Pagina 1 van 2

COC niet meer nodig na invoering voertuig

Geplaatst: 02 okt 2013, 20:37
door Bosbon_be
Ik ben bezig met het klaar maken van mijn Duitse Elan. Blijkt via betrouwbare bron dat onze Filip de wet veranderd heeft en ik geen COC moet voorleggen.
Kan iemand dit staven?
Dat opent ook mogelijkheden voor een Engelse Kitcar LOL

Wettekst:
6 SEPTEMBER 2013. - Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 15 maart 1968 houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto's, hun aanhangwagens, hun onderdelen en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen

FILIP, Koning der Belgen,
Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.
Gelet op de wet van 21 juni 1985 betreffende de technische eisen waaraan elk voertuig voor vervoer te land, de onderdelen ervan, evenals het veiligheidstoebehoren moeten voldoen, artikel 1, gewijzigd bij de wetten van 18 juli 1990, 5 april 1995, 4 augustus 1996, 27 november 1996, en bij koninklijk besluit van 20 juli 2000;
Gelet op het koninklijk besluit van 15 maart 1968 houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto's, hun aanhangwagens, hun onderdelen en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen;
Gelet op het advies van de Raadgevende Commissie "Administratie - Nijverheid", gegeven op 3 mei 2013;
Gelet op de omstandigheid dat de Gewestregeringen bij het ontwerpen van dit besluit betrokken zijn;
Gelet op het advies 53.364/4 van de Raad van State, gegeven op 10 juni 2013, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 1°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;
Gelet op het voorafgaand onderzoek met betrekking tot de noodzaak om een duurzame-ontwikkelingseffectbeoordeling uit te voeren, waaruit blijkt dat een effectbeoordeling niet noodzakelijk is, aangezien dit besluit niet het voorwerp moet uitmaken van overleg in de Ministerraad;
Overwegende het feit dat de betrokken maatregel de uitvoering beoogt van het arrest van het Hof van Justitie van de Europese Unie (C-150/11) van 6 september 2012.
Op de voordracht van de Minister van Binnenlandse Zaken en de Staatssecretaris voor Mobiliteit,Hebben Wij besloten en besluiten Wij :
Artikel 1. In artikel 10, paragraaf 2, punt 10 van het koninklijk besluit van 15 maart 1968 houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto's, hun aanhangwagens, hun onderdelen en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen, gewijzigd door het koninklijk besluit van 14 april 2009, wordt een tweede lid toegevoegd, luidende als volgt :
"De in België ingevoerde voertuigen die eerder in een andere Lidstaat van de Europese Unie waren ingeschreven, zijn niet onderworpen aan de verplichting het certificaat van overeenstemming voor te leggen Indien het kentekenbewijs van deze voertuigen echter onleesbaar of onvolledig is, overeenkomstig bijlage 1 van Richtlijn 1999/37/EG van de Raad van 29 april 1999 inzake de kentekenbewijzen van motorvoertuigen, mag het certificaat van overeenstemming worden gevraagd. De afwezigheid van het certificaat van overeenstemming zal echter geen aanleiding geven tot een sanctie.
Art. 2. In artikel 23, paragraaf 7 van hetzelfde besluit, vervangen door het koninklijk besluit van 15 december 1998 en gewijzigd door de koninklijke besluiten van 17 maart 2003 en 1 juni 2011, wordt het punt 2° vervangen als volgt :
"2° het <gelijkvormigheidsattest> of het Europees gelijkvormigheidsbewijs : de in België ingevoerde voertuigen die eerder in een andere Lidstaat van de Europese Unie waren ingeschreven, zijn niet onderworpen aan de verplichting het certificaat van overeenstemming voor te leggen Indien het kentekenbewijs van deze voertuigen echter onleesbaar of onvolledig is, overeenkomstig bijlage 1 van Richtlijn 1999/37/EG van de Raad van 29 april 1999 inzake de kentekenbewijzen van motorvoertuigen, mag het certificaat van overeenstemming worden gevraagd. De afwezigheid van het certificaat van overeenstemming zal echter geen aanleiding geven tot een sanctie.
Art. 3. In artikel 23bis, paragraaf 1, tweede lid van hetzelfde besluit, vervangen door het koninklijk besluit van 1 juni 2011 en gewijzigd door het koninklijk besluit van 15 december 1998, wordt het punt a vervangen als volgt :
"a) de identificatie van het voertuig, waarbij het chassisnummer, het inschrijvingsbewijs en het <gelijkvormigheidsattest> of het Europees gelijkvormigheidsbewijs, indien het certificaat van overeenstemming vereist is als boorddocument overeenkomstig artikel 10, § 2, punt 10, tweede lid, van het voertuig gecontroleerd worden
Art. 4. In artikel 23sexies, paragraaf 4, punt 3° van hetzelfde koninklijk besluit, gewijzigd door de koninklijke besluiten van 17 maart 2003, 26 april 2006, 28 september 2010 en 1 juni 2011 worden het eerste tot het vierde lid vervangen als volgt :
"3° In afwijking van punt 2 en artikel 23bis, paragraaf 4, beperkt de niet-periodieke keuring vermeld in paragraaf 1, 3°, zich tot een visuele keuring van de technische staat van het voertuig, indien het voertuig beschikt over een keuringsbewijs overeenkomstig artikel 23decies, paragraaf 1, afgeleverd minder dan twee maanden te rekenen vanaf het ogenblik waarop het voertuig voor deze niet-periodieke keuring wordt aangeboden of, voor een in België ingevoerd voertuig dat eerder in een andere Lidstaat van de Europese Unie was ingeschreven, over een keuringsbewijs afgeleverd door de bevoegde overheden van die Lidstaat dat bewijst dat, minder dan twee maanden vóór de niet-periodieke keuring bedoeld in paragraaf 1, 3°, het voertuig met succes een keuring heeft ondergaan waarbij minstens de bepalingen van Richtlijn 2009/40/EG van het Europees Parlement en de Raad van 6 mei 2009 betreffende de technische controle van motorvoertuigen en aanhangwagens in acht zijn genomen.
Wanneer na afloop van deze visuele keuring wordt vastgesteld dat het voertuig noch technische gebreken, noch tekortkomingen ten opzichte van de reglementaire bepalingen vertoont, wordt een document met als titel "Visuele keuring van het voertuig" afgeleverd. Voor wat betreft de diagnosepunten wordt het resultaat van deze keuring gedetailleerd beschreven in een tweedehandsrapport dat samen met "Visuele keuring van het voertuig" wordt afgeleverd.
Indien na afloop van deze visuele keuring het voertuig daarentegen technische gebreken of tekortkomingen ten opzichte van de reglementaire bepalingen vertoont, wordt het voertuig onmiddellijk opnieuw onderworpen aan de keuring volgens bijlage 41.
Het document "Visuele keuring van het voertuig" bedoeld in het tweede lid vermeldt de gegevens opgenomen in artikel 23novies, paragraaf 3, tweede lid, punten 1° tot 9°, uitgezonderd de vervaldatum van het keuringsbewijs. Wanneer dit document wordt aangehecht aan het keuringsbewijs afgeleverd door een andere Lidstaat, herneemt deze de geldigheidsdatum van het buitenlands keuringsbewijs, die echter de maximale Belgische periodiciteit niet mag overschrijden".
Art. 5. De Minister bevoegd voor het Wegverkeer is belast met de uitvoering van dit besluit.
Gegeven te Brussel, 6 september 2013.
FILIP
Van Koningswege :
De Minister van Binnenlandse Zaken,
Mevr. J. MILQUET
De Staatssecretaris voor Mobiliteit,
M. WATHELET

Re: COC niet meer nodig na invoering voertuig

Geplaatst: 02 okt 2013, 21:58
door diego
Denk dat de UK een beetje een grijze zone is , uk vs Europa = moeilijk geval :)

Re: COC niet meer nodig na invoering voertuig

Geplaatst: 03 okt 2013, 09:48
door Blue Darkness
Ik heb ook al dergelijke berichten doorgekregen, maar de grijze zone wordt niet kleiner maar groter vind ik!

Wat als je een perfect gekeurde en inschreven Astra koopt waar men de 1600cc motor vervangen heeft door bv een 2.5 V6.
Alle papieren in orde in Nederland, met keuring voor een jaar en je haalt de wagen naar België.
Je kan deze zonder homologatiekeuring gewoon inschrijven, je rijdt er een jaartje mee rond en moet dan voor de eerste keer hier naar de technische controle... Wat gaat men daar zeggen?? :oops: :roll:

Re: COC niet meer nodig na invoering voertuig

Geplaatst: 03 okt 2013, 14:49
door ovi
Heb dat hier een hele tijd terug al eens gepost Peter maar België blijft daar zijn voetjes aan vegen! :evil:
Verschillende mensen met MH's zijn ook (soms al heel lang) bezig met het invoeren van een MH uit Duitsland of Nederland.
Vriend van mij kocht in Nederland een paardencamionette Opel Movano waar luchtvering onder stond. Heeft 6 maand en een hoop geloop en getelefoneer en een hoop eurokes gekost voor dat ze die hier wilden inschrijven omdat ze die luchtvering hier in België niet wilden aanvaarden.
Ik heb uit zeer goede bron vernomen dat het met de kitcars nog steeds volledig gedaan is maar ook dat zou al lang moeten aangepast zijn in dit klote landje maar ze weigeren gewoon om de wet terug aan te passen. :roll:

Re: COC niet meer nodig na invoering voertuig

Geplaatst: 03 okt 2013, 16:10
door Blue Darkness
ovi schreef:Heb dat hier een hele tijd terug al eens gepost Peter maar België blijft daar zijn voetjes aan vegen! :evil:
Verschillende mensen met MH's zijn ook (soms al heel lang) bezig met het invoeren van een MH uit Duitsland of Nederland.
Vriend van mij kocht in Nederland een paardencamionette Opel Movano waar luchtvering onder stond. Heeft 6 maand en een hoop geloop en getelefoneer en een hoop eurokes gekost voor dat ze die hier wilden inschrijven omdat ze die luchtvering hier in België niet wilden aanvaarden.
Ik heb uit zeer goede bron vernomen dat het met de kitcars nog steeds volledig gedaan is maar ook dat zou al lang moeten aangepast zijn in dit klote landje maar ze weigeren gewoon om de wet terug aan te passen. :roll:
De wet is nu aangepast!

Maar hoe moet het dan verder...?

Re: COC niet meer nodig na invoering voertuig

Geplaatst: 03 okt 2013, 21:49
door ovi
Er is nog niets aangepast en dat gaat voorlopig zo blijven! :evil:
Ik wou enkele maanden geleden zelf nog een Punto cabrio invoeren en heb toen ook een paar pogingen gedaan bij die klojo's van DIV!
Na 15 minuten aan een stuk doorgeschakeld te zijn dan kom je bij een stomme trut die u zegt dat je voor zo'n vragen moet mailen??? Ik probeerde nog te zeggen dat ik al wel heel lang doorgestuurd geweest was voor ik uiteindelijk bij de juiste dienst aangekomen was en dat het dan wel heel straf was dat ze niet kon antwoorden of het nu eindelijk veranderd was en we dus GEEN COC meer nodig hadden voor otokes die van Nederland komen!
Ondertussen al 3 keer een mail gestuurd zonder resultaat! :roll:

Re: COC niet meer nodig na invoering voertuig

Geplaatst: 04 okt 2013, 07:27
door Blue Darkness

Re: COC niet meer nodig na invoering voertuig

Geplaatst: 04 okt 2013, 11:03
door ovi
Ha, dat is dus heel recent nieuws?
In ieder geval zijn er juist een paar mensen met de invoering van en mobilhome bezig en die moeten toch nog de volledige shit doorlopen dus ik vrees dat ze ook nu gewoon weer de boete gaan betalen.
Het berichtje waar ongeveer hetzelfde instond als dit was van 2012 en ook toen hebben ze er gewoon hun voeten aan geveegd dus ik hoor het graag als er eens iemand de test gedaan heeft. :mrgreen:
Ik had dit berichtje nog in mijn mailbox staan dus het is dit:

politiek donderdag 06 sep 2012
België mag geen extra keuring eisen van tweedehandsvoertuig uit andere EU-lidstaat





(Belga) België mag van tweedehandsvoertuigen die uit andere Europese lidstaten worden ingevoerd niet eisen dat ze, nog voor hun inschrijving in ons land, een technische controle ondergaan, waarbij geen rekening wordt gehouden met keuring in de andere EU-landen. Dat arrest heeft het Europees Hof van Justitie donderdag uitgesproken. De Belgische wetgeving moet nu aangepast worden.
Alle tweedehandsvoertuigen moeten in België een technische controle ondergaan, ongeacht de geldigheidsduur van het keuringsbewijs en het feit of ze eerder in eigen land of in België ingeschreven waren. Die extra controle, die sinds juni 2011 beperkt is tot een remtest, draagt volgens de overheid bij tot de verkeersveiligheid, de consumentenbescherming (door de inperking van de kilometerfraude) en de milieubescherming. De Europese Commissie is het niet eens met deze praktijk en sleepte ons land voor het Europees Hof. Ze vindt dat België de Europese regels overtreedt door een bijkomende controle te eisen. Het Hof geeft de Commissie nu volmondig gelijk. Dat ons land opwerpt dat ook Belgische tweedehandsvoertuigen een bijkomende controle moeten ondergaan, noemt het Hof een "rechtvaardigingsgrond in abstracto". Dat België bovendien eist dat voor tweedehandswagens uit andere EU-landen het zogenaamde Europese certificaat van overeenstemming - het vroegere gelijkvormigheidsattest - wordt voorgelegd, is eveneens tegen de Europese regels, luidt het. België moet nu onmiddellijk de keuringsregels aanpassen. Doet het dat niet, dan kan het een boete krijgen.


nederland heeft zich ook bij de uitspraak van de EU neergelegt weet zeker dat belgie geen kant op kan na deze uitspraak (KAV)

Re: COC niet meer nodig na invoering voertuig

Geplaatst: 10 okt 2013, 21:57
door Bosbon_be
Ben vandaag naar FKM geweest en heb mijn COC opgehaald.
Het is blijkbaar nog nodig bij de DIV-douane (volgens hun website)
En Frederic vertelde mij erbij dat dit COC ook problemen voorkomt bij de volgende keuringen.

Re: COC niet meer nodig na invoering voertuig

Geplaatst: 11 okt 2013, 17:53
door FKM
Bosbon_be schreef:Ben vandaag naar FKM geweest en heb mijn COC opgehaald.
Het is blijkbaar nog nodig bij de DIV-douane (volgens hun website)
En Frederic vertelde mij erbij dat dit COC ook problemen voorkomt bij de volgende keuringen.
Peter, wij hebben gezorgd voor een Belgsich gelijkvormigheidsattest op basis de homologatie door de FOD Mobiliteit en Vervoer via een PVG (Proces Verbaal van Goedkeuring). Het door ons afgeleverde gelijkvormigheidsattest verwijst naar het referte nummer opgenomen in het PVG

Sinds januari 1999 is het Belgisch gelijkvormigheidsattest verplicht vervangen door het Europees gelikvormigheisattest (COC)

Wagens met een Europees gelijkvormigheidsattest COC (vanaf januari 1999) kunnen inderdaad 2dehands gekeurd worden enkel op basis van Aanvraag om inschrijving en het inschrijvingsbewijs uit een andere Europese lidstaat.