Druklager ?
-
- Naam: Peter
- Auto: Elise MK2
Druklager ?
Sinds kort hoor een zacht schurend geluid dat luider begint te worden. Ook begint zachtjes te ratelen. Als ik de koppeling in druk is het geluid weg. Ik denk dat dit de druklager is. Is dit zelf te doen ? Of best ineens naar de dealer gaan ?
With your mind power, your determination, your instinct, and the experience as well, you can fly very high.
- stekki
- Naam: Stijn
- Auto: no lotus
Re: Druklager ?
Is dit geluid tijdens je rijdt of alleen als je stilstaat met de wagen?XRaid schreef:Sinds kort hoor een zacht schurend geluid dat luider begint te worden. Ook begint zachtjes te ratelen. Als ik de koppeling in druk is het geluid weg. Ik denk dat dit de druklager is. Is dit zelf te doen ? Of best ineens naar de dealer gaan ?
Light is not right
-
Enkel als ik stil sta. Is nog niet heel luid maar wordt stillekes aan erger. Als ik koppeling indruk is het weg.
With your mind power, your determination, your instinct, and the experience as well, you can fly very high.
- stekki
- Naam: Stijn
- Auto: no lotus
Dan vermoed ik ook dat het de druklager is. Op zich geen duur stuk om te vervangen, alleen moet je versnellingsbak er onderuit. Dus de werkuren kunnen wel doortellen. Ik vermoed dat voor de K variant de bak er iets makkelijker onderuit kan, maar ben niet zeker hiervan. Als de bak er dan toch onderuit is, kan je alles is laten checken op eventuele slijtage etc...
Light is not right
- Hugo
- Naam: Hugo
- Auto: Europa Special
bij een goed afgestelde koppeling ( juiste speling) zal bij een losgelaten koppelingspedaal het druklager stilstaan, het moet alleen maar werken ( draaien) bij ingedrukte koppeling
als je bij losgelaten koppelingspedaal toch het druklager hoort wil dus zeggen dat het meedraait, dit wijst dus op een koppelingspedaal met te weinig speling, vrije speling is afhankelijk van auto tot auto, gewoonlijk 1 a 2 cm vrije slag op het pedaal
als het geluid verdwijnt is de kans groot dat het druklager nog niet versleten is, want normaal hoor je een versleten druklager alleen bij intrappen van de koppeling, bij te weinig speling draait het lager zonder belasting mee en dat kan je eventueel horen
kijk dus even de vrije slag op uw koppeling eens na en is die bij te regelen?
een andere oorzaak van een zingend lager bij stilstand en koppeling los kan uit de versnellingsbak komen
bij koppeling los en versnellingsbak in neutraal is de bak wel aan de motor gekoppeld en draaien normaal alle tandwielen mee ( alleen het achteruit tandwieltje staat stil), het is niet zoals de meeste mensen denken dat alleen de tandwielen van de gebruikte versnelling draaien, nee alle tandwielen zijn constant in beweging, vergelijk met de 10 tandwielen ( kroontjes) op een achterwiel van een race fiets, de ketting drijft maar één kroontje aan maar al de andere draaien met dezelfde snelheid mee
dus bij stilstaande auto en draaiende motor en koppeling los kan je een versleten lager(s) horen uit de versnellingsbak op één van de assen ( primaire of secundaire assen der versnellngsbak), drukt men de koppeling in dan vallen alle tandwielen stil, ah ja want ander kan men niet in eerste schakelen, als alle tandwielen stilstaan staan ook de lagers stil en het geluid is dan uiteraard weg
voor vervangen van lagers van de versnellingsbak moet die er natuurlijk onderuit, lagers zijn op zich niet zo duur, maar veel werkuren voor demonteren en monteren, als het dat is zou ik wel alle lagers laten vernieuwen van de bak
voor een versleten druklager wordt tegenwoordig wel de drukgroep en de koppelingsplaat in één set vervangen
als je bij losgelaten koppelingspedaal toch het druklager hoort wil dus zeggen dat het meedraait, dit wijst dus op een koppelingspedaal met te weinig speling, vrije speling is afhankelijk van auto tot auto, gewoonlijk 1 a 2 cm vrije slag op het pedaal
als het geluid verdwijnt is de kans groot dat het druklager nog niet versleten is, want normaal hoor je een versleten druklager alleen bij intrappen van de koppeling, bij te weinig speling draait het lager zonder belasting mee en dat kan je eventueel horen
kijk dus even de vrije slag op uw koppeling eens na en is die bij te regelen?
een andere oorzaak van een zingend lager bij stilstand en koppeling los kan uit de versnellingsbak komen
bij koppeling los en versnellingsbak in neutraal is de bak wel aan de motor gekoppeld en draaien normaal alle tandwielen mee ( alleen het achteruit tandwieltje staat stil), het is niet zoals de meeste mensen denken dat alleen de tandwielen van de gebruikte versnelling draaien, nee alle tandwielen zijn constant in beweging, vergelijk met de 10 tandwielen ( kroontjes) op een achterwiel van een race fiets, de ketting drijft maar één kroontje aan maar al de andere draaien met dezelfde snelheid mee
dus bij stilstaande auto en draaiende motor en koppeling los kan je een versleten lager(s) horen uit de versnellingsbak op één van de assen ( primaire of secundaire assen der versnellngsbak), drukt men de koppeling in dan vallen alle tandwielen stil, ah ja want ander kan men niet in eerste schakelen, als alle tandwielen stilstaan staan ook de lagers stil en het geluid is dan uiteraard weg
voor vervangen van lagers van de versnellingsbak moet die er natuurlijk onderuit, lagers zijn op zich niet zo duur, maar veel werkuren voor demonteren en monteren, als het dat is zou ik wel alle lagers laten vernieuwen van de bak
voor een versleten druklager wordt tegenwoordig wel de drukgroep en de koppelingsplaat in één set vervangen
-
Er staan nu een 78000 km op de teller. Zou dat niet wat snel zijn voor slijtage. Anders moet ik misschien eens de olie in de bak laten verversen. Tijdens het rijden is er helemaal niks hoorbaar.
Is er gevaar voor hele hoge kosten als ik nog even afwacht ? Of best ineens bak er onderuit voor checkup ? Geluid is enkel hoorbaar bij stilstaan en niet tijdens rijden.
Alvast bedankt voor de uitleg heren !
Is er gevaar voor hele hoge kosten als ik nog even afwacht ? Of best ineens bak er onderuit voor checkup ? Geluid is enkel hoorbaar bij stilstaan en niet tijdens rijden.
- billie
- Naam: Hub
- Auto: Elise S1 -Elise S2 111S
je hebt het druklager versleten,olie verversen helpt hierbij niet ,het druklager zit in het koppelingshuis en niet in de v-bak
XRaid schreef:Er staan nu een 78000 km op de teller. Zou dat niet wat snel zijn voor slijtage. Anders moet ik misschien eens de olie in de bak laten verversen. Tijdens het rijden is er helemaal niks hoorbaar.
[size=150][color=#0040FF]lighter is better[/color][/size]
-
- Auto: '04 Elise 111S
Volgens mij heeft Hugo het bij het rechte eind. Als de koppeling ingedrukt wordt, staat alles inderdaad stil dus mijn gedacht gaat ook naar de lagers van de versnellingsbak en niet het druklager.
- billie
- Naam: Hub
- Auto: Elise S1 -Elise S2 111S
wanneer de koppeling wordt ingedrukt komt er spanning op het druklager en is het geluid weg,koppeling niet ingedrukt geeft geluid omdat het lager dan ook meedraait door vervuiling op de primaire as,zou het een lager in de bak zijn dan hoor je dat ook tijdens het rijden
Carl schreef:Volgens mij heeft Hugo het bij het rechte eind. Als de koppeling ingedrukt wordt, staat alles inderdaad stil dus mijn gedacht gaat ook naar de lagers van de versnellingsbak en niet het druklager.
[size=150][color=#0040FF]lighter is better[/color][/size]
-
- Auto: '04 Elise 111S
Is inderdaad ook mogelijk maar dan is het geluid ook weg bij het "half" indrukken van de koppeling.billie schreef:wanneer de koppeling wordt ingedrukt komt er spanning op het druklager en is het geluid weg,koppeling niet ingedrukt geeft geluid omdat het lager dan ook meedraait door vervuiling op de primaire as,zou het een lager in de bak zijn dan hoor je dat ook tijdens het rijdenCarl schreef:Volgens mij heeft Hugo het bij het rechte eind. Als de koppeling ingedrukt wordt, staat alles inderdaad stil dus mijn gedacht gaat ook naar de lagers van de versnellingsbak en niet het druklager.