Te koop 84er Turbo Esprit Restauratie project

Hier kan je uw Lotus of voertuig met Lotus DNA te koop aanbieden.
Commercieel verkopen is niet toegelaten!
Gesloten
LSV
Berichten: 13
Lid geworden op: 11 mei 2010, 11:35
Naam: Ruud
Auto: Turbo Esprit/Europa S

Te koop 84er Turbo Esprit Restauratie project

Bericht door LSV »

Helaas heb ik er op dit moment geen tijd meer voor, in verband met de opbouw van mijn eigen firma. Na lang wikken en wegen heb ik besloten om mijn 84er Turbo Esprit Project te verkopen. Ik heb er zelf al een behoorlijk budget in geïnvesteerd, maar heb er momenteel gewoon echt de tijd niet meer voor om hem verder af te maken.

Ik heb de Auto zelf in Januari 2009 in UK gekocht en meegenomen naar Nederland.

Voertuiggegevens:
Lotus Esprit Turbo
Targa (af fabriek uitneembaar glasdak)
2.2 16V Turbo 210 pk (standaard compression motor)
Km stand: ca 85000 Mijl.
Kleur: Monaco Wit, rode Turbo Striping, Zwarte Bumpers,
Zwart leren/Alcantara interieur, goudzilveren BBS velgen.
RHD voertuig met engelse registratie (alle papieren voorhanden incl V5 document en koopcontract vorige eigenaar) Auto heeft service history bekend tot en met 53000 mijl.

1984 dus gegalvaniseerd chassis. Chassis schadevrij!

De auto is geheel compleet, met alle onderdelen. Motor en versnellingsbak op dit moment gedemonteerd.

Zeer veel onderdelen zijn al vervangen aan de auto. Ik zal het onderverdelen in carrosserie, aandrijflijn en losse onderdelen

Carrosserie:
Lak heeft gebruikssporen, maar is nog in redelijke staat.
Bumper voorzijde, achterzijde geheel compleet, voorbumper nieuw
Nieuwe knipperlichtunits/ Stadslichtunits voorzijde
Nieuwe capping rail trim, nieuwe voorruit
Interieur volledig nieuw (ook nieuwe mattenset/ tapijt)
Stoelen, dashboard, dakhemel, achterpanneel middenconsole bekleed in leer
Middendeel stoelen bekleed in Alcantara leer (evenals het dak)
Nieuwe deurrubbers
Nieuwe deurgrepen aan binnen en buitenzijde
Nieuwe binnenspiegel
Nieuwe kachelmotor
Alle verlichting is omgebouwd naar LED techniek (voor de puristen, dit is gewoon uitwisselbaar, de originele fittingen zijn niet verbouwd, er zijn alleen LED inserts in gekomen, die op de plaats van de normale bolletjes erin klikken)
Koplampen hebben reeds EU glazen
Tanks zijn hardgesoldeerd en voorzien van nieuwe coating aan buitenkant en tankcoating aan binnenzijde
Alle rubbers naar tankvulhals zijn nieuw, inclusief de slangen (ook de ontluchting)
Nieuwe claxon (luchthoorn conform origineel met compressor)
Nieuwe rode Turbo striping uitgemeten op carrosserie en beletterd (voorzijde, zijkant + striping)

Onderstel/ Aandrijflijn:
Voorzijde
Nieuwe remschijven, nieuwe wiellagers, nieuwe remblokken, nieuwe remklauwen, nieuwe stahlflex leidingen, nieuwe veren, nieuwe proflex schokdempers. Nieuwe hoofdremcilinder, nieuwe rembekrachtiger
Nieuwe koppelingscilinders (zowel Master als slave)
Nieuwe stahlflex hydraulische leiding.

Achterzijde:
Nieuwe veren, nieuwe schokdempers (proflex, instelbaar, alu)
Nieuwe handremkabels
Nieuwe koperen remleiding achter
Nieuwe remklauwen (voor op de versnellingsbak)
Nieuwe stahlflex leidingen
Nieuwe brandstofpomp (Bosch)

Motor:
Motor was oorspronkelijk bij ca 40.000 mijl gereviseerd. Ik heb de kop gelicht en laten reviseren. Uiteraard nieuwe koppakking geplaatst. Nieuwe waterpomp gemonteerd, nieuwe distributieset, incl gereviseerde spanrol.
Nieuwe dynamo (origineel motorola, geen Delco replacement)
Nieuwe aircopomp
Uitlaatspruitstuk is eveneens gevlakt en met nieuwe pakkingen en koperen moeren gemonteerd.
Turbo Manifold is opnieuw gelast en gestraald, moet alleen nog gevlakt worden.
Nieuwe Turbo (origineel Garett, oude turbo zit ook erbij)
Nieuwe Wastegate (origineel Lotus onderdeel NOS)
Kleppendeksels en aanzuigbrug gestraald en nieuw rood gepoedercoat.
Nieuwe koppelingsset, dus drukgroep en plaat compleet
Nieuwe uitlaatpijpen (zowel voor de Turbo, als de Wastegate aansluiting)

Versnellingsbak:
2x voorhanden
1x Turbo bak (synchromeshring 1e versnelling slecht)
1x 2.2 NA Bak voor onderdelen (77.000 mijl, goede staat)

Losse extra onderdelen:
Nieuwe thermostaat, nieuw koelvloeistof reservoir
Alle koelslangen voor het voertuig
Nieuwe radiateur
Nieuwe RVS FAN houders voor voorzijde
3x Radiateurfans (van Ford Fiesta MK 1, conform origineel)
Extra koplampmotoren
Extra zekeringkast achterin voertuig, uit voorzorg (reeds verkabeld en klaar om op accu aangesloten te worden)

Wat moet er nog gebeuren?
Plaatsen motor en versnellingsbak in voertuig + aansluiten
Accubak lamineren (zit scheur in) en nieuwe accu plaatsen
Onderspoiler achter (lower valance) plaatsen
Banden vervangen
Remmerij aansluiten en ontluchten
Koelsysteem aansluiten en ontluchten
Afstellen onderstel
Aansluiten koplampmotoren, plaatsen relais bij voorklep (erin klikken)
Vastzetten voorklep (pin voor koplamp/ voorklep is gedemonteerd wegens vervangen koplampmotoren)

Vraagprijs 12500 euro. Ik heb zelf een veelvoud van dit bedrag geïnvesteerd in deze auto....

Eventueel inruil van een Elise , met bijbetaling (indien S2) van mijn kant, mogelijk. Dit voertuig mag Engelse, Nederlandse, of Belgische registratie hebben. RHD geen probleem. Chassis moet schadevrij zijn en géén grote werkzaamheden aan het voertuig dienen noodzakelijk te zijn aan de wagen.

Voertuiglocatie: Nederland, Zuid-Limburg, niet ver van Maastricht.
Meer foto's kunnen uiteraard gestuurd worden indien gewenst. Ook detailfoto's kunnen op aanvraag gestuurd worden.

Met vriendelijke groet,

Ruud Lemmens
Bijlagen
Esprit.JPG
Gebruikersavatar
Blue Darkness
Berichten: 3056
Lid geworden op: 12 aug 2008, 16:12
Naam: Gunther
Auto: Esprit GT3
Locatie: Linter (Belgium)
Contacteer:

Re: Te koop 84er Turbo Esprit Restauratie project

Bericht door Blue Darkness »

Nice!

Zonde om te verkopen...

Spijtig genog heb ik geen budget meer (bouw), geen plaats (al 2 lotussen), geen tijd (2 jobs), en een vrouw die niet Lotus-minded is... :cry:
LSV
Berichten: 13
Lid geworden op: 11 mei 2010, 11:35
Naam: Ruud
Auto: Turbo Esprit/Europa S

Re: Te koop 84er Turbo Esprit Restauratie project

Bericht door LSV »

Ja, vind het ook jammer, want is wel exact de Lotus esprit zoals ik hem wilde hebben.

Turbo, Wit met rode striping en zwarte bumpers. Net zoals in de James Bond film "for your eyes only"


Groeten, Ruud
Gebruikersavatar
electroshock
Berichten: 2983
Lid geworden op: 18 jan 2009, 22:01
Auto: nee, youngtimer Ridley

Re: Te koop 84er Turbo Esprit Restauratie project

Bericht door electroshock »

Blue Darkness schreef:en een vrouw die niet Lotus-minded is... :cry:
Insgelijk. :(
LSV schreef:Ik zal het onderverdelen in carrosserie, aandrijflijn en losse onderdelen
LSV schreef:Wat moet er nog gebeuren?
Zelden zo een uitgebreide & overzichtelijke annonce gezien. Chapeau !
Als al dat werk ook zo grondig is uitgevoerd, dat belooft voor de koper.
Zat ik niet met dat vrouw-probleem (en die vervelende RHD), het kriebelen zou moeilijk onder controle te houden zijn.
Succes met de verkoop.
Besser laufen, als faulen.
Better to run than to rot.

- J.W. von Goethe, Reineke Fuchs
LSV
Berichten: 13
Lid geworden op: 11 mei 2010, 11:35
Naam: Ruud
Auto: Turbo Esprit/Europa S

Re: Te koop 84er Turbo Esprit Restauratie project

Bericht door LSV »

Tja, was aanvankelijk de bedoeling m'n hobby voertuig van te maken. Ik heb dus niet bespaard op de aanschaf en de kwaliteit van de onderdelen voor het voertuig.

Daarnaast wil ik de auto gewoon zo eerlijk mogelijk beschrijven. Lijkt mij nog altijd de beste optie, zeker met een voertuig als een Turbo Esprit.

Aanvulling:
Ik heb de originele werkplaatshandboeken er ook bij. Zowel de gele, als de zwarte klapper.
Hierin staan niet alleen alle onderdeelnummers en exploded view tekeningen, maar tevens de aanhaalmomenten van de diverse bouten en diverse afstellingen.

Groeten, Ruud
Gebruikersavatar
JeanVM
Berichten: 193
Lid geworden op: 30 sep 2008, 21:58
Auto: Lotus Esprit S1

Re: Te koop 84er Turbo Esprit Restauratie project

Bericht door JeanVM »

Dag Ruud,

Zou me erg intereseren maar idem geen tijd en geen plaats meer. Ik heb een tijdje gespeelt met de gedachte 1 Lotus om te wisselen met dit type Esprit maar nu staat enkel ene tekoop.
Je bent met vol enthousiasme begonnen aan de resto en je hebt al een deel gedaan dit moet zeker een koper vinden die geen schrik heeft om zijn handen vuil te maken.

Succes,

Jean
Mijn dagelijkse schot Lotus: Excel BRG
LSV
Berichten: 13
Lid geworden op: 11 mei 2010, 11:35
Naam: Ruud
Auto: Turbo Esprit/Europa S

Re: Te koop 84er Turbo Esprit Restauratie project

Bericht door LSV »

Kan er toch geen afstand van doen....
Voertuig staat niet langer te koop

Hulptroepen in vriendenkring geactiveerd om het project af te ronden

Moderator, er mag een slotje op/ topic mag gewist worden...


Groeten, Ruud
Gesloten