Pagina 1 van 1
Oranje motorlampje
Geplaatst: 09 jul 2010, 14:59
door stubru4ever
Gisterennamiddag naar de kust gereden (niet gesleurd in toeren, redelijk op het gemak) met de Elise (120km) en de laatste 10km ging plots het oranje motorlampje aan. Dit lampje bleef aan ook nadat ik de motor stilgelegd had. Meteen naar FKM gebeld voor een afspraak zaterdagvoormiddag. Volgens de garage kon het niet meteen kwaad om nog de 120km terug naar huis te rijden. Het zou iets met vermogenverlies te maken hebben. Zelf heb ik helemaal niets mis gemerkt met de prestaties of het gedrag van mijn beestje.
Heeft er iemand hier op het forum ook zoiets al meegemaakt of treft het toeval mij hier weeral ?
Alvast bedankt !
Wim
Re: Oranje motorlampje
Geplaatst: 09 jul 2010, 15:08
door Herman
"Oranje" motorlampje ???? Reden er veel hollanders rond u ???... t' zal meschien "na" zondag uitgaan dan...

Re: Oranje motorlampje
Geplaatst: 09 jul 2010, 15:11
door stubru4ever
Kon er eigenlijk gisteren niet zo goed om lachen want de 22ste vertrekken we met de Lotus naar het zuiden van Frankrijk. En dat is iets meer dan 120km... K hoop dat het kan doorgaan

Re: Oranje motorlampje
Geplaatst: 09 jul 2010, 15:52
door Dim
heb je een aftermarket luchtfilter ?
Re: Oranje motorlampje
Geplaatst: 09 jul 2010, 15:54
door Didier
Staat dan niet in de handleiding wat de betekenis is van dat oranje lampje?
Over het algemeen in de bij de meeste merken betekend:
- Oranje: verder rijden, maar zo snel mogelijk een dichtbijgelegen dealer opzoeken.
Rood: onmiddellijk stoppen en motor afzetten en dealer verwittigen
Heb dan ook eens opgezocht ...
Zoals ik vermelde daarboven:
- Engine Malfunction Indicator Lamp[attachment=0]Engine Malfunction Indicator Lamp.JPG[/attachment]The engine Malfunction Indicator Lamp (MIL) is provided to warn the driver that the engine management system has detected a fault which may result in increased noxious emissions from the exhaust. In order to minimise emissions and potential engine damage, various operational limitations may automatically be applied.
i) If the MIL lights continuously whilst driving, immediately reduce speed and adopt a moderate driving style. Seek dealer advice without delay and avoid all unnecessary journeys.
ii) If the MIL flashes, an engine misfire has been detected which is likely to cause overheat damage to the catalytic converter.
Slow down immediately and be prepared to stop.
- If the MIL then stops flashing, and is lit continuously, proceed with caution and seek dealer advice.
- If the MIL continues to flash, stop the car as soon as it is safe to do so, and switch off the engine. Seek dealer advice.
NOTICE: Continuing to drive the car with a flashing MIL may cause overheat damage to the catalytic converter, possible engine damage, increased emissions, and impaired fuel economy and driveability.
In order to comply with emissions regulations, data regarding activation of the MIL is recorded in the engine electronic controller, and may be downloaded by Lotus dealers.
Re: Oranje motorlampje
Geplaatst: 09 jul 2010, 16:01
door Herman
Als ge de UK forum teksten leest over dit euvel...is het veelal niks... een oxygen related malfunction... zeggen ze meestal ... ik heb het ook ooit gehad op de Elise indertijd.. en dan niks meer.. wat niet belet dat ge er toch altijd goed aan doet , om een engine readout te laten doen, al is het maar "for peace of mind"...
Re: Oranje motorlampje
Geplaatst: 09 jul 2010, 16:36
door Exploded
idd die S staan er om bekend om af en toe wat te arm te draaien en dan flikkert het lampke. (er zijn discussies genoeg ivm de luchtfilter hier over te vinden). Meestal gaat de motor dan ook in "limp" mode.
"Reiger" van het forum had deze fout ook, hij heeft de Lizzie gewoon uitgelezen met een de ODB2 scanner, gaf een niets zeggende fout aan in feite, voor de zekerheid deze fout opgezocht in de Autodata database, daarna even gereset en de fout kwam niet meer terug. Terug rijden "op volle toeren"

Re: Oranje motorlampje
Geplaatst: 09 jul 2010, 17:44
door T_085
Ik heb net hetzelfde met mijn S. Toen ik van Verhiest kwam begon het lampje te branden, meteen na thuiskomst naar Thierry gebeld en die zei dat het geen probleem was zolang het aan een stuk blijft branden.
Heeft inderdaad te maken met de luchtfilter, zolang het niet begint te flikkeren is het geen probleem.
Na twee dagen is het vanzelf gestopt met branden.
Heb nu al een 1000km gereden sinds en nog geen probleem ondervonden, maar de volgende controle laat ik het nakijken.
Re: Oranje motorlampje
Geplaatst: 09 jul 2010, 18:17
door Dim
als er maar een beetje turbulentie komt in een open of semi-open sportfilter kan dat een tijdelijke verandering in luchtstroom naar de motor geven...wat de ECU doorkrijgt, en het lampje laat aanslaan. Ik heb het ook gehad, en na een nachtje stilstand was het weer weg...
Voor zover de MIL niet begint te flashen !!
Re: Oranje motorlampje
Geplaatst: 09 jul 2010, 18:53
door mindp0wer
Exploded schreef:idd die S staan er om bekend om af en toe wat te arm te draaien en dan flikkert het lampke. (er zijn discussies genoeg ivm de luchtfilter hier over te vinden). Meestal gaat de motor dan ook in "limp" mode.
"Reiger" van het forum had deze fout ook, hij heeft de Lizzie gewoon uitgelezen met een de ODB2 scanner, gaf een niets zeggende fout aan in feite, voor de zekerheid deze fout opgezocht in de Autodata database, daarna even gereset en de fout kwam niet meer terug. Terug rijden "op volle toeren"

Juist hetzelfde aan de hand gehad na Ieper, 's avonds na het eten en de dag erop zo rustig naar huis gereden. Een dag later was het lampje uit ...
Laten uitlezen: unknown failure ...