Lotus vs Lotus, part 258 : Soap naar de volgende cliffhanger
Geplaatst: 21 nov 2010, 20:40
Soap naar de volgende cliffhanger
20/11/2010 - 17:30
De soap rond de vraag wie in de autosport het echte Lotus vertegenwoordigt, had afgelopen weekend zijn finale moeten beleven. Maar de grote aankondiging bleef uit. Nog altijd is het wachten op de bekendmaking dat het Renault-team doorgaat als Lotus-Renault en dat het huidige Lotus-team een andere naam krijgt. Of dat het huidige team tóch als Lotus zijn weg vervolgt. Er kwam wel een grote Indycar-aankondiging - van Lotus de autofabrikant - die opnieuw een cliffhanger aan het verhaal toevoegde.
De speculaties gaan inmiddels alle kanten op. Sommige bronnen zijn ervan overtuigd dat de naam Lotus nu toch bij Lotus Racing blijft, het team van Air Asia-topman Tony Fernandes en zijn coureurs Jarno Trulli en Heikki Kovalainen. Het probleem zit 'm bij Renault, het team dat Group Lotus (de autofabrikant dus) wilde overnemen en omdopen in Lotus-Renault, waarbij Lotus de nieuwe naam van het chassis wordt en Renault slechts de motorleverancier.
Dit gedroomde scenario leek in rook op te gaan toen duidelijk werd dat de naamsverandering van de auto (van 'Renault' naar 'Lotus') zou betekenen dat het team als een nieuw team zou worden beschouwd, met als gevolg dat alle in het verleden behaalde resultaten niet meer meetellen voor de vergoeding die het van Bernie Ecclestone krijgt. Of de andere teams moesten met een naamswijziging instemmen, maar doe dat maar eens als je zelf daardoor de kans op hogere inkomsten misloopt. Het leek een schitterende uitweg om het team dan maar 'Lotus Renault' te noemen, dus met Lotus puur als hoofdsponsor en Renault nog steeds als naam van de auto, maar dezelfde bronnen melden dat Renault echt uit de F1 wil stappen als chassisbouwer.
Elkaar tegensprekende bronnen
Kortom, Group Lotus zou stevig in de buidel moeten tasten. Ten eerste om het verlies aan inkomsten voor het (ex-)Renault-team te compenseren en ten tweede om Lotus Racing af te kopen. Tony Fernandes zal de naam Lotus immers niet zonder slag of stoot opgeven. Vorige maand trok hij nog de portemonnee om het recht op de klassieke naam 'Team Lotus' te mogen gebruiken. Het is logisch dat de politici in Maleisië die Group Lotus en Proton (dat eigenaar is van Group Lotus) een warm hart toedragen, nogal aanhikken tegen de bedragen die daarvoor nodig zijn. Daarom reed Lotus Racing dit weekend tijdens de Pirelli-bandentest gewoon weer als Lotus.
Toch wisten ándere bronnen gisteren zeker dat Lotus Racing de naam Lotus wél gaat opgeven. Sterker nog, het team zou zichzelf 'Proton 1Malaysia' gaan noemen. Nu nóg raarder. Want 1Malaysia mag dan de officiële bedrijfsnaam zijn van het team dat als Lotus Racing door de wereld gaat, het voorvoegsel Proton zou betekenen dat Fernandes nota bene de naam van het moederbedrijf van zijn grote rivaal zou overnemen! Wie het nog snapt, mag het zeggen...
Group Lotus nu ook in Indycars
Het heeft Group Lotus er intussen niet van weerhouden om zijn betrokkenheid in de Indycars ook verder uit te breiden. De autofabrikant sponsorde dit jaar al Takuma Sato's Dallara-Honda, maar heeft nu bekendgemaakt dat het vanaf 2012 - als de nieuwe Indycar-regels ingaan - ook een Lotus-motor gaat leveren en een aerodynamisch pakket voor het nieuwe Dallara-ontwerp, ook onder de naam Lotus.
Daarmee voegt Lotus zich bij Honda en Chevrolet. De laatste maakte vorige week bekend dat het in 2012 terugkeert in de Indycars als motorleverancier. De beroemde motorbouwer Ilmor (bekend van de Mercedes-motoren) gaat net als in de jaren tachtig en negentig weer in zee met Chevrolet. Ook Lotus gaat zijn Indy-motoren niet zelf bouwen. De teameigenaar van Takuma Sato's auto is Kevin Kalkhoven, de huidige eigenaar van Cosworth. De Indy-strijd tussen Ilmor en Cosworth zal dus opnieuw losbarsten.
Maleisië moet dokken... of niet
In het sportwagenracen roert Group Lotus zich ook. Zo werd vandaag bekend dat het Oostenrijkse team JetAlliance volgend jaar een GT2-versie van de Lotus Evora gaat inzetten. Al eerder liet Group Lotus doorschemeren dat het zich wilde bemoeien met LMP2-prototypes, bijvoorbeeld als motorleverancier.
Deze nieuwste cliffhangers in de Lotus-soap laten zien dat Group Lotus met zijn groeiende alomtegenwoordigheid in de autosport wil duidelijk maken dat er maar één Lotus is - daar waar Colin Chapman vroeger autofabrikant en raceteam op bijna religieuze wijze gescheiden hield. Het is een uiterst gedurfde vlucht naar voren van Group Lotus-baas Dany Bahar. Alle nieuwe auto- en autosportplannen worden immers ontwikkeld met geleend geld van de Maleisische overheid. Die zal de komende weken toch echt een keer de knoop moeten doorhakken. Als ze Proton en Bahar wil blijven steunen, gaat haar dat serieuze hoeveelheden ringgits kosten.
Bron : driving-fun.com
20/11/2010 - 17:30
De soap rond de vraag wie in de autosport het echte Lotus vertegenwoordigt, had afgelopen weekend zijn finale moeten beleven. Maar de grote aankondiging bleef uit. Nog altijd is het wachten op de bekendmaking dat het Renault-team doorgaat als Lotus-Renault en dat het huidige Lotus-team een andere naam krijgt. Of dat het huidige team tóch als Lotus zijn weg vervolgt. Er kwam wel een grote Indycar-aankondiging - van Lotus de autofabrikant - die opnieuw een cliffhanger aan het verhaal toevoegde.
De speculaties gaan inmiddels alle kanten op. Sommige bronnen zijn ervan overtuigd dat de naam Lotus nu toch bij Lotus Racing blijft, het team van Air Asia-topman Tony Fernandes en zijn coureurs Jarno Trulli en Heikki Kovalainen. Het probleem zit 'm bij Renault, het team dat Group Lotus (de autofabrikant dus) wilde overnemen en omdopen in Lotus-Renault, waarbij Lotus de nieuwe naam van het chassis wordt en Renault slechts de motorleverancier.
Dit gedroomde scenario leek in rook op te gaan toen duidelijk werd dat de naamsverandering van de auto (van 'Renault' naar 'Lotus') zou betekenen dat het team als een nieuw team zou worden beschouwd, met als gevolg dat alle in het verleden behaalde resultaten niet meer meetellen voor de vergoeding die het van Bernie Ecclestone krijgt. Of de andere teams moesten met een naamswijziging instemmen, maar doe dat maar eens als je zelf daardoor de kans op hogere inkomsten misloopt. Het leek een schitterende uitweg om het team dan maar 'Lotus Renault' te noemen, dus met Lotus puur als hoofdsponsor en Renault nog steeds als naam van de auto, maar dezelfde bronnen melden dat Renault echt uit de F1 wil stappen als chassisbouwer.
Elkaar tegensprekende bronnen
Kortom, Group Lotus zou stevig in de buidel moeten tasten. Ten eerste om het verlies aan inkomsten voor het (ex-)Renault-team te compenseren en ten tweede om Lotus Racing af te kopen. Tony Fernandes zal de naam Lotus immers niet zonder slag of stoot opgeven. Vorige maand trok hij nog de portemonnee om het recht op de klassieke naam 'Team Lotus' te mogen gebruiken. Het is logisch dat de politici in Maleisië die Group Lotus en Proton (dat eigenaar is van Group Lotus) een warm hart toedragen, nogal aanhikken tegen de bedragen die daarvoor nodig zijn. Daarom reed Lotus Racing dit weekend tijdens de Pirelli-bandentest gewoon weer als Lotus.
Toch wisten ándere bronnen gisteren zeker dat Lotus Racing de naam Lotus wél gaat opgeven. Sterker nog, het team zou zichzelf 'Proton 1Malaysia' gaan noemen. Nu nóg raarder. Want 1Malaysia mag dan de officiële bedrijfsnaam zijn van het team dat als Lotus Racing door de wereld gaat, het voorvoegsel Proton zou betekenen dat Fernandes nota bene de naam van het moederbedrijf van zijn grote rivaal zou overnemen! Wie het nog snapt, mag het zeggen...
Group Lotus nu ook in Indycars
Het heeft Group Lotus er intussen niet van weerhouden om zijn betrokkenheid in de Indycars ook verder uit te breiden. De autofabrikant sponsorde dit jaar al Takuma Sato's Dallara-Honda, maar heeft nu bekendgemaakt dat het vanaf 2012 - als de nieuwe Indycar-regels ingaan - ook een Lotus-motor gaat leveren en een aerodynamisch pakket voor het nieuwe Dallara-ontwerp, ook onder de naam Lotus.
Daarmee voegt Lotus zich bij Honda en Chevrolet. De laatste maakte vorige week bekend dat het in 2012 terugkeert in de Indycars als motorleverancier. De beroemde motorbouwer Ilmor (bekend van de Mercedes-motoren) gaat net als in de jaren tachtig en negentig weer in zee met Chevrolet. Ook Lotus gaat zijn Indy-motoren niet zelf bouwen. De teameigenaar van Takuma Sato's auto is Kevin Kalkhoven, de huidige eigenaar van Cosworth. De Indy-strijd tussen Ilmor en Cosworth zal dus opnieuw losbarsten.
Maleisië moet dokken... of niet
In het sportwagenracen roert Group Lotus zich ook. Zo werd vandaag bekend dat het Oostenrijkse team JetAlliance volgend jaar een GT2-versie van de Lotus Evora gaat inzetten. Al eerder liet Group Lotus doorschemeren dat het zich wilde bemoeien met LMP2-prototypes, bijvoorbeeld als motorleverancier.
Deze nieuwste cliffhangers in de Lotus-soap laten zien dat Group Lotus met zijn groeiende alomtegenwoordigheid in de autosport wil duidelijk maken dat er maar één Lotus is - daar waar Colin Chapman vroeger autofabrikant en raceteam op bijna religieuze wijze gescheiden hield. Het is een uiterst gedurfde vlucht naar voren van Group Lotus-baas Dany Bahar. Alle nieuwe auto- en autosportplannen worden immers ontwikkeld met geleend geld van de Maleisische overheid. Die zal de komende weken toch echt een keer de knoop moeten doorhakken. Als ze Proton en Bahar wil blijven steunen, gaat haar dat serieuze hoeveelheden ringgits kosten.
Bron : driving-fun.com