Vreemd geluid na renovatie ophanging.
Geplaatst: 30 apr 2012, 23:08
Ik zit met een vraagstuk, waarop ik jullie gedachten graag hoor.
Ik heb mijn ophanging laten renoveren en meteen laten upgraden, niet dat het meteen nodig was, maar het zat er op yermijn wel aan te komen. Ik heb het dan ook meteen goed aan laten pakken. Alle draagarmen zijn gepassiveerd, de zaak meteen in pu bussen laten zetten, 8 fuseekogels vervangen, 2 wiellagers achter vervangen, 2 droplinks vervangen, 1 toelink balljoint vervangen, 1 stuurkogel vervangen, 1 wielnaaf vervangen, de zaak in nieuwe bouten en moeren laten zetten, een setje Nitron NTR laten zetten, alles uitgelijnd etc., bevestiging handremkabel vervangen.. Al met al best een compleet verhaal. Omdat de hele zaak los lag, is meteen vervangen wat niet meer in orde was. Zodoende dat er nog een naafje en een lagertje etc. onvoorzien bij kwam.
Naar huis rijdend, onderweg hoor ik zachtjes een soort zoevend geluid opkomen. Eerder hoorde ik het niet, maar na een kwartiertje sturen begon het, steeds wat luider wordend. Het lijkt van voor te komen, maar dat is moeilijk te horen met het motorgeluid dicht bij je.
Al met al wat op zitten letten, en wat geprobeerd op een lege b-weg met strak asfalt door rollend van een helling met de motor uit..
Het klinkt het eerste kwartier niet (duidelijk), dan langzaamaan steeds wat luider. Het klinkt in die tijd ook niet in bochten of rotondes. Het klinkt een soort zoevend, tot schurend, soms tikkend. Het is afhankelijk van de snelheid, sneller rollen is dus hogere frequentie. Door rollend in z'n vrij met de motor uit is het ook hoorbaar. Licht de rem indrukkend blijft het hoorbaar. Eenmaal het geluid hoorbaar geven bochten en flink remmen een meer wringend geluid. Na een half uurtje remmen, rijden etc. Is niet één remschijf heter dan de rest. De schijven vertonen geen gekke groeven of strepen. Ook geen overdadig remstofontwikkeling. Geen aanlopende balanceerloodjes. De hoogte van de S1 is ondanks de NTRs niet gewijzigd. De remmen zien er niet versleten uit. En het gekke is.... Voor de renovatie toch al aardig wat gestuurd, zonder bijgeluiden.
Door vakantie heeft de uitvoerende specialist nog geen tijd gehad om actie hierin te ondernemen. Via mail wordt wel al meegedacht. Geen verkeerd woord over de specialist iig. want wat ze uitgevoerd hebben ziet er werkelijk picobello uit! Ik wil er alleen achter komen wat het zou kunnen zijn, en of ik hiermee de reis van 45 minuten rijdend naar de specialist kan doen, na de vakantie.
Iemand een idee? It's really killing me!
Ik post overigens asap wat foto's van het kunstwerk down under....
Ik heb mijn ophanging laten renoveren en meteen laten upgraden, niet dat het meteen nodig was, maar het zat er op yermijn wel aan te komen. Ik heb het dan ook meteen goed aan laten pakken. Alle draagarmen zijn gepassiveerd, de zaak meteen in pu bussen laten zetten, 8 fuseekogels vervangen, 2 wiellagers achter vervangen, 2 droplinks vervangen, 1 toelink balljoint vervangen, 1 stuurkogel vervangen, 1 wielnaaf vervangen, de zaak in nieuwe bouten en moeren laten zetten, een setje Nitron NTR laten zetten, alles uitgelijnd etc., bevestiging handremkabel vervangen.. Al met al best een compleet verhaal. Omdat de hele zaak los lag, is meteen vervangen wat niet meer in orde was. Zodoende dat er nog een naafje en een lagertje etc. onvoorzien bij kwam.
Naar huis rijdend, onderweg hoor ik zachtjes een soort zoevend geluid opkomen. Eerder hoorde ik het niet, maar na een kwartiertje sturen begon het, steeds wat luider wordend. Het lijkt van voor te komen, maar dat is moeilijk te horen met het motorgeluid dicht bij je.
Al met al wat op zitten letten, en wat geprobeerd op een lege b-weg met strak asfalt door rollend van een helling met de motor uit..
Het klinkt het eerste kwartier niet (duidelijk), dan langzaamaan steeds wat luider. Het klinkt in die tijd ook niet in bochten of rotondes. Het klinkt een soort zoevend, tot schurend, soms tikkend. Het is afhankelijk van de snelheid, sneller rollen is dus hogere frequentie. Door rollend in z'n vrij met de motor uit is het ook hoorbaar. Licht de rem indrukkend blijft het hoorbaar. Eenmaal het geluid hoorbaar geven bochten en flink remmen een meer wringend geluid. Na een half uurtje remmen, rijden etc. Is niet één remschijf heter dan de rest. De schijven vertonen geen gekke groeven of strepen. Ook geen overdadig remstofontwikkeling. Geen aanlopende balanceerloodjes. De hoogte van de S1 is ondanks de NTRs niet gewijzigd. De remmen zien er niet versleten uit. En het gekke is.... Voor de renovatie toch al aardig wat gestuurd, zonder bijgeluiden.
Door vakantie heeft de uitvoerende specialist nog geen tijd gehad om actie hierin te ondernemen. Via mail wordt wel al meegedacht. Geen verkeerd woord over de specialist iig. want wat ze uitgevoerd hebben ziet er werkelijk picobello uit! Ik wil er alleen achter komen wat het zou kunnen zijn, en of ik hiermee de reis van 45 minuten rijdend naar de specialist kan doen, na de vakantie.
Iemand een idee? It's really killing me!
Ik post overigens asap wat foto's van het kunstwerk down under....