Serge - 1967 Lotus Europa S1
Geplaatst: 22 nov 2012, 21:18
Dag allemaal,
ik heb hier al enkele keren gereageerd in bepaalde topics, vooral over Europa's. Maar ik heb eindelijk eens de tijd gevonden om mezelf en mijn auto hier voor te stellen.
Eerst wil ik een beetje informatie geven over de verschillende soorten Europa's die er zijn, want ik merk dat er veel verwarring bestaat onder de mensen wat nu precies welke Europa is. Want voor velen zijn alle oude Europa's gelijk aan mekaar, maar dat is een beetje te wijten aan de mindere populariteit van de Europa. Bij deze dus een beetje info:
S1 (1967): Allereerste reeks, puurste ontwerp, renault motor met 82pk. 296 gebouwd
S1A & S1B: Enkele aanpassingen voor meer comfort. 350 gebouwd
47: raceversie van de Europa, gebaseerd op de S1's. +/- 60 gebouwd
S2: volledig aangepaste versie met veel meer comfort, ook zwaarder en minder aerodynamisch. 3800 gebouwd
Twin Cam: met de Lotus Twin Cam motor, nog meer comfort, aanpassingen aan body (meer plaats in de cabine, andere achterkant), nog zwaarder, meer pks.
Twin Cam Special: net zoals de twin cam, maar dan de big valve en met 5-gangen versnellingsbak en wat speciale toetsen.
Nu mijn Europa heeft serienummer #460002, dit wilt zeggen dat dit de tweede Europa is die van de productielijn afkwam, en dat dit dus één van de 296 S1's is. Mijn auto is dus 1 van de allereerste productie auto's, zonder het extra comfort en puur zoals Colin Chapman het bedoelde.
Ik ga hier doorverwijzen naar mijn website, waar de volledige uitleg van mijn verhaal staat, weliswaar in het Engels, maar het is me allemaal een beetje veel om nog eens te vertalen en uit te typen.
http://sleurs-motorsport.com/
Ik zal alle vooruitgang die ik in het voorbije jaar heb gemaakt hier even kort toelichten en dan een linkje plaatsen naar het volledige artikel, dan kunnen jullie, als jullie dit zouden willen, nog verder lezen op mijn website zelf.
#1 - Barnfind

Ik zocht dus al enkele jaren naar een auto om te restaureren, en heb hier vaak over getwijfeld wat ik nu precies zocht. Uiteindelijk wist ik dat ik een Lotus Europa wou, maar ik had nooit gedacht te vinden wat ik vond. Een Lotus Europa S1, de allereerste zelfs! Via een zoekertje op marktplaats en een telefoontje naar Friesland was ik onderweg. Uiteindelijk een paar dagen nadien teruggegaan om hem uit de garage te halen waar hij al 19 jaar stond te bestoffen. Hij was een beetje gedemonteerd, maar hij zat nog voor 99% in mekaar, maar een grondige restauratie was nodig.
http://sleurs-motorsport.com/?p=172
#2 - Wat heb ik nu gekocht?

Dus eens de auto naar huis was gehaald, heb ik alles afgestoft en afgewassen om eens op mijn gemak te kunnen inspecteren in welke staat de auto nu precies was.
http://sleurs-motorsport.com/?p=188
#3 - Een werkplaats voorzien

Aangezien de Europa op enkele dagen gekocht was, was ik totaal niet voorbereid om een auto thuis te hebben en te restaureren, dus daar moest snel iets aan gedaan worden.
http://sleurs-motorsport.com/?p=196
#4 - De ontmanteling, deel 1

De eerste paar weken van het ontmantelen van de auto.
http://sleurs-motorsport.com/?p=204
#5 - Extra motorblok

Ik heb dus nog een extra motorblok gekocht om zeker voldoende reserve-onderdelen te hebben.
http://sleurs-motorsport.com/?p=219
#6 - De ontmanteling, deel 2

De volgende paar weken van de ontmanteling.
http://sleurs-motorsport.com/?p=226
#7 - Volledig ontmanteld, wat blijft er over?

Nu kon ik het chassis uit de glasvezel body snijden. Deze zit bij de S1's in de carrosserie vastgelijmd, wat zorgt voor een zeer stevig chassis, maar een hel om te repareren.
http://sleurs-motorsport.com/?p=233
#8 - Hoe is het chassis?

Eens de auto volledig gedemonteerd was, kon ik zien wat er overbleef van het chassis. Het was er vrij erg aan toe, maar beter dan ik verwacht had, het is nog te repareren.
http://sleurs-motorsport.com/?p=358
#9 - Veel werk, weinig tijd

De europa staat voor een tijdje op een laag pitje, heb veel werk en weinig tijd. Desondanks krijg ik toch nog wel wat gedaan, vooral veel denk- en plan-werk.
http://sleurs-motorsport.com/?p=374
#10 - Chassis reparaties, deel 1

Eindelijk weer wat extra tijd gevonden, en ondertussen ook fatsoenlijk leren TIG lassen. De eerste herstellingen aan het chassis zijn gebeurd.
http://sleurs-motorsport.com/?p=419
Bij de volgende updates zal ik hier een uitgebreidere uitleg schrijven, samen met een linkje naar mijn website. Ook ben ik aan het werken aan video-updates, dus deze zal ik hier ook posten.
Hopelijk zijn er geïnteresseerden in de oudere Lotussen, want er rijden er té weinig rond!
Als er mensen zijn die vragen hebben, stel ze gerust!
Groeten,
Serge
ik heb hier al enkele keren gereageerd in bepaalde topics, vooral over Europa's. Maar ik heb eindelijk eens de tijd gevonden om mezelf en mijn auto hier voor te stellen.
Eerst wil ik een beetje informatie geven over de verschillende soorten Europa's die er zijn, want ik merk dat er veel verwarring bestaat onder de mensen wat nu precies welke Europa is. Want voor velen zijn alle oude Europa's gelijk aan mekaar, maar dat is een beetje te wijten aan de mindere populariteit van de Europa. Bij deze dus een beetje info:
S1 (1967): Allereerste reeks, puurste ontwerp, renault motor met 82pk. 296 gebouwd
S1A & S1B: Enkele aanpassingen voor meer comfort. 350 gebouwd
47: raceversie van de Europa, gebaseerd op de S1's. +/- 60 gebouwd
S2: volledig aangepaste versie met veel meer comfort, ook zwaarder en minder aerodynamisch. 3800 gebouwd
Twin Cam: met de Lotus Twin Cam motor, nog meer comfort, aanpassingen aan body (meer plaats in de cabine, andere achterkant), nog zwaarder, meer pks.
Twin Cam Special: net zoals de twin cam, maar dan de big valve en met 5-gangen versnellingsbak en wat speciale toetsen.
Nu mijn Europa heeft serienummer #460002, dit wilt zeggen dat dit de tweede Europa is die van de productielijn afkwam, en dat dit dus één van de 296 S1's is. Mijn auto is dus 1 van de allereerste productie auto's, zonder het extra comfort en puur zoals Colin Chapman het bedoelde.
Ik ga hier doorverwijzen naar mijn website, waar de volledige uitleg van mijn verhaal staat, weliswaar in het Engels, maar het is me allemaal een beetje veel om nog eens te vertalen en uit te typen.
http://sleurs-motorsport.com/
Ik zal alle vooruitgang die ik in het voorbije jaar heb gemaakt hier even kort toelichten en dan een linkje plaatsen naar het volledige artikel, dan kunnen jullie, als jullie dit zouden willen, nog verder lezen op mijn website zelf.
#1 - Barnfind

Ik zocht dus al enkele jaren naar een auto om te restaureren, en heb hier vaak over getwijfeld wat ik nu precies zocht. Uiteindelijk wist ik dat ik een Lotus Europa wou, maar ik had nooit gedacht te vinden wat ik vond. Een Lotus Europa S1, de allereerste zelfs! Via een zoekertje op marktplaats en een telefoontje naar Friesland was ik onderweg. Uiteindelijk een paar dagen nadien teruggegaan om hem uit de garage te halen waar hij al 19 jaar stond te bestoffen. Hij was een beetje gedemonteerd, maar hij zat nog voor 99% in mekaar, maar een grondige restauratie was nodig.
http://sleurs-motorsport.com/?p=172
#2 - Wat heb ik nu gekocht?

Dus eens de auto naar huis was gehaald, heb ik alles afgestoft en afgewassen om eens op mijn gemak te kunnen inspecteren in welke staat de auto nu precies was.
http://sleurs-motorsport.com/?p=188
#3 - Een werkplaats voorzien

Aangezien de Europa op enkele dagen gekocht was, was ik totaal niet voorbereid om een auto thuis te hebben en te restaureren, dus daar moest snel iets aan gedaan worden.
http://sleurs-motorsport.com/?p=196
#4 - De ontmanteling, deel 1

De eerste paar weken van het ontmantelen van de auto.
http://sleurs-motorsport.com/?p=204
#5 - Extra motorblok

Ik heb dus nog een extra motorblok gekocht om zeker voldoende reserve-onderdelen te hebben.
http://sleurs-motorsport.com/?p=219
#6 - De ontmanteling, deel 2

De volgende paar weken van de ontmanteling.
http://sleurs-motorsport.com/?p=226
#7 - Volledig ontmanteld, wat blijft er over?

Nu kon ik het chassis uit de glasvezel body snijden. Deze zit bij de S1's in de carrosserie vastgelijmd, wat zorgt voor een zeer stevig chassis, maar een hel om te repareren.
http://sleurs-motorsport.com/?p=233
#8 - Hoe is het chassis?

Eens de auto volledig gedemonteerd was, kon ik zien wat er overbleef van het chassis. Het was er vrij erg aan toe, maar beter dan ik verwacht had, het is nog te repareren.
http://sleurs-motorsport.com/?p=358
#9 - Veel werk, weinig tijd

De europa staat voor een tijdje op een laag pitje, heb veel werk en weinig tijd. Desondanks krijg ik toch nog wel wat gedaan, vooral veel denk- en plan-werk.
http://sleurs-motorsport.com/?p=374
#10 - Chassis reparaties, deel 1

Eindelijk weer wat extra tijd gevonden, en ondertussen ook fatsoenlijk leren TIG lassen. De eerste herstellingen aan het chassis zijn gebeurd.
http://sleurs-motorsport.com/?p=419
Bij de volgende updates zal ik hier een uitgebreidere uitleg schrijven, samen met een linkje naar mijn website. Ook ben ik aan het werken aan video-updates, dus deze zal ik hier ook posten.
Hopelijk zijn er geïnteresseerden in de oudere Lotussen, want er rijden er té weinig rond!
Als er mensen zijn die vragen hebben, stel ze gerust!
Groeten,
Serge