Pagina 1 van 1

De goedkoopste manier om de originele remmen up te graden

Geplaatst: 26 nov 2013, 00:09
door JVB999
We weten allemaal dat de Elan een stelletje vertragers heeft en geen scherpe remmen.
De hoofdreden daarvan is een ongeveer standaard remsysteem van Opel Kadet, wat op een snelle wagen niet thuishoort.
Maar waarom remt een originele Kadet dan beter dan een Elan?
Het antwoord is simpel: Lotus heeft geopteerd voor een korte harde pedaalslag, terwijl Opel de normale pedaalslag hanteerd.
Waar zit het verschil: Lotus monteert een rempomp van 22,2 diameter, terwijl op Opel een rempomp staat van 20,6.
Dit weekend ben ik dus een rempomp van 20,6 mm gaan monteren.
Het resultaat is grandioos! Met een normale druk op het rempedaal kan je de boel doen blokkeren. Na een paar remtesten weet je algauw dat het systeem toch niet stevig genoeg is want het stinkt als bezeten naar verbrand. Maar voor een niet circuitrijder is dit een fantastische verbetering. Mogelijks is dit ook toe te passen op een high-performance remsysteem, in zoverre dat de vermeerderde pedaalslag dit toelaat.
Kortom een paar berekende cijfers:
Voor dezelfde remkracht, pedaaldruk 7 kg, nu 6 kg.
Pedaalslag verlengd van 26 mm naar 30 mm.
Dit ziet er weinig uit, maar is een hemel van verschil.
Werd hiervoor gebruikt: rempomp TRW PMF172, momenteel te koop op mister-auto.be voor ongeveer 65 Euro!
Deze rempomp zou rechtstreeks passen op een RHD versie met 4 remleidingen.
Onze LHD's hebben 3 leidingen, dus moet de 4e aansluiting dichtgemaakt worden. Een konische ontluchtnippel of bout van M12 X 1mm is moeilijk te vinden, dus werd dit zelfgemaakt. Op de foto zie je een holle bout van M12 x 1mm, dit is te vinden bij een LPG monteur, standaart aansluiting voor 8 mm gasleiding. De andere is een gewone M8 bout, afgeveild tot een punt in een boormachine.
Indien er nog vragen zijn, laat maar komen.
Kopie van hoogveld 2012 006.jpg
Kopie van hoogveld 2012 005.jpg
Kopie van hoogveld 2012 007.jpg
Kopie van hoogveld 2012 008.jpg

Re: De goedkoopste manier om de originele remmen up te grade

Geplaatst: 26 nov 2013, 11:44
door Frederik
Ik loop al een tijd met het idee mijn rempomp te upgraden, alsook alle leidingen.

Toen ik mijn AP Racing BBK liet plaatsen was ik erg tevreden met de upgrade, maar niet de volle 100% ... ik had er toch wat meer van verwacht.

Misschien moet ik deze optie ook es (laten) bekijken. Of eventueel toch aftermarket iets gaan zoeken.

Is een upgrade dat nog steeds op mijn verlanglijstje staat.

Re: De goedkoopste manier om de originele remmen up te grade

Geplaatst: 26 nov 2013, 11:48
door HJ2
Gave info, thanks!

Ziet er goed uit. Ik ben benieuwd naar de 'feel' van de remmen nu :-)
Kun je het 4e gat niet dichten met een standaard bout met gladde kop voor afdichting met een koperring?

Verder was het een 1 op 1 vervanging?

Re: De goedkoopste manier om de originele remmen up te grade

Geplaatst: 26 nov 2013, 13:03
door JVB999
Je zou dit in principe kunnen afdichten met een koper ring, maar je moet dan nog steeds een bout vinden van M12 x 1 mm, wat niet zo simpel is.
Wel moet je dan rekening houden dat je de kamer die overblijft ontlucht door iemand te laten remmen en de bout dan vastdraaien.

Re: De goedkoopste manier om de originele remmen up te grade

Geplaatst: 26 nov 2013, 13:44
door ovi
Goede tip!
Ik heb de zwarte stalen remleidingen al klaar liggen dus zou ik dat ook ineens kunnen doen!
Zelfde vraag als HJ! :mrgreen:
Is dit plug en play of moet er nog iets aangepast worden? ;)

Re: De goedkoopste manier om de originele remmen up te grade

Geplaatst: 26 nov 2013, 14:17
door JVB999
Voor RHD is dit plug en play, die hebben 4 remleidingen.
LHD moet enkel de laatste aansluiting afgedicht worden, voor de rest past alles.

Re: De goedkoopste manier om de originele remmen up te grade

Geplaatst: 26 nov 2013, 16:58
door HJ2
Nice! :D

Hoe lang ben je ongeveer bezig geweest met het wisselen?

Re: De goedkoopste manier om de originele remmen up te grade

Geplaatst: 26 nov 2013, 17:39
door JVB999
Schatting 2u30, zit redelijk diep en sommige moeren spannen tot de laatste schroefdraad. Reservoir spant hard op de pomp en moet er eerst af omdat de koppelingskabel er tussen loopt. Ik heb wel een rem-ontluchter die vacuum trekt op de ontluchtnippels, een aanrader om goed en snel te kunnen werken. Op Wikilec van Lotuselancentral staat een uitleg hoe je die pomp vervangt op een LHD.

Re: De goedkoopste manier om de originele remmen up te grade

Geplaatst: 28 nov 2013, 18:27
door JVB999
De stock van de pomp TRW172 bij mister-auto is blijkbaar uitgeput.
Massale vraag vanuit UK misschien?
Hier enkele referenties:
Opel 558034 or 558040: net gebeld: niet meer leverbaar.
Vauxhall 3488959
ATE 24.2120-1711.3 of 27.2100-0726.3
Bendix 132111B of 3613030
Bosch 0986480095
Delphi LM50014
Lucas 2676966085 , 32967226 , 32967365
Unipart GMC826

Succes om er een te vinden bij een andere leverancier.