De werken aan m'n Esprit S2.2

De Giugiaro, Stevens & Thomson versies.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hugo
Berichten: 934
Lid geworden op: 08 nov 2009, 09:47
Naam: Hugo
Auto: Europa Special
Locatie: Stabroek

Re: De werken aan m'n Esprit S2.2

Bericht door Hugo »

prachtig en plezant om volgen

ik herken producten en manier van werken omdat ikzelf met de restauratie van een Lotus bezig ben

zie
http://www.lotusforum.be/viewtopic.php?f=16&t=1650

ik doe wel de volledige auto zowel mechanisch als bodywerk, nieuwe binnenbekleding is bij mij het laatste ( ik wou dat ik al zover was)

is wel leuk hé en geeft voldoening om achteraf uw werk te bekijken
Gebruikersavatar
gvy
Berichten: 484
Lid geworden op: 15 nov 2010, 00:58
Naam: Geert
Auto: '80 Esprit S2.2

Re: De werken aan m'n Esprit S2.2

Bericht door gvy »

Hugo,

Ik heb je topic gelezen en ik kan niets anders dan mijn respect uitbrengen voor de grondigheid waarmee je het allemaal aanpakt.

Zelf ben ik (momenteel) niet van plan om zover te gaan.
De esprit S2.2 was de allereerste ( nog voor de S3) die een gegalvaniseerd chassis heeft gekregen. Op de brug is er op het eerste zicht geen reden om een body off restauratie te starten.
Ik ben momenteel het interieur weer aan het inbouwen. (foto's volgen)

Volgende stap wordt het vervangen van de distributieriem, de brandstofleidingen en de leidingen die de twee tanks verbinden.
En ook de 'rode' leiding voor de koppeling door een versterkte leiding.

Dan wil ik de wagen op de een of andere manier op de baan krijgen.
Mogelijk eerst oldtimerkeuring, en gelijktijdig starten met de weg van eenmalige typehomologatie (omdat er in belgie geen enkele Esprit s2.2 is en er dus geen PVG voor bestaat.
Dit laat me toe om hem eerst te leren kennen en te zien waar ik mechanisch verder mee moet. Hij heeft in ieder geval de weg van nederland naar bij mij thuis op eigen wielen afgelegd (+150km) en hij is in oktober nog APK gekeurd in nederland.

Op termijn ga ik hem waarschijnlijk ook herspuiten (doe ik dan ook zelf)
Maar ik leg mezelf geen deadlines op.

Geert
[b]Look what Q's brought for us, isn't it nice[/b]
Gebruikersavatar
JeanVM
Berichten: 193
Lid geworden op: 30 sep 2008, 21:58
Auto: Lotus Esprit S1

Re: De werken aan m'n Esprit S2.2

Bericht door JeanVM »

Geen PVG voor de S2.2 in België? Dat moet ik toch eens nader onderzoeken of dit klopt. Ik dacht toch dat er 1 zilver exemplaar was die nu in Duitsland rond rijdt.
Mijn dagelijkse schot Lotus: Excel BRG
Gebruikersavatar
gvy
Berichten: 484
Lid geworden op: 15 nov 2010, 00:58
Naam: Geert
Auto: '80 Esprit S2.2

Re: De werken aan m'n Esprit S2.2

Bericht door gvy »

JeanVM schreef:Geen PVG voor de S2.2 in België? Dat moet ik toch eens nader onderzoeken of dit klopt. Ik dacht toch dat er 1 zilver exemplaar was die nu in Duitsland rond rijdt.
Jean,
Dat zou dan toch belangrijk kunnen zijn.

Ik heb wel een PVG voor een Esprit S2 , maar die heeft de 907 type 1973ccm motor.
De mijne is een S2.2 met de eerste 912 type motor 2.174 cc en heeft volgens wat Frédéric van FKM in antwerpen heeft opgezocht geen PVG.
Frédéric heeft wel het PVG met referte 79-4131 gevonden , maar dit is enkel geldig voor de S2.
Lotus heeft ook per mail bevestigd aan Frédéric dat mijn wagen (volgens het chassisnummer) wel degelijk een originele RHD S2.2 is. (en vb niet een omgebouwde S2)

Ik heb overigens ook een mail naar Verhiest in Oostende gestuurd met alle info over mijn wagen en de vraag voor een gelijkvormigheidsattest ( op 26/12/2010) en daar heb ik zelfs geen antwoord gekregen, wat ik toch wel een beetje jammer vond.

Afijn,
Als er volgens jou ooit een s2.2 in belgie is ingeschreven , dan moet er toch een PVG bestaan...

Als jij hierover een informatiebron kan aanspreken dan is dit toch wel heel nuttig voor mij.

Groetjes
Geert
Laatst gewijzigd door gvy op 12 jan 2011, 22:12, 1 keer totaal gewijzigd.
[b]Look what Q's brought for us, isn't it nice[/b]
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: De werken aan m'n Esprit S2.2

Bericht door Frederik »

FKM is mandataris voor Lotus in België en dé persoon dat voor Lotus een PVG kan opmaken. Je kan natuurlijk ook een gelijkvormigheidskeuring laten doen bij de autokeuring.

Na de invoer van mijn Elan heb ik de keuze gemaakt om bij Frédéric te gaan ipv de autokeuring voor mijn gelijkvormigheidsattest.
Gebruikersavatar
gvy
Berichten: 484
Lid geworden op: 15 nov 2010, 00:58
Naam: Geert
Auto: '80 Esprit S2.2

Re: De werken aan m'n Esprit S2.2

Bericht door gvy »

Frederik schreef:FKM is mandataris voor Lotus in België en dé persoon dat voor Lotus een PVG kan opmaken. Je kan natuurlijk ook een gelijkvormigheidskeuring laten doen bij de autokeuring.

Na de invoer van mijn Elan heb ik de keuze gemaakt om bij Frédéric te gaan ipv de autokeuring voor mijn gelijkvormigheidsattest.
Ja , maar dat was de bedoeling. Ik ben ook met de Esprit bij de aankoop , langsgeweest bij FKM voor een technische controle, en toen heeft Frédéric ook gekeken voor het gelijkvormigheidsattest.
Maar net omdat er geen PVG bestaat, kan hij geen gelijkvormigheidsattest opmaken. En dus heeft hij mij per mail gezegd dat ik de weg van de éénmalige typegoedkeuring moet gaan volgen. En dat gaat via de keuring en het FOD mobiliteit

Net daarom ben ik zo geintereseerd mocht er toch een PVG voor de s2.2 bestaan.

Geert
[b]Look what Q's brought for us, isn't it nice[/b]
Gebruikersavatar
JeanVM
Berichten: 193
Lid geworden op: 30 sep 2008, 21:58
Auto: Lotus Esprit S1

Re: De werken aan m'n Esprit S2.2

Bericht door JeanVM »

Ik heb een paar foto's gevonden. Nu nog de bron vinden.
Bijlagen
Lotus Esprit S 2.2 zilver lhd vrzaz.jpg
Lotus Esprit S 2.2 silver lhd arzaz.jpg
Mijn dagelijkse schot Lotus: Excel BRG
Gebruikersavatar
gvy
Berichten: 484
Lid geworden op: 15 nov 2010, 00:58
Naam: Geert
Auto: '80 Esprit S2.2

Re: De werken aan m'n Esprit S2.2

Bericht door gvy »

Ja inderdaad,
Dat is een S2.2 en met een belgische plaat.
Dan zijn er twee mogelijkheden:

1. Er bestaat wel degelijk een PVG nummer voor de S2.2, (maar waarom heeft Fréderic die dan niet gevonden). Ik weet eigenlijk niet waar je de verschillende PVG kan opzoeken.

2. Deze Lotus Esprit S2.2 stond ingeschreven als een S2.
Eigenlijk zijn ze grotendeels identiek op de motor en het gegalvaniseerd chassis na, dus als je niets zegt , dan zie je dat gewoon niet....

Alle info over die wagen of zijn vorige eigenaar is welkom.

Groeten
Geert
[b]Look what Q's brought for us, isn't it nice[/b]
Gebruikersavatar
ovi
Berichten: 3904
Lid geworden op: 14 okt 2008, 13:07
Naam: Ivo
Auto: Tiger CAT,2xElan,A310V6
Locatie: Keerbergen

Re: De werken aan m'n Esprit S2.2

Bericht door ovi »

gvy schreef:Hugo,

Ik heb je topic gelezen en ik kan niets anders dan mijn respect uitbrengen voor de grondigheid waarmee je het allemaal aanpakt.

Zelf ben ik (momenteel) niet van plan om zover te gaan.
Geert
Niet zover te gaan Geert??? :roll:

Ik ben iemand die veel belang hecht aan de mechaniek van mijn meestal oude otokes of oldtimer. Dus meestal reviseer ik wel de motor, ophanging en remmen wil ik ook in perfecte staat, maar dan stopt het meestal! :oops:
Als ik jullie dan bezig zie kan ik daar enkel maar respect voor hebben! :P
Gebruikersavatar
FastEleven
Berichten: 1925
Lid geworden op: 29 jan 2009, 11:38
Naam: Erik
Auto: 2-11 + Cup 250
Locatie: België-Brasschaat

Re: De werken aan m'n Esprit S2.2

Bericht door FastEleven »

. Er bestaat wel degelijk een PVG nummer voor de S2.2, (maar waarom heeft Fréderic die dan niet gevonden). Ik weet eigenlijk niet waar je de verschillende PVG kan opzoeken.

2. Deze Lotus Esprit S2.2 stond ingeschreven als een S2.
Eigenlijk zijn ze grotendeels identiek op de motor en het gegalvaniseerd chassis na, dus als je niets zegt , dan zie je dat gewoon niet....
3. Deze Lotus Esprit S2.2 kan ook gehomologeerd zijn met een eenmalige homologatie. In dat geval is er wel een PVG nummer, maar dat is enkel van toepassing op die specifieke auto en niet geldig voor andere S2.2's.
My ex 1962 Westfield 'Lotus' Eleven on track
Afbeelding
Plaats reactie