: Lotus monteert een rempomp van 22,2 diameter, terwijl op Opel een rempomp staat van 20,6.
Dit weekend ben ik dus een rempomp van 20,6 mm gaan monteren.
Het resultaat is grandioos! Met een normale druk op het rempedaal kan je de boel doen blokkeren. Na een paar remtesten weet je algauw dat het systeem toch niet stevig genoeg is want het stinkt als bezeten naar verbrand. Maar voor een niet circuitrijder is dit een fantastische verbetering. Mogelijks is dit ook toe te passen op een high-performance remsysteem, in zoverre dat de vermeerderde pedaalslag dit toelaat.
Kortom een paar berekende cijfers:
Voor dezelfde remkracht, pedaaldruk 7 kg, nu 6 kg.
Pedaalslag verlengd van 26 mm naar 30 mm.
Dit ziet er weinig uit, maar is een hemel van verschil.
Werd hiervoor gebruikt: rempomp TRW PMF172, momenteel te koop op mister-auto.be voor ongeveer 65 Euro!
Deze rempomp zou rechtstreeks passen op een RHD versie met 4 remleidingen.
Onze LHD's hebben 3 leidingen, dus moet de 4e aansluiting dichtgemaakt worden. Een konische ontluchtnippel of bout van M12 X 1mm is moeilijk te vinden, dus werd dit zelfgemaakt. Op de foto zie je een holle bout van M12 x 1mm, dit is te vinden bij een LPG monteur, standaart aansluiting voor 8 mm gasleiding. De andere is een gewone M8 bout, afgeveild tot een punt in een boormachine.
Indien er nog vragen zijn, laat maar komen.
De hoofdreden daarvan is een ongeveer standaard remsysteem van Opel Kadet, wat op een snelle wagen niet thuishoort.
Maar waarom remt een originele Kadet dan beter dan een Elan?
Het antwoord is simpel: Lotus heeft geopteerd voor een korte harde pedaalslag, terwijl Opel de normale pedaalslag hanteerd.
Waar zit het verschil: Lotus monteert een rempomp van 22,2 diameter, terwijl op Opel een rempomp staat van 20,6.
Dit weekend ben ik dus een rempomp van 20,6 mm gaan monteren.
Het resultaat is grandioos! Met een normale druk op het rempedaal kan je de boel doen blokkeren. Na een paar remtesten weet je algauw dat het systeem toch niet stevig genoeg is want het stinkt als bezeten naar verbrand. Maar voor een niet circuitrijder is dit een fantastische verbetering. Mogelijks is dit ook toe te passen op een high-performance remsysteem, in zoverre dat de vermeerderde pedaalslag dit toelaat.
Kortom een paar berekende cijfers:
Voor dezelfde remkracht, pedaaldruk 7 kg, nu 6 kg.
Pedaalslag verlengd van 26 mm naar 30 mm.
Dit ziet er weinig uit, maar is een hemel van verschil.
Werd hiervoor gebruikt: rempomp TRW PMF172, momenteel te koop op mister-auto.be voor ongeveer 65 Euro!
Deze rempomp zou rechtstreeks passen op een RHD versie met 4 remleidingen.
Onze LHD's hebben 3 leidingen, dus moet de 4e aansluiting dichtgemaakt worden. Een konische ontluchtnippel of bout van M12 X 1mm is moeilijk te vinden, dus werd dit zelfgemaakt. Op de foto zie je een holle bout van M12 x 1mm, dit is te vinden bij een LPG monteur, standaart aansluiting voor 8 mm gasleiding. De andere is een gewone M8 bout, afgeveild tot een punt in een boormachine.
Indien er nog vragen zijn, laat maar komen.