[LF-GETEST] 2011 Lotus Evora S

Evora, Evora S, GTE, 400 & GT4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

[LF-GETEST] 2011 Lotus Evora S

Bericht door Frederik »

2011 Lotus Evora S
Evora, maar dan beter …
Lotus schaafde de Evora bij, maakte hem beter én sneller en het resultaat kan je hier bewonderen, de Evora S. Waar de ‘gewone’ Evora, voor zover je de Evora gewoon kan noemen, dat ietsje vermogen tekort kwam, is dat bij de Evora S zeker geen punt meer. De 350pk (ipv 280pk) doen de Evora S alle eer aan.
Het uiterlijk van de Lotus Evora heeft me altijd enorm geboeid. Het ontwerp van de wagen, geïnspireerd op het HotWheels Lotus Concept, heeft me nooit echt kunnen loslaten. Toen Lotus de HotWheels contest won was ik onmiddellijk gewonnen voor het design. Dat het concept nooit als reguliere straatauto de tarmac zou ontmoeten was van meet af aan duidelijk, het ging louter om een ontwerpwedstrijd. Toch hield Steven Crijns, de ontwerper van het HotWheels Lotus Concept zijn schetsen van deze designwedstrijd nooit veraf toen hij de Evora tekende. Tot groot jolijt van ondertekende, en heel wat andere Lotus-fans.
001.jpg
Een Lotus pur sang
De Evora in zijn huidige vorm is een Lotus pur sang, met de typische ovalen luchthapper in de voorbumper is dit Lotus ten voeten uit. Kenmerkend Lotus-DNA, dat ons terugneemt tot diep in de geschiedenis van het merk. DNA ook dat plotsklaps overboord lijkt gegooid bij de voorstelling van de nieuwe designlijn die het merk ons op het Parijse autosalon van vorig jaar toonde.
We kozen de pittoreske Westhoek uit om de Evora S aan de tand te voelen. Rustieker dan dit wordt het leven niet meer in Vlaanderen. Of all places stapten we af in Langemark-Poelkapelle, een westhekdorp in de schaduw van de belforttoren van Ieper, waar jaarlijks ook de Ypres Lotus Day wordt verreden. Dat het, overwegend verfrommelde volkje, wat motorisch geweld gewoon is, mag duidelijk zijn toen ik na een (wild)plaspauze terug bij de wagen kwam. Een stokoud vrouwtje, wandelstok en kromme rug incluis, stond aarzelend bij de wagen. Een toevallige voorbijganger misschien. Van zodra de centrale vergrendeling mijn dichte aanwezigheid bevestigde, en ik aanstalten maakte om in te stappen, sprak de kranige vrouw me aan: “meneear, ik ‘em al 3 toerkens rond jen wagen gedoan, amai da’s wel nen chiquen bak hé”. Verrast door zoveel positieve weerklank vanuit een doelgroep die niet meteen de scope is bij Lotus, moeten we besluiten dat het merk met deze creatie veel meer mensen wil aanspreken, dan het met haar andere modellen ambieert. Of het nu de vormgeving, de allusie op snelheid, de heerlijk weergalmende motor dan wel het feit dat het gewoon een lage, gele snelheidsmachine was die de vrouw begeesterde, is tot op vandaag één van de vele Westhoekmisteries. Maar het is een feit dat deze Evora S weinigen onberoerd laat, over de vele leeftijdsgrenzen heen.
Ongewoon interieur
Bij het instappen merk je onmiddellijk het ongewone interieur op, een interieur dat volgens Lotus-normen vrij rijkelijk aangekleed is en ook erg modern oogt. Ook heeft het dashboard een vrij ongewone vorm. Toch went het, zelfs voor Lotuspuristen als onszelf, enorm snel dat de Evora iets meer luxe en opties heeft dan we van het merk doorgaans gewoon zijn. Het instappen is tevens een pak eenvoudiger dan bij een Elise of Exige, al blijft het toch iets moeilijker dan in een normale wagen, maar dat nemen we er graag bij. Eenmaal plaatsgenomen in de cockpit van de Evora S voel je jezelf heel snel thuis. De sportzetels van Recaro zitten zeer comfortabel en geven enorm veel steun. Lotus lijkt met dit interieur aan te geven dat ze ook in de meer aangeklede sportwagenmarkt, haar mannetje kan en wil staan. En ja hoor, als je goed zoekt vind je hier en daar wel enkele flauwe details die in de Duitse sportwagens en –coupés van vandaag een stuk kwalitatiever zijn uitgevoerd of doordachter werden uitgevoerd. Zo zijn een aantal schakelaars achter het stuur moeilijk zichtbaar en zitten de knopjes voor de elektrische ramen een beetje ongelukkig achter de grendel van de deuren. Maar verder, een interieur waarin de zondagse vrijetijdsrijder maar evenzeer de sportieve circuitrijder zeer snel gelukkig zal worden.
005.jpg
De motor klinkt prettig,
roffelt beschaafd en laat voorbijgangers niet schrikken, maar als je het gaspedaal intrapt krijg je wel het volledige orkest te horen.


Mooier en speelser geluid
Bij het starten geeft het motormanagement een prettig extra dotje gas, wat de muziek van het motorgeluid toch iets mooier en speelser maakt tijdens het opstarten van de motor. De motor klinkt prettig, roffelt beschaafd en laat voorbijgangers niet schrikken, maar als je het gaspedaal intrapt krijg je wel het volledige orkest te horen. Los van het beschaafde maar zeer sportieve geluid heeft de motor van de Evora S een zeer lineaire vermogenscurve. Deze motor komt zoveel beter tot zijn recht dankzij de toevoeging van de compressor. De 3.5 liter V6 afkomstig uit het magazijn van Toyota (2GR-FE) is een zeer betrouwbare en koppelrijke motor, het toevoegen van de compressor maakt van deze motor een zeer competitieve krachtbron voor een sportwagen en daar maakt Lotus gretig gebruik van. Gezien het relatief lage gewicht sluit de Evora S qua prestaties makkelijk aan bij een reeks exotische wagens met een pak meer cilinderinhoud en pk’s.
De versnellingsbak doet zeer goed zijn werk, maar vergt toch wat gewenning en precisie. Bij het extreem hard accelereren of zeer sportief rijden moet je echt wel zeer goed bij de les zijn voor het schakelen, dit maakt het extra spannend maar kan ook een reden zijn om niet voluit te (kunnen) gaan. Na een tijd went het echter wel, maar het is toch werkpuntje voor Lotus. We lieten ons overigens vertellen dat Lotus zich daarvan bewust is en dit kleine minpuntje zou bij het MY12 model (2012 productiemodel) ondertussen zijn weggewerkt.
In tegenstelling tot andere Lotussen is er in deze Evora S wel tractiecontrole aanwezig. Gelukkig wel in een uitvoering waarbij je het systeem ook kan uitzetten. Op die manier is de Evora S ook berijdbaar door minder ervaren bestuurders, piloten die het risico kennen en de wagen 100% zelf in handen willen hebben kunnen het systeem gewoon uitschakelen. Het onderstel communiceert zeer hard en nauwkeurig met de bestuurder, een typisch Lotuskenmerk dat zelfs in deze luxueuze Evora S behouden bleef.
003.jpg
Unieke verschijning
De Lotus Evora is een unieke verschijning, iedereen wil ‘m zien én iedereen wil wel eens (mee)rijden. Het rijplezier van de bestuurder en de rijsensatie voor de passagier liggen ongemeen hoog. De Evora S rijdt zoals een echte Lotus, weliswaar met iets meer luxe (lees aankleding). Je zou bijna redenen gaan verzinnen om toch maar dat extra ritje aan te vatten, al komt dit de ecologische voetafdruk van de eigenaar en de hedendaagse maatschappij niet echt ten goede. Maar who cares, je rijdt niet elke dag met een Lotus! En zeker geen van dit kaliber. terwijl de Evora iets meer als Gt aanzien wordt, is het daarnaast ook een echt circuitbeest. Iets waarover de meningen nogal verdeeld zijn. onterecht zo blijkt, want de luxueuze aankleding verhindert de Evora s op geen enkel moment om voluit te gaan. Je kan met de Evora s gezellig samen met vrouwlief en sportief langs kleine wegen richting kust fl aneren, maar je kan de wagen ook perfect inzetten voor een trackday. Dit maakt hem tot een ideale vrijetijdswagen, die je met wat verbeelding en geen al te kroostrijk gezin zelfs dagelijks zou kunnen inzetten.
002.jpg
004.jpg
Conclusie
De Lotus Evora s laat zich zeer gemakkelijk rijden, bij normaal gebruik is het instappen en wegwezen, indien je het onderste uit de kan wil halen vergt het toch iets meer precisie, vooral in verband met het hanteren van de versnellingsbak. Het comfort is voor een Lotus ongekend, al gaat er zo goed als niets van de rijbeleving of eerder rijsensatie die men gewoon is in een Lotus, verloren. De Evora s is een van de beste sportwagens waar we tot nu toe mee reden. voor een scherpe prijs-kwaliteitsverhouding krijg je erg veel exclusiviteit terug, maar voor alles een potente sportwagen, die zich met de allergrootsten kan en mag meten.
Droom of werkelijkheid
Sinds de Evora voor het eerst ontwaakte als het HotWheels Lotus Concept waren we al heimelijk gewonnen voor de sportwagen. Zoals dat gaat met dromen die werkelijkheid worden, is het altijd bang afwachten of het aardse die fantasierijke dromen kan evenaren. Het dient gezegd, ook na deze meerdaagse test prijkt de Evora s nog steeds prominent bovenaan het lijstje van ‘must haves’, en blijft de jeugdige droom van het HotWheels Lotus Concept als ultiem rij-ijzer intact.
Na mijn meerdaagse test
prijkt de Evora S nog steeds prominent bovenaan het lijstje van 'must haves', en blijft de jeugdige droom van het HotWheels Lotus Concept als ultiem rij-ijzer intakt.



006.jpg
+
- erg exclusief en toch sympathiek
- zeer snel zonder monstermotor
- rijsensatie (’n echte Lotus!)

-
- precisie versnellingsbak
- praktisch onbruikbare 2+2
- verbruik in sportstand + extreem (circuit) rijden

* bij alle wagens ik ga testen in de toekomst ga ik 3 positieve en 3 negatieve puntjes geven, dit om merken/types niet onderuit te halen of extreem op te hemelen en dus de onpartijdigheid te bewaren. Waar iets positiefs is is altijd iets negatiefs en vice-versa. Trouwens bij een negatieve opmerking hoort altijd een positief punt.

v1.1 (24/02/2012)
text & photography : Frederik Van Cauwenberghe
Sir_Bongiovi
Berichten: 406
Lid geworden op: 17 jan 2010, 15:08
Naam: Andy
Auto: Opel Speedster 2.2
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: [getest] 2011 Lotus Evora S

Bericht door Sir_Bongiovi »

I'm jealous....

en zo blinken dat ie doet :geek:
Laatst gewijzigd door Sir_Bongiovi op 23 dec 2011, 19:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Didier
Berichten: 1596
Lid geworden op: 25 jul 2009, 11:20
Naam: Didier heeft Lotusitis ..
Auto: Elan Plus2S CN
Locatie: Geluwe W-VL
Contacteer:

Re: [getest] 2011 Lotus Evora S

Bericht door Didier »

Leuke reportage.
Bedankt om je ervaringen te sharen.
--------------Greetz, Didier -------------The destination is irrelevant, when the journey is in a Lotus!
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: [getest] 2011 Lotus Evora S

Bericht door Frederik »

Didier schreef:Leuke reportage.
Bedankt om je ervaringen te sharen.
Ben er niet 100% tevreden van (de tekst), foto's zijn goed gelukt en het beeldmateriaal (film) is ook niet geheel naar wens. Blijkbaar heeft mijn nieuwe camera wat problemen met de multispaakwielen. :)

Volgende keer beter (nog) hé.
Sir_Bongiovi schreef:I'm jealous....

en zo blinken dat ie doet :geek:
Ik denk dat ze hem properder terug hebben gekregen dan ik 'm afgehaald heb. Wagens zijn voor mij ... toch iets speciaals. :)
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: [getest] 2011 Lotus Evora S

Bericht door Frederik »

Artikel aangepast met de meest recente versie van tekst plus wat aanpassingen kwa voorstelling en inhoud.

Ben nu wat aan het rommelen met de (video) beelden ik gemaakt heb. Die zijn erg slecht, maar hoop toch nog iets te kunnen maken met de weinig goede beelden die ik heb. (inmiddels ander materiaal om de Evora S IPS beter in beeld te brengen)
Gebruikersavatar
Mr.E
Berichten: 493
Lid geworden op: 24 okt 2009, 14:28
Auto: Syntax Error

Re: [LF-GETEST] 2011 Lotus Evora S

Bericht door Mr.E »

Leuke tekst, goede foto's, tof om te lezen Frederik.
Ook cool dat je eveneens de mindere punten aanhaalt, ondanks de liefde voor het merk... zo hoort dat in een goede test!
Sometimes too much is just enough.
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: [LF-GETEST] 2011 Lotus Evora S

Bericht door Frederik »

Videoke bijgezet ... enige bruikbare ... al de rest is crap.

(maar heb zopas zwaar geïnvesteerd voor de volgende test ...)
Plaats reactie