Pagina 1 van 1

Ferrari (& Lotus) watch out! McLaren met 5 nieuwe modellen!

Geplaatst: 03 sep 2010, 10:27
door Frederik
Ferrari (& Lotus) watch out! McLaren met 5 nieuwe modellen!
02-09-2010
Drukbijmclaren.jpg
Drukbijmclaren.jpg (30.47 KiB) 1195 keer bekeken
In totaal 5 nieuwe modellen in 5 jaar! Dat is serieus hard werken. Er zitten in ieder geval een nieuwe supercar en een 911-concurrent bij. Gevaarlijk.

Met zulke ontwikkelingen moet McLaren natuurlijk oppassen. Velen stapte het territorium van de 911 binnen, om vervolgens nooit meer iets van zich te laten horen. Noem het ‘risico van het vak’ of een monopoly, de Porsche 911 duldt geen concurrentie. Ze zullen waarschijnlijk meer moeten investeren dan in de MP4-12C om werkelijk te kunnen concurreren en het risico dat ze niet goed genoeg verkopen is groot. Tot nu toe is het vooral Audi aardig gelukt met de R8.

Verder wil McLaren ook een F1-opvolger. Een allemachtig snelle en dure supercar. Sneller dan de nieuwe Lamborghini, een waardig concurrent voor Ferrari’s ‘F70′ en een bedreiging voor de Veyron. Deze zou binnen twee jaar al rond kunnen rijden. Eerdere geruchten meldden dat de F1-opvolger al in 2012 klaar kan zijn.

Dan blijven er nog 3 nieuwe modellen over. Na bovenstaande twee heeft McLaren echter geen geld voor ontwikkeling meer. Verkopen ze dan hun ziel aan Toyota? Nee, meer variaties op de MP4-12C zijn waarschijnlijker. Rijkelui zullen er mee willen racen. Van die race-versie zal weer een straat-versie gemaakt worden. En dan blijft er nog ruimte over voor een targa of cabrio. Ze zullen de komende tijd niet stil hoeven zitten in Woking.

Bron: AB.com

Re: Ferrari (& Lotus) watch out! McLaren met 5 nieuwe modell

Geplaatst: 03 sep 2010, 10:29
door Frederik
NOG een merk dat in dezelfde vijver komt vissen... als dat maar goedkomt.

Dan moet ik ook spontaan denken aan a_fond zijn bericht van een tijd geleden. Sommige mensen weten teveel en zeggen te weinig :-)

Re: Ferrari (& Lotus) watch out! McLaren met 5 nieuwe modell

Geplaatst: 03 sep 2010, 11:00
door wimvanbeeck
Frederik schreef:NOG een merk dat in dezelfde vijver komt vissen... als dat maar goedkomt.
Ge weet wat er van overbevissing komt !!!!!! een lege zee en failliete vissers.

Re: Ferrari (& Lotus) watch out! McLaren met 5 nieuwe modell

Geplaatst: 03 sep 2010, 12:46
door a_fond
Hehe frederik :D

Product plan van McLaren is :

MP001 - 70ke
MP002 - 120ke
MP4-12c - 200ke
MP4-12c-Targa - 220ke
MP-F1: de supercar

Na de lancering van de 12c, mogen we eerst de targa versie verwachten gevolgd door de mp002, met de supercar gaan ze wachten wat ferrari uitbrengt, want in 2012 komt de vervanger uit van de ferrari enzo.

In feite is de McLaren filosofie heel interessant, een gemoderniseerde en ultra-professionele aanpak van de chapman methodologie, alleen dat lotus die nu wat vergeet.

Ontwerp anekdote bij mclaren:
bij het ontwerpen van de mp4-12c, hebben ze een magnesium profiel ontworpen die het dashboard zal ondersteunen. Ze wilden absoluut het mclaren logo in hebben, daarvoor hebben ze eerst een volledige matrijs gemaakt waar het logo achteraf in geperst was (graveren in de matrijs was niet mogelijk door vervloeiing). Uiteindelijk hebben ze een extra productie-stap ingevoerd(wat geld kost), maar door het achteraf uit te frezen wonnen ze 3.9g op het totaal gewicht.

Met deze aanpak hebben ze de mp4-12c ontworpen.

Hier de foto's:
http://www.flickr.com/photos/ddkgroup

___________
Andere opmerking ivm dat segment van de automarkt, waar lotus precies zo zot achterloopt. Er is blijkbaar een interessante markt, maar om aan die mensen te verkopen moet je product echt af zijn.

Zo heb je een fameus contrast, als je vandaag een ferrari 458 italia wenst of een Mclaren mp4-12c wenst, moet je wachten tot eind 2011. Bons zijn verkocht aan de dealers en zijn toch 2 wagens die af zijn en echt met hun tijd, dsg-bakken, moderne multimedia, globaal concept die duur is maar verantwoord blijft.

Wens je een Lamborghini lp560-4 dat gaat dat toch vlotjes, prijs is eigenlijk belachelijk hoog gezien de oudere techniek. Ze hebben hun product weinig aangepast tussen de gallardo van 500pk en de lp560-4 van 560pk, toch is de prijs mooi de hoogte in gegaan. Verkopen lopen nog doordat hun klanten gepassioneerden zijn. Ze verkopen die auto's niet alleen aan mensen met geld, maar ook aan echte autofreaks.

Gisteren ben ik eens binnengestapt voor een R8, wel daar schieten ze echt fameus ernaast. Levertijd is 3maand, dit is gelijk aan productietijd. Onderhoud en dergelijke loopt allemaal via Audi zaventem. Ze willen die r8 verkopen, maar als ik persistente vragen stel, dan kennen ze er niets van, om maar te zwijgen op het feit dat je voor de carbon optie een polo hebt. Kom ik dan voor te weten dat een r8 zoveel polo's kost? Die gasten zouden evengoed(of slecht) bankproducten kunnen verkopen, ze kennen er toch niets van.

Besluit: Om een comfortabele sportwagen te verkopen in dat segment, moet je product niet alleen af zijn maar moet je verdelingsnetwerk concorderen met je product. Je verkoopt geen caviar naast de discount melk!