Shortshifter voor Elan M100

MKI ('60) & MK2 ('90)
Gebruikersavatar
Peter D
Berichten: 1290
Lid geworden op: 03 aug 2009, 16:02
Naam: Peter
Auto: Elan M100
Locatie: Landen

Re: Shortshifter voor Elan M100

Bericht door Peter D »

Alvast interessante feedback !
Enig idee waar ik mij de AB kabels kan aanschaffen ?

Zelfde leverancier als de shortshifter misschien ?
Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary… that’s what gets you.
Gebruikersavatar
Exploded
Berichten: 1163
Lid geworden op: 12 sep 2008, 09:57
Naam: Gert
Auto: Elise MK1
Locatie: Herselt

Re: Shortshifter voor Elan M100

Bericht door Exploded »

We hebben de kabels rechtreeks bij AB besteld, het adres had ik gekregen via onze webmaster Frederik: http://www.abmotosport.com/Elan_products.html
Gewoon laten opsturen naar hier.
De prijs, mja is al meer dan een half jaar geleden ondertussen, ik durf het niet meer zeggen.

PS luister niet naar HJ2 maar bestel genoeg windels en bloedstelpende watten :lol: :lol: :lol:

PS2 Best opbellen naar die kerel (rekening houdend met tijdzone), tis een Engelsman, is dus makkelijk. Via fax of mail lukt mij niet.
Gebruikersavatar
Peter D
Berichten: 1290
Lid geworden op: 03 aug 2009, 16:02
Naam: Peter
Auto: Elan M100
Locatie: Landen

Re: Shortshifter voor Elan M100

Bericht door Peter D »

Exploded schreef:We hebben de kabels rechtreeks bij AB besteld, het adres had ik gekregen via onze webmaster Frederik: http://www.abmotosport.com/Elan_products.html
Gewoon laten opsturen naar hier.
De prijs, mja is al meer dan een half jaar geleden ondertussen, ik durf het niet meer zeggen..
Heb je de complete kit gekocht, inclusief shortshifter, of enkel de kabels en de shortshifter via LEC ?
Via LEC momenteel niet te krijgen, sta op wachtlijst. Indien vergelijkbaar in techniek en prijs, misschien beter alles in Hong Kong bestellen ?
Exploded schreef: PS luister niet naar HJ2 maar bestel genoeg windels en bloedstelpende watten :lol: :lol: :lol:

PS2 Best opbellen naar die kerel (rekening houdend met tijdzone), tis een Engelsman, is dus makkelijk. Via fax of mail lukt mij niet.
Ik zal morgenvroeg eens bellen...
Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary… that’s what gets you.
Gebruikersavatar
Peter D
Berichten: 1290
Lid geworden op: 03 aug 2009, 16:02
Naam: Peter
Auto: Elan M100
Locatie: Landen

Re: Shortshifter voor Elan M100

Bericht door Peter D »

Ik kreeg vandaag deze meling van Bob Brown (had ook bij hem eens geïnformeerd ivm met andere onderdelen) :
Bobbrown schreef: I have the latest AB cables and I am not that impressed with the quality, I am looking into getting some made up with stainless steel cables and ends and I have a feeling the price will be a lot lower than the AB cables.
The short shift is fine but I have an issue with the wear that becomes a problem on the shift mechanism at the gear stick end and it is due in the main to a small plastic bush that holds the left/right motion, as this wears it does cause the stick to feel very sloppy. Also although the short shift does improve the feel I do not think this is the whole story as there is another bush at the gear box end that I am looking into. Both of these are ongoing projects and will probably get to looking at them closely later in the year.
Ik heb de conversie dus even on 'Hold' gezet, er is zeker geen haast bij.
Liever even afwachten of Bob en verbeterde versie op de wereld krijgt.
Ben eerder geneigd om een compleet systeem van eenzelfde leverancier aan te kopen, dan hier een set kabels en daar een shortshifter...
Dat is dan ook beter op mekaar afgestemd.

Voorlopig laat ik me wel nog op de wachtlijst van Dave staan, ik kan dan nog de knoop doorhakken zodra Dave ze terug beschikbaar heeft...

Jullie opinies worden zeer gewaardeerd.
Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary… that’s what gets you.
HJ2
Berichten: 2153
Lid geworden op: 09 sep 2008, 12:50
Naam: Henk-Jan
Auto: Elan M100 S2 Turbo '95
Locatie: Delluf

Re: Shortshifter voor Elan M100

Bericht door HJ2 »

Het exemplaar van Dave kent geen kunststof delen en is goed ge-engineered, incl. lagering. Bovendien is de prijs ook erg goed ;-) (ik blijf een Hollander)

ALLE shortshifters verhogen de belasting op het schakelpookmechanisme. Dat is nu eenmaal de trade off die je maakt, dus voor AB en Dave hetzelfde verhaal.

Mooi dat Bob een eigen set kabels ontwikkelt! Ik vind de AB's duur, dus een goedkoper alternatief is altijd fijn! Bob is een geschikte vent met echt verstand van zaken. Ik houd het forum dus in de gaten, maar voorlopig doen mijn gerepareerde exemplaren het nog prima :-)

Ik heb de AB's niet zelf in handen gehad, dus kan niet goed oordelen over de kwaliteit. Echter op LEC lees ik dat iedereen dik tevreden is (als de boel eenmaal lekker is 'ingelopen') Ook de foto's zijn voor mij overtuigend.Het zou i.i.g. mijn eerste keus zijn zolang er geen alternatief is.

De S2 kabels van Lotus zijn acceptabel van kwaliteit, maar belachelijk duur, zou niet echt een optie voor mij zijn.

S1 kabels.... lekker laten liggen :-)

Ik geloof niet dat shifter en kabels van dezelfde leverancier per definitie beter is. Klinkt als marketing praat. iedereen wil dat zijn systeem uitwisselbaar is met 'stock' Dus dat moet dan gewoon op elkaar passen.
Ik heb iig nergens bewijs hiervoor gezien, en zou het dus maar met een grote korrel zout nemen.

Ik heb dus S2 kabels met een kunststof vulring aan de assen van Dave's Shortshift. In mijn instrumentmakersoptiek moet er toch ergens in het systeem een kunststof ring zitten, wat de tactiele feedback ten goede komt en zorgt voor een solide gevoel waar de ergste spikes in vibratie worden opgevangen door het kunstof. Bovendien komt dit ten goede van de levensduur van de selectorbox of versnellingsbak, wel even iets lastiger dan een versleten kunstof bus vervangen :o :lol:
Good luck!

(als je durft, mag je wel eens aan 'de mijne' voelen :mrgreen:
If you always do what you always did, you always get what you always got.
HJ2
Berichten: 2153
Lid geworden op: 09 sep 2008, 12:50
Naam: Henk-Jan
Auto: Elan M100 S2 Turbo '95
Locatie: Delluf

Re: Shortshifter voor Elan M100

Bericht door HJ2 »

Komende tijd ga ik weer een shortshiftertje voor iemand inbouwen, de 3e alweer :-)

Gelukkig heb ik een optie op een grotere garage. Omdat dat in de binnenstad een zeldzaamheid is ben ik (hopelijk) straks een happy camper en heb dan veel sleutelruimte om aan de Elannetjes te sleutelen 8-)
If you always do what you always did, you always get what you always got.
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: Shortshifter voor Elan M100

Bericht door Frederik »

Een ware "must-have" voor elke Elan M100 ...

Ik heb ook Dave's :-)
Gebruikersavatar
ovi
Berichten: 3904
Lid geworden op: 14 okt 2008, 13:07
Naam: Ivo
Auto: Tiger CAT,2xElan,A310V6
Locatie: Keerbergen

Re: Shortshifter voor Elan M100

Bericht door ovi »

HJ2 schreef:Komende tijd ga ik weer een shortshiftertje voor iemand inbouwen, de 3e alweer :-)

Gelukkig heb ik een optie op een grotere garage. Omdat dat in de binnenstad een zeldzaamheid is ben ik (hopelijk) straks een happy camper en heb dan veel sleutelruimte om aan de Elannetjes te sleutelen 8-)
Dat is reuze nieuws kerel!

Wel straf wat je tot hiertoe al in uw piepkleine garage hebt klaargespeeld dus wat gaat dat worden als je eens echt plaats hebt! ;)
Zo'n shortshifter kan jij ondertussen al met uw ogen dicht monteren vermoed ik! :lol:
Gebruikersavatar
Peter D
Berichten: 1290
Lid geworden op: 03 aug 2009, 16:02
Naam: Peter
Auto: Elan M100
Locatie: Landen

Re: Shortshifter voor Elan M100

Bericht door Peter D »

Mijne "Dave's Shortshifter" is binnen.
Nu nog eens zien voor goede kabels.
Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary… that’s what gets you.
Gebruikersavatar
Blue Darkness
Berichten: 3056
Lid geworden op: 12 aug 2008, 16:12
Naam: Gunther
Auto: Esprit GT3
Locatie: Linter (Belgium)
Contacteer:

Re: Shortshifter voor Elan M100

Bericht door Blue Darkness »

BDC Peter schreef:Mijne "Dave's Shortshifter" is binnen.
Nu nog eens zien voor goede kabels.
Heb al spijt dat ik niet eentje mee besteld heb :oops:
Plaats reactie