AutoWereld Feb2012 : Interview Donato Coco
Geplaatst: 01 feb 2012, 16:18
Zonet mijn AutoWereld ontvangen (Februari 2012) en daarin staat een 4 blz groot interview (2 blz tekst) met Donato Coco de Designdirecteur van Lotus.
Het volledige interview lezen laat ik aan jullie, toch pik ik er enkele opmerkelijke passages uit.
Aan jullie om tegen te spreken, te ontkrachten, ze bij te staan of ze geheel met de grond gelijk te maken.
"Ferrari wil innoveren, maar Lotus wil zichzelf heruitvinden..."
"In vergelijking met andere merken heeft Lotus nog niet alle registers opengetrokken. Het is nu dat we pal in die fase zitten."
"Colin Chapman gebruikte Climax-motoren - vandaar overigens dat zijn lichtgewichtstrategie, uit compensatiedrang."
"Ik denk niet dat de beruchte lichtgewichtstrategie ooit een vooringenomen wil was, eerder een gevolg van zaken die al dan niet beschikbaar waren."
"Maar waar moet je naartoe met dit? Het is op, uitverteld" (over de huidige Elise)
"Bovendien moest de Elise zich aanpassen aan de familiestijl (nieuwe line up) en konden we niet vasthouden aan die kleine afmetingen. Om homologatieredenen, voor de veligheid en uit commerciële overwegingen."
"Mocht Colin Chapman kunnen terugkeren en zijn personeel aanschouwd hebben zoals het merk aan het gaan was, de helft zou hij onwaardig hebben bevonden. Of eerder, hij zou zich zorgen hebben gemaakt over het statische karakter van zijn bedrijf. Chapman werd vooral gedreven door vernieuwing en je moet dat nieuwe vooral omarmen."
"... technisch was de rekker eigenlijk al zo ver uitgerokken dat hij alleen nog maar kon knappen. Commercieel was de weg gebarricadeerd door de kleinschaligheid, terwijl technisch en stilistisch het uiterste was bereikt. ER was een succes, maar het was veel te beperkt en de tijd zou het zeker ingehaald hebben."
"Het was hoogtij met andere woorden, maar Lotus is te mooi om te verdwijnen. Het merk verdiend zijn toekomst."
"De Esprit komt in oktober 2013, gevolgd door de Elite in 2014."
"Ik moet er op toezien dat het uiteindelijke productiemodel zo dicht mogelijk aanleunt bij het showmodel."
http://www.autowereld.be/2012/02/01/aut ... uari-2012/
Het volledige interview lezen laat ik aan jullie, toch pik ik er enkele opmerkelijke passages uit.
Aan jullie om tegen te spreken, te ontkrachten, ze bij te staan of ze geheel met de grond gelijk te maken.
"Ferrari wil innoveren, maar Lotus wil zichzelf heruitvinden..."
"In vergelijking met andere merken heeft Lotus nog niet alle registers opengetrokken. Het is nu dat we pal in die fase zitten."
"Colin Chapman gebruikte Climax-motoren - vandaar overigens dat zijn lichtgewichtstrategie, uit compensatiedrang."
"Ik denk niet dat de beruchte lichtgewichtstrategie ooit een vooringenomen wil was, eerder een gevolg van zaken die al dan niet beschikbaar waren."
"Maar waar moet je naartoe met dit? Het is op, uitverteld" (over de huidige Elise)
"Bovendien moest de Elise zich aanpassen aan de familiestijl (nieuwe line up) en konden we niet vasthouden aan die kleine afmetingen. Om homologatieredenen, voor de veligheid en uit commerciële overwegingen."
"Mocht Colin Chapman kunnen terugkeren en zijn personeel aanschouwd hebben zoals het merk aan het gaan was, de helft zou hij onwaardig hebben bevonden. Of eerder, hij zou zich zorgen hebben gemaakt over het statische karakter van zijn bedrijf. Chapman werd vooral gedreven door vernieuwing en je moet dat nieuwe vooral omarmen."
"... technisch was de rekker eigenlijk al zo ver uitgerokken dat hij alleen nog maar kon knappen. Commercieel was de weg gebarricadeerd door de kleinschaligheid, terwijl technisch en stilistisch het uiterste was bereikt. ER was een succes, maar het was veel te beperkt en de tijd zou het zeker ingehaald hebben."
"Het was hoogtij met andere woorden, maar Lotus is te mooi om te verdwijnen. Het merk verdiend zijn toekomst."
"De Esprit komt in oktober 2013, gevolgd door de Elite in 2014."
"Ik moet er op toezien dat het uiteindelijke productiemodel zo dicht mogelijk aanleunt bij het showmodel."
http://www.autowereld.be/2012/02/01/aut ... uari-2012/