Pagina 3 van 3

Re: wat te tanken: 95 of 98 octaan?

Geplaatst: 24 jul 2017, 16:00
door spidermonkey
Gezien de huidige evolutie misschien interessant dit topic opnieuw af te stoffen.
Vanaf nu is de meeste 95 aan de pomp bijgevuld met een serieus volume aan Ethanol 95-E10. Deze zou niet ideaal zijn voor onze geliefkoosde Elise S1 eigenaars. Makkelijk zat want je kan gewoon 98 tanken natuurlijk. Iemand ervaring met het alten aanpassen van de ECU calibratie om ook hieruit wat vermogenswinst te halen.
Hoger octaangetal = meer inspuiting mogelijk zonder zelfontploffing = meer power indien correcte calibratie. Als je dan toch duurder tankt direct ook de voordelen ervan; Ik vind echter niemand die deze calibratie correct uit kan voeren in België

Re: wat te tanken: 95 of 98 octaan?

Geplaatst: 25 jul 2017, 13:40
door Remmel
Ecu aanpassen heeft vooral bij Turbomotoren zin, bij normaal ademende motoren is de winst minimaal.
Kan wel, de voorontsteking wordt dan iets vroeger gezet.
Op de rollenbank aanpassen is het best, dan kun je effectief de winst zien.
Wie dit in België kan doen weet ik niet, ff Googlen denk ik.

Ik tank geen E95-E10 meer, motor loopt er minder lekker op.
In NL tank ik E95 wat feitelijk E95-E5 is en in België E98.
Ethanol begint al na 30 dagen af te breken.
Zodra Ethanol verdampt verliest de brandstof octaan (!) en wordt het schraal.
Dit leidt tot lastig starten, kloppen en pingelen, de motor verliest aan vermogen en kan beschadigd raken.

Ethanol levert tevens minder vermogen dan benzine. Het gevolg is een inefficiënte verbranding, hoger brandstofverbruik, verminderde prestaties en minder gaspedaalrespons.

Re: wat te tanken: 95 of 98 octaan?

Geplaatst: 01 aug 2017, 20:39
door spidermonkey
ECU aanpassen aan de brandstof heeft altijd zin.

Het is inderdaad heel courant bij turbo diesels want dat is heel eenvoudig, "tuners" gaan daar gewoon de turbodruk flink de hoogte in sturen voor extra PK.

ECU calibratie is echter specialistenwerk. Neem de F1, het verschil tussen de Honda motor en de top van het pak zit meer in de juiste calibratie dan in mechanische componenten. Elke racewagen heeft een specifieke calibratie.

Vandaar dus mijn vraag of iemand hier al ervaring hiermee heeft, en evt een specialist kent.