Ik ben aan het overwegen om het spruitstuk en de catalisator te vervangen.
Heeft er iemand ervaring mee?
Ik heb nu de stage 3 uitlaat, dus voor het geluid hoeft het niet meer , dat is al meer dan voldoende. Wat zijn de verschillen in prestaties, het geluid (misschien anders) en andere dingen waar op gelet moet worden?
Wat is het beste, een sportcatalisator of de cat. weglaten?
Bijlagen
lotusdecat.jpg (2.85 KiB) 3144 keer bekeken
lotuscat.jpg (3.52 KiB) 3144 keer bekeken
lotusspruitstuk.jpg (23.13 KiB) 3144 keer bekeken
The difference between men and boys is the price of their toys!
Als ik van jou was, zou ik een sportcat nemen, dan geraak je nog zonder probleem door de keuring. Heb me net ook eentje laten installeren icm met andere einddemper. Zoveel extra geluid maakt het toch niet vind ik.
Het spruitstuk laten vervangen samen met de sportcat, zou je redelijk wat vermogenswinst kunnen opleveren op voorwaarde dat je je wagen hiervoor laat hermappen. Ik zou het alvast zeker doen als ik van jou was.
Spruitstuk en geen kat maar wel extra demper ipv cat is mijn voorkeur maar heeft wel wat nadelen :
- Illegaal zonder kat te rijden
- Vulling brand sneller uit demper
- Map moet gecontroleerd worden ( en niet enkel vol gas )
- Meer geluid ( indien kat vervangen door pijp )
- Ieder jaar standaard cat laten monteren voor keuring.
Ik heb weinig sport cats gezien die lang heel blijven of na 2 jaar nog door de keuring komen. Vandaar dat ik er van weg blijf.
Ik zou de cat moeten vervangen, maar een originele kost meer en is maar gewoon. Het spruitstuk is ideaal voor de extra pk's, maar is het wel aan te raden om de map te herprogrammeren? Komen er geen extra problemen van?
The difference between men and boys is the price of their toys!
Emiel schreef:Huidige originele cat stuk ?
Ik zou in ieder geval geen cat vervangen voor een rechte pijp. De extra herrie vind ik iets te.
Zou even rond kijken op bijv. seloc.org wat de ervaringen zijn na het vervangen van spruitstuk op jou model Exige en of remap nodig is.
Persoonlijk zou ik een remap wel overwegen.
Als de auto stuk armer loopt boven in krijgen de zuigers mogelijk te weinig koeling.
Wil je van het spruitstuk optimaal genieten, is een remap echt wel nodig imo.
Indien je hier wat twijfelachtig zou tegen over staan, zou ik alleen de cat vervangen.
Moest ik van jou zijn, zou ik hermappen .
die vermogenwinst ga je niet of nauwlijks voelen denk ik. ben niet tegen tunen , heb zelf al twee kopelingsplaten verslonden op 60000km met mijn daily. maar een wijze man vertelde me ooit dat alles wat in het fabriek is geplaatst onwikkeld is om de motor zo lang mogelijk te laten meegaan zonder kans op vervroegde slijtage.
de juiste tegendruk is bij elke motor is zorgvuldig uitberekend op basis van testen-cijfers en research door ingenieurs die er veel letters voor hebben moeten vreten op de schoolbank. bij racewagens is het een ander verhaal die moeten toch om de paar duizend km gereviseerd worden.
stage3 is al of de hel los barst wat gaat een race manifold en decatpijp daar nog aan toevoegen trommelvlies ontsteking
zeldzame kanarie schreef:die vermogenwinst ga je niet of nauwlijks voelen denk ik. ben niet tegen tunen , heb zelf al twee kopelingsplaten verslonden op 60000km met mijn daily. maar een wijze man vertelde me ooit dat alles wat in het fabriek is geplaatst onwikkeld is om de motor zo lang mogelijk te laten meegaan zonder kans op vervroegde slijtage.
de juiste tegendruk is bij elke motor is zorgvuldig uitberekend op basis van testen-cijfers en research door ingenieurs die er veel letters voor hebben moeten vreten op de schoolbank. bij racewagens is het een ander verhaal die moeten toch om de paar duizend km gereviseerd worden.
stage3 is al of de hel los barst wat gaat een race manifold en decatpijp daar nog aan toevoegen trommelvlies ontsteking
Tino, op een geblazen motor ga je een geoptimaliseerde manifold degelijk voelen hoor na remap.
Doet er mij aan denken dat ik nog is naar je stage 3 moet komen luisteren
zeldzame kanarie schreef:die vermogenwinst ga je niet of nauwlijks voelen denk ik. ben niet tegen tunen , heb zelf al twee kopelingsplaten verslonden op 60000km met mijn daily. maar een wijze man vertelde me ooit dat alles wat in het fabriek is geplaatst onwikkeld is om de motor zo lang mogelijk te laten meegaan zonder kans op vervroegde slijtage.
Tino, op een geblazen motor ga je een geoptimaliseerde manifold degelijk voelen hoor na remap.
Doet er mij aan denken dat ik nog is naar je stage 3 moet komen luisteren
kom in de lente maar eens luisteren, hij is in de winterslaap nu zijn trauma aant verwerken.