Pagina 1 van 1

Olie temperatuur Elise S1

Geplaatst: 06 mei 2013, 10:05
door Sander
Mijn olie wordt structureel 120 graden in de huidige buitenlucht bij 130km/u cruisen op de snelweg. Nu heb ik een CR bak op mijn S1 MPi waardoor ik aan 130 /u dicht precies op 4000 toeren zit. Samengevat wordt de olie in de Lotus warmer dan in een F die op zijn buurt weer warmer wordt dan een klassieke setup met de K-serie voorin.

Eigenlijk vind ik het slecht dat de Elise geen olie temperatuur meter standaard heeft en dat er geen oliekoeler voorzien is. Heeft een S2 111S dat wel ? De MG TF160 heeft mnl standaard wel een oliekoeler.

Wat is jullie ervaring/mening ?

Re: Olie temperatuur Elise S1

Geplaatst: 06 mei 2013, 10:20
door Erwin
120° is wel relatief hoog, maar niet alarmerend bij normaal cruisen op de snelweg.

Het vlampunt van nieuwe motorolie ligt normaal rond de 200°.
Motorolie die aan zijn wisselinterval zit, kan gemakkelijk een vlampunt van rond de 150° bereiken. Dus geen echt risico.

Voor normaal gebruik gaat er dus geen probleem zijn.

Wil je circuit gaan rijden, zou ik sowieso een watergekoelde oliekoeler monteren.

Re: Olie temperatuur Elise S1

Geplaatst: 06 mei 2013, 10:32
door Sander
Als je wat intensiever rijd, ook bijvoorbeeld op een B-weg gaat de temperatuur snel omhoog t.o.v. cruisen op de snelweg. Laat staan als het van de zomer een keer 30 graden is.

Voor mijn 200+ pk K-serie heb ik reeds een water-olie koeler voorzien. Sneller op temperatuur en beter gelimiteerd. Het is de standaard TF160 koeler, zoals geleverd door KTM (van de motorfietsen) aan MG-Rover.

Ik heb een EP custom 4-2-1 besteld, die beter gewrapt gaat worden, er komen Eliseshop spacers tussen de body en de diffuser en wellicht eens kijken of er een extra naca duct onder de karterpan past.

Re: Olie temperatuur Elise S1

Geplaatst: 06 mei 2013, 10:33
door Emiel
Ik heb een lucht olie koeler gemonteerd aan de zij inlaat zonder thermostaat. ( komt vaak voor dat door thermostaat de olie druk zakt over de gehele linie )

Olie word met de huidige temperaturen een 105 a 108 graden op de snelweg met dezelfde CR bak, enkel een Duratec motor. Rijd op de snelweg ook een 3750 a 4500 toeren.

Koelt ook vrij snel weer af naar onder de 100.

De water olie koeler wil ik er nog bij plaatsen in de toekomst. Heb nog ruime marge in het koelsysteem ( 80 graden met cruisen, 74/76 graden met gas geven. Gemeten via de emerald ECU en aparte temperatuur meter )

Re: Olie temperatuur Elise S1

Geplaatst: 06 mei 2013, 11:14
door billie
een S2 111S heeft standaard een oliekoeler ;)
Sander schreef:Mijn olie wordt structureel 120 graden in de huidige buitenlucht bij 130km/u cruisen op de snelweg. Nu heb ik een CR bak op mijn S1 MPi waardoor ik aan 130 /u dicht precies op 4000 toeren zit. Samengevat wordt de olie in de Lotus warmer dan in een F die op zijn buurt weer warmer wordt dan een klassieke setup met de K-serie voorin.

Eigenlijk vind ik het slecht dat de Elise geen olie temperatuur meter standaard heeft en dat er geen oliekoeler voorzien is. Heeft een S2 111S dat wel ? De MG TF160 heeft mnl standaard wel een oliekoeler.

Wat is jullie ervaring/mening ?

Re: Olie temperatuur Elise S1

Geplaatst: 06 mei 2013, 11:31
door Coen
billie schreef:een S2 111S heeft standaard een oliekoeler ;)
Sander schreef: Eigenlijk vind ik het slecht dat de Elise geen olie temperatuur meter standaard heeft en dat er geen oliekoeler voorzien is. Heeft een S2 111S dat wel ? De MG TF160 heeft mnl standaard wel een oliekoeler.
Maar geen olie temperatuur meter :evil:

Re: Olie temperatuur Elise S1

Geplaatst: 06 mei 2013, 19:27
door Witse
Ik vind het ook vreemd dat er standaard geen olietemperatuur word weergegeven op de Elise. 't Is uiteindelijk toch een sportwagen en olie T° is belangrijker dan water T°. Daarom heb ik ook extra meters geïnstalleerd op mijn wagen. Ik verkoop trouwens mijn eerste meterset. Voor de geïnteresseerden, zie 'Te Koop' :-)

Re: Olie temperatuur Elise S1

Geplaatst: 06 mei 2013, 19:43
door Sander
Op een k-serie is water temperatuur ook niet bepaald onverdienstelijk. ;)

Re: Olie temperatuur Elise S1

Geplaatst: 06 mei 2013, 22:33
door Emiel
Sander schreef:Op een k-serie is water temperatuur ook niet bepaald onverdienstelijk. ;)
Ach, gewoon stoppen zodra het reservoir leeg is of vol met olie zit :twisted: