Re: wat te tanken: 95 of 98 octaan?
Geplaatst: 24 jul 2017, 16:00
Gezien de huidige evolutie misschien interessant dit topic opnieuw af te stoffen.
Vanaf nu is de meeste 95 aan de pomp bijgevuld met een serieus volume aan Ethanol 95-E10. Deze zou niet ideaal zijn voor onze geliefkoosde Elise S1 eigenaars. Makkelijk zat want je kan gewoon 98 tanken natuurlijk. Iemand ervaring met het alten aanpassen van de ECU calibratie om ook hieruit wat vermogenswinst te halen.
Hoger octaangetal = meer inspuiting mogelijk zonder zelfontploffing = meer power indien correcte calibratie. Als je dan toch duurder tankt direct ook de voordelen ervan; Ik vind echter niemand die deze calibratie correct uit kan voeren in België
Vanaf nu is de meeste 95 aan de pomp bijgevuld met een serieus volume aan Ethanol 95-E10. Deze zou niet ideaal zijn voor onze geliefkoosde Elise S1 eigenaars. Makkelijk zat want je kan gewoon 98 tanken natuurlijk. Iemand ervaring met het alten aanpassen van de ECU calibratie om ook hieruit wat vermogenswinst te halen.
Hoger octaangetal = meer inspuiting mogelijk zonder zelfontploffing = meer power indien correcte calibratie. Als je dan toch duurder tankt direct ook de voordelen ervan; Ik vind echter niemand die deze calibratie correct uit kan voeren in België